TOMTOM rider 3 troubles..

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
Hallo,

Ik heb recent een tomtom rider 3 gekocht, en ben er ook eigenlijk tevreden van. zeker de carkit is heel goed met ingebouwde speaker in de houder etc etc...

....maar toch enkele vragen erover:

1) waarom kan ik niet gewoon de hele kaart van europa erin steken?akkoord, ze zit erbij, maar ik kan alleen north OF south OF east OF west OF central europe' selecteren. klein voorbeeld:
Als ik in denemarken zit, kan ik van daaruit niet spanje, italie of portugal selecteren???
ik moet dan de tomtom aan de pc aansluiten en de kaart 'south europe' uploaden?
nogal een omslachtig systeem? Of komt dat door er meer weggetjes oid geprogrammeerd zijn in de rider dan een std gps?

2)in het begin dat ik me gps had, gaf ie de flitspaal locaties gewoon aan (met signaal ed.) maar ik heb een update moeten doen van de kaart, en sindsdien geeft hij de palen niet meer aan?

3)Hoe komt het als ik een rit moet maken van 1000km, dat hij erg langzaam is voor die te berekenen? ik bedoel: mijn zus heeft een gewone tomtom van 100€ en die berekent het in 10-20sec, de Rider(300€!) doet er bijna 4 minuten over?? zelf al stel ik hem in op 'snelste route' of 'kortste route'

4) nogal een technische vraag, ik heb geen batterij op me motor, een batterij plaatsen is ook geen optie wegens plaatsgebrek. Kan ik ergens stroom aftakken (vb van me lichten) en een gelijkrichter tussen plaatsen, voor de tomtom ook onderweg op te laden? enigste waar ik beetje voor vrees is dat de spanning niet altijd constant is(bij stationair toerental geeft ie geen 12V door)

alvast bedankt, Groeten Paul
 
1) waarom kan ik niet gewoon de hele kaart van europa erin steken?akkoord, ze zit erbij, maar ik kan alleen north OF south OF east OF west OF central europe' selecteren. klein voorbeeld:
De TomTom Rider heeft stomweg niet zo veel geheugen, daardoor kan dat niet.
Inderdaad erg irritant.

2)in het begin dat ik me gps had, gaf ie de flitspaal locaties gewoon aan (met signaal ed.) maar ik heb een update moeten doen van de kaart, en sindsdien geeft hij de palen niet meer aan?
Flitspaal service zit er volgens mij een beperkte tijd bij. Ik krijg iig na een tijdje
de melding dat ik hem moest verlengen.


3)Hoe komt het als ik een rit moet maken van 1000km, dat hij erg langzaam is voor die te berekenen? ik bedoel: mijn zus heeft een gewone tomtom van 100€ en die berekent het in 10-20sec, de Rider(300€!) doet er bijna 4 minuten over?? zelf al stel ik hem in op 'snelste route' of 'kortste route'

Het is inderdaad niet de rapste, maar ik heb met routes tot zo'n 300 km geen probleem.
Wel als ik kronkelwegen kies dan wil het wel eens lang duren.

4) nogal een technische vraag, ik heb geen batterij op me motor, een batterij plaatsen is ook geen optie wegens plaatsgebrek. Kan ik ergens stroom aftakken (vb van me lichten) en een gelijkrichter tussen plaatsen, voor de tomtom ook onderweg op te laden? enigste waar ik beetje voor vrees is dat de spanning niet altijd constant is(bij stationair toerental geeft ie geen 12V door)

Als je een houder hebt met oplaad functie (ik weet niet of ze die tegenwoordig bijleveren), dan kan die gewoon ergens van de 12V worden afgetakt. Die houder
bevat dan de elektronica om er een nette 5V van te maken voor je TomTom.
Zo niet, dan zijn er knutsel oplossing met een 12V stekker en een 12V->5V usb
adapter en wat gezaag in de houder.
 
jammer om te horen van de beperkingen, maar toch bedankt voor het antwoord.
 
Het jammere is altijd dat dit soort beperkingen moeilijk boven water te krijgen zijn voor dat je
zo'n ding gaat kopen.
 
vreemd van dat kaart verhaal. Mijn Rider 2 is geupdate naar een urban rider en die kan wel heel europe aan.
 
Jou rider 2 draait op een SDhc kaartje,met upgedate boot-loader naar 5.5022, kan je rider 2 kaartjes tot 16 GB draaien.
De Urban heeft een intern geheugen van 2 GB (niet uitbreidbaar)dus moet je deelkaarten gebruiken kleiner dan 2 GB.
De laatste 875.3613 western¢ral europe map van TT is 2.4 GB ,past niet op een Urban met zijn beperkt geheugen. Past wel op een 4 GB SDhc kaartje dat waarschijnlijk in je rider 2 zit. :)
 
1: Ik heb recent een Urban Rider (geen pro) gekocht. Bij mij zit er één kaart voor heel Europa in , terwijl er 2 GB geheugen inzit. Naar mijn mening is deze kaart gedetailleerd genoeg. Ik snap niet waarom bij jou de kaart van Europa in verschillende delen is opgedeeld.

Ik weet niet of het mogelijk is om de kaart van een andere TomTom over te zetten op die van jou?

2: Flitspalen geeft die van mij nog steeds aan na een paar maanden, volgens mij moet je alleen betalen als je updates wilt van nieuwe flitspalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan