Triumph 900 T400 "Steamer"

Aangezien het hier best wel stil blijft........hoeveel steamers zijn er eigenlijk nog actief rijdend in Nederland??
Zomaar uit interesse gevraagd.
 
Brr koud op de motor. Iemand nog compleet stuur van T400 over? Stuur, houders, handkappen, gewichten.

Heb goede herinneringen aan en wil wel proberen op deze:)
PXL_20240128_105828779.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het wordt tijd voor een update van mijn werkzaamheden aan de Tiger...
Wat heb ik er aan vervangen/gerepareerd
- voor en achterband (met name achterband met droogte scheuren rondom)
-richtingaanwijzers rondom( verweerd en dus afgebroken )
-Remschijven voor(totaal ingevreten en meer dan 1 cm krom)
-remschijf achter(zullen we het maar niet over hebben)
-ketting en tandwielen
-remblokken voor en achter(logisch na eerdere opmerking )
-alle vloeistoffen
-rempomp voor
-remklauw linksvoor(zuigers waren met een hamer teruggeslagen denk ik)
-voorspatbord(teveel wit te zien)
-verhoogd scherm (ligt klaar)

En ik zal vast nog wel wat tegenkomen............
 
Volgende update.........de 1e testrit is gemaakt..kort rondje door de wijk.
Afstelling is nog wel ff nodig...na een half uurtje stilstand in de tuin bleek dat er benzine in het luchtfilterhuis komt vanuit de carburateurs.
Stationair loopt ook niet lekker,moet de choke bijna vol open zetten om enigszins een normaal stationair toerental te krijgen.
Nog ff finetunen dus....
 
Laatst bewerkt:
Stationair sproeiers ff schoonmaken. En de ringetjes van de koperen behuizing van de vlotternaalden. Die gaan lekken waardoor de vlotternaalden nog wel afsluiten maar de benzine er gewoon langs loopt. Er van uitgaande dat de vlotternaalden zelf nog afdichten.
 
Carbs zijn ultrasoon gedaan.Die ringetjes zal ik eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
De naalden,daar is er 1 van vervangen de andere twee zagen er bij nader onderzoek nog goed uit maar je weet het nooit zeker natuurlijk.
Ach,het is goed weer dus ik kan er mee verder buiten.
 
Bijkomend voordeel van het hebben van 2 triumphs is dat ze dezelfde configuratie hebben qua carburateurs.....ga het morgen eens uitwisselen.
En dan rustig de set uit de Tiger inspecteren.
 
Het is even geleden. De binnenband is vervangen en gisteren weer eens het eerste rondje van het jaar gereden. De Tiger is, op een lege accu na, goed de winter doorgekomen. De eerste 10 minuten had die wat aansporing nodig maar daarna ging het weer prima. Klein rondje van 30km gedaan, was weer lekker!

En goed bezig Tiger! Ik ben benieuwd hoe die er uitziet wanneer je helemaal klaar bent. Welk verhoogd scherm heb jij uiteindelijk gekozen?

Volgende week zondag is de seizoensopening van de TOCN, mocht je nog geen lid zijn dan kan ik dat zeker aanraden. Gaan er nog meer leden naartoe?
 
En goed bezig Tiger! Ik ben benieuwd hoe die er uitziet wanneer je helemaal klaar bent. Welk verhoogd scherm heb jij uiteindelijk gekozen?

Volgende week zondag is de seizoensopening van de TOCN, mocht je nog geen lid zijn dan kan ik dat zeker aanraden. Gaan er nog meer leden naartoe?
Dank!!
Ondertussen ook al meerdere ritjes gehad in het woon/werk verkeer.
Het scherm is een licht getinte versie,besteld in UK.
Die openingsrit van de owners moet ik missen,verjaardag van m'n broer.
Op de foto zie je hoe het resultaat geworden is.
 

Bijlagen

  • tiger 2024-1.jpg
    tiger 2024-1.jpg
    578,8 KB · Weergaven: 0
Zo! Op het voorspatbord na zit die nog goed in de lak!
Hepco & Becker kofferdragers zijn ook wel fijn. Staan hier ook nog wel op de verlanglijst. Heb je al koffers/tassen om eraan te hangen?

Jammer dat je niet bij de opening kan zijn, ben je al wel lid? Uit welke omgeving kom je? Misschien wordt het weer eens tijd voor een Steamende Koffie meet bij Blom?

Na de start bleek dat er toch nog een bougie was overleden. Gelukkig had een bevriend TOCN lid er nog een paar op voorraad en was dat snel opgelost. Rijdt ondertussen weer prima. Wel lijkt het stuur aan een kant verbogen te zijn. Net alsof die er een keer op is gevallen, alleen heb ik dat niet gedaan....
Nu wilde ik toch een keer een wat breder stuur en een die wat dichterbij stond dus gelijk een mooi excuus om maar een nieuwe te bestellen. Wolfgang (van Tigerparts.de) had een Magura AX-2 aangeraden maar die zijn niet meer te krijgen. Na een beetje zoeken uitgekomen bij Motolab en gekozen voor een, zoals zij het noemen, "Super woest scrambler stuur". Ik ben benieuwd, komt hopelijk volgende week binnen.

Daarna toch maar eens aan de slag met stalwol om de velgen weer een beetje glimmend te krijgen, die roestputjes zitten er al veel te lang. De koelventilator lijkt helaas ook overleden en ook de vervangende klok werkt niet zoals het zou moeten. Gelukkig allemaal klein grut wat niet teveel impact heeft op de werking. Motorisch gezien lijkt alles nog prima in orde, zeker na het onderhoud dat vorig jaar heeft plaatsgevonden. Ondanks dat een Bonneville T120 Black een enorme aantrekkingskracht op mij heeft, blijf ik nog wel even bij de Tiger.

Via via werd ik ook nog geattendeerd op Cafe Racer Kits. Een Brits bedrijfje dat kant en klare kits maakt voor verschillende motoren, waaronder de T400! Dit ziet er nog best leuk uit maar ik heb nog wel een aantal twijfels. Misschien voor later: T400 Scrambler Complete Kit
Heeft er iemand hier al ervaring mee?
 
Dat voorspatbord wordt nog vervangen(ligt al kaar).
En het rek is compleet met de hele kofferset,ook de topkoffer dus.
Daar heb ik vandaag nieuwe slotjes voor geleverd gekregen,sluit beter af dan een spanbandje.

Voor de reiniging van je velgen raad ik de ouderwetse brillosponsjes aan,die pakken gelijk het vuil goed mee.
Velgen daarna even polijsten met een prop poetskatoen van Nevr Dull en ze zien er weer als nieuw uit!

Werving voor lidmaatschap??_O-
zal er eens over denken.......
Voorlopig hier in de regio rijden bij de Border Bikers Breda.
 
Een paar extra leden kan nooit kwaad :)

Dat poetskatoen is een goede tip, zo gelijk maar even een busje bestellen. Hopelijk binnenkort wel mooi weer en dan maar eens aan de slag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan