Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oké TuonoJack das ook een mooie plaats idd en smeren op voor- of achter- tandwiel zal niets uitmaken en zoals ik het meet red je het net met 1mtr slang👍🏼
 
Vandaag contact gehad met MotoPort Echt i.v.m. kosten voor laden van een andere mapping wanneer ik Akrapovic dempers erop zou monteren.

De monteur (Aprilia gecertificeerd volgens MotoPort Echt) vertelde me dat er 'een code' bij de dempers van Akrapovic via Aprilia worden uitgegeven... deze code refereert vervolgens met software die men dan bij de dealer in kan laden.... Hij gaf aan dat deze code bij 'nieuwe dempers' erbij geleverd wordt..

Gevraagd wat er dan moet worden gedaan wanneer er b.v. een 2e hands uitlaat erop gemonteerd zou worden (niet dat ik dat van plan ben, maar wat heeft Aprilia hier voor service voor..?)

Begreep hier van enkele MF-leden dat 'mapping 2' goed zou zijn voor Akrapovic uitlaten?
 
Vandaag contact gehad met MotoPort Echt i.v.m. kosten voor laden van een andere mapping wanneer ik Akrapovic dempers erop zou monteren.

De monteur (Aprilia gecertificeerd volgens MotoPort Echt) vertelde me dat er 'een code' bij de dempers van Akrapovic via Aprilia worden uitgegeven... deze code refereert vervolgens met software die men dan bij de dealer in kan laden.... Hij gaf aan dat deze code bij 'nieuwe dempers' erbij geleverd wordt..

Gevraagd wat er dan moet worden gedaan wanneer er b.v. een 2e hands uitlaat erop gemonteerd zou worden (niet dat ik dat van plan ben, maar wat heeft Aprilia hier voor service voor..?)

Begreep hier van enkele MF-leden dat 'mapping 2' goed zou zijn voor Akrapovic uitlaten?


Een aantal weken geleden heb ik contact gehad met Roke en die gaven aan dat men een mapping kan laden voor 'open' uitlaat voor mijn Tuono V4. Ik had aangegeven, dat ik een SC Project demper heb, maar dat maakt niks uit. Was een half uurtje werk en zou 150 euro gaan kosten.
 
@Maus75: Bedankt voor je tip/reactie!

Wellicht een domme vraag... maar met een DB killer erin en nog de 'standaard bochten' is een 'open uitlaat' toch niet het geval of van toepassing?
Bij een slip on demper gaat de katalysator dus wel weg, linkpipe en einddemper komen er dan op of voor in de plaats maar originele bochtenwerk blijft verder intact... is dat dan wellicht hetzelfde effect als een 'open uitlaat'?

Hamvraag is dus: wat te doen als je Akra uitlaten erop wil leggen..?
- mapping 2 inladen?
- motor op de bank zetten i.v.m. vermogensuitdraai en om benzine/lucht verhouding te kunnen beoordelen?

Kan me voorstellen dat de motor wellicht niet lekker loopt als ik alleen de Akra uitlaten erop leg en verder niks verander aan een mapping of iets dergelijks...
 
Een aantal weken geleden heb ik contact gehad met Roke en die gaven aan dat men een mapping kan laden voor 'open' uitlaat voor mijn Tuono V4. Ik had aangegeven, dat ik een SC Project demper heb, maar dat maakt niks uit. Was een half uurtje werk en zou 150 euro gaan kosten.

Het is het geld in elk geval.... dubbel en dwars waard.
Hij gaat er een stuk beter van lopen..... en de klep in de uitlaat staat open !
Deze map is voor elke slip-on demper geschikt. *D
 
@Maus75: Bedankt voor je tip/reactie!

Wellicht een domme vraag... maar met een DB killer erin en nog de 'standaard bochten' is een 'open uitlaat' toch niet het geval of van toepassing?
Bij een slip on demper gaat de katalysator dus wel weg, linkpipe en einddemper komen er dan op of voor in de plaats maar originele bochtenwerk blijft verder intact... is dat dan wellicht hetzelfde effect als een 'open uitlaat'?

Hamvraag is dus: wat te doen als je Akra uitlaten erop wil leggen..?
- mapping 2 inladen?
- motor op de bank zetten i.v.m. vermogensuitdraai en om benzine/lucht verhouding te kunnen beoordelen?

Kan me voorstellen dat de motor wellicht niet lekker loopt als ik alleen de Akra uitlaten erop leg en verder niks verander aan een mapping of iets dergelijks...

Uit je verhaal maak ik op dat het hier om een 2 cilinder Tuono gaat.
Doe jezelf een plezier en ....
Map 2 laden
Laat je gaskleppen synchroon stellen.
En CO afstellen.

Je herkent je eigen motor niet meer.

Die "code" is volgens mij alleen van toepassing op V4 modellen en zelfs daar is een gekraakte versie van te krijgen
 
Laatst bewerkt:
@Evo27: nee, ik heb een Aprilia Tuono uit 2015, vier cilinder dus..

Maar ik merk dat ik steeds tegenstrijdige tips krijg, zelfs de Aprilia dealer lijkt het niet zeker te weten..?
 
@Evo27: nee, ik heb een Aprilia Tuono uit 2015, vier cilinder dus..

Maar ik merk dat ik steeds tegenstrijdige tips krijg, zelfs de Aprilia dealer lijkt het niet zeker te weten..?

Omdat je het steeds over uitlaten vervangen had dacht ik , das een 2 cilinder :$
Bij een V4 kun je een originele racemapping laden.
Neem eens contact op met Roke
 
@Evo27: Haha dat zal wel komen doordat ik tot een maand geleden een Tuono 2 cilinder had 🤣... nog even wennen blijkbaar

Zal eens navragen of mijn dealer (is dealer v Aprilia, MotoPort in Echt) die mapping ook heeft.. (Roke is iets te ver uit de buurt voor me, woon helemaal in het zuiden v Limburg)

Bedankt voor de tip! 👍
 
Laatst bewerkt:
@Evo27: Haha dat zal wel komen doordat ik tot een maand geleden een Tuono 2 cilinder had 🤣... nog even wennen blijkbaar

Zal eens navragen of mijn dealer (is dealer v Aprilia, MotoPort in Echt) die mapping ook heeft.. (Roke is iets te ver uit de buurt voor me, woon helemaal in het zuiden v Limburg)

Bedankt voor de tip! 👍

De Zwart Motoren is recent ook Aprilia dealer geworden en kan je vast helpen, is al jaren vertrouwd met ons Italiaanse speelgoed.
Zit in Weert, is echter beperkt geopend. Ff mailen of bellen dus.
 
@Evo27: Haha dat zal wel komen doordat ik tot een maand geleden een Tuono 2 cilinder had 🤣... nog even wennen blijkbaar

Zal eens navragen of mijn dealer (is dealer v Aprilia, MotoPort in Echt) die mapping ook heeft.. (Roke is iets te ver uit de buurt voor me, woon helemaal in het zuiden v Limburg)

Bedankt voor de tip! 👍

Ik wil je een persoonlijk bericht sturen..... kan je PB aanzetten ?
 
@Maus75: Bedankt voor je tip/reactie!

Wellicht een domme vraag... maar met een DB killer erin en nog de 'standaard bochten' is een 'open uitlaat' toch niet het geval of van toepassing?
Bij een slip on demper gaat de katalysator dus wel weg, linkpipe en einddemper komen er dan op of voor in de plaats maar originele bochtenwerk blijft verder intact... is dat dan wellicht hetzelfde effect als een 'open uitlaat'?

Hamvraag is dus: wat te doen als je Akra uitlaten erop wil leggen..?
- mapping 2 inladen?
- motor op de bank zetten i.v.m. vermogensuitdraai en om benzine/lucht verhouding te kunnen beoordelen?

Kan me voorstellen dat de motor wellicht niet lekker loopt als ik alleen de Akra uitlaten erop leg en verder niks verander aan een mapping of iets dergelijks...


Gaat inderdaad om de V4 en zou ook van toepassing zijn op de originele bochten met een slip-on demper.
 
heb een compleet laser systeem erop gezet
te samen met een rapid bike
full
 
Deze week staat de Tuono bij de garage voor een grote beurt en klepspelling controle.
Nu nof beter weer en ik ben volledig klaar voor het nieuwe seizoen!

(Nog wel ff spannend wat de totale kosten gaan zijn).
 
@Zichthuis: ziet er heeel mooi uit!! Heb je ook een foto van de motor met demper erop?

Mag ik vragen wat een rapid bike precies doet met je motor?
 
nog niet echt een foto gemaakt

de rapid module

meer vermogen en koppel en geen dip bij 5000 toeren
en heft het verschil op van geen klep in de uitlaat
zuiniger lopen
full
 
Mooie uitlaat, maar nu zou ik hem toch echt wel even op de testbank zetten ondanks zijn rapid module!
Meten is (z)weten.

Maar wat kost zo een volledig systeem? Zou wel een stukje goedkoper zijn dan een Akrapovic?
 
@zichthuis: lekker geluidje hoor! Heerlijk...

Zoals eerder gezegd: standaard uitlaat is ook echt mooi.. maar een ‘aftermarket’ uitlaat laat toch meer het echte karakter vd Aprilia horen...

Wordt tijd dat het eens wat beter weer wordt zodat ik zelf eens richting Mile Pajic kan gaan rijden :)
 
zo,ik heb de c-bow beugels van de hepco & becker zijtassen terug verwijderd, daar dit toch veel van het schone kapot maakt die de Tuono uitstraalt, was al een tijdje aan het uitzoeken hoe ik dit kon oplossen om beugeloos te rijden, maar toch snel makkelijk klik tassen kan monteren zonder riempjes gedoe, IK had vorig jaar al de sport rack gekocht van hepco & becker met de midden tas die er op klikt (apart systeem), daar had ik nog een rol tas op vast gemaakt, nu met de zijtassen kan ik de rol tas thuis laten en enkel midden tas en zijtassen.

Nu heb ik de c-bow beugels vast gemaakt met stalen 2cm breede/4mm dikke beugels naar die sport rack, zo kan ik altijd mooi origineel sportief rondrijden, en als ik naar de winkel moet of op reis ga , duozadel eraf, en sport rack er op klikken en kan de zijtassen of midden tas daar op klikken. Nu heb ik deels het gemakkelijke van tour moto's en het leuke van de Tuono.

zie foto's origineel Hepco systeem met niet snel afneembare c-bow beugel opstelling (zie rechts op de 1e foto de sport rack op het laddertje liggen zonder de beugels):
9b2b9ya1to.jpg

3eljxywzobs.jpg

n0jzec.jpg


sport rack plaat met beugels (onderzijde):
40ufkstgmict.jpg


plaat op moto (is natuurlijk ook lomp een niet mooi, maar daar rij ik enkel met de bagage mee):
tbq8j8o8gi64.jpg

20qz2b88h2b.jpg


kwp8gxxevc9.jpg

gj2fp1ub5a.jpg

xpe0t1wlczq4u.jpg

hgakonrtu.jpg

ej74fm1b9k7d.jpg

eo8ggxwdvwrof.jpg

o3g9xkllhw3v.jpg

pouiu3.jpg


nu terug origineel kontje:
qoo9jwd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan