Uitlaat doorgeroest, flens zit nog vast

SMT

Die hard MF'er
3 okt 2008
305
11
Ik heb een Yamaha XT 600. Nu was de uitlaat vooraan bij de bochten helemaal doorgeroest. Ik kon de uitlaat dus zo eraf halen, maar nou zit de flens nog in de cilinder en ik krijg deze tot op heden echt niet los. Iemand nog tips??
 
Laatst bewerkt:
Ik zou proberen grip te krijgen op de buitenste ring met een moordenaar oid en hem er op die manier uittrekken/draaien.
Als de boel erg vast zit misschien eerst warmstoken met verffohn. Anders proberen een gleufje aan de binnenkant erin zagen waardoor je wat meer speling krijgt
 
Kruipolie (échte, geen WD40) en even rustig (zeker een dag) laten inwerken.

Werkt dat niet, dan wat klopjes met de hamer. Dat is meestal voldoende om het roestzegel te breken. Werkt dat ook niet, dan warm stoken.
 
Deze zomer had ik op mijn gewone trapfiets problemen met de trapas. Van de lagers ontbraken de kogels en dan hou je alleen de buitenring over. En die dat goed vast. Eerst het gereedschap van de fietsenboer gemold, zo vast zat de buitenring. Toen kwam hij met het idee om het lager gewoon in stukken te snijden. Met slijpschijfjes op de dremel kon ik de buitenring in delen snijden en toen ik die delen er gemakkelijker uit krijgen.
Hier zou het misschien kunnen door met een slijpschijfje op een dremel het restant in stukken te snijden. Je hoeft ze dan niet er uit te trekken maar je kunt ze gewoon naar binnen drukken/slaan en en dan er uit halen. Die slijpschijfjes zijn minder dan twee centimeter in doorsnee. Wel even een veiligheidsbril opzetten. De spatten vrij gemakkelijk uit elkaar

EgbertO
 
Zo te zien op je foto steekt er nog een stukje buis uit de kop. Zet hier een schroevendraaier op, schuin naar binnen gericht. Dan een paar tikken met de hamer op de schroevendraaier en je krijgt een V die naar binnen gericht is. Daardoor wordt de diameter kleiner en kan je vaak met een tang het restant naar buiten trekken.
 
Overgebleven stukje gewoon verrot slaan met een beitel of oude schoevendraaier...
Klopt.
Zelf ook al regelmatig zo gedaan, heb ik ook piccies van.
Het is een geduldwerkje, ideaal voor de Kerst, om je terug te trekken in je sleutelhok, als schoonmama alles in de huiskamer beter zit te weten.
;)

full


Gaatjes in geboord om te verzwakken. Met een vlijmscherpe beitel ingeslagen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan