Tuono Bastards Deel 21

Net eens op het VIN plaatje gekeken...

Staat dus op
107 db (A) 5500 min-1 (129kw)
98 db (A) 3750 min-1 (78kw)

Zal wel een domme vraag zijn.. maar betekent dit dat de motor Max 107db mag produceren bij 5500d touren ?


Klopt, dit is het toerental waarbij het gemeten is geworden
 
Viel mij van de week op hoe angstig weinig mijn achterrem remt. Heb hem pas sinds dit seizoen dus weet niet echt wat "normaal" is maar in verhouding tot mijn vorige motor (cbr600) is het erg schraal. Meer mensen hier bekend mee?
 
Viel mij van de week op hoe angstig weinig mijn achterrem remt. Heb hem pas sinds dit seizoen dus weet niet echt wat "normaal" is maar in verhouding tot mijn vorige motor (cbr600) is het erg schraal. Meer mensen hier bekend mee?

Dit is een producteigenschap, Google het en je vindt er veel over.
 
Dit is een producteigenschap, Google het en je vindt er veel over.

Ik snap de producteigenschappen van een achterrem wel maar voor mijn gevoel draagt de achterrem bij de tuono veel minder bij dan bij andere motoren. Ik moet hem echt fors intrappen voor maar een beetje reactie.

Kan dit zoveel verschillen per motor?
 
Ik snap de producteigenschappen van een achterrem wel maar voor mijn gevoel draagt de achterrem bij de tuono veel minder bij dan bij andere motoren. Ik moet hem echt fors intrappen voor maar een beetje reactie.

Kan dit zoveel verschillen per motor?

Ontlucht hem eens en kijk wat het je oplevert.
 
  • Leuk
Waarderingen: AW__
Nu we het toch over dempers Hebben. Is het bij het hervullen van de dempers nu zo, dat de hoeveelheid er echt toe doet? Ik bedoel ik vul hem met: zeg 200 gram (getal is fictief) en ik krijg er toch 250 gram in gepropt dat hij dan nog stiller wordt? Of draait het er gewoon om dat de aanwezige ruimte gevuld is en hierbij voldoende is?

Ik zou het niet weten.. wel een goeie vraag ja..! Lijkt me inderdaad dat je bij meer toegevoegd isolatiemateriaal ook minder geluid hebt dat door de demper komt..

Vraag me dan ook af welke gevolgen dit verder heeft voor de benzine/luchtverbinding op de lange duur..?
 
Viel mij van de week op hoe angstig weinig mijn achterrem remt. Heb hem pas sinds dit seizoen dus weet niet echt wat "normaal" is maar in verhouding tot mijn vorige motor (cbr600) is het erg schraal. Meer mensen hier bekend mee?

Heb ik ook gehad op mijn vorige Gen2. Is een bekend zwak punt vd Gen 2, ik heb achterrem regelmatig laten ontluchten.. meen me wel te herinneren dat er een modificatie mogelijk is... maar zo handig ben ik in ieder geval niet geweest dat te fixen
 
  • Leuk
Waarderingen: AW__
Ik snap de producteigenschappen van een achterrem wel maar voor mijn gevoel draagt de achterrem bij de tuono veel minder bij dan bij andere motoren. Ik moet hem echt fors intrappen voor maar een beetje reactie.

Kan dit zoveel verschillen per motor?

Ff keertje ontluchten idd, daarbij de klauw losmaken en langzaam over de kop halen. Je kunt ook kiezen voor een rempomp van een Ducati 748 of 1098 (en er passen vast meer), dan heb je een achterrem die fatsoenlijk functioneert. Wel ff andere leiding erop want de banjo zit anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: AW__
Net eens op het VIN plaatje gekeken...

Staat dus op
107 db (A) 5500 min-1 (129kw)
98 db (A) 3750 min-1 (78kw)

Zal wel een domme vraag zijn.. maar betekent dit dat de motor Max 107db mag produceren bij 5500d touren ?
Jij hebt een V4 , die mogen inderdaad belachelijk zoveel geluid maken :Y
 
Meen me te herinneren dat er op mijn '14 Tuono 99db bij 5500 rpm op het plaatje stond.
107 db lijkt me wel heel erg veel.
 
Meen me te herinneren dat er op mijn '14 Tuono 99db bij 5500 rpm op het plaatje stond.
107 db lijkt me wel heel erg veel.

Ik kan bevestigen dat dit gewoon klopt :-P Ik weet dat het aantal toegestande db's afhankelijk is van de cilinderinhoud. 99 db is dan wel weer erg weinig. Mijn (vorige) 600cc motor mocht zelfs 103 db herrie maken.
 
Ik kan bevestigen dat dit gewoon klopt :-P Ik weet dat het aantal toegestande db's afhankelijk is van de cilinderinhoud. 99 db is dan wel weer erg weinig. Mijn (vorige) 600cc motor mocht zelfs 103 db herrie maken.

Precies; aantal cc’s is voor het geluid / aantal toegestane db’s ook bepalend
 
Dit is wat de RDW over mijn oude '14 Tuono zegt:
U.1 Geluidsniveau stationair 99 dB(A)
U.2 Toerental geluidsniveau 5750 min-1

Waarbij het toerental bij de stationair gemeten test die 5750rpm is.

Mijn '17 RSV mag volgens mij 102 stationair produceren en mijn '18 Tuono 99 db.
De informatie op de RDW en het typeplaatje zou toch overeen moeten komen, of kijk ik verkeerd :?.
 
Dit is wat de RDW over mijn oude '14 Tuono zegt:
U.1 Geluidsniveau stationair 99 dB(A)
U.2 Toerental geluidsniveau 5750 min-1

Waarbij het toerental bij de stationair gemeten test die 5750rpm is.

Mijn '17 RSV mag volgens mij 102 stationair produceren en mijn '18 Tuono 99 db.
De informatie op de RDW en het typeplaatje zou toch overeen moeten komen, of kijk ik verkeerd :?.

Maar ik begrijp dan dus dat de info (Max aantal db’s) op je vin plaatje niet dezelfde is dan bij rdw / kenteken gegevens..? Want wat staat er dan op je vin plaatje bij de Tuono ‘18 en RSV’17?
 
Zal het dan misschien iets met de euro standaarden (European emission standards - Wikipedia) te maken hebben? 2018+ is EURO 4, dus dat kan wel verklaren waarom die minder geluid mag maken. Als je internet mag geloven is wat in kentekenregister staat leidend. Ik zal het vanavond eens checken, maar ik meen dat op mijn vin plaatje een hoger getal in dB's staat dan in het kentekenregister.

Enige dat ik niet begrijp is dat jouw '14 Tuono maar 99 dB mag produceren terwijl mijn '12 er 103 mag produceren. Die wijkt af van de rest van de nummers.

Als je safe wilt zijn moet je dus zorgen dat je een e-keur hebt EN dat je er een dB killer in hebt EN dat je niet meer geluid maakt dan bij het RDW geregistreerd staat.
 
Ik ‘ontdek’ zojuist dat bij mijn Tuono 1100 uit 2015 de erkende Aprilia dealers ENKEL EN ALLEEN de mapping van ‘door Aprilia goedgekeurde dempers’ kan flashen....

Dus.. kan ik denk ik niets met de Akra hexagonal Carbon van Pajic... want men kan bij de Aprilia dealer middels de ‘pads tool’ de mapping dus niet meer op open zetten omdat men hier geen ‘key’ voor krijgt....

Nu kan ik mijn afspraak bij Pajic dus afzeggen....

Denk dat de enige andere optie om de uitlaat wel te nemen is om een andere ecu te laten plaatsen (powercommander O.i.d.)

Balen!
 
Kwam ik ook achter bij Jarno. ;(
Rij echter naar volle tevredenheid met de meest recente mapping en bij testrun bleek e.e.a. gewoon goed genoeg afgesteld.
Had anders voor een "Gabro ECU" gekozen, beter, en waarschijnlijk goedkoper dan een piggy-back . Is een kwestie van naar Italië opsturen en laten flashen.
Gabro schijnt iig goed te weten waar hij mee bezig is. :)
 

Bijlagen

  • Testbankrun Tuono2017.jpg
    Testbankrun Tuono2017.jpg
    892,2 KB · Weergaven: 31
@Mar1tin : zojuist had ik Mile Pajic zelf aan de lijn... hij beweerde dat ik enkel met het plaatsen van een slip on géén andere mapping nodig heb...

Iemand die hier ervaring in heeft?
 
@Mar1tin : zojuist had ik Mile Pajic zelf aan de lijn... hij beweerde dat ik enkel met het plaatsen van een slip on géén andere mapping nodig heb...

Iemand die hier ervaring in heeft?


Iig blijkt bij de mijne, 2017 versie dus, dat het niet nodig is. Ook alleen een slip-on dus, weliswaar zelf gefabriekt omdat ik niks "passends" kon vinden.
Gewoon voor die van Mile gaan dus, evt daarna ergens op een betrouwbare testbank om iig je A/F te meten, weet je iig al veel meer.
Indien nodig kun je trouwens bij Biggelaar of Fredriks je standaard ECU laten mappen, hebben beide iig de benodigde software en weten wat ze doen. *O*
 
Iig blijkt bij de mijne, 2017 versie dus, dat het niet nodig is. Ook alleen een slip-on dus, weliswaar zelf gefabriekt omdat ik niks "passends" kon vinden.
Gewoon voor die van Mile gaan dus, evt daarna ergens op een betrouwbare testbank om iig je A/F te meten, weet je iig al veel meer.
Indien nodig kun je trouwens bij Biggelaar of Fredriks je standaard ECU laten mappen, hebben beide iig de benodigde software en weten wat ze doen. *O*

@Mar1tin : super bedankt voor je reactie... heb zojuist voor de zekerheid Mile Pajic gebeld en die gaf al aan dat we de motor voor vervanging (dus met standaard demper) en na montage v Akra hexagonal op de bank zullen zetten en dan kan ik als het goed is zien hoe de A/F verhouding is... ik neem aan dat de beide lijnen zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen..?

Overigens zei mijn Aprilia dealer (Freddy Nysen) dat bij een slip on vervanging inderdaad geen mapping geflashed/afgesteld hoefde te worden.. was het overigens verder ook met mij eens dat de Akra’s ‘uitgegeven door Aprilia met homoligatie’ te duur zijn en geen meerwaarde hebben..
 
Potverdorie, weer een accu van de ene op de andere dag plat. Dit keer een Shido LTZ14S. Heeft het wel een paar maanden volgehouden dit keer. :/

Ik hoop dat je er niet te veel voor hebt betaald, stond een paar weken terug in insbruck wil de motor van me vrouw de trein af rijden niks meer accu dood, gelukkig was er ter plaatste een louis mega shop en die konden me helpen, toen ook maar direct bovenstaande gekocht, was maar 59 euro.

Zit ik later op het net nog even te kijken wat we nou precies hebben gekocht blijkt dat ding toch hier en daar wel een flink stuk duurder te zijn, mazzel of betalen we gewoon te veel voor dat spul.
 
Ik ben opzoek naar de linker als rechter link pijp voor een gen 2 rsv/tuono voor 60mm Akrapovic.

Heeft iemand toevallig iets liggen?
 
Ik heb er 100 voor neergelegd. weet je nog waar besteld? Want 65 is een betere prijs. Ik was er best blij mee want starten ging super met 290 CCA's. Alleen die sudden death weer. Accu nummer vijf geloof ik nu. Zal binnenkort weer even controleren maar tot op heden was het laadsysteem altijd prima. Oh well, de oude accu die ik ooit verving omdat hij wat zwak begon te worden zit er weer in .. xD

Ik hoop dat je er niet te veel voor hebt betaald, stond een paar weken terug in insbruck wil de motor van me vrouw de trein af rijden niks meer accu dood, gelukkig was er ter plaatste een louis mega shop en die konden me helpen, toen ook maar direct bovenstaande gekocht, was maar 59 euro.

Zit ik later op het net nog even te kijken wat we nou precies hebben gekocht blijkt dat ding toch hier en daar wel een flink stuk duurder te zijn, mazzel of betalen we gewoon te veel voor dat spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan