Uitlaatpijp uitdeuken

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ik zit met het volgende.
Een 57mm rvs pijp met een deuk erin, deze deuk is niet catastrofaal ofzo, alleen vind ik hem minder mooi en stoor ik me eraan.
Nu zou ik graag willen weten wat de beste manier is om het op te lossen.
Ik heb gegoogeld en gemaild, maar kreeg als reactie dat ze alleen tweetakt uitlaten repareren. :/:/

Wat zou de beste strategie zijn?
Met lijmverbinding en eruit trekken?
Boutje/moert erop lassen en eruit trekken? (geniet niet mijn voorkeur aangezien je het dan blijft zien)
Onder luchtdruk van binnen en dan gloeiend heet stoken?
Water erin en in de vriezer ( valt af omdat ik niet zo een grote vriezer heb)

Weet iemand een betere oplossing of waar ik terecht kan dan zou ik het graag willen weten.
Misschien heeft iemand ervaring hiermee?

DDI4wHf.jpg

P1sUkBQ.jpg

tlAWuKi.jpg
 
met welke methode je ook gebruikt (behalve vervanging) ga je het altijd blijven zien.
de beste manier is met een soort pennetjes die je er op puntlast en dan kan je die met een slagtrekker naar buiten trekken. waarschijnlijk zal je meerdere pennetjes moeten plaatsen en dan alles in de juiste richting trekken. daarna de pennen wegbreken en nabehandelen met slijpen om de lasresten weg te krijgen
 
Kun je er niets doorheen drukken? Ik werk in een bedrijf waar grote industrieële tandwielkasten worden gereviseerd en hier gaan nogal eens grote kogellagers de schrootbak in. Met een kogel die krap door de pijp heen past zou je die deuk er misschien uit kunnen drukken.

Moet hij er wel van beide kanten doorheen passen want als die kogel helemaal muurvast gaat zitten is niet bevorderlijk voor je flow vrees ik.
 
Iemand zoeken die RVS kan lassen, deuk vol lassen en gladslijpen.
Eventueel daarna nog polijsten, zie je er niks meer van.
Dat is een beetje hetzelfde als een deuk in een tank volblaffen met plamuur in plaats van het fatsoenlijk repareren. :x

Je kan dit gewoon uit(laten)deuken, die paar laspitjes slijp > polijst je weg en klaar. Twee ronde lasnaden van het compleet vervangen van een stuk pijp of een plakkaat toevoegsel onzichtbaar maken lijkt me onnodig moeilijker. Bovendien breng je bij beide oplossingen vreemd materiaal in waarvan nog maar de vraag is of het dezelfde kleur heeft of krijgt dan de rest van de bocht, terwijl je bij uitdeuken alles weghaalt wat er tbv het uitdeuken op de uitlaat is gekomen.
 
Laatst bewerkt:
ikzou aan de achterkant een gaatje boren, en dan de deuk er met een drijver al of niet afgerond uitslaan, en dan het gaatje dichtlassen en polijsten...
Ik neem aan dat het rvs is, als het Ti is wordt het anders
 
Waar wij succes mee hadden was de pijp vol water in de vriezer,daarna,met de pijp vol ijs,met de brander over de deuk,de stoom die er achter ontstaat drukt de deuk naar buiten.Zo gauw hij gaat,ook onmiddellijk stoppen.De druk word erg snel erg hoog.NIET doorgaan,want dan kan je pijp uit elkaar knallen,rara, hoe weet ik dat..
 
Waar wij succes mee hadden was de pijp vol water in de vriezer,daarna,met de pijp vol ijs,met de brander over de deuk,de stoom die er achter ontstaat drukt de deuk naar buiten.Zo gauw hij gaat,ook onmiddellijk stoppen.De druk word erg snel erg hoog.NIET doorgaan,want dan kan je pijp uit elkaar knallen,rara, hoe weet ik dat..

Dus lijkt het me een veilig idee om dit op een afstandje te doen. Bijvoorbeeld met een verlengsnoer en iets wat de scherven opvangt als het mis gaat.
 
Die dingen met water, stoom, verhitten zie je meestal met dun wandige 2 takt uitlaatjes.
Dat zijn net bruine bonen blikjes.

Een 4 takt RVS uitlaat is een stuk dikker sterker.
Iemand die wel eens een 4 takt RVS pijp heeft uitgedeukt met succes en, hoe hou je de druk erop zonder lekkage?
 

Bijlagen

  • IMG_20161103_194604385_zpsoi4ojicq_edit_1478198877987_zps15d4536k.jpg
    IMG_20161103_194604385_zpsoi4ojicq_edit_1478198877987_zps15d4536k.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20170213_234820906_zps1dazg0ff.jpg
    IMG_20170213_234820906_zps1dazg0ff.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 72
  • IMG_20170213_234732734_zpsaj7bozsw.jpg
    IMG_20170213_234732734_zpsaj7bozsw.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 74
  • IMG_20170213_234827860_zpse6ys0bln.jpg
    IMG_20170213_234827860_zpse6ys0bln.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 65
Ik heb in de vlakke plaat een gat geboord en getapt, en daar een pneumatiek snelkoppeling ingeschroefd. Met de compressor op een paar bar gezet, en de deuken roodgloeiend verhit.

Linksboven is een rubber trillingsdemper, waar je centraal een gat in boort. Linksonder is een klokriemschroef, maar ik denk dat een gewone bout met carrosserieringen het ook wel zou moeten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: B07
Terug
Bovenaan Onderaan