Vakantieplannen 2019?

Ik gebruik het zelf nooit, maar ik meen laatst ergens hier op het forum te hebben gelezen dat je in maps tegenwoordig ook een datum kunt kiezen waarop je de route wilt rijden. Als je dan een datum buiten het winterseizoen neemt dan gaat hij gewoon over de passen die je wilt. Hoe weet ik niet, maar er staat me iets van bij dat het kan.

Zelfde, sommige schijnen er handig mee te zijn maar ik vind Basecamp en allerlei andere planners een hoop gedoe. Vaak gaat de route mis omdat hij gepland is op de computer en je GPS device hem heel anders calculeert, wat een hoop irritatie geeft.

Ik zoek vaak de avond ervoor de mooie plekken / wegen / steden en doe dan op de GPS zelf de routeplanner gebruiken. Het is iets omslachtiger maar ik ben er dna zeker van dat de planning normaal loopt. (ik gebruik een BMW NAV5)
 
Vaak gaat de route mis omdat hij gepland is op de computer en je GPS device hem heel anders calculeert, wat een hoop irritatie geeft.
Doe je toch niets verkeerd. Ik heb dat NOOIT!!
Zeker als je zelf een route maakt, kan er vlgs mij weinig mis gaan. (als alles goed staat ingesteld)

Wat kan er mis gaan? Een route maak je in 3 min. Overzetten en daarna rijden maar!! :]

Als het echt steeds mis blijft gaan, laad dan de track. Op je GPS converteren naar route. Altijd goed!!
Ook bij route downloaden, maak ik altijd een copy waarna een herberekening en vergelijk deze met de download. Zo nodig (toch) aan te passen.
 
MyRouteApp moet je bovenaan in HERE maps zetten. Dan kan je in toolkit de seizoensafsluitingen uitschakelen en je routes plannen.
 
Gps systemen zijn voor mij een " handig " hulpmiddel.
Voor mijn reis van dit jaar heb ik de route ook op de oude methode uitgetekend.
Mijn hele reisweg op wegenkaarten want als die gps het laat afweten sta je daar mooi .
 
@JorisK

Dan gebruik je waarschijnlijk te weinig waypoints/ via-punten of hoe die dingen ook mogen heten. Als je route software andere algoritmes gebruikt dan je navi, dan kan je route inderdaad afwijken. (Heb je bijvoorbeeld als je Basecamp gebruikt voor het maken, en een TomTom voor het rijden)

Als je meer via-punten gebruikt dan laat je de navi steeds minder ruimte voor eigen interpretatie. Dus dan dwing je hem om precies die route te gebruiken die jij zelf hebt opgegeven.

Ik controleer het zelf altijd thuis voordat ik ga rijden. Het aantal kilometers van je route moet in je software (nagenoeg) exact gelijk zijn aan het aantal kilometers van de geïmporteerde route op je navi.
 
Dat is persoonlijk, ik vond het ook fantastisch. Tallinn, Riga, Vilnius (de minste) zijn echt geweldige steden om te bezoeken, aansluitend kan je nog Warschau doen op weg naar huis oid.

Op dat gebied moet ik mezelf even nuanceren, Tallinn en Riga zijn inderdaad erg leuke steden. Vilnius ken ik niet.

Maar bij avontuurlijk denk ik niet direct aan een stad. De binnenlanden vond ik niks aan, maar misschien ben ik niet op de juiste plekken geweest.
 
Laatst bewerkt:
Zeker als je zelf een route maakt, kan er vlgs mij weinig mis gaan. (als alles goed staat ingesteld)

Er gaat zo vaak wat mis...... Ik gebruik(te) Basecamp. Als het vaak fout gaat leer je snel. ;) Verschil hardpoints - softpoints... .. volledig inzomen bij het vastleggen van een punt... wel/niet voor of/en na een kruispunt een punt vastleggen, opletten als zich in de route stukken kruisen (raakt het spul ook van slag)..,. zorgen dat je kaarten van Basecamp matchen met die van de navi. etc.... En dan nog raakte het spul van slag.
 
Zo reden wij met 3 verschillende zumo,s maar alle 3 de laatste update,s en 1 route gemaakt in basecamp maar toch geeft hij 3 verschillende routes aan.
Bij vertrek al 3 verschillende afstanden en reistijden,ook stuur hij je een afrit af om er vervolgens weer op tegaan.
 
Zo reden wij met 3 verschillende zumo,s maar alle 3 de laatste update,s en 1 route gemaakt in basecamp maar toch geeft hij 3 verschillende routes aan.
Bij vertrek al 3 verschillende afstanden en reistijden,ook stuur hij je een afrit af om er vervolgens weer op tegaan.

Gebruik je dan wel allemaal de track ?
Dat zou echt minimale verschillen moeten opleveren. Zelfs tussen TomTom en Garmin.
Lastige vind ik is dat je elke track in het toestel (garmin) moet laten omrekenen naar een reis.
 
Ja,allemaal de zelfde.
Ook de zelfde instelling in de garmin ,scheelt soms 40km of 30minuten op een rit door de Alpen waar je eigenlijk niet echt fout kan rijden
 
hawk gt

Is wel herkenbaar. Vroeger veel met Garmin gereden; eerste met iemand met precies dezelfde, samen gekocht. Deden toch altijd net iets anders. Later ik met een Zumo 550 en mijn maat met een 660. Leek wel of we verschillende routes erin hadden staan, zoveel week dat af.

Later beiden overgestapt op TomTom, zelfs verschillende types en toen hadden we nergens meer last van. Elke route was tot op de meter nauwkeurig hetzelfde.

Als al eerder aangegeven; ik gebruik altijd heel veel via punten, zodat de Navi geen ruimte heeft om zelf te interpreteren. Je dwingt hem dan om exact jouw route te rijden.
 
Ik vond er persoonlijk juist geen zak aan...
Ik vond het juist leuk omdat het in veel opzichten anders is. Communicatie met de lokale bevolking gaat bijvoorbeeld moeilijker dan in Finland/Zweden omdat niemand engels spreekt, de wegen zijn anders, veel binnendoorwegen is gewoon zand of gravel.
Daarnaast merk je gewoon dat het deel van het vroegere Oostblok was.
Volgende keer dat ik daar naartoe ga ga ik wat langer en dan gericht naar bepaalde gebieden. De schoonmaakster bij ons op het werk komt uit Litouwen en die heeft nog wel wat goede tips.

Ben persoonlijk niet een stadsmens
Dat is persoonlijk, ik vond het ook fantastisch. Tallinn, Riga, Vilnius (de minste) zijn echt geweldige steden om te bezoeken, aansluitend kan je nog Warschau doen op weg naar huis oid.
Juist de grote steden probeer ik altijd te vermijden. Daar vind ik op de motor niet veel aan. Ik ben wel in Tallinn geweest, maar dat vond ik gewoon een stad, net als Amsterdam en Rotterdam.
 
Zo reden wij met 3 verschillende zumo,s maar alle 3 de laatste update,s en 1 route gemaakt in basecamp maar toch geeft hij 3 verschillende routes aan.
Bij vertrek al 3 verschillende afstanden en reistijden,ook stuur hij je een afrit af om er vervolgens weer op te gaan.
Ikzelf herken dit soort verhalen niet heel erg.
Ik had route naar de Harz gemaakt. We reden met 3 Zumo's. 2x 350 en 1x 340.
Alle toestellen met gelijke kaart-update. Geen enkel moment tijdens de reis een verschil gezien.

Maar vwb afrit ben ik ook wel eens in NW Spanje van de snelweg gestuurd om er daarna weer direct op te gaan.
Trouwens wel meer foutjes in de kaart in NW Spanje. In algemene zin lijkt het, hoe verder van NL hoe meer fouten in de kaart.

Jammer dat de echte GPS-adepten nog niet hun visie op Hawk_gt hebben gegeven. Mss te veel verschil tussen de verschillende toestellen?
Ik kan me prima redden met de Zumo, maar dan als gebruiker. Ervaringen hebben mij in de loop van de tijd veel wijzer gemaakt.
Maar GPS-deskundigen weten meer!!
 
Reizen al jaren , met verschillende vrienden, allen met een zumo. Verschillende modellen 3xx en 5xx (NTU kaarten) en 660(NT kaarten). Ik maak steeds de routes per reis tussen de 10 a 20 routes. Steeds de tracks naar de verschillende zumo's. Altijd identieke routes nooit een probleem gekend en rijden altijd met "herberekenen" off. Wij gebruiken altijd de laatste kaarten alhoewel de NT kaarten soms achterblijven. Maar veel verschil is er niet. Je moet ook opletten hoe iedereen vanuit basecamp de toesteloverdracht doet. Daar kunnen al problemen ontstaan. Ik zou iedereen de MR GPS DVD aanraden daar wordt het heel goed uitgelegd zowel routes maken in basecamp als hoe ze overbrengen naar de zumo en hoe in de zumo openen enz, maar nog is ervaring opdoen nog steeds belangrijk.
 
Ja, dat klinkt bekend!
Ik ben mijn GPS-leven ook begonnen met de DVD's van Mr GPS. Als je jezelf dat hebt eigen gemaakt ben je al een flink eind onderweg.
Soms kijk ik nog wel eens een aflevering terug onder het mom van "Hoe was 't ook al weer?"
Verder heb ik veel downloads van de Bonus-vids van Mr GPS , GPS-expert en Waypoint doorgespit. Tevens die van Sacki voor hiking.

Klopt mss wel wat je zegt.
Bij onze Harz-reis heb ik van mijn 2 mede-reizigers de GPS gelijk ingesteld als die van mijzelf.
Bij mij thuis heb ik alle dag-routes op de 3 toestellen gezet. Klopt dan dat er onderweg NOOIT onderlinge problemen zijn geweest op punt van GPS.

Een kennis van mij ging een georganiseerde reis maken in de Alpen.
Op de samenkomstdag vooraf aan het rijden waren nog verschillende deelnemers waarvan de GPS nog een puinhoop was. Veel foute instellingen en gebrek aan kennis om routes GOED op het apparaat te krijgen. Goede instellingen bleek vaak nog groter probleem.
Ik had al zijn ontvangen routes helemaal up-to-date gemaakt zodat hij, zeker weten, geen ellende onderweg zou krijgen.
Helaas kwamen er diverse fout-(jes) te voorschijnop de ontvangen GPX-en. Onderweg zei de voorrijder van de organisatie later dat was hem wel bekend.
 
On topic plannen 2019
April lang weekend Eifel
Mei lang weekend Harz
Juni weekend Sauerland met mijn zoon van 18 die net zijn A1 motor heeft
Juli weekend Eifel of Sauerland
Augustus week Vogezen
September week Dolomieten
Oktober Weekend Luxenburg

Dit zijn deels plannen maar ook wensen niet alles gaat lukken, KWW.
 
Tot nu toe n weekje in mei. Alleen zijn we er nog niet uit waarheen. Zuid Duitsland of mischien Oostenrijk of mischien n tripje via eiffel, vogezen,luxemburg, ardenne.

Verder wat weekendjes eiffel. En dagtourtjes in NL

En na het hoogseizoen nog n keer 2 weken vakantie. Geen planne nog maar wel iets met de motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan