Tuono Bastards Deel 21

Hier het artikel nummer. Aangezien de panigale rempomp wel is gemaakt om onder deze hoek gemonteerd te worden, en voor een motor met hoge warmteontwikkeling verwacht ik dat het goed gaat. Rem is (nog steeds) keihard,
Hmm ja die ziet er toch iets anders uit dan degene die ik besteld heb... Ik gok dat ik toch wel een andere banjo moet gaan laten monteren B|
 
Aha, geen monteur maar wel erg handig zo te horen. Knap dat je dat zelf hebt aangedurfd.. ik ben zelf dus niet zo handig en moet dit soort reparaties dus altijd uitbesteden en wil dan natuurlijk dat het dan ook goed gebeurd en ga dan ook noodgedwongen naar een Aprilia dealer, maar als je het zelf doet heb je er ook nog meer plezier van en leer je er ook nog van... heb het momenteel veel te druk maar zou graag ook eens zelf een projectje willen beginnen met mijn oom die gelukkig wél handig is..

Zou overigens wel wat foto’s willen zien van ‘de binnenkant’, erg leerzaam en wel mooi om te zien..

Heb je zelf eigenlijk een Tuonov4? Of Gen2?

Jammer van je accu of stator / vliegwiel probleempje.. benieuwd wat het nu precies is en hoop voor je dat het meevalt!

Ik heb een zwarte V4R APRC uit 2013 8-)
aprilia-tuono-v4r-aprc-2013.JPG

En inderdaad je leert er altijd van als je het zelf doet. Zal een dezer dagen eens wat foto's verzamelen.

Hoeveel kost dat voor kleppen te laten instellen?
En bij hoeveel km?

Ik ga binnenkort zelf mijn motorolie vervangen. Hopelijk komt die bestaande oliefilter gemakkelijk af.
In het verleden bij R6 was rampzalig.
Bekijk bijlage 1354899

Volgens de onderhoudshandleiding moet je bij "routinegebruik" de kleppen controleren elke 20k km. Als je er mee racet, dan elke 10k km. Ik heb hem bij 20k gecontroleerd en moest toen 4 van de 16 shims aanpassen, allemaal van de voorste cilinderbank. Ik rijd niet zo veel km per jaar dus ik ga hem bij 30k weer controleren. Heb overigens ook een blad gemaakt waarop je de klepspeling kan opschrijven (xlsx, pdf, voorbeeld). Misschien handig voor iemand hier.

Let goed op bij het aandraaien van de olieplug dat je hem niet te vast draait. Het is mogelijk dat je oliepan scheurt als je dat doet, omdat je dan de plug er te diep in draait waardoor hij tegen de gietvorm aan komt. Ook een nieuw origineel Aprilia (aluminium) ringetje gebruiken (nr. 857147). Op 't Aprilia forum staan ervaringen van mensen die problemen hadden met andere (koperen) ringetjes die te dik/groot danwel te klein zijn. Hij moet op 30 Nm vast, en dat komt blijkbaar heel nauw.

Volgens mij in totaal rond de €300/€400 .
Ik hoorde en las ruim het dubbele... maar ook voor dat bedrag zou ik het zelf doen :)
 
Kijk, dit zijn nog eens handige weetjes! Jammer dat ik het niet eerder wist :p Ik heb de mijne ook vervangen voor een Ducati pomp, maar dan van een 1098. Daarbij zit de banjo wel anders en heb je een andere remleiding nodig. Panigale past dus 1 op 1.

Toch eens in de openingspost vermelden?
@Arie68 ?
 
Voor degene die met de achterrem bezig zijn. Je kunt een andere rempomp proberen, maar mijn ervaring is dat dit het niet oplost.

Ik heb nog een nieuwe rem-schakelset liggen van voor een gen 2. Daarmee verplaats je de rempomp (weg van uitlaat/motorblok en niet meer horizontaal). Komt met een hydraulische remlicht schakelaar. Verder kun je de std rempomp en remleiding hergebruiken.

Laat maar weten als je interesse hebt. Het gaat om een zilveren set voor een gen 2.

Het gaat om zo'n set als hier op mijn motor zit:

46830397531_5f05f98152_b.jpg
 
Mooi rem schakel setje...v.w.b. het achterrem probleem; misschien zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Mijn ervaring met een andere pomp is wel positief. Hij zit er nu in ieder geval 20.000 kilometer probleemloos op, gemonteerd op de standaard plek, horizontaal, bij het blok.
 
Mooi rem schakel setje...v.w.b. het achterrem probleem; misschien zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Mijn ervaring met een andere pomp is wel positief. Hij zit er nu in ieder geval 20.000 kilometer probleemloos op, gemonteerd op de standaard plek, horizontaal, bij het blok.

Ongetwijfeld! Ik was er in ieder geval helemaal klaar mee met elke x opnieuw ontluchten. Bij de RSV heel irritant omdat zijkuip eraf moest. Heb 2 verschillende rempompen gehad en bij beide was het steeds na 500km weer geen remdruk. Nu dus op deze manier en ik moet er nog steeds aan wennen hoe goed hij remt, slip per ongeluk steeds :'):+
 
Heb vandaag de ‘daypack’ tanktas en Quick evo tank ring van Sw motech ontvangen.

Ben denk ik toch wel blij dat ik de ‘daypack’ uitvoering heb besteld; is niet zo heel groot en de ‘compact’ zou te klein geweest zijn...

Zal wat foto’s posten als ik tijd heb gehad alles erop te zetten
 
Ik heb een zwarte V4R APRC uit 2013 8-)
Bekijk bijlage 1354983
En inderdaad je leert er altijd van als je het zelf doet. Zal een dezer dagen eens wat foto's verzamelen.



Volgens de onderhoudshandleiding moet je bij "routinegebruik" de kleppen controleren elke 20k km. Als je er mee racet, dan elke 10k km. Ik heb hem bij 20k gecontroleerd en moest toen 4 van de 16 shims aanpassen, allemaal van de voorste cilinderbank. Ik rijd niet zo veel km per jaar dus ik ga hem bij 30k weer controleren. Heb overigens ook een blad gemaakt waarop je de klepspeling kan opschrijven (xlsx, pdf, voorbeeld). Misschien handig voor iemand hier.

Let goed op bij het aandraaien van de olieplug dat je hem niet te vast draait. Het is mogelijk dat je oliepan scheurt als je dat doet, omdat je dan de plug er te diep in draait waardoor hij tegen de gietvorm aan komt. Ook een nieuw origineel Aprilia (aluminium) ringetje gebruiken (nr. 857147). Op 't Aprilia forum staan ervaringen van mensen die problemen hadden met andere (koperen) ringetjes die te dik/groot danwel te klein zijn. Hij moet op 30 Nm vast, en dat komt blijkbaar heel nauw.


Ik hoorde en las ruim het dubbele... maar ook voor dat bedrag zou ik het zelf doen :)

Supervette bike zeg!!!

Ik wilde zelf ook eerst een zwarte.. maar nadat ik hoorde dat de Tuono v4 modellen van 2011/‘12/‘13 toch vaker wat problemen zouden hebben met de nokkenasketting besloot ik uiteindelijk voor de nieuwere modellen (1100 modellen vanaf 2015) te gaan. Helaas zijn deze (naar mijn mening) niet in zulke mooie kleurstellingen als deze zwarte. Ben daarom maar voor de grijs/zwarte gegaan...

Heb jij trouwens ook al eerder te maken gehad of gehoord van evt nokkenaskettingproblemen bij die modellen/bouwjaren?

Wel echt knap hoe je de zaken heb aangepakt.. als ik je ontwikkelde sheet zie om de klepspeling te kunnen opschrijven zou je volgens mij na het afronden v je proefschrift altijd nog werk kunnen vinden als monteur 😄

Foto’s zijn welkom, maar heeft natuurlijk geen haast..
 
Zelf heb ik ook nog een vraag;

heb even de originele dempers gemonteerd. Waarom? In de eerste plaats om wat rust te creeren tijdens het rijden, ik rijd vrij rustig met de motor.

Daarnaast om niets als Rossi ten tonele te komen. Ben qua afstelling van de vering echt nog vrienden aan het worden met de motor dus wil ff subtiel langsrijden. Mivv Suono's maken genoeg geluid.

Alleen de vraag, ik weet niet of hij in map 1 of 2 staat. Ik neem even aan dat als ie in map2 staat ik met ori dempers veel pruttelen ga waarnemen omdat ie dan rijker staat?
 
Mannen! Mooie dagen zijn weer begonnen dus ik ontwaak weer uit m'n winterslaap en de Tuono binnenkort ook.

Zie dat er een aantal pagina's terug al uitgebreid is gediscussieerd is over afstellen etc.
Heb mijn Tuono vorig jaar gekocht met een Akrapovic hexagonal dempers. Hij rijd soepel dus verwacht met mapping 2.
Desalniettemin zou ik hem graag eens op de testbank laten zetten en het laten checken en ik overweeg een powercommander. Hoe zijn de ervaringen daar mee?
 
Mannen! Mooie dagen zijn weer begonnen dus ik ontwaak weer uit m'n winterslaap en de Tuono binnenkort ook.

Zie dat er een aantal pagina's terug al uitgebreid is gediscussieerd is over afstellen etc.
Heb mijn Tuono vorig jaar gekocht met een Akrapovic hexagonal dempers. Hij rijd soepel dus verwacht met mapping 2.
Desalniettemin zou ik hem graag eens op de testbank laten zetten en het laten checken en ik overweeg een powercommander. Hoe zijn de ervaringen daar mee?

Da's toevallig, vorig jaar ook een Tuono gekocht met dezelfde Dempers.
Mijne staat in mapping 2 maar houd in bij 3500-4500 rpm, als de boel weer rijdbaar is gat ie de testbank op.
Ik wil hem laten flashen, maar ik lees ook dat synchroniseren en co- afstelling veel kan schelen.
Volgens het wphb moet de co met open Dempers bijna 2 maal zo hoog staan, ik vermoed dat daarom mijne zo inhoud.
Overigens loopt ie op een bochtig stuurweggetje of in de Eiffel / sauerland als een speer.
Het meest irritante vind ik de snelweg en bv in de 2e versnelling rustig aan door de stad.
 
Supervette bike zeg!!!

Ik wilde zelf ook eerst een zwarte.. maar nadat ik hoorde dat de Tuono v4 modellen van 2011/‘12/‘13 toch vaker wat problemen zouden hebben met de nokkenasketting besloot ik uiteindelijk voor de nieuwere modellen (1100 modellen vanaf 2015) te gaan. Helaas zijn deze (naar mijn mening) niet in zulke mooie kleurstellingen als deze zwarte. Ben daarom maar voor de grijs/zwarte gegaan...

Heb jij trouwens ook al eerder te maken gehad of gehoord van evt nokkenaskettingproblemen bij die modellen/bouwjaren?

Wel echt knap hoe je de zaken heb aangepakt.. als ik je ontwikkelde sheet zie om de klepspeling te kunnen opschrijven zou je volgens mij na het afronden v je proefschrift altijd nog werk kunnen vinden als monteur 😄

Foto’s zijn welkom, maar heeft natuurlijk geen haast..

Dank :) maar ik heb vooralsnog geen ambities om monteur te worden :N

Ik heb wel e.e.a. gelezen over problemen gerelateerd aan de nokkenasketting. Dat ging voornamelijk over de hydraulische spanners. Deze worden gevoed met de olie uit 't blok en zodra die op druk is spannen ze de nokkenasketting aan. Het probleem waar ik over heb gelezen is dat mensen bang zijn dat ze niet voldoende aanspannen (bijvoorbeeld bij starten met warme motor) waardoor de ketting wat losser staat en dus wat lawaaierig is. Ik heb geen idee of er ook al iets echt stuk is gegaan daardoor bij iemand (dat de ketting een tand verspringt). Dat was echter voornamelijk in de eerste RSV4's, geen idee of de Tuono V4's dat probleem ook hebben. Mijn motor ratelt ook wel wat als hij net start trouwens. Ik zou er niet te veel in zoeken eerlijk gezegd. Een vaker voorkomend probleem lijken de klepstoters te zijn, die breken of uitrekken waardoor de kleppen geraakt worden door de zuigers, maar ook dat lees ik maar weinig. Sowieso geldt ook bij de V4 net zoals bij alle andere motoren dat slechte ervaringen eerder online terug zijn te vinden dan goede. Ik heb er in ieder geval nog steeds de grootste lol op. Ik heb nog geen andere motor gevonden die ook maar een klein beetje in de buurt komt van het geluid en de emotie van de Aprilia V4. Daarnaast is de wegligging nog steeds een van de betere, misschien wel de beste op dit moment.

Maargoed, alsnog een prima reden om de 1100 te kiezen toch? 8-) Ik zat helaas met een budget wat al twee keer opgehoogd was..... een derde keer ging echt niet meer.

Ik heb overigens de Daypack en tankring gisteren ook al mogen ontvangen :t.

Sorry dat ik jullie weer lastig val.

Ik wou vandaag mijn motorolie vervangen, maar ben totaal vergeten dat de sluitring ook mee moet vervangen worden.

Zou dit geschikt zijn?

BGS TECHNIC Assortiment koper ringe

Bekijk bijlage 1355213

Ik heb zo'n vergelijkbaar setje gekocht en het ringetje wat ik nodig had zat er net niet bij. Zie ook mijn post i.v.m. alu ring en aandraaien van de plug.
 
Laatst bewerkt:
hallo tuono-isten,

nadat eind vorig jaar de accu al niet helemaal fris meer was, stond ik gistermiddag midden in antwerpen met een motor die niet meer wou starten
11.7 volt volgens dashboard, en geen gereedschap bij om het zadel los te halen :z
(kut belgen, niemand wil helpen, zelfs een motorgarage zegt doodleuk, aprillia? daar doen we niks mee)

maarja, andere accu dus, en nu heb ik al even gegoogled, uiteraard... en lees o.a. in dit topic dat de tuono wel wat meer CCA's lust
maar bijna alle accu's die ik vind hebben de 'standaard' CCA van 180

iemand een tip?
 
In mijn SP1 had ik een 230cca van Varta.
Opletten of de afmetingen, aansluitingen hetzelfde zijn en of de accu onder een bepaalde hoek gemonteerd mag worden.
 
Mannen.. zit met een probleempje, wil stuureind spiegels monteren, heb daarbij nu een bout maat m8 x ongeveer 55 lang met een binnendiameter van het stuur van 16mm.

image.jpg


Heb echter bij de spiegels een rubberen busje gekregen maar het geheel lijkt niet te werken: bij aandraaien draait het rubberen busje door en de spiegel zet zich dus niet vast.

Zoek dus een adapter of stuurklem (keilbout?) oplossing zoals deze:

Deze (via mpartz) hebben ze echter niet met binnendiameter 16 bij m8...

Iemand toevallig een tip?
 

Bijlagen

  • F6ABFD77-E19A-422D-A51C-A81C1E0BBD66.jpeg
    F6ABFD77-E19A-422D-A51C-A81C1E0BBD66.jpeg
    181,9 KB · Weergaven: 7
zit er een ringetje tussen het moertje en het rubber?
Wat ook nog wel eens wil helpen is een minidrupje olie op het schroefdraad, absoluut niet op het rubber, dan creëer je minder weerstand op de draad en blijft het rubber beter stilstaan.
Ik heb trouwens geen enkele vertrouwen in deze bevestiging, die andere zit zeker vast.
 
zit er een ringetje tussen het moertje en het rubber?
Wat ook nog wel eens wil helpen is een minidrupje olie op het schroefdraad, absoluut niet op het rubber, dan creëer je minder weerstand op de draad en blijft het rubber beter stilstaan.
Ik heb trouwens geen enkele vertrouwen in deze bevestiging, die andere zit zeker vast.

Van het orgineel stuurgewicht wat laten afdraaien zodat je ze daarop kan bevestigen
 
hallo tuono-isten,

nadat eind vorig jaar de accu al niet helemaal fris meer was, stond ik gistermiddag midden in antwerpen met een motor die niet meer wou starten
11.7 volt volgens dashboard, en geen gereedschap bij om het zadel los te halen :z
(kut belgen, niemand wil helpen, zelfs een motorgarage zegt doodleuk, aprillia? daar doen we niks mee)

maarja, andere accu dus, en nu heb ik al even gegoogled, uiteraard... en lees o.a. in dit topic dat de tuono wel wat meer CCA's lust
maar bijna alle accu's die ik vind hebben de 'standaard' CCA van 180

iemand een tip?
ik heb gewoon de "standaard" yuasa ytx12BS er in. En tot nu toe geen problemen.
 
zit er een ringetje tussen het moertje en het rubber?
Wat ook nog wel eens wil helpen is een minidrupje olie op het schroefdraad, absoluut niet op het rubber, dan creëer je minder weerstand op de draad en blijft het rubber beter stilstaan.
Ik heb trouwens geen enkele vertrouwen in deze bevestiging, die andere zit zeker vast.

Nee zit geen ringetje tussen...

Je bedoelde overigens dat je wél vertrouwen hebt in de ‘keilbout’ optie via mpartz? Probleem is daarbij echter dat de bijgeleverde moer enkel in M6 te krijgen is, niet in benodigde M8
 
Nee zit geen ringetje tussen...

Je bedoelde overigens dat je wél vertrouwen hebt in de ‘keilbout’ optie via mpartz? Probleem is daarbij echter dat de bijgeleverde moer enkel in M6 te krijgen is, niet in benodigde M8

dan zou ik het eerst proberen met een ringetje tussen het rubber en moertje,
ik bedoel idd dat die van Mpartz wel klemt, rubber blijft toch altijd wat bewegen.
Misschien kan je er M8 intappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan