Tour de France

HondaB

MF'er
5 sep 2018
238
361
Ik lees al jaren leuke en leerzame onderwerpen op dit forum, dus nu is het mijn beurt om mijn bijdrage te leveren.
Ik ga elk jaar met Hemelvaart een week alleen op pad met de tent maar eens in de zoveel tijd moet ik even 2 weken er tussen uit om wat moois van Europa te ontdekken.
De laatste keer was Zwitserland ,Italie en Oostenrijk aan de beurt.
Bij terugkomst had ik er spijt van dat ik niet wat bijgehouden had en dat vonden vrienden en familie ook.
Dus ik heb ze deze trip dagelijks op de hoogte gehouden dus dacht ik ..dan kan ik de dagverslagjes net zo goed op MF plaatsen.
Grappig genoeg kwam ik wat bekende plaatsen tegen in het leuke verslag van Bommes maar ik ging maar niet off road met mijn Blackbird;).
 
Dag 1, 29.05.19 pechdag
Km 78627-79460
Vanmorgen vroeg op om mijn streef vertrektijd van 7 uur te halen.
Voor het vertrek kwam het lastigste van deze trip...afscheid nemen😢 maar veel tijd had ik niet om het afscheid te verwerken aangezien ik moest concentreren op het verkeer..BAM! gelijk file op de a12...leuk.🤬
Gelukkig heb ik hierna geen file gehad.
Wel had ik super weer zonnig beetje fris nog omstreeks 6 graden.
Het ging vrij soepel en om 12 uur reed ik al weg van het (goedkope) tankstation in Luxemburg richting Frankrijk.
Bij Nancy gebeurde iets met mijn motor wat ik vorig jaar ook had mijn dashboardmeters gingen plots op 0😫.
Ojee...niet weer mijn spanningsregelaar kapot..althans dat hoopte ik omdat ik die voor de zekerheid meegenomen had..alles van mijn zwarte stalen ros gehaald en de zijkap eraf.
En dit alles om een mooi plekje op een Parkeer plaats met de overheerlijke urine geur...fijn..
Na een half uurtje knutselen..motor met wat hulp aangeduwd en....YES🥳 hij doet het gewoon weer...pfffoeii
20190529_132303.jpg

Daarna gelukkig veel tijd kunnen goedmaken op de tolweg en mijn houten kont van het vele zitten negerend ben ik nu 'geland' op een camping in Chalon sur Saone. 830km en 10 uur verder.
20190529_173720.jpg


Nu even een lekker biertje en wat eten en dan beseffen dat ik net als vorig jaar heel veel geluk heb dat het ..weer alleen mijn spanningsregelaar was...en dat ik gewoon door kan.
Morgen nog anderhalf uur snelweg en dan..genieten van de Balcony roads in de Vercor.
Tot morgen!
 
Dag 2 ..30.5.2019 balcony roads.
Gereden km:410
Ik was al vroeg wakker (ben ik altijd in de tent) dus na wat dutten om 7 uur opgestaan en om 8.10 zat ik weer op mijn enige trouwe partner deze reis.
Ik zou na 2 uur snelweg eindelijk de bergen gaan zien...dat gebeurde ook. Eraf gegaan bij Vinay en vanaf dat moment de rest van de dag genoten van het natuurschoon.
20190530_112052.jpg

Mijn eerste bochtjes met name de haarspeldbochten waren nog wat onwennig na al die rechte km's snelweg maar dat is nu weer up to date.👍💪
Na een half uur wist ik niet meer hoe ik het had zoveel moois..de balcony roads..wauw.
20190530_114044.jpg

Wegen die bekend staan als de meest gevaarlijke wegen (ze overdrijven graag) maar die zijn juist zo mooi.
Heel smal en regelmatig keien op de weg en natuurlijk meestal zonder vangrail maar ozo mooi in combinatie met mijn brullende uitlaat😉.
20190530_120920.jpg

Eerste sneeuwvelden ver weg op de bergen ook al gezien.
20190530_131539.jpg

Onderweg even pauzeren en achter een oude schuur kom je dit tegen..typisch frans.


Ondanks dat de fransen ook vrij zijn was het lekker rustig.
Nu zit ik in het zonnetje op 1100m hoogte in een dal net voor Gap.
20190530_165545.jpg

Ik heb goed voor mijn motortje gezorgd en hij voor mij.😋
20190530_164052.jpg

Dit krijg je dus als ik geen frans spreek en hun geen engels..ik wilde alleen maar 1 flesje...flesje bier..ik krijg 1L fles bier door de tap gevuld..ach..komt wel op.

Morgen naar de middelandse zee!
 
Laatst bewerkt:
Dag 3- 31.05.2019 van bergen naar zeeniveau
Gereden km van 79870 -80203 313km

Vandaag zowaar verslapen dus met wat meer tempo alles ingepakt..ik moet vandaag uitkomen aan de middelandse zee net over de grens met Italie.
Na een uur rijden heb ik Route Napoleon opgepikt.
Ik heb niet veel gemeen met deze gast alleen dat wij het samen wel met paardekracht doen..ik alleen 139 meer dan hij😉.
Eerste stuk bracht mij door kleine oude stadjes maar vooral met veel verkeer...ik was er bijna klaar mee totdat wij de N85 afgingen en de.route vervolgde.
20190531_103554.jpg

Even lekker gelunch op zn frans..

.....wow wat een heerlijke route...mooie ruime bochten afgewisseld met haarspeldbochten en gave uitzichten kortom..alles wat ik wilde!
20190611_210425.jpg

20190531_122047.jpg

Ongeveer na Castellane zag ik voor het eerst de kust...maar voordat ik daar was..pff...
Het is mooi om te zien dat je als je van hoog komt en afdaalt naar zeeniveau je gelijk alles ziet veranderen...de flora en fauna maar ook het soort mensen en autos.
20190531_132721.jpg

De kust is te zien..blijft mooi!

In Grasse aangekomen nam ik direkt het besluit mijn gewenste doel Antibe over te slaan...wat een drukte.
Dus snelweg tot Monaco en daar "even" het F1 rondje rijden..meine gotte..wat een drama....mooie drukke stad met veel poeha en shinen en vooral veel en veel mensen en autos.
Ik deed er een kwartier.over om bij de haven te komen die ik niet kon/mog bereiken allemaal politie🤬.
Na in totaal een 45 min daar in de.file te hebben gestaan en alleen een glimp mogen opvangen van de havenen F1 pits en start/finish gauw weggegaan. Wat een drama..kust is leuk maar dan lopend..
Vanuit daar nog weten op te brengen om de kust te volgen naar waar ik nu zit Vallecrosia..de camping was vol maar na het zien van mijn vleiende blik toch een achteraf plekje gekregen bij de stalling van wat oude caravans
20190601_094200.jpg

Plek genoeg voor mijn casa.

..ik denk dat ik morgen nog 1 dag blijf en ff lekker ga relaxen..kijken of ik dat nog kan..aan zee..👍
We zien het wel. Ben wel blij dat ik hier kon slapen want zin was er.niet om verder te rijden.
Tot morgen Ciao!
 
:^

hier ook 1 :

1401328


Kan je verslapen op vakantie joh, wat vertel je me nou ;)

Dat gedoe in Monaco qua drukte heb ik ook meegemaakt met de 500 euro challenge, goeie genade wat een drukte zeg.
en gewoon ingehaald worden door bejaarden op de scooter met een kind achterop , dat paste wel net itt de motor.
 
Ja, de Côte d' Azur dat is vreselijk druk in de zomer.
Ik kwam vanaf Genua de Franse grens over in Menton, en toen leek het ineens 3x drukker te worden.

Gelukkig (voor mij) kon ik in Menton direct rechtsaf naar de Col de Turini voor de RDGA.
Na een paar km de bergen in werd het gelukkig weer STIL!!!!
 
Dag 4 -01.06.2019 .geen stress.
Gereden km...niks
Eerst even lekker uitgeslapen mbv oordoppen.:z
Vandaag gun ik de zwarte vogel even rust.
Nadat mijn gezicht strak getrokken was en ik enigzins weer aantoonbaar was voor de buitenwereld, op stap gegaan om de omgeving te verkennen..te voet dit keer.
De boulevard uitgelopen tot het plaatsje Bordighera, waar ik wat boodschappen gedaan heb en een badlaken gekocht heb want met mijn handoekje gaat het middagje strand niks worden.
20190601_110618.jpg

Even kwijlen bij de boten...wilde dat in Monaco doen maarja..dat ging niet..

Na wat fotos geschoten te hebben weer richting mijn "casa"🏕 gelopen ..uiteindelijk 2 uurtjes gelopen dus mijn sport..zit er weer op😉.
Even mijn lunch klaar gemaakt en toen naar het strand verplaatst voor mijn volgende doel....chillen op een strandbed in de zon uitkijkend op de Middelandse zee...🤙dat is gelukt.
20190601_130450.jpg

Toen mijn witte melk bovenbenen de kleur begon aan te nemen van een rauw stuk biefstuk toch het besluit genomen om het hele eind naar de camping te lopen...wel 100m..
Straks even nog 1 biertje en dan even wat inkopen dien voor 1 van mijn culinaire hoogstandjes....noodles met kip en iets van zoetzure saus of iets wat er op lijkt.
Daggie strand is leuk maar mijn hart ligt toch echt bij de bergen...rust mooie natuur en..oja rust😋.
Morgen weer snel up north en maar zien waar ik uitkom...
Tot morgen.
 
Dag 5 - 2.6.2019. Sneeuw en geen bier..of toch wel.
Km 80203-80507 gereden:304km

Vanmorgen vroeg wakker en ik had er zin in..dus inpakken en om 8 uur zat ik op het zwarte beest!
Binnen een mum van tijd zat ik weer in de omgeving waar ik het liefst ben..bergen.
20190602_091312.jpg

De grens gepasseerd met een heuse bemande grenspost en gelukkig ik mocht Frankrijk in.😅
De weg naar de Sospelpas was nog mooier dan de pas zelf..helemaal door een kloof.. zo gaaf.
Ik had besloten om het vandaag rustig aan te doen dus meer stoppen om te rusten en mooie fotos te maken.
20190602_104544.jpg

Rond 11 uur begonnen de reuzen van de alpen zich te laten zien, met hun besneeuwde kruinen zag het er weer indrukwekkend uit maar ik moest daar eerst nog naar toe.
Om 12 uur zat ik op de route van de Grandes Alps (RDGA) deze zal ik volgen tot onder Geneve.
20190602_105544.jpg


Tot 5 keer toe passeer ik een motorrijder die ook op de laatste camping stond 1e keer passeren was het een zwaai daarna kwam hij langs..een toeter..na 5e keer is die toch maar even gestopt om een praatje te maken..altijd leuk.
20190602_131325.jpg

Via col de Vasson verder naar de volgende berg
Als afsluiter van de dag moest ik de col de Cayolle over dit bleek dus 1 van de eerste echte berg te zijn..hoog en ...sneeuw!! Geen verse maar er lag zat om een honderdtal sneeuwpoppen te maken.
20190602_151703.jpg

Ik bleef maar stoppen om fotos te maken..tsja je bent hier voorlopig niet meer ..dus weer stoppen en weer de handschoen uit klik klik en door. De helft van de fotos maak ik met mijn andere toestel die om een koord om mijn nek zit zodat ik onder het rijden kan fotograferen en filmpjes maken maar die kwaliteit is stukken minder dan mijn telefoon.
20190602_152011.jpg

20190602_153407.jpg

Na deze besneeuwde col afgedaald naar Barcelonnette waar ik eerst een supermarkt wilde bezoeken om in ieder geval wat wc papier te halen want het italiaanse drinkwater is niet goed voor mijn buik🤣 en wat biertjes...eten had ik gister al gehaald om dat ik wist dat het vandaag Zondag was...nou die 2 dingen zijn niet gelukt alles potdicht..naja dan maar een camping zoeken met een winkel of bar.
5 campings afgeweest...alle 5 geen bar en 1 daar stond niemand en 1 stond het gras 40cm hoog..pff en ik maar door rijden..nu sta ik op camping Marmottes in Larche op 1700 mtr hoogte in mijn eentje..alles voor bassie😋😉👍.
20190602_174936.jpg

Maar ja deze oude baas had ook geen bier koud staan...hij verontschuldigde zich daarvoor..ach joh dan maar een dag sabbatical..water..🤔😫
Net toen ik gesetteld was en een slok wilde nemen van mijn overheerlijke water..hoor ik..allo allo..(its me von the resistance) i have beer for you....had die beste man 4 flesjes bier..met whiskey smaak opgetrommeld en..koud..ik wilde hem knuffelen maar kon mij net inhouden.😋
20190602_204906.jpg

Onwijs kunnen genieten van het uitzicht en morgen zal ik naar camping Croque Loisirs in Vallouise gaan om daar 2 of 3 nachten te blijven sowieso 1 dag wandelen/ kleren wassen en 1 dagrondrit maken. Deze camping behoort tot 1 van de weinige echte hoge bergcampings waar je ook een houtpot bij je tent mag hebben..hmm das fijn..en is ook nog eens van bekenden via via zeg maar. Daar komt ook mijn spanningsregelaar aan uit NL voor het geval die het weer begeeft.
Tot morgen weer!
 

Bijlagen

  • 20190602_145848.jpg
    20190602_145848.jpg
    216,2 KB · Weergaven: 10
Cayolle weet ik nog van langer geleden. Dat is een heel mooie col!
Vorig jaar heb ik met de RDGA echter gekozen voor de Cime de la Bonette. Dan blijft de Cayolle idd links liggen.
De Bonette/ Restofond zal nog wel dicht zijn geweest........................?
 
Die staat verderop gepland....hij was dicht en op de dag dat ik daar zou gaan rijden....was die open..pfoeii.
 
Dag 6- 3.6.2019 de nederlandse berg.
Km: 80507-80864 gereden:357km

Vanmorgen vertrokken van de marmottencamping die mij allemaal kwamen uitzwaaien met hun bolle wangetjes...regelmatig duiken ze op midden op de weg maar voordat ik stil sta en mijn telefoon gepakt heb..zijn ze hem gesmeerd.
Direkt omhoog naar Col de Vars..dit is er weer 1 hoor...ik was bijna meer aan het fotograferen dan rijden...mooi uitzicht rondom en weer veel sneeuw.
!
20190603_110949.jpg

Nog even gebabbeld met deze beste man!

20190605_111000.jpg


Op het hoogste punt maar een pauze ingelast en lekker rustig een bakkie gedaan
Komt er een touringcar bus aan..die stopt...en ja hoor heel de set van Benidorm bastards stapt uit ...de parkeerplaats vol met oudjes...pff snel weg hier..🤬

Het plan was om naar camping Croque Loisirs te gaan..ik zou daar al om 11uur aan komen.
Dat vond ik wat te vroeg.
Ik had nog destijds een route in mijn navi gezet dus dacht oke laat ik die doen.
Die voerde mij naar Le Grave met het uitzicht op diversen bergmassieven..geweldig ..blijft indrukwekkend die reuzen...met hun gletschers en grillige steile wanden.
20190603_114927.jpg

20190603_121713.jpg

Yep that is I.

Toen naar de Alp D Huez gegaan, de voorbereidingen voor de Alp Duzes was in volle gang want die is al op Woe en Donderdag.
Ik was met 2 vingers in mijn neus boven gekomen zonder een enkel zweet druppeltje..
Wat een nederlanders daar.helemaal vol en wat een respect voor die mensen..wat een berg om die meerdere keren op te fietsen👍.
Helaas stond er nog niks om mijn mee gebrachte en volgeschreven herdenkingskaarsje van thuis neer te zetten dus dat komt wel 1 dezer dagen in een mooi kerkje
20190603_120003.jpg

Leuk uitzicht en ook in de spiegel een mooi uitzicht.
.
Daarna mijn ronde afgemaakt maar dat vond ik niet zo..de andere kant van parc Des Ecrins is wat groener en minder hoog .
Maar ik moest nog wel 2.5uur daarbij reed ik een regenfront in die de motor even schoonspoelde.
20190603_145415.jpg

Om half 6 kwam ik aan op de camping ,vtv boodschappen gedaan dus bepakt en gezakt en met een zere kont kwam ik aan.
Ik heb mij voorgenomen toch wat eerder te gaan stoppen.op zo'n dag.het blijft tenslotte vakantie dus niet teveel willen zien..relaxt.
Vanuit mijn stoel heb ik wederom een mooi uitzicht .
20190603_193032.jpg

We staan in totaal met 6 man op de camping...echt een rustoord.
Wat ik morgen ga doen.🤷‍♂️ mss eerst wassen en dan een bergtocht doen of nog een dagrit naar Italie doen...ik zie wel.
Bonsoir en tot morgen!
 
Mooi verslag !! Hoe ben je vanaf Alp d'Huzes weer naar Vallouise gereden? Je schrijft "via de andere kant van Parc Des Ecrin": dus richting Grenoble en via La Mure en Gap langs het meer weer omhoog?

Wij hebben wel eens in Vallouise gestaan op de camping waar parapenters landen. Vlakbij het dorp.
 
Tnx.
Ben toen na Huez de D526 naar Ornon gegaan die was mooi daarna asngehaakt op de N 85 ri Gap en dan via serre poncon ri Vallouise.
 
Dag 7- 4.6.2019 refuge de Glacier Blanc
Km:80864-80922 gereden:58🤷‍♂️
Wasdag vandaag...waar zijn de vrouwen als je ze nodig hebt😉😋.
Vandaag staat in het teken van o.a.
onderhoud aan de motor en dus ook wassen en boodschappen en...de hut Glacier Blanc bereiken.
Om 9.30 vertrokken en naar het einde van het dal gereden allen dat was al een genot!
20190604_102447.jpg

Motor achter gelaten (nood breekt wet) en of you go omhoog.
20190604_103857.jpg

25 jaar terug was ik hier ook maar toen niet de hut gehaald..dus nu moest het.
1e stuk was best steil maar wel "gewone" paden..daarna ging het over in aan de ene kant rots en de ander zijde sneeuw.
Ik had niet mijn gebruikelijke kleding en rugzak bij mij maar in ieder geval wel de noodzakelijke extra kleding en dat in een simpel bouw rugzakje van de Decathlon.
20190604_114045.jpg

Toevallig (is daar nu niet zo druk) kwam ik 2 nederlandse klimmers tegen die mij aanrade om de winterroute naar de hut te nemen hmm dat klinkt gaaf.🤔👍
Er was geen pad maar zeiden ze..volg onze voetstappen in de sneeuw en dan kom je er wel..euh oke..
20190604_114935.jpg

De komende 2uur heb ik over inmense sneeuwvelden gelopen maar omdat het al wat later was (11uur ) werd de sneeuw zachter en zachter.

Ik zakte dus regelmatig met 1 been tot mijn lies weg en daaronder bevindt zich of..niks..of een beek dus mijn schoenen waren al snel doorweekt.
Steeds had ik zicht op de gletscher..eeuwig zonde dat wij er allemaal aan meewerken dat die elke minuut kleiner wordt.😢
Maar wat gaaf zeg...ik was blij dat ik de hut kon zien en daar kwamen ook de rotsen dus harde ondergrond. Eenmaal boven..heerst de gebruikelijke huttensfeer..mensen die 1 ding gemeen hebben....bergen.
20190604_123900.jpg

Na opgedroogd te zijn en max genoten van het uitzicht ..weer begonnen met afdalen nu de zomerroute ..1e stuk door een vlak sneeuwveld en daarna weer het pad opgepakt.
Wat is het toch mooi hier.
Beneden aan gekomen mij zelf getrakteerd op een lekker groot biertje die ik op moest drinken in een strandstoel..bah...
Morgen is het plan om een route te rijden die mij door Italie voert en terug over col de la Bonnet.
Au revoir!
 
Dag 8 5.6.2019 -op 1 na hoogste bergpas van Europa
Km 80922- 81217 gereden:295km
Na wederom een frisse nacht op 1700mtr ..ongeveer 4-6 graden, vanmorgen met goeie zin vertrokken.
Ik moest vandaag 2 keer de col de Vars over, heen en terug bah wat naar😉.
De route zou mij door Italie voeren en dan via de col de Lombardo naar Isola2000 (wintersport gebied) het begon als een hele smalle en groene pas en eindigde boven de boomgrens op 1700mtr hoogte met sneeuw.
20190605_105033.jpg

20190605_111000.jpg

Lijkt maar een kleine motor zo...

Sneeuwmuren van minimaal 2-3 m hoog. Onderweg ook weer een groep wielrenners die hun uiterste best doen om boven te komen..het is bijna zielig om ze voorbij te knallen🤣. Sommige doen het volbepakt wat mij dan er toe aanzet om een 👍 te geven..ik zit met mijn luie r..t op een 140pk motor🤔😋
Boven aangekomen was het fris en stond er een behoorlijke wind, maar het belangrijkste was of de op 1 na hoogste bergpas open was aangezien die tot 9.30uur vandaag op google maps nog gesloten was...en om 10.05...yes! Open.gas erop!
De weg erheen was weer formidabel.lekker rustig en afwisselend.
20190605_122751.jpg

Een verlaten militair dorp net onder de top..fascinerend?

wat mij opviel aan deze berg is dat er hier opvallend veel oude verlaten militaire gebouwen /kazernes staan.
20190605_124254.jpg

Op de top aangekomen even gestopt te midden van een groep motorrijders..druk druk..ff ander plekje zoeken..zie ik een oude kazerne staan..tenminste dat was het vroeger ..veel witte borden die iets proberen wijs te maken maar ja ik spreek geen frans.
Ik een off road weggetje genomen en uitgekomen bij dat gebouw..de oudheid straalt er vanaf..gaaf.
20190605_125405.jpg

20190605_125532.jpg

20190605_125504.jpg

20190605_125624.jpg

Gelijk geluncht en begonnen met de terugreis naar de camping.
Om 15uur geland in mijn zetel met een koud blikje....bier.pffff heerlijk.
Morgen de RDGA afrijden en dan zien we wel waar we uitkomen maar 1ding is zeker..we gaan weer veel sneeuw zien en hoge passen. De Galibier is helaas gesloten.
Tot morgen.
 
Begrijp ik dan goed dat de kazerne-foto's dan zijn van de Col de Restofond? (doorsteekje van Cime de la Bonette)
Ik weet dat daar wat gebouwtjes staan. Niet meer precies op de radar of dat deze zelfde zijn als op de foto's................?
 
Oh dat is gaaf James Bond tnx ,die ga ik eens opzoeken..vanwege mijn defensie achtergrond vind ik dat soort dingen wel gaaf.
 
Begrijp ik dan goed dat de kazerne-foto's dan zijn van de Col de Restofond? (doorsteekje van Cime de la Bonette)
Ik weet dat daar wat gebouwtjes staan. Niet meer precies op de radar of dat deze zelfde zijn als op de foto's................?
Ja klopt. Dat dorpje is net voor de top gereden richting Jausiers en die kazerne net na de top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan