Vakantieplannen 2019?

Na de tochtjes Groningen - leeuwarden zat te zijn na 2 maanden m'n eerste motor (gs500) te hebben ook wat op de planning gezet. Komend weekend m'n eerste "lange" tocht. Vrijdagmiddag van Groningen naar Limburg met niet al te veel snelweg. Zaterdag een 200km tochtje richting de Eifel, en maandag weer lekker rustig terug. En in de zomer of een leuk tochtje naar Engeland of zuid-Duitsland, ligt eraan waar ik op dat moment zin in heb :]
Eventuele tips zijn trouwens welkom :Y
Dan zou ik direct door naar monschau ofzo rijden ipv in limburg te sturen. Eifel is wel een stuk mooier en kun je beter daar wat meer sturen. Wellicht ga ik zaterdag ook de eifel in als het een beetje warm is en niet nat😅
 
Dan zou ik direct door naar monschau ofzo rijden ipv in limburg te sturen. Eifel is wel een stuk mooier en kun je beter daar wat meer sturen. Wellicht ga ik zaterdag ook de eifel in als het een beetje warm is en niet nat😅
Een vriend van me woont in Limburg, vlakbij Aken, vandaar dat ik tot Limburg ga :P Misschien komen we elkaar nog wel tegen dan. Als je iemand zie prutsen op een GS500 ben ik het misschien :P Dit is de route die ik tot nu toe had bedacht: Duitsland
Het weerbericht ziet er nog steeds goed uit in ieder geval *O*
 
Een vriend van me woont in Limburg, vlakbij Aken, vandaar dat ik tot Limburg ga :P Misschien komen we elkaar nog wel tegen dan. Als je iemand zie prutsen op een GS500 ben ik het misschien :P Dit is de route die ik tot nu toe had bedacht: Duitsland
Het weerbericht ziet er nog steeds goed uit in ieder geval *O*

Mooi rondje ruhrsee. Onder aan de ruhrsee hebben ze goede curryworst😂. Ik zou wel het centrum van aachen vermijden😉
 
In mijn auto (tje) zit ook een motor, dus mijn vraag kan hier ook.

Toen mijn vrouw nog leefde zijn wij elk jaar met de auto op vakantie geweest naar Spanje en dat was met de BMW of de Toyota Avensis, met een overnachting in Frakrijk.

Nu heb ik een Aygo (900 cc) omdat ik bijna geen km meer maak, mijn vriendin heeft een Hyundai I10 (1000 cc geloof ik) Zou ik met een gerust hart het ook met deze auto kunnen doen en dan ook hellingen van 7 tot 8 % en soms zelfs iets meer in de binnenlanden ? Het gaar om bestemmingen van 1550 of 2050 km.

Wie heeft er ervaring mee?
 
Bandy, zowel met de Aygo als Hyundai i10 kun je dat soort hellingen aan.......je moet hooguit wat vaker (terug)schakelen.
Geen aanhanger er achter haken, want dan wordt het op sommige stukken wel een uitdaging.

Het zit meer in het comfort van dat soort auto's tov bv een middenklasser..
A. met veel snelweg rijden heb je in dit soort auto's vaak meer rumoer/lawaai.
B. stoelen en beenlengte/ruimte zijn vaak minder en daardoor stap je minder ontspannen uit na zo'n stuk

Maar als beide auto's technisch in orde zijn, zou ik met een gerust hart hier mee naar Spanje rijden................ook al zou het niet met liefde zijn. })
 
De allersteilste hellingen kan je gewoon doen met een klein autootje. Zelfs 20%+ ga je heus boven komen.
Ja, je schakelt jezelf dan wel helemaal suf. Bij heel steil zal 't wel de 1 worden.

Nee, veel trekkracht zit er niet in kleine auto's!
Met mijn hondenhok (Opel Agila 1.2) heb ik het tegenwoordig op de helling bij Tilff vlak achter Luik flink moeilijk.
Nu rijd ik solo langzamer omhoog (plankgas ca 95) dan voorheen met de hele familie en met een (over)volgeladen caravan achter de auto.
Maw ik zou met volle vakantiebelading mijzelf nu in mijn Opeltje makkelijk inhalen.

En dan heb ik nog een 1200. Met een 1000 of minder kan je er bijna naast gaan lopen.................(nee, zo erg is 't ook niet)
Ik zeg wel eens: Als mijn Opeltje een berg ziet dan roept ie om z'n moeder!
Opeltje heeft wel ander voordeel: Belasting kost bijna nix. Verzekering idem.
Brandstofverbruik is ook minder. Er zijn veel motorfietsen die meer lusten......!

In de Alpen zie je vaak zat, zelfs ook nog oude Fiatjes 500 boven komen. (18PK-30Nm) Moderne auto's zijn heus veel sterker!

Voorheen als ik naar Groningen moest, dat deed ik dan effe. Nu denk ik: Pfff Wat een afstand! (en dan ga ik dus meestal niet)
Ja, en je zal dus veel meer vermoeid zijn als je in Spanje aankomt. Comfort is echt heel veel minder.
Maarreh.....Alles kan! Mijn broer is met zijn Suzuki Alto (600cc) ooit naar Portugal gereden.
 
Laatst bewerkt:
is daar geweest toen het nog yougoslavie was in 1988
Yep, ik heb 'm ook gereden, dat was idd net vóór de oorlog. Ben er daarna nooit meer heen geweest.
Joego-slavië was op de landkaart wel 1 land, maar als je in de verschillende deelrepublieken kwam was er wel heel groot verschil. In Macedonië en Montenegro had je dorpen opgebouwd van golfplaten, maar als je in Slovenië kwam was er nauwelijks verschil met Oostenrijk.

Net voor al het strijdgewoel zag je al veel uitingen van afscheiding. Overal zag je Kroatische witte/ rode blokjes geschilderd of niet meer leesbare naamborden.
Cyrillisch schrift was sowieso overal weggekalkt. Dat was een blijk van dominantie van de Serviërs. Trouwens toch wel heel vreemd daar in Montenegro in Podgorica waren veel vrouwen gesluierd en heel conservatief, maar net zo veel meiden in een super-korte minirok, waar je zowat tegen hun gat aankeek.
Toen jaar daarna de oorlog uitbrak kwam de D8 Magistrale wel eens een enkele keer op TV dat er weer iets heel vreselijks was gebeurd. Dan weet je dat je niet lang daarvoor nog op die plek hebt gereden. Krijg je een raar gevoel van........................
 
Laatst bewerkt:
Dit jaar gaan mijn vrouw en ik naar de pyreneeen , we plannen 2 overnachtigingen in frankrijk op de heen en terugreis , en 5 overnachtingen in de buurt van Sort .
We hebben de keuze om de 1e week mei te gaan OF de laatste week van mei , wat is de beste keuze ?
 
In mijn auto (tje) zit ook een motor, dus mijn vraag kan hier ook.

Toen mijn vrouw nog leefde zijn wij elk jaar met de auto op vakantie geweest naar Spanje en dat was met de BMW of de Toyota Avensis, met een overnachting in Frakrijk.

Nu heb ik een Aygo (900 cc) omdat ik bijna geen km meer maak, mijn vriendin heeft een Hyundai I10 (1000 cc geloof ik) Zou ik met een gerust hart het ook met deze auto kunnen doen en dan ook hellingen van 7 tot 8 % en soms zelfs iets meer in de binnenlanden ? Het gaar om bestemmingen van 1550 of 2050 km.

Wie heeft er ervaring mee?

Gaan met die banaan!
Ik kom met 40ton met 200pk ook boven maar met 410 gaat het makkelijker. Met een auto hetzelfde verhaal, ik had een Opel Combo 1.4i, hing er een caravan met racemotor achter (1000kg) en kwam bij Kassel ook de bult op. Vond hij niet leuk en het vrachtverkeer ook niet, maar ik kwam er wel.
 
Ik zit nog in dubio dit jaar... ik denk dat ik twee weken weg kan in het voorjaar (Eind mei/Juni), wellicht kunnen jullie mij helpen beslissen:


Bekijk bijlage 1349719

Ik denk dat Ukraine / Wit Rusland ontzettend gaaf is omdat het zo afsteekt van onze westerse samenleving. De balkan heeft dat wat minder, maar heeft een ontzettende interresante historie (de balkan oorlog ~1994).

Ik vind het allemaal maar moeilijk, zijn er mensen voor wie dit een simpele keuze zou zijn?
Ben al tijdje aant denken van deze beide landen eens te doorkruisen indien ge een medereiziger zoek laat maar iets weten
Ben in verlof van 1juni tot17 juni
 
Ik wil de laatste week van mei een tripje gaan maken op mijn motor .
Het liefste weer de Alpen in.
Maar is het een wel realistisch om "zo vroeg in het seizoen" al de hoge passen te willen/kunnen rijden?
Ik vertrek de 25ste of 26ste (mei) en ben dus ergens rond die tijd op 'bestemming".

Ik heb nu een gedeelte van mijn route klaar waarbij ik her en der wel aanhaak op de Route des Grandes Alpes.
In ieder geval via de: Col 'd Izoard; Col de Vars; de Col de la Bonnete

Dus is dat haalbaar zo vroeg in het seizoen?
 
M'n vriendin gaat 20 maart examen doen (lees: ze heeft 27 maart het A'tje op zak). Dus natuurlijk willen we dit jaar gelijk met z'n tweeën op pad gaan met onze motoren! We zullen het eerst even bescheiden houden, wellicht in april of mei een overnachting of twee in eigen land of net over de grens. Maar ik zit er eigenlijk ook wel op te azen om in de zomer een weekje vrij te nemen en ietsje verder te rijden. Wellicht Frankrijk of Duitsland.

Ik ga sowieso wel even nazoeken waar het leuk rijden is enzo, en ik ken best wel wat plekjes in het oosten en zuiden van ons eigen landje en in BE, FR en DE waar we naartoe kunnen. Maar als iemand nog leuke tips heeft, ik hoor ze graag!
 
Ik wil de laatste week van mei een tripje gaan maken op mijn motor .
Het liefste weer de Alpen in.
Maar is het een wel realistisch om "zo vroeg in het seizoen" al de hoge passen te willen/kunnen rijden?
Ik vertrek de 25ste of 26ste (mei) en ben dus ergens rond die tijd op 'bestemming".

Ik heb nu een gedeelte van mijn route klaar waarbij ik her en der wel aanhaak op de Route des Grandes Alpes.
In ieder geval via de: Col 'd Izoard; Col de Vars; de Col de la Bonnete

Dus is dat haalbaar zo vroeg in het seizoen?

Volgens mij beginnen ze zo ongeveer eind mei en begin juni met het vrijmaken van passen die nog niet open zijn. Je kan dus geluk hebben, maar het is nog wel erg vroeg. Zeker voor de Bonette, want die is echt serieus hoog natuurlijk. Afgelopen jaar kon ik de 2e week van juni overal rijden, alleen de Cime de la Bonette (dat rondje om de top) was gesloten, maar de pas zelf was open. Het hangt er ook vanaf of er een warm en mooi voorjaar is natuurlijk. Al met al is er op dit moment nog weinig zinnigs over te zeggen.
 
Ik ga sowieso wel even nazoeken waar het leuk rijden is enzo, en ik ken best wel wat plekjes in het oosten en zuiden van ons eigen landje en in BE, FR en DE waar we naartoe kunnen. Maar als iemand nog leuke tips heeft, ik hoor ze graag!

Tips genoeg, Luxemburg, Ardennen, Eifel, Harz, Vogezen, noem maar op. Allemaal binnen korte afstand van NL.
 
Dus is dat haalbaar zo vroeg in het seizoen?
Hangt er ook vanaf hoe koud of warm het voorjaar gaat zijn.
Je wilt dan ook nog gelijk op hoogte naar de Bonnette.
Goed is wel dat al einde mei is. Dus meer tijd voor dooien............................

Ik ben ook wel eens in mei naar de Alpen geweest.
Toen waren uiteindelijk alle passen toch wel open. Een week ervoor waren wel enkele passen nog dicht.
Bij een enkele pas moest ook worden gewacht op de sneeuwploeg omdat op pashoogte de sneeuwwand (soms 4-5m hoog) was ingestort.

Dus een garantie dat passen open gaan zijn, die is er niet. Kort voor vertrek proberen uit te vinden.
Voor een enkele afgesloten pas kan je vaak nog wel een alternatief vinden. Als veel passen dicht zitten dan heb je daar niet veel.
Ik zou iig een alternatief achter de hand houden voor als de passen wel dicht blijken te zijn.

Pyreneeën, Appenijnen, Cévennes, Drôme, Jura, ..................... ect
 
25 mei 2017 zat ik in de buurt van Cuneo beneden in een of ander dal in mijn t-shirt te lunchen op een bankje in de volle zon.
Boven op een onbenullige pas (Colle diSampeyre) stond ik er zo voor:
IMG_20170525_141914.jpg


Dus inderdaad het is misschien slim om een back-up plan te hebben
 
Gave plannen !! De Vercors Drome is lager en heel fraai.
Tip heen- en terugweg: camping la Mouche in Les Clerjus nabij Epinal-Sud. Hebben ook kamers volgens mij. Ligt op weg Nancy - Vesoul - Besacon
 
Terug
Bovenaan Onderaan