TomTom Rider Track overlay experiment

Is allemaal niet zo heel ingewikkeld om afbeelding te krijgen hoor.

Je moet per .ov2 twee bitmapjes aanmaken (bmp)
- eentje met dezelfde naam als de ov2
- eentje met dezelfde naam als de ov2, verlengd met _X2
- bmp moet moet 8 bit kleurendiepte hebben en een afmeting van 16x16 pixels
- de "_x2" moet ook een kleurendiepte hebben van 8 bit en moet een afmeting hebben van 32x32 pixels. Daarbij wordt de kleur rood (ik dacht dat dat "#FF0000" was transparant


1388764



1388768

1388775
 

Bijlagen

  • poi.zip
    27,5 KB · Weergaven: 9
Er staat een nieuwe versie klaar op de website GPX Track 2 OV2 | Roadrider

Aanpassingen;

- Je kunt nu meerdere GPX bestanden tegelijk openen en verwerken. (Handig als je veel tracks tegelijk wil verwerken)
- Het is nu ook mogelijk om met "Open With" het programma te starten met het juiste bestand.
- Bij het met de slider verminderen van het aantal te dicht op elkaar gelegen POI Track Punten wordt de afstand tussen de punten eerlijker verdeeld.

Geen Bug fixes daar niemand mij bugs heeft gemeld.

KeepTrack voor het verwijderen van Route info uit een GPX bestand is nu ook af maar ik heb nog geen tijd om hem online te zetten.

1389664
1389663
 
In welke taal heb je het geschreven? C#?

Nvm - c++ en juce - niet mijn straatje :D - wel hier benieuwd hoe de code is om die ov2 te schrijven. Ooit namelijk zelf een poging gewaagd maar dan via c#. Jaren geleden maar opgegeven...
 
Laatst bewerkt:
Er staat een nieuwe versie klaar op de website GPX Track 2 OV2 | Roadrider

KeepTrack voor het verwijderen van Route info uit een GPX bestand is nu ook af maar ik heb nog geen tijd om hem online te zetten.
Gisteren KeepTrack geprobeerd en dat werkt uitstekend! Ik gebruikte voorheen altijd Basecamp om de route uit de track te verwijderen maar die kan nu van de computer af....
 
Gisteren KeepTrack geprobeerd en dat werkt uitstekend! Ik gebruikte voorheen altijd Basecamp om de route uit de track te verwijderen maar die kan nu van de computer af....


Hoezo kan basecamp van je computer af...? - Basecamp is echt een geweldig programma om je tracks en routes te beheren. Bij mij staan alle routes en tracks erin die ik heb gereden. Kan zou zien waar ik nog niet ben geweest en routes die de moeite waard zijn om nog een keer te rijden komen ook in een apart mapje te staan.

Ook als ik op het forum/internet interessante routes of tracks zie komen die in basecamp terecht...

Iedereen is zo lyrisch over mra en dat soort cloud oplossingen maar er gaat echt niets boven een offline variant en basecamp is errug goed hierin !! Oud misschien maar zeker niet obsolete....

2019-04-30 10_13_06-Garmin BaseCamp.png

Even ontopic weer: @GS_BEN - heb je toevallig ook een tooltje die datum / tijd informatie uit de track verwijdert.. Dat is voor het sharen totaal niet interessant. Het maakt de gpx een stuk kleiner en ook niet onbelangrijk: men kan niet zien hoe hard ik heb gereden *D Al is het wel interessant om de hoogte/elevation in de track te houden misschien.
 
Laatst bewerkt:
Keepr
In welke taal heb je het geschreven? C#?

Nvm - c++ en juce - niet mijn straatje :D - wel hier benieuwd hoe de code is om die ov2 te schrijven. Ooit namelijk zelf een poging gewaagd maar dan via c#. Jaren geleden maar opgegeven...

Het schrijven van een OV2 bestand vond ik juist een stuk eenvoudiger dan verwacht.
C++ past meer bij mij dan C# maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in het verleden ook best veel met assembly heb gespeeld.
Ook voor mijn Arduino projecten vind ik C(++) toch het handigst.
Mijn C# en andere .Net programma's geven nooit helemaal het gewenste resultaat. Ik had b.v. last van soms onverklaarbaar hoog geheugen gebruik.

Even een vereenvoudigende van mijn code voor het schrijven van een OV2 versie zonder error checking;
De trackpunten staan in Lonarray[] en Latarray[]

int32 POIpoints =0;
bool error;
for (int x = 0; x < Lonarray.size(); ++x) {
POIpoints++;
recordname = "trkpt" + String(POIpoints);
lonint = int(round(Lonarray[x] * 100000));
latint = int(round(Latarray[x] * 100000));
recordlength = recordname.length();
error = OV2stream.writeByte(02);
error = OV2stream.writeInt(14 + recordlength);
error = OV2stream.writeInt(lonint);
error = OV2stream.writeInt(latint);
error = OV2stream.writeString(recordname);
}
 
Laatst bewerkt:
Gisteren KeepTrack geprobeerd en dat werkt uitstekend! Ik gebruikte voorheen altijd Basecamp om de route uit de track te verwijderen maar die kan nu van de computer af....

leuk om te lezen dat het programma bevalt en ik niet de enige ben met deze behoefte.

@shades ik zal het verwijderen van de datum / tijd informatie onderzoeken voor een volgende versie.
Ik heb al het naar de voorgrond komen een stuk agressiever gemaakt. (voor Open With)

Op dit moment heeft uitzoeken hoe ik in kan loggen op de MyDrive G.O.R. backend om het uploaden van tracks naar MyDrive te vereenvoudigen even priortijd.
 
Hoezo kan basecamp van je computer af...? - Basecamp is echt een geweldig programma om je tracks en routes te beheren. Bij mij staan alle routes en tracks erin die ik heb gereden. Kan zou zien waar ik nog niet ben geweest en routes die de moeite waard zijn om nog een keer te rijden komen ook in een apart mapje te staan.

Ook als ik op het forum/internet interessante routes of tracks zie komen die in basecamp terecht...

Iedereen is zo lyrisch over mra en dat soort cloud oplossingen maar er gaat echt niets boven een offline variant en basecamp is errug goed hierin !! Oud misschien maar zeker niet obsolete....

[/QUOTE]
Ik ben ook zo'n iemand die lyrisch is over MRA (Gold).... Alles wat jij noemt kan ik ook in MRA. Persoonlijk vind ik MRA veel logischer in elkaar zitten en oogt Basecamp complexer. En volgens mij heeft MRA een aantal tools die Basecamp niet heeft. Zo kan ik b. v. eenvoudig met een mobiel of tablet buitenhuis een route maken, aanpassen, laden en via WiFi doorzetten naar mijn Rider 450.
Voor mij heeft Basecamp dus helemaal geen meerwaarde omdat ik alles wat ik wil met MRA kan bereiken (behalve de route uit de track halen dan....) Ik ben dan ook blij met het tooltje van GS_Ben!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook als jaren geleden met Basecamp gestopt en overgestapt op MRA Gold.
Basecamp neemt best veel ruimte in en kan geen gebruik maken van de TomTom kaarten. Het heeft echter wel veel mogelijkheden.

Maar vrijwel alles wat ik nodig heb kan in MRA al mis ik heel soms de OnRoute kaart wel een beetje.

Ook mis ik nog een methode om eenvoudig Tracks te kunnen uploaden naar meerdere MyDrive Accounts vandaar dat ik de Authenticatie voor de G.O.R. Backend van MyDrive eerst uit wil zoeken.
 
Ook mis ik nog een methode om eenvoudig Tracks te kunnen uploaden naar meerdere MyDrive Accounts vandaar dat ik de Authenticatie voor de G.O.R. Backend van MyDrive eerst uit wil zoeken.

Ik begrijp je gedachte, maar weet niet of dat wenselijk is. Als mogelijk zou zijn wat jij wilt zou 'iedereen' een route aan mijn mydrive account kunnen toevoegen; lijkt me zeer ongewenst en verwacht ook niet dat dat mogelijk zal blijken.

Maar wat is eer mis met het delen van een route via de mydrive-link? Ik weet: die link zelf is een draak van een ding en zou verkort moeten worden (daar wordt aan gewerkt heb ik begrepen). Maar vervolgens werkt het, zeker na de laatste update van mydrive app perfect.

Zou bepaal je als gebruiker zelf welke route in mydrive staat, en welke al dan niet gesynced moet worden.

Overigens is die keeptrack wel weer een heel handig dingetje (nóg handiger zou zijn als MRA en mydrive eindelijk een gewoon de route zouden weglaten uit de gpx-export ;)).
 
Ik begrijp je gedachte, maar weet niet of dat wenselijk is. Als mogelijk zou zijn wat jij wilt zou 'iedereen' een route aan mijn mydrive account kunnen toevoegen; lijkt me zeer ongewenst en verwacht ook niet dat dat mogelijk zal blijken.

Maar wat is eer mis met het delen van een route via de mydrive-link? Ik weet: die link zelf is een draak van een ding en zou verkort moeten worden (daar wordt aan gewerkt heb ik begrepen). Maar vervolgens werkt het, zeker na de laatste update van mydrive app perfect.

Zou bepaal je als gebruiker zelf welke route in mydrive staat, en welke al dan niet gesynced moet worden.

Overigens is die keeptrack wel weer een heel handig dingetje (nóg handiger zou zijn als MRA en mydrive eindelijk een gewoon de route zouden weglaten uit de gpx-export ;)).

Gelukkig zal het niet mogelijk een route te plaatsen in een account waarvan je het username en password niet kent.

Ik moet nu zelf een track die ik heb gemaakt uploaden naar minimaal drie MyDrive accounts, die van mijn vrouw mijn eigen Rider en mijn Go Mobile (na de laatste Firmware update werkt meerdere devices op één Mydrive account niet handig meer. Dit komt door de route naar je track die (zonder sync uit te zetten) je track op het andere device wordt vervangen voor de route naar die track.) Ook heb ik vrienden die het ook wel handig vinden als ik de route in hun MyDrive zet.

Wat ik nu dus ook doe is de route laden op mijn eigen MyDrive account en via de route Link deze delen met de andere accounts door deze zelf weer te openen. Maar de GPX laden in een appje en deze direct uploaden naar al mijn MyDrive accounts uploaden gaat dan weer een stuk eenvoudiger. (Ik ben zelf nog steeds de grootste gebruiker van mijn eigen programma's. Het is voor mij nieuw om deze te delen met anderen)

Met een Android versie van KeepTrack kun je dan ook eenvoudig een lokaal GPX bestand uploaden naar MyDrive. (wat met MyDrive zelf best lastig is)

Wat ik wil is dus enigszins vergelijkbaar met hoe MyRoute App routes in MyDrive zet.
 
Wat ik wil is dus enigszins vergelijkbaar met hoe MyRoute App routes in MyDrive zet.
En Tyre.

Ik begrijp. Ik verwacht echter niet dat het kunnen gebruiken van meerdere accounts in de praktijk vaak zal voorkomen; dan zal iedereen in de groep immers z'n individuele inlog beschikbaar moeten stellen. Dat wil niet iedereen. Bovendien kan het er ook dan toe leiden dat je, in je auto onderweg naar een zakelijke afspraak, ineens een heel andere bestemming aangereikt krijgt ;).
 
Gelukkig wordt bij het uploaden van een Track deze niet direct actief. Er komt alleen een melding dat deze is toegevoegd aan de lijst met routes.
Zoals ik al aangaf is meerdere accounts meer voor eigen gebruik.

Waar je meer aan moet denken is een eenvoudig scherm maken waar men zelf kan inloggen met het eigen MyDrive account om de route van die dag op de Rider te krijgen.
 
Even ontopic weer: @GS_BEN - heb je toevallig ook een tooltje die datum / tijd informatie uit de track verwijdert.. Dat is voor het sharen totaal niet interessant. Het maakt de gpx een stuk kleiner en ook niet onbelangrijk: men kan niet zien hoe hard ik heb gereden *D Al is het wel interessant om de hoogte/elevation in de track te houden misschien.

Ik was het uitzoeken van de authenticatie even zat dus heb ik op basis van KeepTrack nu KillTime voor je gemaakt om de tijd informatie uit een GPX bestand te verwijderen. Kan niemand meer zien dat je zo langzaam rijd 🤪

Download link Kill Time | Roadrider
 
Na wat mislukte versies heb ik nu op verzoek ook een. Mac versie van GPXTrack2OV2.dmg klaar staan. GPX Track 2 OV2 | Roadrider
Met dank aan JaVaWa voor de oplossing.

Er komt wel een security melding bij het opstartten op de site van JaWaVa staat de oplossing hiervoor JaVaWa GPS-tools | Installatietips macOS

De nette oplossing is simpel maar kost 99,- dollar per jaar en dat is wat veel voor een beperkt aantal gebruikers.
 
Laatst bewerkt:
Ik was het uitzoeken van de authenticatie even zat dus heb ik op basis van KeepTrack nu KillTime voor je gemaakt om de tijd informatie uit een GPX bestand te verwijderen. Kan niemand meer zien dat je zo langzaam rijd 🤪

Download link Kill Time | Roadrider
Hey - leuk!
Forum bezoek staat even op een laag pitje i.v.m. real life dingen maar ik ga vanavond wel even kijken naar Kill Time :D
 
Ik rij zelf nauwelijks off-road dus ben ik geen ervaringsdeskundige. (er zetten nu Pilot trail 5 banden onder mijn GS)
Wel gebruik ik het voor stukjes route waar TomTom van vind dat ik er niet mag komen.

Maar dit Principe kan natuurlijk ook off-road. TomTom geeft dan geen weg en blauwe routelijn aan.
Er zijn wel een aantal zaken om bij off-road gebruik rekening mee te houden.

--Zorg er voor dat je een bron gebruikt met veel Track punten (b.v. BaseCamp)
--Zet de slider niet te hoog zodat je ook veel punten overhoud. (b.v. 10m je ziet immers geen weg of routelijn op de Rider)
--Zoom maximaal in anders laat de rider niet alle POI track punten zien.
--Als jouw Track zich zelf kruist moet je zelf uitvogelen welke kant je op moet

Geef als je het geprobeerd hebt a.u.b. terugkoppeling in het forum dan kunnen anderen daar ook van leren.
 
Gekke vraag, maar kan ik hiermee offroad-routes rijden met de TomTom 400? O-) O-) :}:}

In theorie wel ja - da's in ieder geval het hele idee van het tooltje ;-)

Het idee is dat je op de tomtom poi's ziet die zo dicht bij elkaar liggen dat ze bijna een track vormen. Als je op een bospad rijd kan het bijna niet verkeert gaan. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd
 
Wat een geweldig leuk initiatief !
Ik ben een jaar geleden van een Garmin device naar een TT 550 overgestapt maar recent 'bedacht' dat ik ook offroad wil gaan rijden en dat gaat dus niet zomaar met een TT550. Toen ik er vanmiddag weer eens op Google-de kwam ik jouw programma tegen en ik vind het slim gevonden !
Ik heb er vanavond achter m'n bureau wat mee zitten spelen in Basecamp, MRA en MyDrive en mijn device en het ziet er veelbelovend uit. Binnenkort maar eens op de weg gaan proberen en daarna buiten de gebaande paden.

Bugfix ? --> Ik kan de naam van het output bestand niet aanpassen ?
 
Bugfix ? --> Ik kan de naam van het output bestand niet aanpassen ?

Klopt dit is een bewuste keuze. Om het gebruik zo eenvoudig mogelijk te houden.
Heb je al gemerkt dat je ook meerdere GPX bestanden tegelijk kan selecteren? Deze functie gebruik ik zelf geregeld gebruik. Bij Het aanpassen van meerdere bestanden verlies je snel overzicht.

Zelf gebruik ik meestal MRA als ik dan de route opsla -> KeepTrack -> GPXTrack2OV2 -> importeren met MyDrive. Dan hebben mijn tracks en OV2 dezelfde naam in de Rider.

Voor off-road kun je beter BaceCamp gebruiken daar deze meer track punten genereerd.
Zelf rijd ik met wegbanden dus heb ik geen off-road ervaring.
 
Ik ga ermee aan de gang !
Ik heb 3 maanden geleden een oude Transalp gekocht om offroad mee te gaan rijden.
De afgelopen periode heb ik 'm serieus opgeknapt en 1000 km proefgereden en nu kan het spelen beginnen.
Zo zijn de komende 3 weekenden al volgepland met serieuze offroadactiviteiten - woohoo :-)

Ja ik had gisteravond ook al wat tracks met Basecamp gegenereerd.
Het zou prachtig zijn als er een 'POI-spoor' gemaakt zou kunnen worden met een instelbare vaste afstand tussen de POI's maar ik begrijp dat dat lastig is.
Anyway, ik moet eerst maar eens op de weg gaan kijken hoe het er in de praktijk uitziet.
Hoe dan ook, ik vind het veelbelovend !
 
Met de Minimal Distance schuif kun je het aantal tackpointpoi's verminderen. Punten die te dicht bij elkaar staan worden dan verwijderd.
Indien de bron track dus veel track punten heeft kun je behoorlijk goed zelf de afstand bepalen.

Je zult merken dat er voor de Rider ook te veel POI's op het scherm kunnen staan. de Rider laat dan een deel van de POI's niet zien. soms zie je dan ook een POI af en toe verdwijnen. Meer inzoomen en iets minder POI's verhelpt dit probleem. Je zult dus even moeten experimenteren met hoeveel zoom en POI's voor jou off-road het beste werkt.

Nog een ander off-road aandachtspuntje, als jouw track zichzelf kruist dan kun je niet zien wat de bedoelde richting is. Het is dus handig als je de tracks vooraf even bestudeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan