V power

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Kun je beter met oudere motoren bv. V Power tanken ? Ik bedoel dus motoren van voor 1990
 
Nou ben ik wel benieuwd of er een E5 variant van de euro 95 komt en een E10 variant. Of dat de E5 alleen een euro 98 variant heeft.

Volgens ANWB:
Zoals het er nu naar uit ziet zal de verplichting in Nederland niet inhouden dat Euro 95 vervangen wordt door E10 maar mogen Euro 95 en E10 naast elkaar worden aangeboden. Dat het mag wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren. De meeste tankstations hebben 2 ondergrondse opslagtanks voor benzine’s, nu vaak één voor euro 95 en één voor een Premium Brandstof met octaangetal 98. Een extra opslagtank plaatsen is behoorlijk prijzig en zeker niet alle tankstations zullen die investering kunnen of willen doen. Dan wordt het kiezen of ze naast E10 een premium brandstof of euro 95 willen aanbieden.
 
Hij bedoeld dat het bijv nog een jaar of 10 duurt voordat het op 10% zit.
En dan staan er weer een x-aantal oudere auto's op de sloop, of in Oost Europa/Afrika.

Het komt er dus op neer dat het gebruik van een oudere auto/motor stapsgewijs steeds duurder word gemaakt, totdat je hem van armoe inruilt.

De rest van de wereld lacht zich slap en zegt, dank u voor deze mooie goedkope auto.
Het gaat niet om oude gebakkies van de weg te krijgen maar de echte klassiekers,bij die motoren en wagens is
Ethanol rotzooi,je word zo gedwongen speciale race brandstof te kopen voor je klassieker,bijvoorbeeld voor 2 takten is
Ethanol al helemaal niks.En het zal vast wel niet bij die 5 % blijven,op termijn zal dat ook 10% of wie weet nog meer
worden.Het liefst zou men iedereen in een elektrisch hok willen,en de rest aan de pure Ethanol,vergeten
worden al die klassiekerliefhebbers die dan maar in de schuur moeten gaan zitten staren naar hun voertuig
omdat er geen brandstof meer voor te krijgen is.
 
Gisteren getankt na het lezen van dit topic :P dus het viel me direct op: zowel euro95 als 98 (BP Ultimate) stond E5 op!
Was bij de Shell waar ik die foto had genomen ook zo, ben benieuwd of de 95 later dan toch E10 wordt
De tekst kan ik zien, foto's helaas niet.
Sorry, you don't have permission for that!
Mocht je je vervelen, de reacties van lezers onder dat bericht zijn echt fantastisch, het lijkt MF wel.
 
Mijn verhaal sluit hier ook op aan.................................(?)

Hier vlakbij is een Firezone-pomp met Competition 102. (ethanol-vrij)
Net voor de winter gooi ik mijn tank altijd vol met deze benzine tegen drab in de carb en om roest in de tank te voorkomen.
De 2-3 laatste tankbeurten voor de winter gaat dus de 102 erin.

Kom ik eergister bij de pomp, laatste paar 100m al hikkend omdat de tank ECHT helemaal leeg was, mooi noppes-nada-niks.
Hadden ze een lint om de (allleen de 102) pomp heen gewikkeld als pomp defect/ onbruikbaar.
Heb inmiddels al een mail naar Firezone gestuurd met vraag wanneer pomp weer beschikbaar. Nog geen antwoord ontvangen.

Ondertussen gekeken wat mogelijk alternatief is. BP-Ultimate 98 zou kunnen en evt. V-power van Shell.
Wat opvalt is dat op site van Shell NERGENS staat dat V-power zonder ethanol is.

Ik heb wel zoiets begrepen dat een benzinemerk wel is toegestaan om ethanol-vrije benzine te verkopen, als de totale brandstofverkoop een bepaalde grens van ethanol haalt. Dus als bij een merk heel veel ethanol-benzine wordt verkocht dan is (WAS?) het toegestaan om X-procent ethanol-vrij te mogen verkopen.
Of deze regels door de milieu-maffia weer zijn gewijzigd en dat ons weer nieuwe normen door de strot worden geduwd........................?

Maar de vraag is dus nu: WAAR VIND IK ETHANOL-VRIJE BENZINE???
 
Laatst bewerkt:
zelf het ethanol er uit filteren wil je de brandstof gebruiken voor langere opslag,
plastiek vat met een aftap kraan er op, ethanol hecht zich aan water, water door de brandstof mengen laten bezinken en af tappen , je zal wel moeten,
wil je blijven rijden met je oude motor,
 
zelf het ethanol er uit filteren wil je de brandstof gebruiken voor langere opslag,
plastiek vat met een aftap kraan er op, ethanol hecht zich aan water, water door de brandstof mengen laten bezinken en af tappen , je zal wel moeten,
wil je blijven rijden met je oude motor,
Net zoals in het filmpje hierboven dus. Maar waar laat je het water/ethanol mengsel?
 
Is er geen methode om de hoeveelheid /percentage ethanol te meten?
De methode uit dat filmpje om het te scheiden kun je natuurlijk ook gebruiken om te meten hoeveel ethanol er in de brandstof zit. Als je het water/ethanolmengsel een dagje in de zon laat staan zal de meeste ethanol wel verdampt zijn?

Echt goed voor het milieu, die E10 :')
 
mijn jaren '70-80 Italianen (Morini & Guzzi) zijn gemaakt in een tijd dat RON100 de slechste benzine was... lopen stukken beter op RON98 :)
nu hebbne de Morini's best een hoge compressieverhouding voor zo'n oud beestje (1:11) dus die zijn er gevoelig voor want die gaan merkbaar pingelen op RON95

over die nieuwe stickers: Brandstofstickers

Brandstofstickers benzine
De brandstofsticker voor benzine is zwart-wit en heeft een ronde vorm. Het getal na de E geeft het maximumpercentage biocomponenten aan dat erin verwerkt mag zijn.

Dus Ultimate 98, V-power en andere ethanol arme/vrije brandstoffen staat een E5 sticker bij maar dat betekend niet gelijk dat er 5% ethanol in zit

Over het brandstoftestje waar eerder aan gerefereerd is: dit was volgens de AD friet- en haringtest methode, volledig subjectief doch leerzaam. Ik tank vrijwel altijd 98 en alleen euro 95 (E10) als ik zeker weet dat ik de tank binnen 2 weken leeg rij. Ik maak weinig motor km's (fiets voor woon werk) dus het prijsverschil doet me niet zoveel.

Wellicht handig om te weten: ik heb in 2014 de maatschappijen gevraagd of ze een ethanol vrij alternatief hadden en gebaseerd op hun antwoorden kwam ik op dit lijstje:

Ethanolvrije en -arme alternatieven bij
Shell V-power 97: ethanolvrij
BP Ultimate 98: <0,5%
Esso/Mobil Energy Supreme +: ethanolvrij
Tango/Q8 SuperPlus: geringe hoeveelheid
Firezone Competition 102: ethanolvrij

geen ethanolvrij of -arm alternatief bij
Texaco
Total
Avia
Gulf/Tinq

status september/oktober 2014

dit en andere wetenswaardigheden en links naar andere onderzoekjes over toename verbruik etc in het testje
 
je kan het naar de chemokar brengen, maar water en bio alcohol ik zou het door de wc spoelen, mooie installatie in die film duur ding,
lijkt mij,
ik zal er ook wel aan moeten geloven om zelf wat in mekaar te klussen, zal toch wel wat moeten zijn van goed doorzichtig ,
martiaal , en het vat brandstof bestendig niet verkleurend op den duur , blijft er over glas, ik dacht aan die glazen die ze bij hobby wijn bottelen gebruiken,
zo een fles gebruiken in een draai systeem opening naar boven vullen, dop met kraan er op( en ondluchtgter) en dan naar onder draaien en laten bezinken
maar mischien weet er iemand een betere oplossing van martiaal , het beste is zo infoudig en goedkoop mogelijk zo dat er veel mensen er baat bij
hebben, we veilg mee kunnen werken,
 
Jerrycan met een kraantje aan de onderkant? Of een kraantje op de dop en je zet het ding zo dat de dop het laagste punt is?

Als je kleurstof bij het water doet, zie je het vanzelf als er een niet-gekleurde substantie uit het kraantje komt. Doorzichtig hoeft het niet te zijn.
 
alleen een kraan onder geeft lucht in stroom dan vermengt het mengsel zich weer
je zal door de dop een leiding moeten hebben die buiten het vat en binnen in boven de brandstof uit steekt zo dat er de lucht vrij in en uit kan zonder de
brandstof te bewegen als er af getapt wordt
 
Laatst bewerkt:
Het scheiden van benzine en ethanol zou een eenvoudig proces moeten zijn.
Leuk en aardig dat scheiden, maar er wordt wel wat over het hoofd gezien: ethanol heeft een heel hoog octaangetal, meng je dat met benzine met een laag octaangetal dan kom je gemiddeld uit op de gewenste waarde (95 of 98). Verwijder je nu echter de ethanol, dan houd je benzine over met een te laag octaangetal...
 
Terug
Bovenaan Onderaan