Totaal andere ankerplaat dubbelopl. rem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
.. Ik heb het he-le-maal gehad met de voorrem van de enfield.. ondanks nog recente investeringen etc is de rem slechter af te stellen- nu lijkt nix meer te helpen- en blijft instabiel of gaat van goed naar steeds slechter zoals ik onderweg op vakantie heb ervaren.

Ik denk dat dit te wijten is aan de onnauwkeurige uitvoering & algemeen kwaliteitsgebrek van de Indiase ankerplaat.
Ik denk dat ik een andere ankerplaat wil- wat natuurlijk ook oplossingen wil gezien de asmaat en borging aan de vorkpoot.. maar hoop dat er iets is wat op de enfield trommel(7 inch) past.

Anders zou ik naar de mogelijkheid moeten kijken om een andere trommel in te spaken(moet op de as passen/pas te maken zijn, breedte?)
Dus as er een soor van plug & play optie zou zijn zou dat mooi zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...

Mijn vraag; 'weet' iemand een type ankerplaat (replica??) wat in de buurt komt van wat ik bedoel??
 
Die "specialisten" hebben je elke keer in de steek gelaten dus hun oordeel zou ik naast me neer leggen
Rem sleutel assen mogen geen meer speling hebben dan wat nodig is om te kunnen draaien ze mogen niet gevoelsmatig kunnen kantelen .

'echt'kantelen of rammelen doen ze niet.De speling is ca. 0,1mm.

Verder moeten de vlakken van de remschoenen waar die tegen de remsleutels rusten goed glad zijn dat geld voor de remsleutel zelf ook anders kan het daar gaan haken waardoor de remschoen steeds op een andere plakt stopt dan in een vlakke ruststand. Dit is niet het geval/de aanliggende delen zijn goed glad en vlak

Daarnaast zijn de remmen meer dan 60 jaar geleden ontwikkeld en toen hadden ze een heel ander idee over remmen dan nu
Zelf zou ik allang uitgeweken zijn naar een Grimeka rem want nu heb je verwacht ik al meer dan het dubbele van die Gremaca rem betaald aan de "specialisten " en je hebt nog steeds geen werkende
Klopt, maar dan moet dat wel in te bouwen zijn..rem

Niemand commentaar op de laatste foto's??
 
als dat glimmene deel weer geen velletje is, is dat het deel dat kontakt maakt met de trommel. het kontaktvlak loopt diagonaal over de remschoen wat toch ergens moet wijzen op kantelende remschoenen ofzo tijdens het remmen.

ofwel moet je de rem eens gewoon lang genoeg inrijden totdat het volledige oppervlak slijtsporen vertoond. want nu gebruik je maar de helft van iets dat al niet geweldig is, geen wonder dat het niet remt.
 
als dat glimmene deel weer geen velletje is, is dat het deel dat kontakt maakt met de trommel. het kontaktvlak loopt diagonaal over de remschoen wat toch ergens moet wijzen op kantelende remschoenen ofzo tijdens het remmen.

ofwel moet je de rem eens gewoon lang genoeg inrijden totdat het volledige oppervlak slijtsporen vertoond. want nu gebruik je maar de helft van iets dat al niet geweldig is, geen wonder dat het niet remt.
Klopt, maar ik heb er ook - ervaringsgewijs- weinig vertrouwen in dat 't beter word..
Het niet goed vrijkomen blijft vrij bizar.
Zou de trommel ook 'verbrand' kunnen zijn? Het loopvlak is door 't aanlopen duidelijk wel donkerder gekleurd.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw wiel met ankerplaat en setje originele voeringen zijn binnen.
De tolerantie op het centrale asgat is veel beter,maar er staat me iets bij dat 1 der specialisten het centrale gat had uitgeboord om 'm beter in te kunnen spannen.

De originele voeringen voelen keihard en brokkelig.. Well, als dit 't beste is voor deze wielen..
Het zachte spul werkt- op de oude trommel- duidelijk niet. Misschien de huidige super-goed-remmende voeringen later eens op straal van de nwe trommel draaien.. ik ben benieuwd of 't probleem zich nu in de trommel zit..
 
Nieuw wiel, nieuwe ankerplaat met nwe schoenen en kabel alles nieuw.
Zelfde probleem; rem niet hard a te stellen en rem komt niet terug, hij blijft hangen ondanks de sterke veren tussen de schoenen.
De remkabel hangt dan slap..
ik word gek..
 
Heb je de krijtmethode al eens gedaan...
Remschoenen met krijt witmaken, en dan remmen, kijken hoe je schoenen dan de trommels raken, en dat op de schoenen afschuren tot de hele remvoering de trommel raakt?
 
De oude trommel heeft en rood/bruine gleod.. ik denk door hitte. kan dat de remwerking verprusten?
men zegt'licht aanslepen in het begin mag'misschien is dat toch niet zo..
 
Heb je de krijtmethode al eens gedaan...
Remschoenen met krijt witmaken, en dan remmen, kijken hoe je schoenen dan de trommels raken, en dat op de schoenen afschuren tot de hele remvoering de trommel raakt?
Het gaat er eerst om dat de schoenen terug komen in ruststand, dat is nu soms wel/niet.
 
Alles uit elkaar halen en goed schoon maken.
Alle draai punten goed smeren met kogellagervet
Ook de platte kanten van de remschoenen die tegen de remsleutels aan komen.
Ook de eventuele vlakken waar de remschoenen over glijden invetten met een likje kopervet
 
De remsleutel(s) staan dan ook vast in de 'remstand'?
ja! ik kan niets anders verzinnen- en zo voelt het ook- dat de wrijving tussen de remsleutel en de voet van de schoenen te veel is!

Ik heb veel setjes remsleutels, de enige die ik nu heb geprobeerd is duitse nabouw. (waarvan de rand is afgerond, als je ze 180 graden draait heb je ze 'normaal'.. beide opties vandaag geprobeerd.

Ik heb meerdere versies uit India maar.. als je die goed bekijket zijn ze niet vlak! Het aanloop/rustvlak zit diagonaal in alle een kromming/golf in! Zo kan t spul nooit vlak aanlopen.
Dus vandaar loute die Duitse.

Het traject van met aanlopen nmaar 'echt remmen'is enorm.
Als je de rem loslaat komt hij de ene keer bijna in vrijstand, de andere keer loopt hij zo aan dat je het 19 inch wiel met 2 vingers moeilijk rond kan draaien..De kabel hangt dan slap/houd 't spul niet tegen..

Vreemd het heeft ooit wel redelijk geremd..
Zou ombouw naar bronzen bussen helpen?
 
Nieuw wiel, nieuwe ankerplaat met nwe schoenen en kabel alles nieuw.
Zelfde probleem; rem niet hard a te stellen en rem komt niet terug, hij blijft hangen ondanks de sterke veren tussen de schoenen.
De remkabel hangt dan slap..
ik word gek..
Nieuw wiel is ook incl trommel neem ik aan? Dan doe je toch echt iets fout volgens mij, binnen de marges van wat bij een Enfield als 'goed remmen' gedefinieerd kan worden moet het spul toch goed te krijgen zijn.

Heb je al eens iemand mee laten kijken bij het samenbouwen, dus live ipv via het scherm?
 
Het wiel is nieuw, de trommel ook, alles is nieuw, ankerplaat is nieuw, schoenen en sleutels zijn nieuw, kabel is nieuw. Zelfs met een extra sterke hulpveer komt de rem niet terug(soms wel, soms niet)
Ik kan de oude ankerplaat nog proberen..maar die had min of meer hetzelfde probleem.
Ik heb nu voor het eerst het gevoel dat 't gewoon niet meer goed komt.
een wiel inbouwen is geen hogere wiskunde. Ik heb veel motoren gehad met dubbel opl. remmen, geen probleem, maar deze wel.
 
Nieuw wiel is ook incl trommel neem ik aan? Dan doe je toch echt iets fout volgens mij, binnen de marges van wat bij een Enfield als 'goed remmen' gedefinieerd kan worden moet het spul toch goed te krijgen zijn.

Heb je al eens iemand mee laten kijken bij het samenbouwen, dus live ipv via het scherm?

WAT doe ik dan fout en WIE moet dan meekijken?>
 
Nieuw wiel, nieuwe ankerplaat met nwe schoenen en kabel alles nieuw.
Zelfde probleem; rem niet hard a te stellen en rem komt niet terug, hij blijft hangen ondanks de sterke veren tussen de schoenen.
De remkabel hangt dan slap..
ik word gek..
Jeetje, je hebt wel een uitdaging te pakken hier Sammie.

Ik heb niet veel ervaring met ouder spul. Zou het frame achter nog goed zijn, en netjes uitlijnen? Ik bedoel: niet dat de asgaten zoveel uit t lood staan, dat elk achterwiel onder spanning er in zit?

Als het wiel er uit is, in ene machine gezet wordt, en bewerkt, dan gaat alles goed. Zodra het in jouw frame komt, gaat t net een beetje scheef ergens. Zoiets.

Iig succes!
 
Pff ik zit idd in een soort paniekmodus.. ik ga zo eerst sporten en dan alles weer uit elkaar halen en voelen of er ergens een zwaar punt in zit wat door de spanning meer gaat wrikken.. zo iets- al snap ik niet dat die grote veer niet helpt-

Ik heb idd gemeten of de vorkpoten(gaat om 't voorwiel) wel goed staan/misschien de 1 korter is dan de ander en dat is niet 't geval.
Vreemd blijft ook het enorme traject van net aanlopen tot bijna remmen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien daddyphilipsen eens uitnodigen voor een bak koffie.

Als je ergens zo lang mee bezig bent raak je het overzicht kwijt, een frisse blik kan heel goed helpen.
 
Ik twijfel echt heel erg aan mijn waarnemingsvermogen en of het wel 'echt'is allemaal..
Ik ben net nog op de '67 jawa gaan rijden om te voelen dat een dubbelopl. trommelrem wel degelijk goed kan remmen..
 
Alles opnieuw nagekeken en ingevet en ingebouwd.. ging goed, rem spint meteen naar terugstand.. beide remschoenen tov elkaar afstellen, rem komt goed terug en voelt hard, stel de kabel wat losser en.. wiel blijft weer aanlopen..maakt niet uit wat ik er nog aan stel..het aanlopen lijkt niets met de afstelling van de kabel te maken te hebben..
ben bang deze trommel ook te verbranden.

Het vreemde is, als de rem ineens weer begint aan te lopen en je het spul weer losser zet, moeten de remschoenen t.o.v elkaar(tegelijk aanlopen) ineens weer heel anders worden afgestelt??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan