Tweede actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders.

Ik heb niet de oplossing, maar cursussen zoals bij Code95 is niet de oplossing.

Ik heb morgen voor Code95 een cursus VCA.

Ik moet om 8 uur aanwezig zijn en ben om 16 uur klaar.
Of ik slaag of zak, of ga slapen of met m'n geslachtsdeel ga zitten spelen, maakt allemaal geen reet uit.
Als ik dezelfde VCA cursus 4x volg in 1 week maakt ook geen reet uit.
Ik krijg elke keer 7 punten, dus in 1 week heb ik dan 28 vd 35 punten.

Voor 7 punten moet ik een praktijkdag volgen, waarbij je 2.5 uur moet rijden.
Maar ook dat is geen examen, dus je kan er ook niet voor zakken....

Wordt iemand een betere chauffeur na 4x VCA cursus (of een andere cursus die niets met het verkeer te maken heeft)?
Nee, natuurlijk niet.
 
ik heb 51 jaar mijn auto en motor rijbewijs en 30 jaar vrachtwagen plus aanhanger in al die tijd is een keer naar mijn papiertje gevraagd, nooit naar keuringbewijzen van geen enkel voertuig of sticker op mijn helm. controle en handhaving is nul of minder. in de ardennen een keer met een groep aangehouden omdat we bij 34 graden geen handschoenen aanhadden.
conclusie: in Belgie wordt veel meer gecontroleerd dan in Nederland .
 
@Boefje Dat helpt dus niets.
@jbt De enige cursus waarvan is aangetoond dat hij leidt tot minder ongevallen met motoren is de openbare wegtraining. Mensen die deze gevolgd hebben blijken tot 3 jaar nadien minder vaak bij ongelukken betrokken te raken dan anderen. Ik heb het vorig jaar gedaan. Het was leuk en ik heb er toch weer van geleerd. En dat na 25 jaar rijden!
 
@Boefje Dat helpt dus niets.
@jbt De enige cursus waarvan is aangetoond dat hij leidt tot minder ongevallen met motoren is de openbare wegtraining. Mensen die deze gevolgd hebben blijken tot 3 jaar nadien minder vaak bij ongelukken betrokken te raken dan anderen. Ik heb het vorig jaar gedaan. Het was leuk en ik heb er toch weer van geleerd. En dat na 25 jaar rijden!

Ik bedoel dus op automobilisten, niet op motorrijders.
Automobilisten zijn het vergif en hebben heropvoeding nodig, en dan keihard anders snappen en leren ze het nooit.

Verkeersinzicht van nul, niet spiegelen, stug te langzaam links blijven rijden en boos worden als je er rechts langs gaat, appen achter het stuur, niet vooruitkijken of spiegelen.

De helft snapt er helemáál niets van, werkelijks niets.
Even gas geven om ruimte te maken wat logisch is, not. Gaan ze afremmen...

Razzia's, heropvoeding, bekeuren. In die volgorde.
Maandenlang een volledige politieinzet. En uitleggen in de media waarom.
 
De meeste motorrijders rijden motor, omdat ze er plezier in hebben.
Wanneer je iets leuk vindt om te doen, ben je meer betrokken en er intensiever mee bezig.

Heel veel automobilisten rijden auto, omdat het nu eenmaal de enige, snelste of gemakkelijkste manier is om van A naar B te komen.
Die zijn dus veel minder (of helemaal niet...) bezig met wat er om hen heen gebeurt of zijn te druk met dingen die ze wel interessant of belangrijk vinden.

En ze snappen niet hoe het in het verkeer werkt.

Vraag het aan de gemiddelde motorrijder of vrachtwagenchauffeur, wat voor stunts automobilisten uithalen,
 
Ik bedoel dus op automobilisten, niet op motorrijders.
Automobilisten zijn het vergif en hebben heropvoeding nodig, en dan keihard anders snappen en leren ze het nooit.

Verkeersinzicht van nul, niet spiegelen, stug te langzaam links blijven rijden en boos worden als je er rechts langs gaat, appen achter het stuur, niet vooruitkijken of spiegelen.

De helft snapt er helemáál niets van, werkelijks niets.
Even gas geven om ruimte te maken wat logisch is, not. Gaan ze afremmen...

Razzia's, heropvoeding, bekeuren. In die volgorde.
Maandenlang een volledige politieinzet. En uitleggen in de media waarom.

Gezien het grote tekort aan mensen door de bezuinigingen van het crimfightersteam Opstelten en Teeven in het verleden, denk ik niet, dat er genoeg mensen zijn voor een maandenlange inzet. Dan blijven andere zaken weer liggen.
 
Das het probleem ja.
Langetermijnvisie. 3 kabinetten Rutte, bezuinigingen bezuinigingen bezuinigen.

Dat is het enige wat ik tijdens de crises gehoord heb.
Aaalles hebben ze kapotgemaakt, alles.
Terwijl het helemaal niet nodig was.

Beste jongetje van de klas spelen, zoals altijd.
Griekenland, Italië enz de duimschroeven aandraaien, want we hebben met Brussel afgesproken niet meer dan 3%.
Goh en toen ging het in Nederland toch minder met de economie dan gedacht , dus we laten de eigen burgers bloeden maar wel zogenaamde vluchtelingen welkom heten, terwijl het grootste deel toch gelduitdemuur liefhebber was.

Rutte Fuuuk you, samen met jouw andere smerige vriendjes.
Dikke middelvinger |(
 
Laatst bewerkt:
En dan is Rutte nog het meest rechts van de grote partijen _O-

Nou, houdt je hart maar vast wanneer die linkse rukkers ooit de macht krijgen ;(
 
En dan is Rutte nog het meest rechts van de grote partijen _O-


Nou, houdt je hart maar vast wanneer die linkse rukkers ooit de macht krijgen ;(


Ja nou, Ik snap er geen zak meer van in dit land.
De helft van de regeltjes komt uit Brussel.
Er mag niets maar dan ook helemaal niets meer vergeleken met toen ik uitgepuberd was(alleen bier drinken mag nog wel omdat het de staatskas spekt, en duftig)

Er mag dus ongeveer niets meer maar er word tegelijkertijd bijna niet gehandhaafd, behalve flitskasten met 3km/uur vinden ze wel leuk, dat spekt de staatskas ook duftig.

Er mag dus bijna helemaal niets meer maar die pipo's in den Haag hebben een beschermde status, dus die mogen alles wat God verboden heeft, inclusief de eigen burgers discrimineren en wegzetten als lulletjes.

Wat voor verhalen ik gehoord heb van 50plussers en 60plussers, daar schieten je de tranen van in de ogen.
Ja, het UWV zei dat ik weer stout was geweest, ik had een vinkje verkeerd op de computer gezet, en toen kreeg ik zomaar weer de zoveelste boete.
Zonder pardon. Solliciteren! Maar niemand wil mij, na je 50 ben je te oud.

En dan laten we het maar niet hebben over ouderenzorg, de reorganisaties bij de politie, die mislukte Italiaanse trein, pensioenleeftijd naar 67 en hoge jeugdwerkloosheid, gaswinning in Groningen, enz enz.

Tegen ouderen eigen volk kunnen ze wel foei zeggen en afserveren maar simpel handhaven kunnen ze dan weer niet regelen.
Laat me niet lachen jonnüh, wat een stelletje doedels daar in Holland.
 
Zichtbaarheid is inderdaad flauwekul.
Heb 2 x een VRO risico gevolgd met o.m. interessante info over kijkgedrag (ook/juist van koekblikkers) en hoe en waarom het zo gemakkelijk mis kan gaan . Hierdoor kijk ik ook in de auto nu veel bewuster uit.
En juist dat stukje zouden ze in een verplichte bij-/nascholing van koekblikkers moeten stoppen.
 
@Boefje Dat helpt dus niets.
@jbt De enige cursus waarvan is aangetoond dat hij leidt tot minder ongevallen met motoren is de openbare wegtraining. Mensen die deze gevolgd hebben blijken tot 3 jaar nadien minder vaak bij ongelukken betrokken te raken dan anderen. Ik heb het vorig jaar gedaan. Het was leuk en ik heb er toch weer van geleerd. En dat na 25 jaar rijden!

Boevie en boefje zijn 2 verschillende personen ;o)
 
Het actieplan gaat erg makkelijk voorbij aan de attentie op zwakkere verkeersdeelnemers. Je mag geen aandacht vragen voor motorrijders want dan moet je ook op fietsers gaan letten, ja duhu.
En er wordt heel makkelijk naar fluorhesjes verwezen. Daar hebben we een heel topic over, compleet met omgereden voorrangsvoertuigen die signalen voerden.
Ik krijg geen positief gevoel bij dit onderzoek.
 
Allemaal schurken! @Boefje en @Boevie :)

Maar goed ik zei dat het niet helpt omdat mensen er niet van leren. In landen waar zware straffen worden uitgedeeld is de criminaliteit niet lager.
Leren mensen van straffen en hoe zwaar die zijn?
Uit uitgebreid onderzoek, vraag me nu geen links, blijkt dat dit gedrag uitermate moeilijk te beïnvloeden is. Ook de overheidscampagnes die proberen gedrag te veranderen zijn weinig effectief gebleken.
Alleen als er grote sociale druk is, heeft dat invloed. Zoals er bij het drank en rijden een verandering heeft plaats gevonden in de acceptatie waarbij alleen de druk uit de omgeving heeft geholpen.
Zo zal het met smartphone gebruik ook zijn, pas als de sociale acceptatie afneemt (en niet alleen onder motorrijders) zal het veranderen.
Hou me te goede ik vind het onacceptabel om te appen achter het stuur, maar ik verwacht geen afname door streng handhaven.
 
er is geen pakkans, als de ouders van een jeugdige een paar keer een boete van 100 euro voor hem of haar betaald hebben zullen zij hem of haar wel van het bellen of zijn telefoon afhelpen.
als je als volwassene twee keer in een week een belboete van tweehonderd krijg en je blijft bellen ben je , of niet goed wijs of je heb t geld teveel.

PAKKANS IS ALLES.
 
...

PAKKANS IS ALLES.

Nee.
Pakkans doet helemaal niks aan slaperig achter het stuur zitten, niet opletten, afgeleid zijn, of risico nemen (ik kan er nog wel voor langs, kut, nee).

Verdraagzaamheid heb je veel meer aan. Misschien heeft hij me niet gezien, ik maak wat ruimte voor hem. In plaats van het gaatje dichtrijden. Ik bedoel niet: ik blijf links sukkelen en laat een groot gat vallen.
 
Ik heb niet de oplossing, maar cursussen zoals bij Code95 is niet de oplossing.

Ik heb morgen voor Code95 een cursus VCA.

Ik moet om 8 uur aanwezig zijn en ben om 16 uur klaar.
Of ik slaag of zak, of ga slapen of met m'n geslachtsdeel ga zitten spelen, maakt allemaal geen reet uit.
Als ik dezelfde VCA cursus 4x volg in 1 week maakt ook geen reet uit.
Ik krijg elke keer 7 punten, dus in 1 week heb ik dan 28 vd 35 punten.

Voor 7 punten moet ik een praktijkdag volgen, waarbij je 2.5 uur moet rijden.
Maar ook dat is geen examen, dus je kan er ook niet voor zakken....

Wordt iemand een betere chauffeur na 4x VCA cursus (of een andere cursus die niets met het verkeer te maken heeft)?
Nee, natuurlijk niet.
Ik dacht dat Code 95 een zware verkeersovertreding was (wheelie of zo), maar nee, VCA is echt een zinloze cursus _O-
 
Ik heb enige tijd geleden wat studies gelezen, naar aanleiding van de een opmerking van het National Highway Traffic Safety Administration in hun verslagen over motorongevallen, dat degenen die vrijwillig een aanvullende veiligheidscursus hadden gevolgd, slechts zeer sporadisch betrokken waren bij ongevallen.


Nu is de USA niet Europa, maar het heeft mijn inziens de schijn ervan, dat niet zo zeer het volgen van een cursus het grote verschil maakt, maar het besef dat je als motorrijder kwetsbaar bent.


Bij dit besef behoort kennis van waar en wanneer je kwetsbaar bent en hoe je dit risico kunt verlagen. Hierbij KAN een cursus behulpzaam zijn.


Persoonlijk zijn voor mij twee uitgangspunten erg belangrijk voor mijn eigen veiligheid:
  1. Aan ieder ongeval heb je alleen zelf de schuld.
  2. Haast en verkeersdeelname passen niet bij elkaar.

Vooral punt 1 is natuurlijk extreem gesteld, maar het helpt me wel alert te zijn op fouten en negatief verkeersgedrag van anderen.

Alle andere duizend aandachtspunten zijn afgeleid van deze twee.
 
Zo lang als men als motorrijder er van uit gaat dat men je toch niet ziet en dat anderen met alles behalve deelnemen aan het verkeer bezig zijn en men daar als motorrijder op anticipeerd kan er verder weinig mis gaan.
 
Zie vooral potentiële geldvangers aan de horizon verschijnen. Cursusje hier, nieuw helmpje daar, verplicht systeempje zus enz enz. Maar de mobiele telefoon automatisch uitschakelen als je een koekblik instapt is geen optie...

Waarom zou dit moeten dan? Aan je telefoon gaan zitten, om iets van een app aan te zetten die al je apps uitzet?!?
Blijf er gewoon vanaf met je grijpers..

Zie vooral potentiële geldvangers aan de horizon verschijnen. Cursusje hier, nieuw helmpje daar, verplicht systeempje zus enz enz. Maar de mobiele telefoon automatisch uitschakelen als je een koekblik instapt is geen optie...

Waarom zou dit moeten dan? Op je telefoon gaan zitten, om iets van een app aan te zetten die al je apps uitzet


Ze hebben er acht jaar over gedaan? Had ongeveer elke motorrijder in een half uur kunnen bedenken.

Nog een paar suggesties dan maar?

Telefoon in de hand in de auto? Rijbewijs inleveren voor een half jaar.
Geen richting aangeven? 750 euro boete.

Nou nou zeg, dit is wel héél erg dramatisch.
De meeste kunnen hier niets aan doen, doordat hun lampjes gewoon defect zijn, of doordat dit een extra
optie was in hun voertuig.
En hier niet meer het geld voor hadden om deze optie erbij te nemen..
 
Waarom zou dit moeten dan? Aan je telefoon gaan zitten, om iets van een app aan te zetten die al je apps uitzet?!?
Blijf er gewoon vanaf met je grijpers..

Het is technisch gezien niet heel erg lastig om standaard alle meldingen af te schermen boven bijvoorbeeld 20 km/h. In de praktijk blijkt dat het voor de meeste verkeersdeelnemers heel erg lastig is om de verleiding te weerstaan van een piepende telefoon. Ben het met je eens dat je er gewoon af moet blijven maar voor sommige is het beter om de verleiding weg te nemen.
 
Het is technisch gezien niet heel erg lastig om standaard alle meldingen af te schermen boven bijvoorbeeld 20 km/h. In de praktijk blijkt dat het voor de meeste verkeersdeelnemers heel erg lastig is om de verleiding te weerstaan van een piepende telefoon. Ben het met je eens dat je er gewoon af moet blijven maar voor sommige is het beter om de verleiding weg te nemen.

Zo'n tool is er al: de app Traffic Reply.
Ik ben er eerlijk in: een rinkelende telefoon word ik heel onrustig van. Dan kom ik toch in de verleiding om hem op te pakken, vooral omdat ik zelden voor de flauwekul overdag gebeld word op mijn mobiel. Zelfs al pak ik hem niet op, het leidt me ontzettend af. Dus wat is er mis met een beetje zelfreflectie en daarom zo'n app gebruiken?
Ik vind het een super ding. Stuurt een zelfgeformuleerd standaardantwoord op elk telefoontje, SMS'je of Whatsapp'je. Ik hoor geen gerinkel. Schakelt automatisch in bij een snelheid > 10 km/h en ook weer uit na een paar minuten stilstaan (stoplicht is te kort; dan blijft hij aan). En ben ik bijrijder, kan ik hem eenvoudig pauzeren zodat ik die rit wél bereikbaar ben.

Hij is gratis te downloaden maar heb begrepen dat Samsung deze app standaard op al zijn nieuwe telefoons gaat installeren. Prima idee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan