TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

"

Wat doe dat schuifje dan wel is nu mijn vraag?

Dat Bewaar reisgeschiedenis schuifje staat bij de Privacy instellingen.

Als je dit vinkje uit zet stuur je geen reisgeschiedenis meer naar TomTom. Dit is echter alleen voor het verbeteren van het product en niet voor eigen gebruik.
Wel worden eventuele voorgestelde bestemmingen met deze data bepaald.

In MyDrive kun je onder instellingen - MyDrive kiezen voor Download je MyDrive-gegevens om te zien wat TomTom allemaal van je weet.
 
Dit draadje de afgelopen weken wat uit het oog verloren; mijn excuus. Toch even reactie op bovenstaande:

Het is vrij droevig als een dealer cq TT helpdesk vanwege bovenstaande probleem het toestel laat opsturen naar TomTom. Er is namelijk helemaal niets mis:

Je kunt het SD kaartje OF voor routes gebruiken OF voor kaarten. Niet allebei tegelijk.

- Wil je het voor kaarten gebruiken dan moet je de kaart in het toestel formatteren; de kaart is dan niet meer bruikbaar om andere bestanden op te zetten.
- Wil je de kaart voor routes gebruiken dan moet hij 'gewoon' FAT32 geformatteerd zijn; het format waarmee de kaart ook geleverd is, maar waarnaar je 'm via de PC ook terug kunt zetten. Het kaartje mag max 32GB zijn. Zeker als het gaat om routes zul je daar maar een fractie van gebruiken, dus kies gerust een (aanzienlijk) kleinere.
Bedankt voor je antwoordt wat betreft het geheugen kaartje !

De tomtom is opgestuurd ook omdat deze niet reageerde op het scherm en de tomtom regelmatig vast liep.

De nieuwe tomtom reageert al een stuk beter gelukkig.
 
ik heb vraag ,het is nu al een paar keer gebeurd dat ik na een weg afzetting moet keren en niet meer op de route kom.
ik heb een 40 in de update is er functie bij gekomen terug naar route maar die kan ik niet aan klikken alleen terug naar begin route?
 
@MTeun-03 Er zijn verschillende methodes om de route terug te vinden bij een omleiding.

Er zit echter verschil in een route of een track. Voor een track (wordt op de Rider weergegeven door een pijl waarbij het stokje bestaat uit puntjes voor de route naam) kun je onderstaande methodes gebruiken;

Volg de omleidingsborden en volg bij het einde van de omleiding de instructies van de TomTom Rider om terug te komen op de route.​

Alternatief, Stop even. Laad de gebruikte track opnieuw. Druk dan NIET op Rijd en zoom in. De Rider geeft nu de route weer maar zal geen navigatie instructies geven. Kijk nu zelf op de kaart en zoek een alternatieve weg naar de route. Eenmaal aangekomen op de route weer op rijd drukken.​
Omdat ik mijn smartphone toch mee heb voor verkeersinfo gebruik ik deze methode op mijn smartphone scherm met de TomTom Go Mobile App en de Rider geeft daarnaast de route instructies weer.


Bij gebruik van een (ITN) route (deze worden weergegeven met een pijl met een echte lijn als stokje voor de naam of zijn gemaakt op het toestel zelf met b.v. de spanende route functie) gelden andere regels.

Het kan zelfs zo zijn dat er (verplichte) routepunten op de afgesloten weg staan waar de Rider je dan telkens naar toe zal sturen. Je kunt dan terug naar het menu en kies de optie Huidige route. Je kunt nu zaken doen als “Sla volgende stop over”, “Zoek alternatief”, “Vermijd wegverpering”, “Vermijd deel van route” ……

Afgesloten wegen blijven lastig mar als je deze maar vaak genoeg tegenkomt zal je zien dat je een zesde zintuig ontwikkeld voor het snel vinden van een alternatief (al dan niet geholpen door een tweede navigatie scherm)
 
Laatst bewerkt:
thx voor de info ik ga me daar vanavond in verdiepen,ik had hiervoor zumo 550 die deed dat zelf voor je dit is toch wel een groot min punt van de tom tom 40
 
Je zal zien dat TomTom je ook automatisch terugbrengt naar de route of track na het volgen van de omleiding. Alleen als er een verplicht (ITN) routepunt op de afgesloten weg staat moet je deze met de menu optie overslaan. (had de latere Zumo 390 ook last van)

De meeste mensen rijden GPX tracks welke eenvoudig op de Rider gezet kunnen worden via de MyDrive Cloud vanaf b.v. een PC. Het vervelende van TomTom is dat herberekenen altijd aan staat en je dus niet meer weet wanneer je weer op de originele track rijd bij het afwijken van het origineel. De Track opnieuw laden en nog niet op rijd drukken is een truc om de originele track weer in beeld te krijgen. Dit is dus enigszins vergelijkbaar met herberekenen uit op Garmin.
 
Had deze in het "verkeerde" topic gepost, is hier beter op z'n plaats. *O*

Probleempje met m'n 450, B| laatste paar keer steeds vaker "uitvallen", lees naar slaapstand willen gaan alsof hij spanningsloos is. Hersteld meestal binnen de 15 seconden maar gebeurt 10 tallen keren op een ritje van 55/60 km.
Typisch dat hij het "koud" nog niet doet maar zodra warm, zeg 25/30 km begint het geouwehoer. :X Valt soms ook helemaal uit en gaat dan spontaan weer aan.
Stilstaand kan ik het alleen reproduceren door "ontgrendeling" naar beneden te drukken maar dat is logisch omdat hier de beide contact pennetjes zitten. Deze zijn schoon en niet gecorrodeerd, ook de contacten op de GPS zelf zijn prima.
Lijkt er dus sterk op dat er iets van een slechte verbinding inwendig of in/op printplaat zit?
Is al een garantie "krijgertje" aangezien de vorige 410 beelduitval had, voor garantie deze gekregen klein jaartje geleden.
Iemand ervaring mee of wellicht tips om dit zelf op te lossen??
 
Martin, zoals je het probleem beschrijf lijkt het een hardware probleem.
Om dat op te lossen moet de Rider open en ben je de garantie kwijt.

Je kunt nog een aantal dingen proberen;
Indien mogelijk probeer hem eens in de dock en op een motor van een vriend.
Voer een reset naar de fabrieksinstellingen uit.
Schakel de weergavevegrendeling in.

Als het probleem blijft rest opsturen of openmaken en alle contacten nalopen. Maar doe dit niet als je hier geen ervaring mee hebt.
 
Martin, zoals je het probleem beschrijf lijkt het een hardware probleem.
Om dat op te lossen moet de Rider open en ben je de garantie kwijt.

Je kunt nog een aantal dingen proberen;
Indien mogelijk probeer hem eens in de dock en op een motor van een vriend.
Voer een reset naar de fabrieksinstellingen uit.
Schakel de weergavevegrendeling in.

Als het probleem blijft rest opsturen of openmaken en alle contacten nalopen. Maar doe dit niet als je hier geen ervaring mee hebt.

Weergavevergrendeling heb ik al uit staan, was de "oplossing" van een displayprobleem! Had m'n 410 ook al last van en kreeg toen voor garantie deze 450.
Heb geen vriend in de buurt met een Rider 450 helaas, reset kan ik nog proberen, anders gaat hij rechtstreeks naar TomTom.
Wat ik eerst nog ga proberen is voeden via usb en dan rijden, kijken of dat verschil maakt. B|
 
Wat ik eerst nog ga proberen is voeden via usb en dan rijden, kijken of dat verschil maakt. B|

😀

Ff moeten improviseren maar dan blijft navi dus gewoon aan.

Dan toch dock maar eens onder de loep genomen, meten op contactpennen gaf variabele waarde, tussen 1,8 en 4 V en viel ook soms weg.
Mooie constructie zown dock, gelukkig ook 2 stuks torx T6 rondslingeren en opengeschroefd, op printplaatje met luidsprekertje viel al op dat de min aansluiting netjes was doorgesoldeerd, de plus zag er echter maar matig uit. op print ook variabel voltage te meten, maar bij lange na geen stabiele 12 V.
Op stekker gewoon 12,7 volt dus probleem gevonden. Alles doorgesoldeerd en tadahhh, stabiele 5,55 V op de contactpennetjes. Had ik dus véél eerder moeten checken/meten. 🤐 M'n aanname dat het dock wel goed zou zijn omdat ie prompt aanging bij inklikken was dus "ietsjes te optimistisch".
Hoe dan ook, kan weer normaal navigeren
 
😀

Ff moeten improviseren maar dan blijft navi dus gewoon aan.

Dan toch dock maar eens onder de loep genomen, meten op contactpennen gaf variabele waarde, tussen 1,8 en 4 V en viel ook soms weg.
Mooie constructie zown dock, gelukkig ook 2 stuks torx T6 rondslingeren en opengeschroefd, op printplaatje met luidsprekertje viel al op dat de min aansluiting netjes was doorgesoldeerd, de plus zag er echter maar matig uit. op print ook variabel voltage te meten, maar bij lange na geen stabiele 12 V.
Op stekker gewoon 12,7 volt dus probleem gevonden. Alles doorgesoldeerd en tadahhh, stabiele 5,55 V op de contactpennetjes. Had ik dus véél eerder moeten checken/meten. 🤐 M'n aanname dat het dock wel goed zou zijn omdat ie prompt aanging bij inklikken was dus "ietsjes te optimistisch".
Hoe dan ook, kan weer normaal navigeren

Mooi dat het gelukt is!

Lijkt er toch wel op dat TomTom in beetje in een viseuze cirkel zit van het niet op kunnen/willen lossen van fabrikagefouten.
Der zijn ook nog steeds display problemen met vocht.

Matige toeleveranciers die uitgeknepen worden?
 
Tom is onbegrenst.
Vreemd, vorig jaar ook nog even klein stukje wezen knallen in Duitsland, toen ook al bij ritstatistieken, max snelheid 230...
Gister weer even stuk autobahn meegepakt zag toch zeker 260/261 op de teller, was best druk nog 6e versnelling nog niet gebruikt..

Dat die 15 a 25 km verschil aangeeft oke...
 
Vreemd, vorig jaar ook nog even klein stukje wezen knallen in Duitsland, toen ook al bij ritstatistieken, max snelheid 230...
Gister weer even stuk autobahn meegepakt zag toch zeker 260/261 op de teller, was best druk nog 6e versnelling nog niet gebruikt..

Dat die 15 a 25 km verschil aangeeft oke...
Zeker vreemd hij hoort gewoon de gereden gps snelheid weer te geven. Je kunt ff bellen of mailen met tomtom voor een antwoord .
 
wie weet ga je werkelijk niet harderder van 230kmh
Dacht ik ook al even aan, maar een 1290 superduke moet toch zeker de 260 wel halen...toch...

Net bericht van tomtom max snelheid was idd 230....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het overwegen om een 550 aan te schaffen, ter vervanging van mn 450. Ik gebruik wel 'm ook wel eens in de auto, moet ik nu een nieuwe autodock erbij kopen, of zijn die gelijk aan de 450 exemplaren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan