TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Ok bedankt. Zal dan maar een nieuwe bestellen is wel best prijzig 60€ maar daar heb ik natuurlijk geen ander gps toestel voor.
 
een vraag...

Ik heb van een reisorganisatie routes gekregen (gpx) en deze in mydrive geïmporteerd.

Ik zie nu dat elke route er 2x in staat, 1x als 'snelste' en 1x als 'geimporteerd'.
De 'snelste' route is alleen geen echte route, maar alle punten op de route die de route maakt.
Er staat dat ik deze route kan voltooien, maar volgens mij is hij dan gelijk aan de al 'geimporteerde' versie.

Moet ik hier iets mee? :?

De geïmporteerde pakken. Als het goed is staat daar ook -track- voor. Met alleen een startpunt en eindpunt en voor de rest alleen maar een streep daartussen. Da's een echte track waar je probleemloos mee rijdt.
 
Het is eigenlijk regel om per dag een route te maken.
Dat is overzichtelijker en je zit niet iedere dag met zo'n lange route te klooien. Stel de navigatie gaat mis, de route is weg. Sommige navigatie toestellen kunnen route van deze lengte niet aan (te veel route punten, wordt het toestel traag van, etc.)
Waarom niet de route opknippen in hapbare dag-ritten. Met start en finish.
 
Het is eigenlijk regel om per dag een route te maken.
Dat is overzichtelijker en je zit niet iedere dag met zo'n lange route te klooien. Stel de navigatie gaat mis, de route is weg. Sommige navigatie toestellen kunnen route van deze lengte niet aan (te veel route punten, wordt het toestel traag van, etc.)
Waarom niet de route opknippen in hapbare dag-ritten. Met start en finish.


Hoezo met een lange route klooien? Neem aan dat de navi de route gewoon telekns weer oppakt waar je gestopt bent?

Ik wil eigenlijk ook niet vast zitten aan een x aantal km's per dag. Gewoon rijden en dan maar zien waar het schip strandt. Ik bespreek ook geen hotels. Alles op de bonnefooi
 
Wellicht dat het apparaat het wel aan kan.
Maar het is beetje een 'standaard' werkwijze geworden.
De eerste versies van systemen waren beperkt in geheugen en rekencapaciteit en toen was het zeker handig om routes per dag in te delen.

Daarnaast kan het handig zijn om routes op te splitsen.
Mocht er een issue zijn met een route, dan heb je dat probleem maar met een gedeelte van je reis.
Zoekt dan ook makkelijker waar de route/track de fout in gaat.

En als je 'deel'-route klaar is kun je altijd het volgende deel laden en rijden toch ?
 
Heb ooit een een rondje Noorwegen gedaan met 1 ITN route op mn oude rider 5. Gewoon omdat het kon. Je kan daar ook niet echt verkeerd rijden.

Dit jaar met de 450 gewoon weer een track per dag, dat werkt ook goed.

Er is geen absoluut goede of foute manier. Doe wat je toestel aan kan en wat je zelf lekker vindt werken.

Voor navi-beginners is het handig om vanuit een vuistregel te gaan werken die vaak voor veel mensen toereikend is. Vervolgens kan je dan je eigen werkwijze gaan ontwikkelen.
 
Is er een groot verschil tussen de Zumo's van Garmin en de Riders van TomTom? Ik zie door de bomen, het (tweedehands) bos niet meer.

Heeft iemand ervaring met beide opties van de kronkelroutes. Hoe worden die ervaren? En zit er écht zoveel verschil tussen de Rider 550 en eerdere merken?
 
Is er een groot verschil tussen de Zumo's van Garmin en de Riders van TomTom? Ik zie door de bomen, het (tweedehands) bos niet meer.

Heeft iemand ervaring met beide opties van de kronkelroutes. Hoe worden die ervaren? En zit er écht zoveel verschil tussen de Rider 550 en eerdere merken?

Ik begrijp goed dat als nieuwkomer het verwarrend overkomt. 2 verschillende merken met een eigen fanbase. Het lijkt op elkaar maar toch ook weer niet. Dus waar moet je dan op letten en je keuze op baseren.

MrGPS heeft verschillende video's gemaakt waarin het verschil tussen de Rider (moderne versie) en de Zumo's aangehaald worden. Ik zou zeggen, begin daar eens mee.

Een Zumo is meer geschikt voor de veeleisende gebruiker:
- Werken met (eigen) POI's
- Onroad navigeren
- Offroad navigeren
- thuis uitgebreid routes plannen
- Routes identiek rijden zoals je deze gemaakt of aangeleverd krijgt.

Een Rider is meer geschikt voor de Ad-Hoc rijder. Dus bij geschikt weer de motor van stal halen. De Rider starten, een paar punten op het scherm aan klikken en rijden maar (Spannende route functie).
Daarnaast heeft ook de Rider ondersteuning voor (eigen) POI's maar t.o.v de Zumo is dit een stuk beperkter.
Ook heeft TomTom ijzersterke verkeersinfo. Deze leidt je mooi om de files heen. En de rechterzijbalk is een fantastische functie. Hierop zie verschillende info (benzinepompen, route en diverse verkeersinfo) voor de komende 50 km verschijnen.
Het gebruik van tracks (GPX bestanden) is tegenwoordig door TomTom ook heel goed uitgewerkt en doet zeker niet onder voor Garmin. Een typisch Garmin dingetje, herberekenen uitschakelen, kan de Rider niet maar is ook niet nodig. De Rider lost afwijken van de route gewoon heel netjes op.

Zoals je leest, beide goede apparaten met een redelijke eigen doelgroep.

De kronkelroute/spannende route van Garmin is geen match voor die van TomTom. Dat is echt duidelijk de betere.
 
Yep; dat kan heel goed werken. Wel even naar de routelijn kijken: als je onverhoopt door een stad gestuurd wordt even een viapuntje toevoegen.

gaf ik het eindpunt als keerpunt in voor een spannende rondrit.

Ter info: als het eindpunt bedoeld is als eindpunt kun je, door op het 'bolletje' onderin te tikken ook kiezen voor 'stel in als bestemming' (oid) en zo voorkomen dat er automatisch een rondrit ontstaat. Vind ik zelf handiger, vooral vanwege aankomsttijd.
 
Ik zag dat er weer een nieuwe KaartUpdate klaar staat.

Europa
Grootte: 6944 MB
Versie: v10.11
De update kan lang duren. Start de update alleen wanneer je je systeem niet hoeft te gebruiken.
Beschrijving:

Gedetailleerde dekking: Albanië, Andorra, Oostenrijk, België, Bulgarije, Bosnië en Herzegovina, Zwitserland, Cyprus, Tsjechische Republiek, Duitsland, Denemarken, Spanje, Estland, Finland, Frankrijk, GrootBrittannië, Gibraltar, Griekenland, Kroatië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Letland, Monaco, Republiek Moldova, Macedonië, Malta, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slowakije, Slovenië, Zweden, Turkije, Vaticaanstad, Kosovo, Faeröer
Gedeeltelijke dekking: Rusland (), Oekraïne (), WitRusland ()
Dankzij de IQ Routes™snelheidsprofielen beschik je op elk moment van de dag over de snelste route.
Wegendekking: meer dan 14.0 miljoen km / meer dan 8.7 miljoen mijl
Nuttige plaatsen (Nuttige plaatsen): 13.0 million Nuttige plaatsen
Informatie over bezorging: Vanaf 1 juli 2018 is de maximumsnelheid in Frankrijk verlaagd tot 80 km/u voor de meeste provinciale wegen. Een kaartupdate met nieuwe snelheidslimieten is nu beschikbaar. Werk je apparaat bij om je voor te bereiden op je zomerreis.
Leverancier van kaartgegevens: TomTom

Jammer genoeg nog geen nieuwe Firmware. Ik had gehoopt dat de "rij telkens naar het punt waar de route verlaten is bug" voor mijn vakantie was opgelost.

Of heeft iemand een methode om te downgraden naar oudere firmware?
 
Wel zo handig voor Jan de Hollander in Frankrijk want die rijdt vanaf dit weekend overal 75, terwijl de nieuwe 80 km/u alleen maar voor wegen geldt zonder midden afscheiding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan