Totaal andere ankerplaat dubbelopl. rem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
.. Ik heb het he-le-maal gehad met de voorrem van de enfield.. ondanks nog recente investeringen etc is de rem slechter af te stellen- nu lijkt nix meer te helpen- en blijft instabiel of gaat van goed naar steeds slechter zoals ik onderweg op vakantie heb ervaren.

Ik denk dat dit te wijten is aan de onnauwkeurige uitvoering & algemeen kwaliteitsgebrek van de Indiase ankerplaat.
Ik denk dat ik een andere ankerplaat wil- wat natuurlijk ook oplossingen wil gezien de asmaat en borging aan de vorkpoot.. maar hoop dat er iets is wat op de enfield trommel(7 inch) past.

Anders zou ik naar de mogelijkheid moeten kijken om een andere trommel in te spaken(moet op de as passen/pas te maken zijn, breedte?)
Dus as er een soor van plug & play optie zou zijn zou dat mooi zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...

Mijn vraag; 'weet' iemand een type ankerplaat (replica??) wat in de buurt komt van wat ik bedoel??
 
Toch zou ik me daar maar op consentreren.
Wat km, 's maken op rustige polderweggetjes, sleuteltje mee om de kabel onderweg nog na te stellen.
En niet om de 5 meter in je rem knijpen, gewoon rijden en de rem gebruiken als dat pas nodig is.
Dit heb ik enige tijd geprobeerd maar gebeurd niets, en verklaart niet/is geen oplossing dat de rem van goed ineens veel slechter gaat remmen.
Een ander iets is dat je op deze motor de rem relatief weinig gebruikt omdat het gas dichtgooien al best veel doet (13 pk diesel)
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik enige tijd geprobeerd maar gebeurd niets, en verklaart niet/is geen oplossing dat de rem van goed ineens veel slechter gaat remmen.
Een ander iets is dat je op deze motor de rem relatief weinig gebruikt omdat het gas dichtgooien al best veel doet (13 pk diesel)
:?


Toch zou ik me daar maar op consentreren.
Wat km, 's maken op rustige polderweggetjes, sleuteltje mee om de kabel onderweg nog na te stellen.
En niet om de 5 meter in je rem knijpen, gewoon rijden en de rem gebruiken als dat pas nodig is.

De schoen/schoenen :Y


Klopt, mar niet ZO extreem als de geschetse situatie..

Dat maak jij er van.

Als je enkel en alleen één schoen, met alle kracht die je hebt, met de hevel op het stuur, tegen de trommel trekt, ook dan gebeurt er niets met de ankerplaat. En ik had er al helemaal niet van gesproken dat je dit onder het rijden moet doen. En al zou je......, tenminste, ik ga niet mee in die bangpraterij

Maar uh, hoe lang is "ineens" tussen normaal remmen en niets remmen?
En is "ineens" de afstelling veranderd/versprongen/uitgerekt/afgesleten, en zou je dit dan weer bij moeten stellen?
Eigenlijk blijf ik er bij dat de voering alweer te hard is, maar als jij zeker weet dat dit niet zo is, dan zie ik geen andere mogelijkheid om het op de "midlifecrisis manier" te proberen. (nu je alle andere opties al gehad hebt)
 
😂
:?




De schoen/schoenen




Dat maak jij er van.

Als je enkel en alleen één schoen, met alle kracht die je hebt, met de hevel op het stuur, tegen de trommel trekt, ook dan gebeurt er niets met de ankerplaat. En ik had er al helemaal niet van gesproken dat je dit onder het rijden moet doen. En al zou je......, tenminste, ik ga niet mee in die bangpraterij

Maar uh, hoe lang is "ineens" tussen normaal remmen en niets remmen?
En is "ineens" de afstelling veranderd/versprongen/uitgerekt/afgesleten, en zou je dit dan weer bij moeten stellen?
Eigenlijk blijf ik er bij dat de voering alweer te hard is, maar als jij zeker weet dat dit niet zo is, dan zie ik geen andere mogelijkheid om het op de "midlifecrisis manier" te proberen. (nu je alle andere opties al gehad hebt)

Ik bedoel de kabel nastellen, als de hevels op de trommel goed staan hoef je daar, naar mijn idee, voorlopig niet meer aan te komen.
 
je zou haast gaan denken dat het iets met kwaliteitsverschil te maken heeft tussen Japanse/europese/amerikaanse of zelfs Zuid Koreaanse onderdelen, en indiase/chinese/... :+
Er zijn in India verschillende fabrieken die Enfield-onderdelen maken, in diverse prijsklassen en kwaliteiten.
Voor de aankoop van de ankerplaat en vooerwiel en schoenen heb ik de duurste aanbieder gekozen..
De ankerplaat was beter afgewerkt met minder speling op de as- en remsleutelgaten dan de oude, en de trommel is 'redelijk'rond.
 
:?




De schoen/schoenen :Y





Maar uh, hoe lang is "ineens" tussen normaal remmen en niets remmen? ca 10 minuten
En is "ineens" de afstelling veranderd/versprongen/uitgerekt/afgesleten, en zou je dit dan weer bij moeten stellen? Zoals geneomd heb ik alles gemerkt en 'verstelt'er zichtbaar niets. Dat is het vreemde
Eigenlijk blijf ik er bij dat de voering alweer te hard is, van alle 3 paar? e hoe zou dat zo snel komen dan? maar als jij zeker weet dat dit niet zo is, dan zie ik geen andere mogelijkheid om het op de "midlifecrisis manier" te proberen.je kan lezen dat dat op hezelfde neerkomt. (nu je alle andere opties al gehad hebt)
 
Met veneukte quotes kan ik niets beginnen :N
En verder -->

:?
Jij hebt wel bijzondere theoriën vandaag.:Y

Ja hé?


Precies weer zoals half jaar terug , iedere keer als ik de rem loslaat lijkt de onderlinge afstelling tussen de schoenen te veranderen, ook wel/niet zwaar aanlopen in zelfde positie..
Rem losser afstellen geeft soms meer aanlopen.. raar,,
Hevels komen wel steeds terug in dezelfde ruststand.(merktekentjes gemaakt)

Of toch niet..., wie heeft bovenstaande geschreven :?
En nog steeds weet ik niet wat voor tijdseenheid "ineens" bij jou heeft.

Maar goed, ik vink even af:

Merktekens op dezelfde plaats
Kabel afstelling hetzelfde
Schoenen niet versleten of afgesleten

Kortom, mechaniek is exact het zelfde als voorheen, met afstelling en alles. En "ineens" (ja, daar is ie weer) vertraagd het niet meer. Wat blijft er dan uiteindelijk nog over.........

Remschoenen hard of glad.
Remtrommel is glad/heeft geen weerstand (door welke reden dan ook)
En meer kan ik er ook niet over zeggen......
In jouw geval zou ik het dat spul onder de arm pakken en bij Eggens om advies gaan vragen.
 
Met veneukte quotes kan ik niets beginnen :N
En verder -->



Ja hé?




Of toch niet..., wie heeft bovenstaande geschreven :?
En nog steeds weet ik niet wat voor tijdseenheid "ineens" bij jou heeft.

Maar goed, ik vink even af:

Merktekens op dezelfde plaats
Kabel afstelling hetzelfde
Schoenen niet versleten of afgesleten

Kortom, mechaniek is exact het zelfde als voorheen, met afstelling en alles. En "ineens" (ja, daar is ie weer) vertraagd het niet meer. Wat blijft er dan uiteindelijk nog over.........

Remschoenen hard of glad.
Remtrommel is glad/heeft geen weerstand (door welke reden dan ook)
En meer kan ik er ook niet over zeggen......
In jouw geval zou ik het dat spul onder de arm pakken en bij Eggens om advies gaan vragen.

Bekijk mijn post van 14.23 nog eens... (moet je op 'vergroten' klikken, ik wist niet dat de quote er zo uit zou zien)

Eggens heeft me vioriug jaar 290 euro laten betalen voor het uitdraaien van de trommel, ik ga daar niet zo snel nog een keer heen..
 
Bekijk mijn post van 14.23 nog eens... (moet je op 'vergroten' klikken, ik wist niet dat de quote er zo uit zou zien)

Eggens heeft me vioriug jaar 290 euro laten betalen voor het uitdraaien van de trommel, ik ga daar niet zo snel nog een keer heen..

Dat wist ik niet, maar er zijn ook nog wel andere bedrijven die iets over de toestand van de voering en de trommel kunnen zeggen. Je vraagt immers om advies, niet om een reparatie.
 
De voeringen zijn niet verglaasd, er zijn geen 'gekke' dingen aan de hand.
En ja, de nwe MF-uitvoering heeft ook nog verassingen voor mij..

De trommel en al het andere hebben vele 'specialisten' gezien, die o.a. de trommel van ovaal naar nog ovaler draaiden..(Eggens Assen)
..heb een veelvoud aan voeringen liggen die allemaal niet 'aangrijpen' er is serieus iets heel vreemds aan de hand.. vooral het remmen/plots niet remmen is gewoon raar.

Hoe doen anderen met een enfield dat?
Ik weet het niet.
Ik herinner me wel een proefrit op een recente triump 3 pitter.. heerlijk blok.. voorrrem was sponzig en deed haast nix..
verkoper claimde er met vrouw nog mee gereden te hebben.
Vreemd, normaal dew voorrem van zo'n motor heb je aan 2 vingers genoeg..

M'n condor en oudre jawa's, gewoon 1 keer afstellen, inremmen en klaar...
 
yup, moet het wel inbouwbaar zijn.. maar alles bij elkaar heb je gelijk..
Maar had het ook nie voor mogelijk gehouden zo getilt te worden door Eggens..
Deze staat er - naar later hoor- in de omgeving bekend om..
 
Zo.. Als je niet kan slapen ga je denken, of werkt het andersom?
Om de krachten op beide schoenen gelijk te hebben moeten beide remhevels parralel staan en moet de afstand tussen de draaipunten gelijk zijn aan de afstand tussen beide remsleutelassen (beide h.o.h., dus niet zoals op de afbeelding).
1548411193285.png

"tuurlijk, is logisch.. Als je de beide 'levers' afstelt op gelijk aanlopen kun je ze evt 180 graden draaien als dat qua vertanding beter uitkomt die paralellogram zo veel mogelijk te benaderen.
Maar.. je zal altijd hebben dat de ene remsleutel onder een andere hoek staat dan de andere bij de 'juiste'afstelling.
Dit geeft verschillende krachten op de schoenen wat geeft.
-Dat de ankerplaat tegen de as wordt geduwd, en dit gaat minus je remkracht.
- De ene schoen meer zal slijten dan de ander..

Hamvraag.. Als(..) dit de/een oorzaak is, waarom zo sterk bij deze rem en niet andere trommelremmen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan