Tweedehands helm

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
459
752
Veghel
Mijn helm (Nolan N103) is aan vervanging toe, dwz eigenlijk is mijn hoofd gekrompen of ik heb hem te groot gekocht.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Schuberth C3 en die is behoorlijk aan de prijs. Nu worden ze op Mp ook aangeboden, als ik de binnenvoering en kinstukken nieuw aanschaf en de helm is verder in topstaat kan ik dit dan aanschaffen of is het advies echt, koop nieuw.

De Schuberth is de enige die relatief laag in gewicht is: 1475gr
Anders zal ik toch naar de integraal toe moeten, wil niet te zwaar, op zich geen probleem maar daar is de keuze zo groot dat ik het moeilijk kan overzien.
 
het probleem met een 2de hands helm is dat je de geschiedenis niet kent. en het dempingsmateriaal kan behoorlijk beschadigen (en dus zijn werking verliezen) zonder dat je dit ergens aan kan zien. dat kan bvb al gebeuren door de helm elke keer op de spiegel te bewaren.
persoonlijk zou ik voor nieuw gaan de opvolger is net op de markt dus als de levering daarvan 1 keer goed op gang komt gaan ze overal in de aanbieding. de C3 basic is nu al te vinden voor 299 en de C3 PRO voor 399 en ik vermoed dat als je nog een paar weken - maanden kan wachten dat die prijs nog wel verder gaat zakken.
en als gewicht echt belangrijk voor je is zou je eens naar de C4 pro carbon moeten kijken (maar niet schrikken van de prijs).
 
Ja was er eigenlijk ook wel bewust van. Maar op de een of andere manier kijk ik altijd naar dingen boven mijn budget, en dan kom ik als alternatief dus bij Mp uit. Als ik dit zo lees dan lijkt het me inderdaad verstandiger om voor nieuw te gaan. Zag dat meerdere mensen erg tevreden zijn met volledig integraal i.p.v. systeem. Kan ik me daarop richten. Heb in andere topics al wat ideen opgedaan, maar dat zal waarschijnlijk een kwestie van passen en voelen zijn. Naast de Schuberth heb ik ook nog de hjc hq1 als alternatief, maar volgens mij is dat een wat verouderd model.

Hier vlakbij zit een goede motorzaak waar je goed wordt geholpen, denk dat ik hem daar koop hij heeft scherpe prijzen, nieuwe helmen en lekkere koffie.
 
Laatst bewerkt:
als brildrager vind ik een systeemhelm veel prettiger maar toen ik dat extra glas nog niet nodig had heb ik ook jaren gereden met een integraal en daar nooit problemen mee gehad. maar het op en afzetten met een bril is best lastig. die bril moet je ergens kwijt en dat is best wel eens een probleem als je weer eens bij een pomp bent waar ze vinden dat die helm af moet om te mogen afrekenen. en dat gepruts om die bril weer op te krijgen voordat die goed zit ben ik ook behoorlijk snel zat geworden.
en ik zou eerst eens gaan passen voor je in modellen vast te bijten. pasvorm is echt veel belangrijker als kleur of gewicht. een goed passende helm die wat zwaarder is zit ook tijdens het rijden veel prettiger als een lichte helm met een pasvorm die niet bij je hoofd past. en dat kleine beetje extra gewicht ben je zo aan gewend en dan voel je er niks meer van.
 
als brildrager vind ik een systeemhelm veel prettiger maar toen ik dat extra glas nog niet nodig had heb ik ook jaren gereden met een integraal en daar nooit problemen mee gehad. maar het op en afzetten met een bril is best lastig. die bril moet je ergens kwijt en dat is best wel eens een probleem als je weer eens bij een pomp bent waar ze vinden dat die helm af moet om te mogen afrekenen. en dat gepruts om die bril weer op te krijgen voordat die goed zit ben ik ook behoorlijk snel zat geworden.
en ik zou eerst eens gaan passen voor je in modellen vast te bijten. pasvorm is echt veel belangrijker als kleur of gewicht. een goed passende helm die wat zwaarder is zit ook tijdens het rijden veel prettiger als een lichte helm met een pasvorm die niet bij je hoofd past. en dat kleine beetje extra gewicht ben je zo aan gewend en dan voel je er niks meer van.
Zeker waar, nu heb ik geen bril maar snap je verhaal. Vind het lastig omdat je een keuze maakt voor jaren.
 
Ja was er eigenlijk ook wel bewust van. Maar op de een of andere manier kijk ik altijd naar dingen boven mijn budget, en dan kom ik als alternatief dus bij Mp uit. Als ik dit zo lees dan lijkt het me inderdaad verstandiger om voor nieuw te gaan. Zag dat meerdere mensen erg tevreden zijn met volledig integraal i.p.v. systeem. Kan ik me daarop richten. Heb in andere topics al wat ideen opgedaan, maar dat zal waarschijnlijk een kwestie van passen en voelen zijn. Naast de Schuberth heb ik ook nog de hjc hq1 als alternatief, maar volgens mij is dat een wat verouderd model.

Hier vlakbij zit een goede motorzaak waar je goed wordt geholpen, denk dat ik hem daar koop hij heeft scherpe prijzen, nieuwe helmen en lekkere koffie.

Boven budget, (iets) langer doorsparen.... of gewoon de pil nemen dat je een keer wat meer hebt moeten uitgeven.
Schuberth is wel stiller dan HJC overigens (heb een C4 en een HJC Symax3 maar goed, de HJC was dan ook 1/3e van de prijs van de C4.).
Voordeel als je een Schuberth nieuw koopt...
is dat als je hem registreert voor de ongeval-garantie, je voor 1/3e van de nieuwprijs een vervanger kan kopen als je een ongeluk hebt gehad.
En ja een ongeluk door een ander veroorzaakt zou jij schadeloos gesteld moeten worden maar de verzekeraar van de tegenpartij gooit er altijd iets als "afschrijving / ouderdom slijtage" overheen dus is ie "minder waard".... (Tot mijn ongenoegen zelfs als je kan aantonen dat de helm maar 14 dagen oud is.... verzekeringen keren zo min mogelijk uit. Of je moet 2nd opinions aanvragen en je rechtsbijstand inschakelen maar dan wacht je ruim 3x zo lang voor je je geld hebt)
Zelf helaas dus al 2x moeten mee maken in korte tijd.... en ja je vervanger mag je ook registreren en wederom voor 1/3e van de nieuwprijs een nieuwe gehad.

Dit bovenstaande is leuk maar ga eens passen, als je geen Schuberth hoofd hebt, dan houd het daar al op ;)
 
Mijn helm (Nolan N103) is aan vervanging toe, dwz eigenlijk is mijn hoofd gekrompen of ik heb hem te groot gekocht.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Schuberth C3 en die is behoorlijk aan de prijs. Nu worden ze op Mp ook aangeboden, als ik de binnenvoering en kinstukken nieuw aanschaf en de helm is verder in topstaat kan ik dit dan aanschaffen of is het advies echt, koop nieuw.

De Schuberth is de enige die relatief laag in gewicht is: 1475gr
Anders zal ik toch naar de integraal toe moeten, wil niet te zwaar, op zich geen probleem maar daar is de keuze zo groot dat ik het moeilijk kan overzien.

Je kunt best een 2ehands helm kopen op marktplaats
Met wat geluk koop je een nieuwe voor de helft
Je moet je niet zo bang laten maken B|
 
Een systeemhelm spat in stukken uit elkaar bij een zware val. Dat is het systeem.
 
Een systeemhelm spat in stukken uit elkaar bij een zware val. Dat is het systeem.
Dat schreef je eerder al ergens anders en heeft me inderdaad wel aan het denken gezet. Ga dus voor de integraal.
 
Dat schreef je eerder al ergens anders en heeft me inderdaad wel aan het denken gezet. Ga dus voor de integraal.
Van mij mag je een systeemhelm kopen, maar ik waarschuw altijd even. Een systeemhelm is altijd een compromis.
Met warm weer draag ik zelfs een open jethelm.O-)
 
Ik heb zelf wel vaker een "tweedehands" helm gekocht op Marktplaats. Idd vaak zelfs nieuw omdat diegene te groot of te klein had gekocht. Aan de algehele staat zie je vanzelf hoe er mee is omgegaan. En bij twijfel nooit kopen. Verder gewoon vertrouwen op je eigen oordeel.
Succes met zoeken!
 
Ik zou nooit een 2e hands helm kopen. Hierboven staan al wat redenen.
Mocht je de tijd kunnen overbruggen, wacht nog even op de motorbeurs in Utrecht voor eventuele aanbiedingen (wel even met je smartphone checken of die prijs echt wel scherp is, als je bij een stand staat). Daarnaast opent Louis Motorrad zijn eerste filiaal in Nederland op 1 maart in Tilburg en hebben ze 1 en 2 maart een openingsparty. Ik denk dat je daar ook voor een hele leuke prijs een helm kan aanschaffen. Ze verkopen daar ook Schuberth.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Ik ga sowieso passen en voelen en op advies van @RR. Niet voor de systeemhelm. Begrijp dat ik mijn budget moet vergroten en als dat ihkv mijn veiligheid is dan heb ik daar geen problemen mee. 200,- meer over 5 jaar uitgestreken is nou ook niet zoveel ervan uitgaande dat een helm 5 jaar meegaat.
 
200 euro voor een helm is erg weinig, beknibbel niet op je veiligheid. Niet dat je een helm voor 1000 euro moet kopen, maar kijk ook eens iets hoger in het segment. Zeg 350-450 euro bijv.
 
Wat een onzin allemaal weer. Kijk gewoon met je ogen of die helm prima is en dan koop je hem. Mijn helm die ik enkele jaren al draag is ook prima. Als ik hem zou doorverkopen wordt hij niet meteen onveilig.

Voor 5 tientjes kan je bij de bouwmarkt ook een degelijke motorhelm halen die voldoet aan alle eisen.
 
200 euro voor een helm is erg weinig, beknibbel niet op je veiligheid. Niet dat je een helm voor 1000 euro moet kopen, maar kijk ook eens iets hoger in het segment. Zeg 350-450 euro bijv.
Ik schrijf 200,- MEER dat betekent 500,-
 
Wat een onzin allemaal weer. Kijk gewoon met je ogen of die helm prima is en dan koop je hem. Mijn helm die ik enkele jaren al draag is ook prima. Als ik hem zou doorverkopen wordt hij niet meteen onveilig.

Voor 5 tientjes kan je bij de bouwmarkt ook een degelijke motorhelm halen die voldoet aan alle eisen.

Eens, maar als je ouder wordt en wat centen hebt gaat comfort en luxe ook meespelen. Wat adviseer jij dan?
 
Schuberth is wel stiller dan HJC overigens (heb een C4 en een HJC Symax3 maar goed, de HJC was dan ook 1/3e van de prijs van de C4.).
Mja, een dure Schuberth met een goedkope HJC vergelijken is dan ook niet echt zinvol. Mijn ervaring met een HJC is ook dat deze veel lawaaieriger is dan mijn Shoei, maar dan ook de helft goedkoper. ;)

Ohja! Brildragende woon-werk rijder hier. Ik zet mijn integraalhelm 2x dus minstens 2x per dag op en af. Is wennen. Hangt wellicht ook van de bril af die je draagt. Ik heb opzettelijk gekozen voor een montuur met niet al te brede poten. Dat gaat vrij gemakkelijk. Neemt niet weg dat een bril in een helm zo nu en dan behoorlijk k*t is (beslaan enzo) maar daar helpt een systeemhelm niet tegen.
 
De C3 is al weer enkele jaren op de markt. Een tweedehands exemplaar zal dus 4-5 jaar oud zijn veelal. Even los van schades, het probleem is de veroudering van het dempend materiaal. Nu is natuurlijk niet elke helm evenveel gebruikt, maar dat is aan de buitenkant slecht te zien. Mijn vrouw heeft een C3 van 4 jaar oud en daar heeft ze toch al 80k km mee gereden en hij ziet er nog uit als nieuw. Toch mag je er van uitgaan dat het schuim dat de energie bij een trauma moet absorberen dan wat aan vermogen heeft ingeboet. Daarom vervangen wij een helm na 5 jaar.
Een helm is voor éénmallig gebruik en die ene keer wil je wel dat hij zijn werk naar behoren doet.
 
Wat is duurder en/of meer waard.

500 voor een helm.
Of een kasplantje zijn.

Mocht het ooit gebeuren, wat ik niet hoop .
Dan krijg jij spijt van je beknibbel.
Heb een ongeval gehad met een dure helm 700€. En nu weer 1 gekocht van 800. Speel nog graag heel lang met mn kinderen.
Als je niet wil investeren in je veiligheid. Ga dan fietsen, die helmen zijn cheap. Wil niet bot doen maar dit gaat over de basisveiligheid
 
Ik speel ook graag met mijn kinderen.
Ben ook al meerdere malen gevallen.
Heb 3 helmen. Een Schuberth voor dagelijks gebruik maar ook een jethelmpje omdat het zo lekker is bij warm weer en een super goedkope ADV helm voor offroad rijden.
Als je wil investeren in je eigen veiligheid: koop een Volvo. Vergeet motorrijden.
 
Helm en motorkleding altijd nieuw kopen :Y
Niet op (veiligheid) bezuinigen :N
Er zijn altijd wel aanbiedingen :t
 
Motorkleding moet wel kunnen lijkt me, maar een helm is je enige echte lifesaver. Die moet gewoon knap zijn.
Nu is een helm van €250,- volgens mij net zo veilig als een 2x zo dure, maar die laatste is wel comfortabeler. In tests scoort die HJC van mij net zo goed als de duurdere Shoei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan