Totaal andere ankerplaat dubbelopl. rem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
.. Ik heb het he-le-maal gehad met de voorrem van de enfield.. ondanks nog recente investeringen etc is de rem slechter af te stellen- nu lijkt nix meer te helpen- en blijft instabiel of gaat van goed naar steeds slechter zoals ik onderweg op vakantie heb ervaren.

Ik denk dat dit te wijten is aan de onnauwkeurige uitvoering & algemeen kwaliteitsgebrek van de Indiase ankerplaat.
Ik denk dat ik een andere ankerplaat wil- wat natuurlijk ook oplossingen wil gezien de asmaat en borging aan de vorkpoot.. maar hoop dat er iets is wat op de enfield trommel(7 inch) past.

Anders zou ik naar de mogelijkheid moeten kijken om een andere trommel in te spaken(moet op de as passen/pas te maken zijn, breedte?)
Dus as er een soor van plug & play optie zou zijn zou dat mooi zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...

Mijn vraag; 'weet' iemand een type ankerplaat (replica??) wat in de buurt komt van wat ik bedoel??
 
Mja, ik zou hier nog wat moeten posten..
dus, nw wiel aangekomen (nog wat nagespaakt)Ankerplaat met beter-passend asgat(hoewel bij de vorige door de eigenbouw conische moer en passing geen rolmeer zou mogen spelen) en scheve remsleutels..

De duitse remsleutels er in gezet met de op ori-maat gemaakte super-goede-luxe voeringen;
rare afstelproblemen die ik nog steeds niet begrijp en net remmen.
De bijgeleverde voeringen gebruikt, zou op radius op deze ankerplaat gemaakt moeten zijn maar ook weer erg raar af te stellen en niet remmen.
een setje originele voeringen van 'eerder'pastte ook met minder speling in de trommel..
hey.. meteen 'hard'af te stellen en.. meteen redelijk remmen?
snap er nix van...Het spul lijkt wel hout zo hard.. en super-zachte voeringen doen nix?

Goed, het duurste enfield wiel ever staat in de bijkeuken..

Intussen mijmeren waarom die diesel-tuning niet werkt..
 
Mooi je bent dus in de goede richting met remmen opgeschoten
Ja, het materiaal van de trommel- wat die Duitser al eens zei- leek de boosdoener.. Toch heeft het oude wiel ooit goed geremd.. maar moest de remschonen t.o.v elkaar steeds bijstellen om het goed remmend te krijgen, voerde verbeteringen door en de echte ellende is eigenlijk begonnen door 3 keer verkeerd uitdraaien...
 
eens kijken wat de bijgeleverde voeringen doen.. rem scherp afstelen, beide schoenen gelijk aanlopen, check, stel de remkabel weer losser zodat het niet aanloopt maar gaat weer meer aanlopen??

op het moment dat je de rem aantrekt lijkt de afstelling tussen de schoen te veranderen- 1 kant gaat strakker staan- en als je de remkabel losser zet gebeurd er iets waardoor de rem meer gaat aanlopen.
dan draai je hem zo los dat het aanlopen langzaam verdwijnt en vervolgens kun je de kabel weer veel starkker opstellen zonder dat hij aanloopt, totdat je de rem 1 maal in heb geknepen..
Begin weer lichte paniek te voelen..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even jouw oude plaatje hier neergezet.

OUs4QVa.jpg


Wat mij hierbij opvalt is dat boven de platte kant van de remschoen goed aansluit op de remhevel. Onder is de remhevel iets verdraaid.

Dan wat opmerkingen naar aanleiding van het vrij- en aanlopen na een rempoging.
Zijn de twee veren even sterk? Ik zou mij voor kunnen stellen dat bij een ongelijke veersterkte je bij het afstellen wel vrijloop van beide remschoenen hebt. Na één keer knijpen zal de sterkste veer de remschoen strak tegen de remhevel aantrekken. Via de "vaste" verbindingsstang zal dan tweede remschoen een niet gewenste positie in kunnen nemen wat dan aanlopen zou kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Beide remveren zijn even groot en erg stug.. ik merk er geen verschil in.
ik neem nu even pauze. het is erg raar,, rem afgesteld, loopt vrij en beide schoenen gelijk aan, knijp rem in en rem loopt stevig aan, steeds moet de verbindingsstang dan weer losser worden gesteld zodat het wiel weer vrij loopt. knijp de rem weer in, loopt aan. stel de kabel losser; rem loopt meer aan..

Ik zet zo de schoenen er weer in waarmee alles 'normaal'werkte- ben erg bang dit euvel daarmee ook te krijgen- en wil graag begrijpen wat daarbinnen toch gebeurd!
 
Bij een op trommel afgedraaide remschoenen zou je verwachten dat je de tussen stang niets meer aan hoeven te verstellen dan om de afstand tussen de remsleutels in rust te overbruggen .
Immers de schoenen zijn op maat afgedraaid .
Als je wel aan de tussenstang moet stellen dan klopt het op maat afdraaien niet en zou je terug moeten naar de beste man die het gedaan heeft om de koste van het opnieuw bekleden en afdraaien bij hem in rekening te brengen daar zijn werk niet goed gedaan is en je geen meer materiaal eraf kan halen want dan beging je met half versleten remvoeringen wat dikte aangaat .
Maar goed dit is mijn idee erover want dit heb ik in het verleden al eens meegemaakt en het bedrijf welke het voor mij gedaan had was ik daarna niet meer welkom maar ja dan moeten ze maar het werk goed doen .
De volgorde is trommel op rondheid controleren en eventueel uitdraaien daarna remvoering welke wat dikker is dan de trommediameter op maat draaien zonder de tussenstang erop gemonteerd en met een plaatje van 1mm tussen de remnok/sleutel op de maat van de trommel en niet kleiner .
Na het weghalen van de 1mm plaatje heb je de vrij loop ruimte in de trommen en hoef je alleen maar de tussenstang aan te brengen zonder een sleutel te verstellen en de kabel in te haken en je bent klaar om te rijden .
Als je de remsleutels onderling moet verstellen is het werk niet goed gedaan punt
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ook zijn zoals je in dit lange topic kan lezen tot 3 maal toe nwe remschoenen afgedraaid met de remsleutels in onderling verschillende posities..

Maar..
Lief dagboek, wat ik vanmiddag heb meegemaakt..

Uiteindelijk een soort van afstelling kunnen vinden en ja de rem blijft wat aanlopen (trommel is ook onrond tssj tssj tssj maar je voelt het niet met remmen)en ik was benieuwd wat de bijgeleverde voeringen zouden doen dus doe een kort ritje om 'het wat aan te voelen'.

Ik trek de hendel in en tot op de helft gebeurd er helemaal niets (met de hand was er wel wat voelbaar) en dan HAPT hij! en maakt een hard piepend geluid! De rem is niet te doseren het is alles of niets.. eh, remmen doet hij nu wel, erg hard zelfs, maar niet te doseren.. net aan laten lopen werkt niet.

Ik heb 't spul vlug weer uit elkaar gehaald want ik maakte me ook zorgen over het metaal-op-metaal achtige gepiep. De uiteinden van die schoenen waren zwart-glimmend en er zat al stof op de zijkanten?


Erg raar.. straks misschien nog een poging wagen met de andere bijgeleverde set(zelfde harde, brosse materiaal)en bredere remsleutels.(minder koppel op de schoenen)

Ik heb gekeken of de remsleutels misschien tegen 't dode punt kwamen maar dit is lang niet het geval..

Erg frustrerend da er materiaal is wat dus wel 'pakt'maar zo raar doet??
 
Laatst bewerkt:
Om dat happen te verminderen is over een paar cm afschuinen aan de oplopende kant het middel. Aan het einde van de voering hoeft maar iets meer dan een mm af. Het aangrijppunt van de remvoering op de trommel zit nu te dicht bij het uiteinde.
 
Laatst bewerkt:
Om dat happen te verminderen is over een paar cm afschuinen aan de oplopende kant het middel. Aan het einde van de voering hoeft maar iets meer dan een mm af. Het aangrijppunt van de remvoering op de trommel zit nu te dicht bij het uiteinde.
Het vreemde is, dat is af fabriek al gedaan..maar ik zal er met de vijl bij langs het heel licht het zwart gesleten oppervlak afschuren.
Test met de andere set- zelfde materiaal en bredere remsleutels; rem is tegenstrijdig genoeg niet hard af te stellen en remmerij is zeer matig.
De brede remsleutels hebben ongelijk afgewerkte nokken, de rand is niet recht waardoor vlgs mij de schoen schuin tegen de trommel aan word gedrukt.(dit hebben ale india-remsleutels..)
Terug naar de smallere Duitse remsleutels maar weer...
 
Laatst bewerkt:
Het vreemde is, dat is af fabriek al gedaan..maar ik zal er met de vijl bij langs het heel licht het zwart gesleten oppervlak afschuren.
Test met de andere set- zelfde materiaal en bredere remsleutels; rem is tegenstrijdig genoeg niet hard af te stellen en remmerij is zeer matig.
De brede remsleutels hebben ongelijk afgewerkte nokken, de rand is niet recht waardoor vlgs mij de schoen schuin tegen de trommel aan word gedrukt.(dit hebben ale india-remsleutels..)
Terug naar de smallere Duitse remsleutels maar weer...

Was dat eerder ook al zo? Dat heb ik namelijk volgens mij nog niet eerder gehoord.

En waarom maak je ze dan niet gewoon recht?
 
Bij een op trommel afgedraaide remschoenen zou je verwachten dat je de tussen stang niets meer aan hoeven te verstellen dan om de afstand tussen de remsleutels in rust te overbruggen .
Immers de schoenen zijn op maat afgedraaid .
Als je wel aan de tussenstang moet stellen dan klopt het op maat afdraaien niet en zou je terug moeten naar de beste man die het gedaan heeft om de koste van het opnieuw bekleden en afdraaien bij hem in rekening te brengen daar zijn werk niet goed gedaan is en je geen meer materiaal eraf kan halen want dan beging je met half versleten remvoeringen wat dikte aangaat .
Maar goed dit is mijn idee erover want dit heb ik in het verleden al eens meegemaakt en het bedrijf welke het voor mij gedaan had was ik daarna niet meer welkom maar ja dan moeten ze maar het werk goed doen .
De volgorde is trommel op rondheid controleren en eventueel uitdraaien daarna remvoering welke wat dikker is dan de trommediameter op maat draaien zonder de tussenstang erop gemonteerd en met een plaatje van 1mm tussen de remnok/sleutel op de maat van de trommel en niet kleiner .
Na het weghalen van de 1mm plaatje heb je de vrij loop ruimte in de trommen en hoef je alleen maar de tussenstang aan te brengen zonder een sleutel te verstellen en de kabel in te haken en je bent klaar om te rijden .
Als je de remsleutels onderling moet verstellen is het werk niet goed gedaan punt


Een paar keer zelfs, en daarbij begin ik mijn twijfels te hebben.
je kan iets maar 1 keer op maat draaien, alles wat je daarna nog afdraait is weg met tot gevolg een paar remschoenen die in diameter veel kleiner geworden zijn dan de trommel.
 
Dan zouden ze alleen in het midden van de schoen aangrijpen, hier is dat net andersom.

Is dat ook niet afhankelijk van waar het draaipunt van het remsegment zit tov center van de trommel?

Veel weet ik er ook niet van, de enige trommels die ik nog ken waren van mijn Kreidler.

Maar je kan mij niet wijsmaken dat je meerdere keren remsegmenten op maat kan draaien als de trommel dezelfde diameter blijft houden, je neemt immers steeds meer materiaal weg.
Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat men dan de segmenten zeg maar "excentrisch" draaien, maar dat moet wel een hele goeie zijn wil die exact bepalen waar het midden zit van een paar onronde remsegmenten.
 
Wel, spul met vijl en schuurpapier bijgewerkt vlgs jaap43, spul gemonteerd, afgesteld en hey! harde rem! en ook na vele malen inknijpen goed vrijkomen!
We gaan rijden..
1 het happen en piepen is nog niet helemaal over maar het is rijdbaar..
Bij de 2de controle of de naaf te heet word schrik ik, de trommel is heet.

Vreemd, de rem kwam toch goed vrij?

De remhevels komen gewoon en de ruststand maar toch loopt de rem -nu wel?- iets aan?
Erg, erg raar.
Bang voor weer een verbrandde trommel neem ik pauze en rijd rustig naar huis terug..

raar, de speling tussen schoenen en trommel is bij inbouwen zelfs meer dan ik wil.. (als je't vergelijkt met jawa..)Dus wat loopt er nu aan?
Ik kan me niet voorstellen dat het spul door de hitte zo veel uitzet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan