V power

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Kun je beter met oudere motoren bv. V Power tanken ? Ik bedoel dus motoren van voor 1990
 
Aspen benzine en AV gas zijn ook ethanol vrij.

Denk btw dat ze coderingen hebben veranderd omdat in Duitsland E10 benzine gesubsidieerd wordt en dat kunnen ze vanaf nu dus afschaffen.
Scheelt 2ct/l tussen normale 95 en E10 95.
Nu kunnen ze straffeloos en zonder enige vorm van subsidie van normale 95 met maximaal 5% ethanol er in, normale 95 met maximaal 10% ethanol er in maken.
Slim bekeken want de gemiddelde Duitser wil ook helemaal niet aan de E10 benzine.
 
ethanol bijmnegen is duurder dan niet bijmengen als het niet gesubsidieerd zou worden... alleen Euro95 wordt (niet alleen door duitsland maar de hele EU) gesubsidieerd dus daar wordt het in gegooid. Alle Euro95 in de EU wordt E10 in 2019. Alle andere brandstoffen ben je afhankelijk van het proces van de maatschappij in hoeverre ze de stromen gescheiden houden

en ja: ondanks dat er straks E5 bij Ultimate en V-power staat blijft de hoeveelheid ethanol vrijwel 0%, het stickertje betkend niets anders dan dat het een benzine is met maximaal 5% ethanol is, dat is dus van 0% - 5 % en het hangt dan van de maatschappij af hoeveel ze er in stoppen.
 
Ben net ook bij de Shell langs geweest en zowel euro95 als V-Power zat een E5 stickertje bij. Als er minder ethanol inzit waarom doen ze dan geen sticker met E2,3 etc, dan weet je wat je hebt.

Als ik als oliemaatschappij goedkoper E5 kan maken ipv E2 dan zou ik gewoon E5 maken (mits je alleen de keuze hebt tussen de E5 en E10 sticker).
 
Aspen benzine en AV gas zijn ook ethanol vrij.

Denk btw dat ze coderingen hebben veranderd omdat in Duitsland E10 benzine gesubsidieerd wordt en dat kunnen ze vanaf nu dus afschaffen.
Scheelt 2ct/l tussen normale 95 en E10 95.
Nu kunnen ze straffeloos en zonder enige vorm van subsidie van normale 95 met maximaal 5% ethanol er in, normale 95 met maximaal 10% ethanol er in maken.
Slim bekeken want de gemiddelde Duitser wil ook helemaal niet aan de E10 benzine.
Aspen is niet echt goedkoop (€4 p/l), je moet wel heel erg van je auto/motor houden als je dat erin gaat gooien. :9
 
Het mooie is dat die stickers bedoeld zijn om verwarring bij met name reizigers te voorkomen,
voorlopig zijn er meer vragen en verwarring dan wat het zou moeten oplossen:?.:Y
 
Aspen is niet echt goedkoop (€4 p/l), je moet wel heel erg van je auto/motor houden als je dat erin gaat gooien. :9
Voor de stalling in de winter is een flesje brandstofverbeteraar bij de automaterialen zaak dan goedkoper.
Goed voor vijftig liter, dus kan over twee motorfietsen verdeel worden.
 
Gisteren getankt en op de huidige euro 95 bij de Shell zat gewoon een E5 sticker op. Dus op dit moment zit er gewoon 5% bio ethanol in.
zucht, leest niemand de berichten die eerder gepost zijn? de E5 sticker betekend dat er maximaal 5% in zit, kan dus ook gewoon weinig of niets zijn maar daar zijn geen stickers voor...

Ga er maar van uit dat Ultimate en V-power gewoon zonder ethanol zijn, net als Competition 102 (waar nu ook een E5 sticker op zit)

en over het bijmengen van ethanol: alleen bijmengen in Euro95/E10 wordt gesubsidieerd, in E5 is het gewoon geldverspelling om het bij te mengen want ethanol is nog steeds duurder dan benzine... als het toch in andere benzines zit is het puur uit productie/transport technische redenen
 
Is dat niet een mengsel van kerosine/petrolium?

Petrolium is wel makkelijk en goedkoop verkrijgbaar.
In Nederland weet ik het niet, maar in Belgie weet ik tankstations waar ze dat gewoon aan de pomp hebben. Kun je dan in een bepaalde verhouding (welke?) E10 en petroleum tanken? Petroleum is dacht ik nog goedkoper ook dan benzine.
 
Je hebt nog steeds petroleum kachels en petroleum met tractoren is wel heel erg lang geleden (Lanz-Buldog meen ik)
NL stond ook vol met petroleum kachels en voorraadtanks in de tuin vroeger.
Maar wij zijn massaal in 70 jaren overgeschakeld naar aardgas omdat we dat toch zat hadden.

Belgie is veel langer aan de aardolie en petroleum gebleven.
 
Je hebt nog steeds petroleum kachels en petroleum met tractoren is wel heel erg lang geleden (Lanz-Buldog meen ik)
NL stond ook vol met petroleum kachels en voorraadtanks in de tuin vroeger.
Maar wij zijn massaal in 70 jaren overgeschakeld naar aardgas omdat we dat toch zat hadden.

Belgie is veel langer aan de aardolie en petroleum gebleven.
Offtopic, maar daar hebben ze wel een handje van in België.
Toen ik bij een Schiedams bedrijf werkte in het stansen van pakking uit plaat, stuurde de Belgische vestiging gewoon asbestplaten op om te bewerken.
Het was daar in 2003 in ieder geval nog niet verboden. _O-
 
De ouwelui wonen nog steeds in hun eerste huis wat toen nieuwbouw was.
Eerste jaar of een paar jaar hebben ze kolen gehad, toen kwam de centrale verwarming met radiatoren.
Ik weet nog dat het kolenhok achter de schuur zat.

Dat was dus denk ik de tijd van van Uil, die de steenkoolmijnen in Limburg dicht deed.
We hebben nu aardgas, en het kan niet op*O*:?:+:+:+
 

Dit staat op de pomp
received_292411281365086.jpeg


Op de site staat wel vrij van ethanol
 
Wat ik me nu afvraag is het volgende:
In Brazilie , en ik dacht ook in Mexico, rijden al heel veel jaren auto's op ethanol gemaakt uit suikerriet.
Met dus een veel hoger percentage dan 10% bijgemengd.
Daar rijden ook heel veel (oude) Honda , Yamaha , en nog veel andere merken motorfietsen rond.
Wat hebben zij dan voor problemen en hoe hebben zij dat dan opgelost?
Je hoort daar helemaal niets over.
Ik ben op internet aan het zoeken geweest om daar iets over te vinden. Maar kan helemaal niets vinden over (carburator) problemen o.i.d.!!!
Waarom is daar geen of nauwelijks een probleem met oude auto's of motoren?
En hoe komen wij te weten hoe het daar allemaal is verlopen met de ethanol brandstof.
Stel ik woon Brazilie, en heb een Honda CB750 uit 1982.
Wat moet/kan ik dan tanken, en wat voor problemen krijg ik dan?
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is waarschijnlijk sowieso dat het eerder kapot gaat.
En dan word het weer gemaakt buiten op een grasveldje ofzo.
Hoe lang de reparatie duurt is waarschijnlijk ook niet te voorspellen. Duurt net zo lang tot ze redelijk goeie onderdelen hebben gevonden en aangepast hebben.

De mentaliteit is niet zoals hier dat het gisteren klaar moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan