trike

Yep.
Ik vindt het een leuk idee.
Doet mij denken aan historische fietsen als de Nimbus:

nimbussporth_Ernst.jpg


De FN:

Fn-1913.jpg


en de Henderson:
jan_2008_henderson_four_01.jpg
 
Motoczysz. Ok, ok, is niet helemaal een lijnmotor, maar komt wel een heel eind in de richting.
full
 
Wat gaat de achteras worden? Een achterbrug van BMW 316 serie?
Kun je hem nog onafhankelijk geveerd maken achter ook.
Was tenminste ooit een idee om te gaan maken.
Alleen inruil en kopen ging toen sneller bij mij })
 
leuk topic. ga ik bij deze ook maar even volgen . de NEMBO vond ik ook een gaaf ding . blok er ook weer eens op een andere manier er in.

Nembo inverted triple



full
 
Laatst bewerkt:
die is gaaf, mooi "gedrongen" alsof je de motor bij het voor en achterwiel beetpakt met vlakke hand en naar mekaar toedrukt.
hangt dat blok er nu ondersteboven in ?

achter as weet ik nog niet hoe ik dat ga doen, ik wil eigenlijk niet breder dan 90 cm. en dat is behoorlijk smal.
het liefst een differrentieel met onafhankelijk geveerde wielen, alleen denk ik dat dan de afstand diff->wiel te klein is om een as met 2 kruiskoppelingen te plaatsen. de kruiskopp. maken dan een te scherpe hoek.
voor het diff. ben ik nog zoekende. ik wil het liefst geen normaal diff. zo'n zwart rond ding met de deksel aan de achterzijde, omdat ik dat niet mooi vind. een diff. van een 2CV zou mooi zijn (zit geintregeerd in de versnellingsbak) waarbij je de versnell.bak weghaald. maar ja een 2 CV heeft maar iets van 30 PK, dus dat gaat hem niet worden.
maar ik ben nog lang niet zover.

heeft er iemand een idee wat betreft de olie en waterpomp.
blok word dry-sump, krijg je dan 2 pompen of zijn er gecombineerde pompen.
 
Een trike van 90 cm breed?
Dan moet je heeel laag gaan bouwen, anders kukel je om.
Of je moet actief gaan kantelen (Carver, MP3).
 
ja dat bolk zit ondersteboven . [ of de tank / zadel stuur zitten aan de verkeerde kant vast geschroefd ].

HOME
 
90cm is inderdaad heel spannend, dat zou ik anders doen.
Ik weet uit mijn Engelse periode nog dat er zat gecombineerde oliepompen zijn. Meestal door op de nokkenas een paar plunjers mee te laten lopen. Maar er waren ook upgrade kits met tandwielpompen te koop.
Triumph Oil Pumps
 
ondertussen bezig met de bevestigingsplaat tussen krukasdeksel en blok. nodig om aan voorzijde motorblok 2 ophangpunten te maken. plaat is 8 mm dik en word d.m.v. 6 verz. boutjes aan motorblok geschroefd. op de 1e foto zitten deze schroefjes nog niet, plaat is ook nog niet afgewerkt. zwarte pijlen zijn aandachtspunten.
later komt tussen plaat & blok vloeibare pakking (nu nog niet omdat hij nog wel een keer los moet. de bevestigings bouten v/d krukas deksel zijn nu 8 mm te kort, moet ik nog iets op verzinnen.

20150916_150751.jpg


20150917_104829.jpg


20150916_151738.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe ga je het blok plaatsen?
Met de krukas omhoog of omlaag?

Ik gok op het laatste.
Dat betekend dat het blok in feite op deze plaat staat en het carterdeksel er onder hangt.
Ik denk dat je voor de boutjes niet te moeilijk moet doen en eenvoudig draad in de dikke plaat moet tappen.
 
krukas naar onder, ik ga waarschijnlijk de orginel boutjes namaken, maar dan met 8 mm langere draad, ik kan dan de orginele afdichtings rubbers weer gebruiken.

het valt mij nu op dat de foto's van een baggerkwaliteit zijn (smartphone) eens kijken of dat beter kan.
 
ik had net even een geestelijke opleving, als ik die plaat weer in mijn hand heb ga ik in die 10 gaten een los busje persen met M6 draad (even vasthechten met TIG). de M6 gaten in het blok boor ik op naar 7 MM, dan kan ik weer de orginele krukasdekselbouten gebruiken.
de reden dat ik niet in 1 keer M6 in de plaat heb getapt is dat ik deze eerst wou vastzetten d.m.v. de 10 krukasdekselbouten, maar later bedacht ik, dat wanneer ik de krukasdeksel zou verwijderen dat de plaat alleen nog maar vast zit door de vloeibare pakking.

dat stuk plaat wat door steekt aan de versnellingsbak zijde word later verbonden met de plaat die op de bevestigings punten van de middenbok komt.
 
Mooi project zeg! Ik ben inderdaad benieuwd hoe je de smering van het blok weer in orde krijgt, ding is natuurlijk ontworpen om op een bepaalde manier te werken.

Ik volg je in ieder geval. Succes! :D
 
En als je de plaat nu zo maakt dat je hem vast kan zetten onder de bouten van de hoofdlagers van de krukas?
 
Omdat je dan gewoon door die stalen plaat heen de carterdeksel weer op het carter kan vast schroeven en als je later wel weer de deksel er af moet hebben die stalen tussenplaat niet alleen vast zit met vloeibare pakking? Zoals TS al hier boven schreef.
Lijkt mij makkelijker te construeren als draadbusjes ed te moeten verwerken.
 
@ daddyphilipsen wellicht is het je ontgaan, maar de plaat zit nu vast met 6x verz. boutjes, dus hij zit al vast op het blok.
julie wouden veel foto's dus foto's ga je krijgen ;)
ik heb er zelf ook veel baat bij, omdat er dan beter kan worden mee gedacht, en dat kan ik wel gebruiken.

het blok tijdelijk opgesteld. de zwarte lijn op de tape is pos. v/d cardan as op de x-as (hor.)
uigaande dat het diff in het midden komt, word dit dus de hartlijn v/d trike.
krukas staat daar 50 mm rechts van.
zou je met een cardanas (2x kruiskopp.) zowel in de Y & de X-as kunnen verspringen ?

312_3.jpg


302_3.jpg


hier zie je een probleem wat ik van te voren al zag aankomen, een onogelijk puist aan de linker zijde v/h blok. die puist verliest voor een groot deel zijn functie (oliepan) dus ik ga ondertussen nadenken hoe ik dit ga oplossen.
maar eerst heb ik alluminium besteld bij de spammer om de tussenflens aan te passen, tot het er is ga ik zwaar nadenken hoe ik dit ga aanpakken. met name de maatvoering, 90 graden draaien en kppelingsas in het center.

310_3.jpg


319_3.jpg
 
het maakt niet uit of je in de x- of y-as verspringt.

De grootste hoek is bepalend of het gaat werken. (vooral levensduur)
 
Terug
Bovenaan Onderaan