Tuono Bastards Deel 21

Maakt geen donder uit qua pk's bij dit blok. Is keertje door AF1 op de dyno uitgeprobeerd. Tuono en zuinig gaan overigens niet samen. Ik heb geen verschil gemerkt in ieder geval. Bij aankoop zat er een KN in en ik ben overgestapt op oem papier filter.

Het voordeel van een K&N filter is dat je hem kan uitwassen.
 
Als je hem alleen hebt om te toeren niet. Ga je er eens superbike mee pesten op het circuit, dan zijn de sport/racebanden welkom
Ook mee eens, maar als je alleen op straat rijdt moet je al zo idioot doen om het potentieel van een moderne sportband te gebruiken. Doe je af en toe een trackday dan is een sportband wel aan te raden ja.
 
Heb het er wel in zitten maar dat is meer voor het gemak dan ergens anders voor, gwn elk jaar schoon maken en nieuwe olie, en gaan.
:^ bij aankoop geplaatst, en daarna 1 of 2 keer schoongemaakt. Qua kosten maakt het niks uit, qua vermogen en verbruik ook niet. Hoewel als je alles stock laat hij wel zuiniger is, dan met open luchtfilter en open uitlaat.
 
Ik vraag me wel eens af of een sportband nog wel meerwaarde heeft op straat.

Nee, eerder het tegenovergestelde. De temperatuur van de "sport" banden zijn niet geweldig op straat omdat de gemiddelde rijder hier te lafjes rijd en de banden te koud blijven (myself included en ik denk dat ik over het algemeen wel door rijd). Ik heb zelf de Piralli Supercorsa SC's onder mijn Tuono V4 gehad en het kan opzich best, totdat het bijvoorbeeld gaat regenen of het wat kouder is. Je hebt dan echt totaal geen grip meer. Heb nu een set Rosso III's er onder (2e achterband inmiddels), en die bevallen echt veel beter. Voor mijn gevoel zelfde stuurgedrag als de SC's, maar meer grip op straat en veel meer grip bij nat weer. De SC's slijten ook al een gek (3000 km mee gedaan). De Rosso III achterband is wat beter op dat vlak, maar met 6000-7000 km ook wel klaar. Ook ervaring met de S20 Evo's en de MPP2, en vind zelf de Rosso III's de fijnste band. De S20 Evo's zijn vergelijkbaar en iets goedkoper. De MPP2's waren prima wat betreft grip, maar ik vond ze zelf niet fijn sturen (erg zwaar) en relatief duur.

Verder zijn banden zo persoonlijk dat het echt lastig is er wat zinnigs over te zeggen anders dan rijgedrag en slijtage denk ik.
 
Maakt geen donder uit qua pk's bij dit blok. Is keertje door AF1 op de dyno uitgeprobeerd. Tuono en zuinig gaan overigens niet samen. Ik heb geen verschil gemerkt in ieder geval. Bij aankoop zat er een KN in en ik ben overgestapt op oem papier filter.


En ja ....wat is zuinig voor een gen2 😏
 
Nou enige nuance is misschien handig; dat de motor bij knallen flink verbruikt boeit me niet zo,

echter wil ik nog een keer ermee ver op reis (Noorwegen bijvoorbeeld) en dan is het wel mooi als ie bij rustig toeren wat minder dorstig is. Nu heb ik wel eens 1 op 13 gehaald wat an sich netjes is, maar voor toer-toepassing is iedere verbetering welkom!

Blijf zo te lezen mooi bij normaal filter!
 
Ik vraag me wel eens af of een sportband nog wel meerwaarde heeft op straat.

Ik zat laatst een filmpje te kijken op youtube waar MCn diverse banden test ( sport tour) en volgens de verslag gever zijn deze banden beter of net zo goed als sport banden van 10 jaar terug - zegt genoeg .
Ik heb met de bt31 en bt30 ook nog nooit een glij momentje gehad , wel met de S21 maar dat was in de kou op de Stelvio !
 
Nou enige nuance is misschien handig; dat de motor bij knallen flink verbruikt boeit me niet zo,

echter wil ik nog een keer ermee ver op reis (Noorwegen bijvoorbeeld) en dan is het wel mooi als ie bij rustig toeren wat minder dorstig is. Nu heb ik wel eens 1 op 13 gehaald wat an sich netjes is, maar voor toer-toepassing is iedere verbetering welkom!

Blijf zo te lezen mooi bij normaal filter!

Je kan dan ook je tandwielverhouding aanpassen.
 
Nee, eerder het tegenovergestelde. De temperatuur van de "sport" banden zijn niet geweldig op straat omdat de gemiddelde rijder hier te lafjes rijd en de banden te koud blijven (myself included en ik denk dat ik over het algemeen wel door rijd). Ik heb zelf de Piralli Supercorsa SC's onder mijn Tuono V4 gehad en het kan opzich best, totdat het bijvoorbeeld gaat regenen of het wat kouder is. Je hebt dan echt totaal geen grip meer. Heb nu een set Rosso III's er onder (2e achterband inmiddels), en die bevallen echt veel beter. Voor mijn gevoel zelfde stuurgedrag als de SC's, maar meer grip op straat en veel meer grip bij nat weer. De SC's slijten ook al een gek (3000 km mee gedaan). De Rosso III achterband is wat beter op dat vlak, maar met 6000-7000 km ook wel klaar. Ook ervaring met de S20 Evo's en de MPP2, en vind zelf de Rosso III's de fijnste band. De S20 Evo's zijn vergelijkbaar en iets goedkoper. De MPP2's waren prima wat betreft grip, maar ik vond ze zelf niet fijn sturen (erg zwaar) en relatief duur.

Verder zijn banden zo persoonlijk dat het echt lastig is er wat zinnigs over te zeggen anders dan rijgedrag en slijtage denk ik.


Ik heb ook de Rosso 3 erop liggen, ongeveer 5000km nu, hier ben ik ook heel goed over te spreken.
Maar de achterband moet dit seizoen vervangen worden en ik denk dat ik maar eens een Angel GT erom leg, eens zien hoe dat gaat, langere levensduur is ook wel lekker.
 
Hoi tuono-stuurders,

Ik ben op zoek naa het onderkapje van de topkuip voor een gen 2
Op dit kuipje zitten de knippers gemonteerd.
Heeft iemand er een van over, of weet waar ik er een vinden kan?

Greetz aapie90
Ps. Weg met die sneee
 
:^ bij aankoop geplaatst, en daarna 1 of 2 keer schoongemaakt. Qua kosten maakt het niks uit, qua vermogen en verbruik ook niet. Hoewel als je alles stock laat hij wel zuiniger is, dan met open luchtfilter en open uitlaat.

Dat is toch wat anders dan ik op diverse forums (ook op M-F) lees,

Wat ik gelezen heb is dat de Tuono (gen 2) met open uitlaat en in de ecu op de 2e mapping gezet door de dealer, iets_O- zuiniger zou kunnen worden.
Of het K&N filter, of vergelijkbaar, daar invloed op had weet ik niet, niets over gelezen of overheen gelezen.
 
Dat is toch wat anders dan ik op diverse forums (ook op M-F) lees,

Wat ik gelezen heb is dat de Tuono (gen 2) met open uitlaat en in de ecu op de 2e mapping gezet door de dealer, iets_O- zuiniger zou kunnen worden.
Of het K&N filter, of vergelijkbaar, daar invloed op had weet ik niet, niets over gelezen of overheen gelezen.
Sorry,

ik heb het over de OER :$
 
Ze zullen qua brandstof verbruik wel niet voor elkaar onderdoen. :+
Maar ik ben het wel gewend, hiervoor had ik een SP1, en die luste ook meer dan ik.
Wel vervelend dat ik altijd als eerste naar de tank moet wijzen.

OER is begreep ik iets zuiniger O-) (1:14)

EN het valt mee hoor: meestal begint mijn maatje op een duc 848 eerder in paniek te raken :+
 
Ach, tegen de tijd dat mijn tank weer leeg is, ben ik er meestal ook wel aan toe om de beentjes even te strekken:Y.
 
Ik heb ook de Rosso 3 erop liggen, ongeveer 5000km nu, hier ben ik ook heel goed over te spreken.
Maar de achterband moet dit seizoen vervangen worden en ik denk dat ik maar eens een Angel GT erom leg, eens zien hoe dat gaat, langere levensduur is ook wel lekker.
Ben benieuwd naar je ervaringen tegen die tijd. Ik heb alleen ervaring met de Angel GT op een benelli leoncino 500. Die vraagt toch iets minder van een bandje dan de Tuono, maar ze hebben me positief verrast.
 
Er staat op marktplaats nu een aangepaste collector voor een oer Tuono. Gelast door Robert, een bekende van me. Aprilia liefhebber en kundig metaalbewerker. Kost 150 euro met inruil van de eigen uitlaat....Misschien leuke upgrade voor mensen hier? Even combineren met een passende eprom en knallen maar aankomend seizoen! Heb deze mod zelf ook en kan het je van harte aanbevelen.
≥ Aprilia collector mod uitlaat systeem tuono rsv mille - Onderdelen | Overige - Marktplaats.nl
:^ heb ook een dergelijke aangepaste collector, (door Mille Pajic). De OER wordt er minder bokkig door, en loopt in het middengebied makkelijker door. Enige nadeel is dat het geluid ook wat afgevlakt wordt. Niet meer die harde klappen,
 
Ben benieuwd naar je ervaringen tegen die tijd. Ik heb alleen ervaring met de Angel GT op een benelli leoncino 500. Die vraagt toch iets minder van een bandje dan de Tuono, maar ze hebben me positief verrast.

Die komen bij onze oosterburen al enkele jaren zeer positief uit de tests.
 
:^ heb ook een dergelijke aangepaste collector, (door Mille Pajic). De OER wordt er minder bokkig door, en loopt in het middengebied makkelijker door. Enige nadeel is dat het geluid ook wat afgevlakt wordt. Niet meer die harde klappen,
Dat van het geluid ervaar ik juist als voordeel. Vind die harde klappen niet zo. Nu is het een mooie volle roffel.
 
Kan iemand mij helpen aan een valbloksteun (Links) voor een Tuono'05 ?
Heeft iemand deze over of weet iemand er 1 tekoop...ik hoor het graag !
 

Bijlagen

  • tuonobracket.jpg
    tuonobracket.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan