Tuono Bastards Deel 21

Heb zojuist Jarno de Zwart motoren en Freddy Nysen uitgebreid gesproken; beide dealers geven aan vanaf 2013 v4 modellen geen enkele keer zoiets te hebben gehad... de Zwart wist niet te vertellen of dit evt lag aan technische verbeteringen sinds dat bouwjaar... Freddy Nysen meende dat die ‘kinderziektes’ er in de daarop volgende modellen zijn uitgehaald...

Ze hadden er dus wel v gehoord bij de Tuono/RSV modellen (vooral circuit) van 2010/2012 maar daarna dus niet meer...

De Zwart en Nysen gaven verder aan dat je de staat vd nokkenasketting (+ spanner) kon zien bij de afstelling vd kleppen... maar dat je dus ook bij evt problemen aan die nokkenasketting een duidelijke ratel zou moeten horen...

Gelukkig hoor ik nog niets... maar ben eigenlijk wel benieuwd naar evt. technische updates aan die 1100 modellen betreffende de kwaliteit vd nokkenasketting ..

Laat mijn dealer de Tuono op het voorjaar toch al eens de klepspeling controleren .. misschien geld voor niks uitgegeven maar voorkomen lijkt me in dit geval beter dan genezen...
 
Wat hier boven staat klopt, de 2014 (ABS modellen) hebben allemaal verbetering inter in het blok waardoor ze ook een stuk stiller zijn.
De 1100 is alleen maar beter geworden en daar hoor je nauwelijks deze problemen, maar je kan natuurlijk altijd pech hebben! Je lees ook alleen maar de problemen op de Facebook groep lees je weinig erover.

@Daanzzzzz, bij mijn was toen onder garantie de nokkenaskettingspanner vervangen. Nadat deze was vervangen klonk die inderdaad een stuk stiller en liep die ook rustiger.
Kan zijn dat die bij jou ook vervangen moet worden en dat is ind een dure klus omdat er veel man uren in gaan zitten.

@ivoschrien: ik had de mijne bij 10dkm bij roke binnen gebracht voor een grote beurt incl, kleppenspeling en versnellingsbak vervangen verder zijn er toen nog een hoop onderdelen vervangen onder coulance/recalls.

Ik had trouwens het model jaar 2011
 
Zojuist ook nog met Roké Mijdrecht gesproken over het ‘ nokkenasketting probleem’.

Volgens Roké zou inderdaad al per 2014 ‘een dikkere en betere nokkenasketting’ geïntroduceerd zijn omdat Aprilia bekend was met dit probleem en de bijbehorende recalls..

@Daanzzzzz : Maar daar heb jij niks aan natuurlijk omdat je 2012 model hebt.. nog andere prijsopgaven binnengekregen?
 
Goed dat ze blijkbaar dus wel wat gedaan hebben aan het probleem. Pech dat ik dan een 2012 heb :-P Als ik dit geweten had had ik mijn motor vorig jaar al geupgrade naar een 2014 of nieuwer...

Ik heb 1 andere zaak gemailed (geen appie dealer, alhoewel Roke dat officieel oko niet meer is geloof ik), maar nog niets van gehoord. Ik denk wel dat ik inmiddels specifieker kan vragen naar wat het gaat kosten, maar ik weet dan weer niet of ik dit zo laten doen bij een niet aprilia dealer. Maar eens contact opnemen met andere Aprilia dealers en kijken wat daar uit komt.
 
Af en toe lees ik nog wel eens mee hier....
@Daanzzzz; je zou eens in het vorige topic kunnen zoeken. Ik heb het toen ook bij Roke laten doen, maar was wel iets minder kwijt. Ik dacht ca 800 euro.
De kleppen stonden destijds gewoon prima en ze hebben toen ook een nokkenasketting vervangen. Je zou het ergens moet kunnen teruglezen..
Ik heb alles meegegeven bij de verkoop dus kan het niet meer nakijken voor je.
Je zou anders ook eens kunnen bellen met Startwin Motoren in Loenen. Die zijn gespecialiseerd in italiaanse motoren en hoor alleen maar goede verhalen.
 
Goed dat ze blijkbaar dus wel wat gedaan hebben aan het probleem. Pech dat ik dan een 2012 heb :-P Als ik dit geweten had had ik mijn motor vorig jaar al geupgrade naar een 2014 of nieuwer...

Ik heb 1 andere zaak gemailed (geen appie dealer, alhoewel Roke dat officieel oko niet meer is geloof ik), maar nog niets van gehoord. Ik denk wel dat ik inmiddels specifieker kan vragen naar wat het gaat kosten, maar ik weet dan weer niet of ik dit zo laten doen bij een niet aprilia dealer. Maar eens contact opnemen met andere Aprilia dealers en kijken wat daar uit komt.

@Daanzzzzz : is het anders geen optie (als je in regio Twente woont) om je reparatie in Duitsland te laten uitvoeren? Heb zojuist eens voor je gekeken op Aprilia.de en kwam (zie bijlage) onderstaande motorzaken tegen waaronder bv een dealer in ‘Laer’ genaamd ‘Moto Guzzi Bäcker Gmbh’... misschien dichter in de buurt én goedkoper??

Overigens is Roké wél nog servicepunt voor Aprilia, (had ik nog even nagevraagd).

Succes ermee en hou ons maar op de hoogte 👍
 
Zie foto’s
 

Bijlagen

  • 41EB87D3-6F16-4052-A7AE-B5166D06221B.png
    41EB87D3-6F16-4052-A7AE-B5166D06221B.png
    48,1 KB · Weergaven: 33
  • 793D8A38-0BD8-4707-A4CA-42C7F8467C23.png
    793D8A38-0BD8-4707-A4CA-42C7F8467C23.png
    287,8 KB · Weergaven: 33
Bedankt voor de tips.

Mijn Duits is helaas erg slecht (ik ben een import Enschedeer ;-)), maar dat is niet altijd een probleem (mijn motor zelf geimporteerd uit DLD). Het is wel de dichtsbijzijnde optie (50km). RN motoren is al weer 3 keer zo ver weg (nagenoeg even ver als Roke). Voor nu laat ik het even voor wat het is, maar ik denk wel dat mijn beste optie is om het maar te laten fixen (nieuwe kettingen, spanners en meteen een klepspeling controle en stellen van het gasklephuis).

Ik had de laatste tijd (al wel een jaar denk ik) dat de motor steeds meer en harder ging ploffen bij gas los en een beetje vermogenverlies (maar dat kan ook tussen de oren zitten). Had de uitlaatpakkingen al vervangen (wat een klote klus), maar dat hielp niets. Grote kans dat dat ook te maken heeft met de timing en dus de nokkenaskettingen.
 
Bedankt voor de tips.

Mijn Duits is helaas erg slecht (ik ben een import Enschedeer ;-)), maar dat is niet altijd een probleem (mijn motor zelf geimporteerd uit DLD). Het is wel de dichtsbijzijnde optie (50km). RN motoren is al weer 3 keer zo ver weg (nagenoeg even ver als Roke). Voor nu laat ik het even voor wat het is, maar ik denk wel dat mijn beste optie is om het maar te laten fixen (nieuwe kettingen, spanners en meteen een klepspeling controle en stellen van het gasklephuis).

Ik had de laatste tijd (al wel een jaar denk ik) dat de motor steeds meer en harder ging ploffen bij gas los en een beetje vermogenverlies (maar dat kan ook tussen de oren zitten). Had de uitlaatpakkingen al vervangen (wat een klote klus), maar dat hielp niets. Grote kans dat dat ook te maken heeft met de timing en dus de nokkenaskettingen.

Ja ik kan me voorstellen dat je er even over gaat nadenken.. is een flinke som geld zeg..

En wat je gebrek aan Duitse taal betreft: de app ‘Google vertaler’ doet soms wonderen.. je kunt tegenwoordig zelfs een hele tekst inspreken en via de app laten vertalen / via speaker voor laten lezen..

Heb het geprobeerd in Spanje en werkt echt goed!

Succes ermee..

Ga mijn Tuono ook winterslaap klaar maken 😓
 
Iedereen inmiddels diep in winterslaap?
Ik heb mijn Tuono dit weekend onder z'n dekentje gelegd en aan de druppellader.

Nog net een paar foto's gemaakt voordat hij onder z'n deken gekropen is:z
IMG_6202.jpg
IMG_6200.jpg
IMG_6204.jpg
 
Zaterdag de T weggebracht voor een (winter)beurtje, was nog prima te doen. Ophalen deze week zal wel wat minder worden . . .
 
@wouse: ja die van mij is bijna winterklaar... ben echter al 2 weken aan het wachten op een setje V-Trec rem- en koppelingshendel :(
 
Is er hier iemand die weet of de uitlaten van Austin Racing straat legaal zijn?
Ik vind de korte uitlaat van austin racing eigenlijk de enige mooi ogende after market uitlaat voor een Tuono V4.
Of zijn er nog andere merken die ook een korte uitlaat voor de tuono V4 hebben?
 
Is er hier iemand die weet of de uitlaten van Austin Racing straat legaal zijn?
Ik vind de korte uitlaat van austin racing eigenlijk de enige mooi ogende after market uitlaat voor een Tuono V4.
Of zijn er nog andere merken die ook een korte uitlaat voor de tuono V4 hebben?

Nope, die zijn niet straat legaal (en op het circuit worden ze er ook niet blij van hier in NL). De engelse term waar je naar op zoek bent is "homologated", en dat is geen enkele AR slip-on volgens mij.

Zo kort als een AR GP1(R) o.i.d. ga je ook niet vinden met E-keur omdat die gewoon amper geluid dempen. Ik heb zelf een SC-Project oval die wel E-keur heeft (is ook een race-only variant zonder e-keur van) die vrij kort is, maar nog steeds 2 keer zo lang als een beetje AR slip-on denk ik. Er zijn wel kortere dempers, maar erg veel keuze heb je niet als je er een met E-keur wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan