Tuono Bastards Deel 21

Dank. Heb hem ook besteld. Heb ook de tankring bij Ten Kate besteld, want daar is hij nu €50. Jammer dat de tankring niet op voorraad is en de tas wel. Hopelijk is de levertijd een beetje redelijk. Ik neem aan dat ze die gewoon bij SW-Motech bestellen en niet voor alle motoren het type op voorraad hebben.

Ter info:
Er zijn op dit moment twee types quicklock tanktas-systemen te koop van SW-Motech, ION en EVO. Bij de EVO lijn is er de keuze tussen een tanktas met 12V aansluiting of zonder. De tankring is hetzelfde, de 12V versie heeft een andere topring (het stuk wat op de tankring klikt en op de tas bevestigd wordt). De topring kan je apart bestellen of je kan kiezen voor de 12V versie van de tas. Bij de ION lijn is er geen 12V optie.

Het typenummer voor de EVO tankring is 4052572026175 (zie site sw-motech). Voor sommige motoren is de tankring +-€30 en voor sommige (waaronder de Tuono V4) is hij +- €60. Bij de duurdere variant zit een extra tankring met schroefgaten omdat de originele tankring op de motor geen schroefgaten heeft, en je daarop de quicklock ring dus niet kan bevestigen. Zie ook de installatiehandleiding van de duurdere variant.

De ION is de oude lijn. De tankring zonder EVO zou dus officieel ION tankring moeten heten. Daarop past logischerwijs de ION lijn tassen. Een EVO tas past v.z.i.w. niet op een ION tankring en vice-versa. In het overzicht wat je krijgt op de website van SW-Motech is dat heel duidelijk.

Kijkend naar de afmetingen is de EVO Daypack tas even groot als de ION One tas, en de EVO Sport net iets groter dan de ION Two. Voor de Tuono V4 heb je ION tankring 4052572027042 nodig. Bij Ten Kate nu €42. De ION One kost daar nu €67. Ben je voor €110 klaar. De ION tankring is op dit moment ook niet op voorraad.

Nou.. je hebt het wel goed uitgezocht... is ook wel nodig want je hebt natuurlijk weinig trek in niet passende onderdelen retourneren...

Jammer dat ik zelf niet in de gaten had dat die tankring via ten Kate shop zou passen.. anders had ik hem hier zelf ook besteld en had ik me een kleine 20 euro kunnen besparen...

Maar goed.. hoop dat de daypack me niet iets te groot zal (be)vallen.. twijfelde juist tussen deze en de kleinere compact...

We zullen zien.. eerst eens van het goeie weer genieten vandaag..!
 
Iemand hier die onderstaande tuono kent ?
Wil de overstap maken van Street triple naar tuono . Onderstaande ziet er leuk uit icm prijs maar hoor mindere geluiden over hp

APRILIA TUONO RSV4 RSV 4 R V4 APRC ABS BOVAGGARANTIE ≥ APRILIA TUONO RSV4 RSV 4 R V4 APRC ABS BOVAGGARANTIE - Motoren | Aprilia - Marktplaats.nl

Hallo, ken HP motoren niet eerlijk gezegd, de betreffende motor evenmin.

Enige tip die ik je kan geven is om een bewijs / rekening te vragen van het afstellen vd klepspeling. Dit dient normaliter rond de 20.000km te gebeuren.

Overigens kan de motor geen ABS hebben zoals omschreven gezien ze dit pas vanaf 2014 modellen hebben gekregen

Verder een top machine waar je absoluut geen spijt van zult krijgen..!

Gr Ivo en succes
 
Daypack is qua formaat echt niet te groot qua formaat, de micro krijg je echt niks meer in.. ook fijn uitritsbaar als je weekendje weggaat of regenjasje oid wil meenemen
 
Hallo, ken HP motoren niet eerlijk gezegd, de betreffende motor evenmin.

Enige tip die ik je kan geven is om een bewijs / rekening te vragen van het afstellen vd klepspeling. Dit dient normaliter rond de 20.000km te gebeuren.

Overigens kan de motor geen ABS hebben zoals omschreven gezien ze dit pas vanaf 2014 modellen hebben gekregen

Verder een top machine waar je absoluut geen spijt van zult krijgen..!

Gr Ivo en succes

Ik zie toch echt de ABS kransen zitten bij de schijven, verder heb ik geen enkel kijk op de Tuono maar zie wel een stickertje van Roke op het voorspatbord.
Wellicht kun je daar aan info komen wbt de kleppen.
Ook summier vind ik het aantal Aprilia stickertjes op de motorfiets, samen met de kleur.
Zijn dit de originele kleuren?
 
Die ringen in de schijven zijn niet voor ABS, maar voor het APRC systeem, om het snelheidsverschil tussen voor en achterwiel te meten, voor traction control en wheelie control.

De kleur is niet origineel (zie hier). De kleur geel lijkt op de foto ook niet overeen te komen met de originele gele kleur. De tank heeft een extra zwarte streep in 't midden en er zijn nog wat andere zaken gespoten die standaard zwart (plastic, niet gespoten) zijn: de voor en achterspatborden, de stukken onder de duo-zit (origineel zilverkleurig), de kokers onder de koplamp naar de inlaat, bellypan (is ook een ander model), koplampkap (origineel zwart met sticker volgens mij). Op een origineel gele motor zit ook een zadel met gele accenten, dat zit hier op deze niet. Het kan zijn dat er een "sportgel" (optie) zadel op zit, maar op de foto's lijkt dat niet zo.

Het viel me op dat de tankpad niet origineel aprilia is (welke m.i. beter bij de vorm van de tank past). Er zitten ook stuurverhogers op, dus mocht je gaan kijken let dan even goed op of er geen kabels / leidingen te kort zijn (bij maximale stuuruitslag). Verder is inderdaad belangrijk dat de kleppen tijdig gesteld zijn, da's nogal een werk (ik kan het weten want ik doe het zelf).
 
Die ringen in de schijven zijn niet voor ABS, maar voor het APRC systeem, om het snelheidsverschil tussen voor en achterwiel te meten, voor traction control en wheelie control.

De kleur is niet origineel (zie hier). De kleur geel lijkt op de foto ook niet overeen te komen met de originele gele kleur. De tank heeft een extra zwarte streep in 't midden en er zijn nog wat andere zaken gespoten die standaard zwart (plastic, niet gespoten) zijn: de voor en achterspatborden, de stukken onder de duo-zit (origineel zilverkleurig), de kokers onder de koplamp naar de inlaat, bellypan (is ook een ander model), koplampkap (origineel zwart met sticker volgens mij). Op een origineel gele motor zit ook een zadel met gele accenten, dat zit hier op deze niet. Het kan zijn dat er een "sportgel" (optie) zadel op zit, maar op de foto's lijkt dat niet zo.

Het viel me op dat de tankpad niet origineel aprilia is (welke m.i. beter bij de vorm van de tank past). Er zitten ook stuurverhogers op, dus mocht je gaan kijken let dan even goed op of er geen kabels / leidingen te kort zijn (bij maximale stuuruitslag). Verder is inderdaad belangrijk dat de kleppen tijdig gesteld zijn, da's nogal een werk (ik kan het weten want ik doe het zelf).

Ik zou hem laten staan,
ten eerste hou ik niet van advertenties die tegen me schreeuwen, ten tweede is er op het web, en M-F zat te vinden over deze zaak, en ten derde, ik ben er eens binnen geweest toen we in die omgeving een fiets voor mijn neef zochten.
Onder diverse fietsen gelegen maar alleen het oude spul, zoals een fireblade van'92 , zag er schadevrij uit. Veel nieuwe(re) motoren met (slordig) weggewerkte
schade,s. Schade,s die je thuis pas gaat zien als je aan het poetsen bent.
 
Daypack is qua formaat echt niet te groot qua formaat, de micro krijg je echt niks meer in.. ook fijn uitritsbaar als je weekendje weggaat of regenjasje oid wil meenemen

Ok.. ja ben benieuwd.. zal deze week de tanktas wel binnenkrijgen.. klinkt goed in ieder geval..

👍
 
Die ringen in de schijven zijn niet voor ABS, maar voor het APRC systeem, om het snelheidsverschil tussen voor en achterwiel te meten, voor traction control en wheelie control.

De kleur is niet origineel (zie hier). De kleur geel lijkt op de foto ook niet overeen te komen met de originele gele kleur. De tank heeft een extra zwarte streep in 't midden en er zijn nog wat andere zaken gespoten die standaard zwart (plastic, niet gespoten) zijn: de voor en achterspatborden, de stukken onder de duo-zit (origineel zilverkleurig), de kokers onder de koplamp naar de inlaat, bellypan (is ook een ander model), koplampkap (origineel zwart met sticker volgens mij). Op een origineel gele motor zit ook een zadel met gele accenten, dat zit hier op deze niet. Het kan zijn dat er een "sportgel" (optie) zadel op zit, maar op de foto's lijkt dat niet zo.

Het viel me op dat de tankpad niet origineel aprilia is (welke m.i. beter bij de vorm van de tank past). Er zitten ook stuurverhogers op, dus mocht je gaan kijken let dan even goed op of er geen kabels / leidingen te kort zijn (bij maximale stuuruitslag). Verder is inderdaad belangrijk dat de kleppen tijdig gesteld zijn, da's nogal een werk (ik kan het weten want ik doe het zelf).

Complimenten voor jouw inzicht! Erg handig als je er zo’n goeie kijk op hebt.. zie je toch dat je veel info uit een paar foto’s kunt halen..

Vraagje uit interesse: je zegt dat je ook zelf kleppen stelt.. werk je toevallig ook bij een Aprilia dealer?
 
Kan je me vertellen welk merk en type spiegels dit zijn?
Ik heb zelf een setje van eBay van een paar tientjes maar die trillen los (de bal in de spiegel klemt niet genoeg).

Heb toevallig onlangs een setje bar end spiegels gemonteerd die op deze lijken: toevallig de ‘craftrider LS4’?
 
Kan je me vertellen welk merk en type spiegels dit zijn?
Ik heb zelf een setje van eBay van een paar tientjes maar die trillen los (de bal in de spiegel klemt niet genoeg).
Zonder merk, ik heb dit via Aliexpress gekocht voor 20 euro ofzo.
Moet wel zeggen, zichtbaarheid is enorm slecht. Ik vertrouw die spiegels bijna nooit. Altijd over de schouders kijken is de boodschap.
 
Complimenten voor jouw inzicht! Erg handig als je er zo’n goeie kijk op hebt.. zie je toch dat je veel info uit een paar foto’s kunt halen..

Vraagje uit interesse: je zegt dat je ook zelf kleppen stelt.. werk je toevallig ook bij een Aprilia dealer?

Dank :)

Ik werk niet bij een motorzaak hoor. Toen ik hoorde wat het kostte om de kleppen te laten controleren (en evt. stellen) dacht ik "dat kan ik zelf vast ook". 't Is allemaal prima gelukt, maar 't is wel veel werk (vandaar ook de prijs). Hier en daar wat gereedschap maken of aanpassen, hier en daar wat vloeken, en 't lukt wel als je wat handig bent. Ik heb er gewoon een paar avonden aan besteed en op momenten dat 't tegen zat ben ik iets anders gaan doen. Het is ook wel een beetje hobby en afleiding van de dagelijkse bezigheden (ben mijn proefschrift aan het schrijven). Heb eventueel wel een aantal foto's van 't binnenwerk als daar interesse naar is.

Ik heb overigens op korte tijd zowel de kleppen gesteld, temperatuursensorhuis vervangen door een aluminium versie (plastic was gescheurd en lekte heel licht koelvloeistof), en de versnellingsbak vervangen. Die versnellingsbak stelt echt niks voor (45 min werk op 't gemak). Dat komt doordat het een casette is die je er in zijn geheel uit kan schuiven. Dat huis van de sensor was meer werk, daarvoor moeten de gasklephuizen er af om er een beetje bij te kunnen.

Ander dingetje:
Mijn motor start als hij warm is wel vaker niet zo lekker, maar vandaag tijdens zijn eerste ritje van het jaar startte hij niet meer na getankt te hebben (accu plat). Ik had toen net 5 minuten gereden, dus echt warm was hij nog niet. Deze winter heeft hij geregeld aan de druppellader gehangen (afwisselend met een andere motor), en de laatste twee weken continu, maar de accu is toch wat slecht. De accu is een Yuasa YT12A-BS van bijna drie jaar oud. Ik hoop alleen niet dit het bekende probleem met de stator / vliegwiel is. Heb wel eventjes genoeg gesleuteld... Blijkbaar is de magneet in bepaalde types vliegwiel te sterk en verbrand daarom de stator. Er is een vernieuwde versie (onderdeelnr 2D000049) met minder sterke magneet en iets smallere stator. Ik zal deze week eens kijken of mijn stator verbrand is, maar dat is me niet opgevallen toen ik de versnellingsbak gewisseld heb in september. Nadat ik de motor met startkabels heb gestart leek de laadspanning gelukkig wel oké (14 volt stationair en 14.3 volt bij 4-5k toeren). Heb voor de zekerheid maar een kleine voltmeter besteld om bij 't dashboard te plaatsen.
 
Zonder merk, ik heb dit via Aliexpress gekocht voor 20 euro ofzo.
Moet wel zeggen, zichtbaarheid is enorm slecht. Ik vertrouw die spiegels bijna nooit. Altijd over de schouders kijken is de boodschap.
Goede kans dat ik dezelfde heb dan. Ik vind het zicht op zich nog oké als ze goed staan, maar dat staan ze dus niet lang bij wat hogere toeren. Over de schouder kijken doe ik sowieso altijd.
 
Dank :)

Ik werk niet bij een motorzaak hoor. Toen ik hoorde wat het kostte om de kleppen te laten controleren (en evt. stellen) dacht ik "dat kan ik zelf vast ook". 't Is allemaal prima gelukt, maar 't is wel veel werk (vandaar ook de prijs). Hier en daar wat gereedschap maken of aanpassen, hier en daar wat vloeken, en 't lukt wel als je wat handig bent. Ik heb er gewoon een paar avonden aan besteed en op momenten dat 't tegen zat ben ik iets anders gaan doen. Het is ook wel een beetje hobby en afleiding van de dagelijkse bezigheden (ben mijn proefschrift aan het schrijven). Heb eventueel wel een aantal foto's van 't binnenwerk als daar interesse naar is.

Ik heb overigens op korte tijd zowel de kleppen gesteld, temperatuursensorhuis vervangen door een aluminium versie (plastic was gescheurd en lekte heel licht koelvloeistof), en de versnellingsbak vervangen. Die versnellingsbak stelt echt niks voor (45 min werk op 't gemak). Dat komt doordat het een casette is die je er in zijn geheel uit kan schuiven. Dat huis van de sensor was meer werk, daarvoor moeten de gasklephuizen er af om er een beetje bij te kunnen.

Ander dingetje:
Mijn motor start als hij warm is wel vaker niet zo lekker, maar vandaag tijdens zijn eerste ritje van het jaar startte hij niet meer na getankt te hebben (accu plat). Ik had toen net 5 minuten gereden, dus echt warm was hij nog niet. Deze winter heeft hij geregeld aan de druppellader gehangen (afwisselend met een andere motor), en de laatste twee weken continu, maar de accu is toch wat slecht. De accu is een Yuasa YT12A-BS van bijna drie jaar oud. Ik hoop alleen niet dit het bekende probleem met de stator / vliegwiel is. Heb wel eventjes genoeg gesleuteld... Blijkbaar is de magneet in bepaalde types vliegwiel te sterk en verbrand daarom de stator. Er is een vernieuwde versie (onderdeelnr 2D000049) met minder sterke magneet en iets smallere stator. Ik zal deze week eens kijken of mijn stator verbrand is, maar dat is me niet opgevallen toen ik de versnellingsbak gewisseld heb in september. Nadat ik de motor met startkabels heb gestart leek de laadspanning gelukkig wel oké (14 volt stationair en 14.3 volt bij 4-5k toeren). Heb voor de zekerheid maar een kleine voltmeter besteld om bij 't dashboard te plaatsen.

Aha, geen monteur maar wel erg handig zo te horen. Knap dat je dat zelf hebt aangedurfd.. ik ben zelf dus niet zo handig en moet dit soort reparaties dus altijd uitbesteden en wil dan natuurlijk dat het dan ook goed gebeurd en ga dan ook noodgedwongen naar een Aprilia dealer, maar als je het zelf doet heb je er ook nog meer plezier van en leer je er ook nog van... heb het momenteel veel te druk maar zou graag ook eens zelf een projectje willen beginnen met mijn oom die gelukkig wél handig is..

Zou overigens wel wat foto’s willen zien van ‘de binnenkant’, erg leerzaam en wel mooi om te zien..

Heb je zelf eigenlijk een Tuonov4? Of Gen2?

Jammer van je accu of stator / vliegwiel probleempje.. benieuwd wat het nu precies is en hoop voor je dat het meevalt!
 
Hoeveel kost dat voor kleppen te laten instellen?
En bij hoeveel km?

Ik ga binnenkort zelf mijn motorolie vervangen. Hopelijk komt die bestaande oliefilter gemakkelijk af.
In het verleden bij R6 was rampzalig.
4173F0EE-0315-4898-A93F-015B5D60C11B.jpeg
 
Weet iemand de precieze maat voor de remleiding van een tuono 1000R? Ik ga de achter rempomp van een ducati 1098 monteren in de hoop dat ik daarmee het achterrem probleem op los maar een van de banjo's moet in een hoek staan. Heeft iemand de goede maten bij de hand zodat ik deze kan bestellen?
 
Weet iemand de precieze maat voor de remleiding van een tuono 1000R? Ik ga de achter rempomp van een ducati 1098 monteren in de hoop dat ik daarmee het achterrem probleem op los maar een van de banjo's moet in een hoek staan. Heeft iemand de goede maten bij de hand zodat ik deze kan bestellen?

Bij mijn OER heb ik de rempomp van een panigale (dacht dat dat dezelfde was). Dat is een 1 op 1 vervanging, en zijn de remleidingen zelf niet vervangen.
 
Bij mijn OER heb ik de rempomp van een panigale (dacht dat dat dezelfde was). Dat is een 1 op 1 vervanging, en zijn de remleidingen zelf niet vervangen.
Oh dat zou helemaal ideaal zijn! Er zit nu een gehoekte banjo op bij de originele tuono rempomp maar bij die van ducati zit de aansluiting anders. Misschien dat het inderdaad lukt zonder andere remleiding...
 
Oh dat zou helemaal ideaal zijn! Er zit nu een gehoekte banjo op bij de originele tuono rempomp maar bij die van ducati zit de aansluiting anders. Misschien dat het inderdaad lukt zonder andere remleiding...

Eindelijk de achterrem van mijn OER eens aanpakken. De pomp van een Ducati Panigale is besteld, en dan monteren. Van het voorjaar komen we er achter of het goed blijft gaan. (artikelnummer: 62540311C )

Hier het artikel nummer. Aangezien de panigale rempomp wel is gemaakt om onder deze hoek gemonteerd te worden, en voor een motor met hoge warmteontwikkeling verwacht ik dat het goed gaat. Rem is (nog steeds) keihard,
 
Kijk, dit zijn nog eens handige weetjes! Jammer dat ik het niet eerder wist :p Ik heb de mijne ook vervangen voor een Ducati pomp, maar dan van een 1098. Daarbij zit de banjo wel anders en heb je een andere remleiding nodig. Panigale past dus 1 op 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan