Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

[TWIN] 1 cilinder loopt niet lekker mee

Gh0stw4lk3r

Die hard MF'er
Lid geworden
28 mei 2002
Berichten
760
Waarderingsscore
0
Locatie
Uitgeest
ik ben voor mijn schoonzus haar virago een beetje aan het inrijden,nadat deze 3 jaar stil gestaan heeft, maar ik heb een beetje vreemd probleempje.

als de motor koud is, draait 1 cilinder niet lekker mee , kom dan ook niet boven de 110km/u uit. na 5 minuten en veel geplof en geknal komt de 2e cilinder ook weer up en rijdt hij verders perfect.

de carbs zijn pas schoongemaakt en de bougies vonken beide goed.
wie weer waar het probleem in kan zitten?

kan het zijn dat de afstelling van 1 carb niet goed is? of iets met het lichtfilter aan de hand?
 
ik durf niet te zeggen of ze goed schoon zijn gemaakt, ik was er nl niet bij.
ik weet wel dat hij nog afgesteld moet worden. er zitten als het goed is bij elke carb luchtstelschroeven. zou het nog nuttig zijn om hier wat aan de verstellen.?
 
ALS je aan die luchtschroeven gaat zitten, doe dat dan bij volledig warmgedraaide motor.
Heb je er geen ervaring mee dan is de kans zeer groot dat je het alleen maar slechter maakt.
Het beste zou zijn als je het 1x door iemand met ervaring laat doen èn uitleggen hoe/waarom; natuurlijk ook erbijblijven en goed afkijken. Het gaat om héél kleine beetjes en "vingertoppengevoel".
 
Heeft en virage niet twee benzinekranen? Een kennis van me had een XV920, wat min of meer hetzelfde blok is, in die had dat dus wel.

't Kan zo zijn dat een van die benzinekranen verstopt zit, of een vacuumslang die niet goed is ofzo.

Als het dezelfde benzinekranen zijn als op de XV920 kun je proberen om ze beide op 'PRI' te zetten. Misschien loopt ie dan wel goed. (wel weer terug op ON zetten als je de motor uit hebt)

Daarna kun je nog kijken of er redelijk vlot benzine uitloopt als je de aftapplug van de carbs open draait en de kranen op pri zet.

Door het lange stilstaan kan er troep en water onderin de tank verzameld zijn. Leeg laten lopen, omspoelen en verse benzine er in is dan het devies. Een brandstofsysteemreiniger is dan ook een aardig idee.

Dan heb je nog de kans op roest in de tank en dat zorgt voor chronische verstoppingsproblemen als je het niet weg haalt of laat halen.

(dat ie na een minuut of 5 wel goed loopt laat me in ieder geval ook denken aan vuil. Tegen die tijd heeft ie alle rotzooi wel naar binnen geslobberd)
 
Ik zou om te beginnen alle afstellingen lekker laten staan zoals ze staan. Heel simpel gedacht moet je het probleem niet gaan zoeken in dat soort dingen, omdat door stilstaan daar niets aan verandert. (ik ga er van uit dat voor die tijd stilstaan hij wel goed liep?)
Denk dan aan dingen als vervuiling van carburateurs/uitdrogen van pakkingen waardoor lekkage kan ontstaan/roest in de tank waardoor een benzinefilter verstopt kan zijn/corrosie van contacten door vocht, etc.
Als de carburateurs werkelijk schoongemaakt zouden zijn, dan waren de luchtschroeven en alle sproeiers er wel uit geweest trouwens.
 
ok bedankt allemaal.
zover als ik weet liep hij voorheen perfect, dus afstellen zal ik maar niet doen dan.

ik heb net 40km gereden met dat ding, zoals ik net aangaf eerste 5 minuten spruttelen en backfires met gasgeven. na die 5 minuten als de 2e cilinder ( achterste) opkomt dan loopt hij voor me gevoel goed bij gasgeven, maar geeft nog wel veel backfires bij gaslos.

ik zal zometeen als ik weer thuis ben even nakijken met die benzinekranen of ik daar wat mee kan doen
 
Laatst bewerkt:
Spender er eens een flesje carburateur cleaner (Forté/Tunap oid) aan?
Dat kost je 10 euro en geen moeite, weer een stuk rijden en je weet al snel of er verbetring is.
Wat voor type Virago is het trouwens?
 
Ook niet vergeten te controleren: De XV's - in ieder geval de XV750 tm 1100, ik ben niet zeker van de kleinere cylinderinhouden maar het is wel waarschijnlijk dat zij dit ook hebben - hebben een rubber koppeling tussen carburateur en cylinderkop. Als die dingen verteren komen er scheurtjes in, gaan ze lekken en dan krijg je door valse lucht ook dit soort leuke zaken. Ik had iets soortgelijks op mijn XV920.Staat hier trouwens beschreven.
Grote kans dat íe met een klein beetje choke opeens wel lekker loopt...

(een warme motor kan een iets armer mengsel hebben dan een koude; vandaar de choke: mengselverrijking)
 
Laatst bewerkt:
geeft nog wel veel backfires bij gaslos.

Dat kan ook valse lucht zijn dus. Misschien zijn de carbeurateurs bij het reinigen niet goed gemonteerd? Of de al eerder genoemde droge rubbers.

Valse lucht kun je controleren door met een busje wd-40 rond de aansluiting van de carburateur op de kop te spuiten. Gaat ie ineens beter lopen dan weet je dat dáár een lek zit.