Tuono Bastards Deel 21

ECU is wel te flashen bv. door Gabro in Italië, ECU opsturen.

Servizi


Bij Carmo flashen ze de ecu ook, ik weet echter niet of ze het voor een Tuono ook kunnen, je kunt hem daar ook heen sturen.
Maarrrrrrrrr, als je het goed wil hebben moet je gewoon de bank op, vanaf een afstandje de ecu flashen en er dan iets "universeels" inzetten werkt niet,
iedere fiets is anders, al lijken ze allemaal gelijk.

Note, net even gekeken op de website maar Tuono 1000 staat wel in hun lijstje.
Welke generatie staat er echter niet bij.
 
Ben benieuwd hoe het "afstellen " in zn werk gaat ?

Ik was van mening dat de motor alleen goed afgesteld kon worden met een andere chip of een Powercommander.
Bij mij is alles nog standaard op het uitlaatsyteem en luchtilter na.

Heeft Roke voldoende aan de standaard chip om alles goed af te stellen ?

Jij hebt in de ecu een 2e mapping zitten, deze is bedoelt voor open uitlaten en een luchtfilter dat vrijer ademt.
Maar waarom wil je hem laten afstellen?, Je hebt nog geen meter gereden, behalve dan de proefrit.
Grote kans dat de 2e mapping al is geactiveerd, dat is voor hun snel te zien.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat Roke nog meer voor je kan doen, ik heb ook een 2006, houd me op de hoogte, please.
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Jij hebt in de ecu een 2e mapping zitten, deze is bedoelt voor open uitlaten en een luchtfilter dat vrijer ademt.
Maar waarom wil je hem laten afstellen?, Je hebt nog geen meter gereden, behalve dan de proefrit.
Grote kans dat de 2e mapping al is geactiveerd, dat is voor hun snel te zien.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat Roke nog meer voor je kan doen, ik heb ook een 2006, houd me op de hoogte, please.

Om het een en ander uit te sluiten.
Zou een beetje lullig zijn als ik met deze opzet rond rij en hij staat nog in map 1.
 
Ook van de 2de generatie? Ik dacht dat dit alleen mogelijk is bij de V4 modellen de ecu flashen

Ja ook van de 2e Generatie, toen ik mijn Tuono 2007 2 jaar geleden nog had e-mail contact gehad met Gabro, je kan je spes. doorgeven (uitlaat, filter) en dan kan hij hem flashen, hij weet waar hij mee bezig is...

Hij verkoopt ook ECU's waarbij hij dan jouw flash er op zet.

YES I DID! Siemens ECU read&write :))
 
Laatst bewerkt:
Ja ook van de 2e Generatie, toen ik mijn Tuono 2007 2 jaar geleden nog had e-mail contact gehad met Gabro, je kan je spes. doorgeven (uitlaat, filter) en dan kan hij hem flashen, hij weet waar hij mee bezig is...

Hij verkoopt ook ECU's waarbij hij dan jouw flash er op zet.

YES I DID! Siemens ECU read&write :))
Ja dat wist ik, alleen dacht dat je dit niet bij de 2gen kon doen.
Die gast doet echt wonderen met de appies
 
Ja ook van de 2e Generatie, toen ik mijn Tuono 2007 2 jaar geleden nog had e-mail contact gehad met Gabro, je kan je spes. doorgeven (uitlaat, filter) en dan kan hij hem flashen, hij weet waar hij mee bezig is...

Hij verkoopt ook ECU's waarbij hij dan jouw flash er op zet.

YES I DID! Siemens ECU read&write :))

Maar is het niet zo dat er bij Aprilia verschillende merken ECU's gemonteerd worden af fabriek? Dit gaat n.l. om een Siemens ECU.
Ik zal iig morgen eens kijken welke er bij mij in zit.

Edit, net even die website van Gabro bekeken , en voor zover ik het zie is het veelbelovend.
Thanks voor de tip.:t
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe het "afstellen " in zn werk gaat ?

Ik was van mening dat de motor alleen goed afgesteld kon worden met een andere chip of een Powercommander.
Bij mij is alles nog standaard op het uitlaatsyteem en luchtilter na.

Heeft Roke voldoende aan de standaard chip om alles goed af te stellen ?

Voor die 125 euro gaan ze je gaskleppen en CO afstellen. Kunnen ze ook gelijk kijken in welke mapping hij staat. Van zo'n beurtje gaat ie rustiger lopen stationair en onder de 4000 toeren (tenminste, mijn gen 1 iig). Afstellen over het gehele toerengebied per cilinder kan met een powercommander, moet ie op de testbank en dan maken ze een mapping. Ik ben niet zo thuis in de gen2 modellen, weet ook niet of een powercommander aan te bevelen is of dat de map2 gewoon goed is.
 
Ben benieuwd hoe het "afstellen " in zn werk gaat ?

Ik was van mening dat de motor alleen goed afgesteld kon worden met een andere chip of een Powercommander.
Bij mij is alles nog standaard op het uitlaatsyteem en luchtilter na.

Heeft Roke voldoende aan de standaard chip om alles goed af te stellen ?

Ik heb dit afgelopen jaar laten doen, en zeker als je gewoon de "standaard" Akrapovic dempers hebt dan is map2 voldoende icm met per cilinder CO afstellen en gasklep synchronisatie.

Sterker nog, hij raadde mij aan om de Powercommander eraf te halen. Map2 is in vele gevallen voldoende. Dus dat heb ik gedaan en kon dat geld mooi gebruiken voor het afstellen *D
 
Mannen,

Mijn gen2 heeft last van een dalend koppelingsvloeistofniveau. Eens per 2500km even bijvullen lukt wel.
Vind kleine leksporen onder de koppelingspomp. Is dit lekkage van een pakking of verwachten jullie hier meer uitdagingen?
Via welke site bestellen jullie evt. onderdelen?
Groeten Aapie90
Gen2-n00b
 
Mannen,

Mijn gen2 heeft last van een dalend koppelingsvloeistofniveau. Eens per 2500km even bijvullen lukt wel.
Vind kleine leksporen onder de koppelingspomp. Is dit lekkage van een pakking of verwachten jullie hier meer uitdagingen?
Via welke site bestellen jullie evt. onderdelen?
Groeten Aapie90
Gen2-n00b

Ik denk dat je slave vol zit met corrosie en hierdoor lekt. Vervangen is sneller gedaan dan telkens bij moeten vullen en zonder koppeling is helemaal niet leuk.
 
Als jij jouw koppelingsleiding volgt kom je hier uit. ;-)

aprilia_evoclutch00.jpg
 
Als jij jouw koppelingsleiding volgt kom je hier uit. ;-)

aprilia_evoclutch00.jpg

Welk type is dat? ik herken (nog) niets van Aprilia,
Maar ik zie dat je nog een laag dekseltje voor het oliefilter hebt.
Betekent dat dat je een filter van 75mm hebt? , dan zou ik dus een 100mm filter moeten hebben.
Er schijnt een soort upgrade te zijn wat betreft het filter maar ik twijfel of ik een hoog of een laag deksel heb.
 
Dat plaatje is niet van mij. ;-) Die slave is er een van Evoluzione en volgens mij zijn die nieuw amper te vinden nog. Die van Oberon kan je nog prima kopen en kan ik iedereen ook aanbevelen. Filtermaat weet ik niet uit mijn hoofd maar dit is wel de kleine versie. Die andere steekt veel meer uit. Of het nu echt een upgrade was weet ik niet zo zeker maar ik heb geen problemen met het kleine filter.



Welk type is dat? ik herken (nog) niets van Aprilia,
Maar ik zie dat je nog een laag dekseltje voor het oliefilter hebt.
Betekent dat dat je een filter van 75mm hebt? , dan zou ik dus een 100mm filter moeten hebben.
Er schijnt een soort upgrade te zijn wat betreft het filter maar ik twijfel of ik een hoog of een laag deksel heb.
 
Laatst bewerkt:
:W Tuono rijdert meldt zich

Jaren een '04 RSV gereden en wilde de Tuono een kans geven. Heerlijk comfortabele zit. Heb een blauw/witte '07 Tuono met Akra's, K&N filter, open airbox met ring mod, alles ververst en vervangen bij aankoop. Onlangs Powercommander erop gezet, nu nog laten afstellen na kleppenstellen/co/synchroon. Fijne machien! Erg blij mee.
 
@hornet46 ergens in 2016 heb je gezegd "Nokkenasketting spanner en de ketting zijn vervangen door betere waardoor je motor een stuk stiller klinkt!". Dat ging over een Tuono V4.

Ik heb nu zelf het probleem dat de ratel die ik in eerste instantie alleen tijdens een koude start had voor een paar seconden steeds erger aan het worden is. Roke al een mail gestuurd, en die geven aan dat ik er van uit van kan gaan dat beide kettingen vervangen moeten worden. Kosten vanaf 1200,- :'(

Heb jij dit ook laten doen, en zo ja, weet jij wat destijds de kosten voor jou waren? Of was dit een garantie geval? 1200,- is namelijk echt een bak geld. Nog geen 1,5 jaar geleden was ik ook al bijna 1000,- kwijt aan onderhoud en een half jaar geleden 500,- aan een nieuw vliegwiel + spoel. Als dit echt zo veel moet kosten dan is het zo, maar dan is mijn volgende geen Tuono, hoe graag ik dat ook wil.
 
Laatst bewerkt:
@hornet46 ergens in 2016 heb je gezegd "Nokkenasketting spanner en de ketting zijn vervangen door betere waardoor je motor een stuk stiller klinkt!". Dat ging over een Tuono V4.

Ik heb nu zelf het probleem dat de ratel die ik in eerste instantie alleen tijdens een koude start had voor een paar seconden steeds erger aan het worden is. Roke al een mail gestuurd, en die geven aan dat ik er van uit van kan gaan dat beide kettingen vervangen moeten worden. Kosten vanaf 1200,- :'(

Heb jij dit ook laten doen, en zo ja, weet jij wat destijds de kosten voor jou waren? Of was dit een garantie geval? 1200,- is namelijk echt een bak geld. Nog geen 1,5 jaar geleden was ik ook al bijna 1000,- kwijt aan onderhoud en een half jaar geleden 500,- aan een nieuw vliegwiel + spoel. Als dit echt zo veel moet kosten dan is het zo, maar dan is mijn volgende geen Tuono, hoe graag ik dat ook wil.

Heftig zeg.... 🙁
Schrik wel van de kosten die je al hebt gemaakt....

Mag ik vragen of het in het geval van Hornet46 en jou ging om een Tuono v4 1000 (t/m bouwjaar 2014) of om een Tuono v4 1100 (vanaf 2015)?

Ik heb namelijk al eens vaker gehoord dat ‘het nokkenas ketting probleem’ beperkt was tot de modellen tot 2014 en dit per 2015 (1100cc) opgelost zou zijn?

@Daanzzzzz: sterkte ermee!
Wellicht goed om ook eens een andere dealer om een prijsvergelijk te vragen... bv de Zwart Motoren in Weert?
 
Heftig zeg.... 🙁
Schrik wel van de kosten die je al hebt gemaakt....

Mag ik vragen of het in het geval van Hornet46 en jou ging om een Tuono v4 1000 (t/m bouwjaar 2014) of om een Tuono v4 1100 (vanaf 2015)?

Ik heb namelijk al eens vaker gehoord dat ‘het nokkenas ketting probleem’ beperkt was tot de modellen tot 2014 en dit per 2015 (1100cc) opgelost zou zijn?

@Daanzzzzz: sterkte ermee!
Wellicht goed om ook eens een andere dealer om een prijsvergelijk te vragen... bv de Zwart Motoren in Weert?

Ik heb zelf een 2012 model. Het ketting probleem is volgens mij niet jaar gebonden. Op internet staan wel gevallen van recente modellen met minder dan 5000km die onder garantie nieuwe kettingen gekregen hebben.

Als je internet mag geloven (dit is van Amauri, blijkbaar een bekende dealer in de US, gezegd in 2017): "TV4 1100 engine uses the exact same chains, sprockets, camshafts, hyd tensioners, and chain guides as the 1000 engines.", dan ben je ook de sjaak met een 1100. De hydraulische spanners zijn wel vernieuwd, maar dat schijnt meer een lelijke work around te zijn dan een echte oplossing (ook volgens diezelfde gast).

Andere motor zaken heb ik ook contact mee, maar nog niet direct een prijs van gekregen. Roke was daar heel snel in. Dat vliegwiel en spoel heb ik ook bij een lokale motor garage laten doen, maar alleen onderdelen was al 400 euro.

Edit: ik kom trouwens zelf uit Enschede, en de dichtsbijzijnde dealer is een dik uur rijden. Hier zit wel een Ducati dealer met een goede naam, dus close enough, maar ben wel bang dat die model specifieke kennis missen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een 2012 model. Het ketting probleem is volgens mij niet jaar gebonden. Op internet staan wel gevallen van recente modellen met minder dan 5000km die onder garantie nieuwe kettingen gekregen hebben.

Als je internet mag geloven (dit is van Amauri, blijkbaar een bekende dealer in de US, gezegd in 2017): "TV4 1100 engine uses the exact same chains, sprockets, camshafts, hyd tensioners, and chain guides as the 1000 engines.", dan ben je ook de sjaak met een 1100. De hydraulische spanners zijn wel vernieuwd, maar dat schijnt meer een lelijke work around te zijn dan een echte oplossing (ook volgens diezelfde gast).

Andere motor zaken heb ik ook contact mee, maar nog niet direct een prijs van gekregen. Roke was daar heel snel in. Dat vliegwiel en spoel heb ik ook bij een lokale motor garage laten doen, maar alleen onderdelen was al 400 euro.

Edit: ik kom trouwens zelf uit Enschede, en de dichtsbijzijnde dealer is een dik uur rijden. Hier zit wel een Ducati dealer met een goede naam, dus close enough, maar ben wel bang dat die model specifieke kennis missen.

Dat klinkt niet erg goed...
Had namelijk ook ter voorkoming v dit probleem iets meer geld uitgetrokken voor een nieuwer 1100 model uit 2015....

Ook vreemd is dat mijn Aprilia dealer (Freddy Nysen Aprilia) aangeeft nog nooit een Tuono v4 met dit probleem te hebben gehad terwijl hij wel aangeeft meerdere Tuono V4’s verkocht te hebben...

Hamvraag v mij aan techneuten / kenners: wat kan ik er zelf aan doen om dit probleem te voorkomen of dergelijke hoge reparatie kosten voor te zijn?

Heeft het bv nut om een Aprilia dealer te vragen dit toch telkens ‘te controleren’ of moet je daarvoor alles uit elkaar halen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan