Tomtom aansluiten op kentekenverlichting?

Dennis_H

Die hard MF'er
13 mrt 2019
487
577
Ede
Hi,

Ik had me al voorgesteld in het SV650 gedeelte en had nu een korte, algemene vraag. Ik kon zo snel niks vinden via de zoekfunctie, maar er zullen vast wel meerdere mensen zijn wie deze vraag hebben.

Ik heb een Suzuki Sv650x model en heb nu een TomTom rider besteld. Ik vroeg me af of ik deze ook door kan lussen op de kentekenverlichting inplaats van direct op de accu aan te sluiten. Geeft dit eventuele problemen of kan dit gewoon?


Ik heb namelijk een kort spatbord geïnstalleerd met led kentekenverlichting waardoor de draden nu open liggen en het me net zo makkelijk lijkt om de Tom Tom hierop door de lussen/solderen en dan af te sluiten met een krimpkous.
 
Ja, mits je een USB adapter gebruikt die de spanning omlaag brengt naar 5 volt. (Ik denk dat die bij de rider zit.) En zekering zwaar genoeg is.

Ik las dat in de voeding/houder van de Tom Tom rider 500 al een ingebouwde zekering en omvormer zat. Klopt dat? Want nu begin ik te twijfelen.

En nee, die blokjes zal ik niet gebruiken. Zoals ik al zij, netjes solderen en een krimp kousje.
 
Ik las dat in de voeding/houder van de Tom Tom rider 500 al een ingebouwde zekering en omvormer zat. Klopt dat? Want nu begin ik te twijfelen.

En nee, die blokjes zal ik niet gebruiken. Zoals ik al zij, netjes solderen en een krimp kousje.

Navigatiesystemen zijn kleine verbruikers. Die kan je er gerust bij hebben op je verlichting. Geen noodzaak voor een relais of iets dergelijks. Solderen met een krimpkousje lijkt me ook prima. Hoewel ik stekkertjes wel mooier vindt.
 
Navigatiesystemen zijn kleine verbruikers. Die kan je er gerust bij hebben op je verlichting. Geen noodzaak voor een relais of iets dergelijks. Solderen met een krimpkousje lijkt me ook prima. Hoewel ik stekkertjes wel mooier vindt.

Thnx! Ga ik dat doen, misschien dat ik later nog een stekker via ebay koop en alles via die weg aansluit. Maar voor nu soldeer ik hem direct aan de kentekenverlichting.
 
Je kan hem ook aftakken van je stadslicht (die zit meestal dichter bij je nav dan de kentekenverlichting, en is ook niet zo kritisch als je koplamp. Als je het helemaal netjes wilt doen, schakel je met je stadslicht een relais (met zekering, of een losse zekering dichtbij de aftakking vanaf je accu maken), en laat je die voor de stroom naar je nav zorgen. (Dan kan je op datzelfde relais ook gelijk een accessoire-aansluiting maken.).

Bijkomend voordeel van schakelen op je stadslicht, is dat je de tomtom aan kan laten staan (bijvoorbeeld tijdens het tanken), door je parkeerlicht in te schakelen.
 
Ik las dat in de voeding/houder van de Tom Tom rider 500 al een ingebouwde zekering en omvormer zat. Klopt dat? Want nu begin ik te twijfelen.

En nee, die blokjes zal ik niet gebruiken. Zoals ik al zij, netjes solderen en een krimp kousje.

https://manuals.coolblue.nl/39/tomtom-rider-500-europa.pdf
Montage op een motor


1. Bevestig de RAM™-montagekit op je motor.


2. Bevestig de houder in de montagekit en sluit de bedrading aan op de bedrading van je motor.


Belangrijk: de rode POS(+) draad moet worden aangesloten op de kabelboom van de motor op een punt tussen het contactslot en de 12V-accuvoeding van de motor. De zwarte NEG(-) draad moet worden aangesloten op de kabelboom van de motor op een punt tussen het contactslot en de massa-aansluiting (GND) van de accuvoeding van de motor. Sluit de draad aan op een 12V-punt dat kan worden uitgeschakeld via het contactslot, zoals het circuit voor de verlicht-ing.


Houd je aan de volgende richtlijnen wanneer je de montagekit op je motor bevestigt:


 Als je niet zeker weet hoe je de montagekit moet installeren, vraag dan een bevoegd monteur dit voor je te doen.


 Als je ervoor kiest je montagekit zelf te bevestigen, moet je onthouden dat de actieve houder een ingebouwde zekering heeft. Dit betekent dat je geen zekering hoeft toe te voegen tussen het systeem en de accu van de motor.


 Zorg ervoor dat de montagekit de bediening van je motor op geen enkele manier belem-mert.
 
Omdat ik het not done vind om in kabelbomen te knippen duw ik de blanke draadeindjes van een nieuwe gebruiker meest tussen een stekkertje. Dat lukt met mannetje - vrouwtje zoals knipperlichtstekkertjes altijd heel goed, fastonnetjes gaat ook wel. Met de combistekkers isdat meest een wat groter probleem. Je kandan aan de achterkant van een stekker wel een puntje aftakken door de koperdraadjes er strak tussen te vrotten en af te tapen... Het is niet aan te bevelen, schoonheidsprijs krijg je er ook niet voor maar de bedrading blijft intact... Totnutoe heeft het bij mij altijd storingsvrij gewerkt
 
Inmiddels is de TomTom aangesloten (op de kentekenverlichting) en werkt alles perfect! Bedankt iedereen voor jullie hulp en suggesties.

Tevens heb ik ook via Ebay een aantal stekkers gekocht welke op de kabelboom passen. Hierdoor kan ik het later nog aanpassen zodat de kabelboom origineel blijft en geen rommeltje wordt.

IMG_20190717_123417.jpg


Goed, ik ga nu een stukje rijden en me laten verassen welke routes de Tom Tom mij allemaal geeft :)
 
tomtom van die serie heeft alleen een plus en massa draad aan 1 uiteinde, andere zijde knoop je aan de dock, maar daar staat nog steeds 12v op :o
Je mag toch gewoon een ingaande spanning hebben van 12V op de Dock... Die transformeert de spanning uitgaande 5V waar je TomTom op komt. Ik heb dezelfde gps, is aangesloten op de accessoire stekker waar er 12V op staat.
 
Misverstand of onwetendheid... ;)
Iets in die richting, inderdaad effe vergeten dat de console van de tomtom geen USB 5-volt aansluiting nodig heeft maar gewoon 12 V. Om mijn navi in m'n Samsung aan te sluiten, (waar ik helemaal geen haast mee heb), was het plan om die 5 volt USB voeding in het kontje te monteren, lekker uit het zicht. En daarvandaan een USB-kabeltje naar voren te leggen zodat alleen dat kleine USB stekkertje er zit... Met dat beeld stelde ik dus de oliedomme vraag... :? :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan