vage remvraag

Zeroground

MF veteraan
Donateur
6 apr 2003
12.037
8.653
Eindhoven
n vriend van mij heeft pas een ktm lc4 ex-enduro uit '89 gekocht. ombouw naar motard was al grotendeels gedaan, er zitten bijv. 17" velgen in, maar nu moet er ook een 320mm schijf op. nu komt het: hoe kom je aan /maak je een schetsplaat voor de remklauw waar je mee uit de voeten kan? voorvork is een marzocchi upsd, klauw is van grimeca. de schijf die er nu opzit is volgens mij ong 220mm. hij weet dat er voor ktm vanaf ong 91 kant en klare ombouwkits te koop zijn maar die passen dus weer niet.
alvast bedankt, Thijs
 
Zelf maken of laten maken. Ik heb de mijne zelf gemaakt d.m.v. een freesbank.
 
maak eerst een mal van een stuk hout, en die kan je dan later van een massief stuk aluminium namaken.
 
hoe heb je precies de maten genomen? en welk materiaal kan je gebruiken?

Je kunt staal, RVS of aluminium gebruiken. Hou er wel rekening mee dat er een flinke kracht op zal komen dus enige kennis van (of gevoel voor) materiaalsterke is wel gewenst.

Ik heb eerst van een paar stalen strippen een mal gemaakt en die aan elkaar gelast. Deze mal gebruik je dan om een aluminium kopie te maken (dus wel een flik stuk dikker). De mal is het belangrijkst voor de positionering van de gaten. Je kunt er altijd nog een stuk vanaf frezen om hem zijdelings op zijn plaats te krijgen.

Let er goed op dat de klauw precies midden boven de schijf komt, dat de blokken er netjes op liggen en dat er nergens een bout zit die iets kan gaan raken.
 
Ik had eerst een mal gemaakt van stevig karton. Eerst een stuk dat past op de klauw en een dat past op de poot, daarna op elkaar gelegd en aan elkaar gemaakt.Ik heb toen vanuit de mal een adapter gemaakt van aluminiumm van ongeveer 20mm dik.
 
Had er gister nog een gesprek over met de al-eerder genoemde Klaas. Hij had eerst een adapter gemaakt van "huis, tuin en keuken" alluminium. Deze was alleen een beetje gaan verfrommelen. Daarna had ie het geprobeerd met ST51, dit schijnt wat meer aan te kunnen en dat werkt goed met z'n 6 zuiger remklauw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan