Valpartijen

Valpartijen, wie heeft er wat beleefd?

  • Ja, meer dan één keer

    Stemmen: 124 45,1%
  • Ja, maar nog maar één keer

    Stemmen: 69 25,1%
  • Nog niet, maar het zal vast wel een keer gebeuren

    Stemmen: 23 8,4%
  • Nee, en ik hoop dat zo te houden

    Stemmen: 55 20,0%
  • Nee, dat zal mij niet overkomen

    Stemmen: 4 1,5%

  • Totaal aantal stemmers
    275
  • Opiniepeiling gesloten .

Groninger Meeuw

BMW R850R
Donateur
9 jan 2012
44.831
9.731
Apeldoorn
Het is iets wat ons allemaal kan overkomen en sommigen (of: de meesten) van ons hebben het wel eens meegemaakt: een valpartij met de motor. Wat zijn jullie ervaringen?

Edit: de motorcross en het circuit laten we maar buiten beschouwing. Ten slotte zijn dat takken van sport die vragen om moeilijkheden :+
 
Laatst bewerkt:
Ervaringen:
- Hoe zwaarder de motor, hoe moeilijker de motor recht te zetten is
- Hoe gladder de ondergrond, hoe moeilijker de motor recht te zetten is
- Valbeugels helpen soms. Mijn XF650 gleed zonder valbeugels op een rotonde met 30km/h, en er was geen schade aan de kuipen, maar wel aan de bar-ends en voetsteunen
- Eenmaal je de motor hebt laten vallen, ga je er anders mee om.
- Valbeugels worden altijd te laat aangekocht.
- Mensen helpen graag (bij mijn ongevalletje blikschade met de XF hielp iemand mij om 'm recht te zetten)
 
Op weg naar de TT tanken bij een tankstation ergens op de Veluwe. Af en toe een stortbui (bijna elk jaar wel bij de TT eind juni🤢), bij het eerste bochtje na het tankstation, nog voor dat de invoegstrook begint, een dieselspoor.....

(Wel een duur geintje als je dit met een gehuurde motor doet😡)
 
Vorig jaar sept. eraf gegaan , t kost alleen maar geld ,en nog steeds ongemak (pijn) -O-
wel t geluk dat de brandweer m weer netjes op z n bandjes heeft gezet :t
boeit verder niet ,we gaan door :]
 
Een valpartij is een valpartij: de motor ligt op de grond, al dan niet met piloot. Het hoeft niet spectaculair te zijn :+

Dan kan ik er nog 2 bij doen...eerste keer de toenmalige Bandit 1250 van de middenbok af duwen na het wassen. Met de rubberen tuinlaarzen aan toch iets te weinig grip om het redelijk zware ding te houden als die overhelt naar de verkeerde kant ;(
En ook nog een keer met dezelfde Bandit het schijfremslot een keer laten zitten...
 
Dan kan ik er nog 2 bij doen...eerste keer de toenmalige Bandit 1250 van de middenbok af duwen na het wassen. Met de rubberen tuinlaarzen aan toch iets te weinig grip om het redelijk zware ding te houden als die overhelt naar de verkeerde kant ;(
Daar heb ik ook leergeld mee betaald. Sindsdien ga ik altijd gewoon op de motor zitten voordat ik 'm van de middenbok afduw.
En ook nog een keer met dezelfde Bandit het schijfremslot een keer laten zitten...
Dat is me gelukkig nog niet gebeurd. Wel een geel waarschuwingskoord eraan?
 
tot op heden erop blijven zitten maar daar ik alleen maar circuit rij is de kans groter dat ik een keer de samenstelling van het asfalt en eventueel ook de gridbank ga testen , maatje is net onderuit gegaan en heeft wat gebroken botten opgelopen en voor een paar K schade aan de fiets
 
Eerste dag van 8 daagse motorvakantie bij omkeren in doodlopend straatje te kort en/of te traag gekeerd, evenwicht verloren en motor omgekiepert . Wilde hem nog rechthouden maar steunvoet te kort tegen de motor en lukte dus niet. ( anders waarschijnlijk ook niet )

Resultaat was, ik tegen de grond en de motor van 250 kg plus daarbij de vakantie bagage lag bovenop mijn linker voet. Heb dan 8 dagen met een gebroken voet in Oostenrijk rondgereden. Veel afgezien maar toch een prachtige meerdaagse gehad.
 
1980 CB900F achterop auto geklapt
1991 GPX750R van de weg geraakt, in greppel gereden
2005 GT550 aangereden bij filerijden, total-loss
2005 Tuono proefrit, onderuit geremd, total-loss
2009 R850R geslipt over natte tramrails
2014 GPZ500S geslipt over natte tramrails(?)
2014 GPZ500S fietser aangereden
2016 H2 achterop auto geklapt, total-loss
2018 GSXR750 zandbak in op circuit

We leven nog :W
 
2017: onderuit gegaan bij een noodstop - koppelinghendel en schakel pedaal naar hun grootje +krassen op de kuipdelen alsook het motorblok -O-

2018: na het tanken wil ik net wegrijden, en op dat moment (vraag me niet hoe) mn evenwicht verloren en omgevallen (kuipruit en remhendel tegen de pomp aan)
+ nieuwe krassen op de kuip delen '( kost allemaal klauwen met geld, maar we hebben het overleeft! :Y:]
 
GS500 in de gravel laten vallen. Kon hem niet meer houden. (schade: een paar krasjes op de cover van het motorblok)
ZZR600 een auto van dichtbij laten bekijken. (schade: al het kuipwerk en een afgebroken voetsteun; total loss)
XT600 nog maar 1x in het zand gegooid, maar daar komt meer bij (schade: aan de valbeugels, maar daarvoor zitten ze er op)

Ervaringen:
- Tot nog toe is het zo hoe zwaarder ze zijn, hoe moeilijker ze op te tillen zijn.
- Als je op een druk kruispunt staat met je gevallen motor, moet je even mensen gaan aanwijzen om te helpen. Niemand weet precies wat ze moeten doen.
 
Valpartij als in éénzijdig, bijv. de motor laten vallen of de bocht te scherp nemen, of bijv. ook ongelukken met/door andere weggebruikers? Wel een beetje oude dames theekransje taalgebruik trouwens "Wie heeft er wat beleefd" nou het was echt een hele leuke en unieke ervaring, kan het iedereen aanraden *O*
 
Eenmaal pas, maar heb mijn A ook pas een jaar. Offroad over een te diepe greppel gegaan. Weinig schade aan de xt600 behalve wat nieuwe karaktervormende krasjes. Wel mijn enkel verstuikt, teennagel is donkerpaars en dikke bult op scheenbeen. Al met al viel het mee.
 
In het zand met de motorcross tientallen keren gevallen in de 22 jaar crossen.
Resultaat zowel linker als rechter pols een / twee keer gebroken . Bij een bijna valpartij been op 3 plaatsen gebroken. Middel vinger gebroken. Valt best mee toch ? Op de weg heb ik de glimmende kant gelukkig boven gehouden.
Mijn sleutelbeen verbrijzeld ( 5 stukken) met een frontale botsing op de trapfiets.
 
Paar keer omgevallen in stilstand of bij het keren op lage snelheid en één keer op snelheid (daarom gestemd op één keer O-)). Was op vakantie in Kroatië lekker aan het sturen, maar een bochtje bleek te knijpen en toen ging ik de berm in - tijdens het hobbelen nog gedacht dat ik 'm rechtop kon houden, maar helaas. Kostte een nieuwe zijkap, voetsteun (was gelukkig maar deels afgebroken) en een rol tape om m'n knipperlicht weer vast te tapen. Ik heb valbeugels en die hebben vast erger voorkomen.
 
Hebben we het over vallen of ongelukken
Sommige hier hebben een bijna dood ervaring :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan