TomTom 550 of Garmin 396 ?

Mr.P.Honda

Die hard MF'er
14 jan 2007
750
7
Overijssel
Onze toch wel oude Garmin 210 begint oud te worden, dus een nieuwe.....maar welke ?
TomTom 550 schijnt best goed te zijn, ook in de aanbieding nu.....of juist in de aanbieding omdat er een nieuwe komt ?
Of is de Garmin toch de betere keuze.

Wat is jouw ervaring tussen deze 2
 
Dit is een veel gestelde vraag en zeer persoonlijk. Ik ben helemaal weg van de nieuwe Riders.
Maar misschien helpt je dit op weg:
 
De Rider 550 is me toch wat tegengevallen in Sauerland. Bij wegopbrekingen is hij echt ‘de weg kwijt’ en blijft hij maar herhalen om te keren enz (terwijl dat dan onmogelijk was) Dit was dan via bestaande routes van internet. En als je de klantenservice nodig hebt, kan ik mij echt GEEN slechtere klantenservice bedenken dan die van de TomTom!
Jammer dat dat nog kan in deze tijd om zo om te gaan met je klanten die gewoon beleefde vragen stellen.
Dus qua handigheid van het bedienen is het een handig apparaat, qua wegopbrekingen had ik veel meer verwacht van het apparaat en qua klantenservice zal ik zeggen.. alles behalve het merk TomTom.
 
Ben wel benieuwd naar die aanbieding van die TomTom want ik vind maar geen fatsoenlijke aanbieding.
Dus ben even aan het wachten op een kortingsdag bij de grote Duitse zaken
 
De TomTom 500 is op dit moment afgeprijsd bij TT voor €319,96

Het terugsturen naar het punt waar je van de route bent afgeweken is een bug die is ontstaan na een update. Dat gebeurde voor de update niet, je werd netjes naar de route teruggeleid, zonder terug te moeten rijden. Ik hoop dat dit spoedig wordt hersteld..
 
De Rider 550 is me toch wat tegengevallen in Sauerland. Bij wegopbrekingen is hij echt ‘de weg kwijt’ en blijft hij maar herhalen om te keren enz (terwijl dat dan onmogelijk was) Dit was dan via bestaande routes van internet. En als je de klantenservice nodig hebt, kan ik mij echt GEEN slechtere klantenservice bedenken dan die van de TomTom!

Om bij het rijden Tracks beter te kunnen zien of is ook echt de track volg en bij omleidingen snel zelf de beste route kan uitzoeken heb ik een programmaatje gemaakt.

Dit programmaatje maakt POI's van Track punten welke je als OV2 bestand kan laden op je Rider. Je krijgt dan over de hele route POI's te zien die aangeven waar jou track loopt. Bij een wegopbreking is even uitzoomen dus voldoende om het beste alternatief te zoeken.

Downloaden kan op GPX Track 2 OV2 | Roadrider
 
Ben wel benieuwd naar die aanbieding van die TomTom want ik vind maar geen fatsoenlijke aanbieding.
Dus ben even aan het wachten op een kortingsdag bij de grote Duitse zaken

Bij geselecteerde TomTom dealers krijg je tot 15 juni 2019 een cashback van €40 op de 550 modellen.
 
Bij geselecteerde TomTom dealers krijg je tot 15 juni 2019 een cashback van €40 op de 550 modellen.
Dat is qua reclame/advertentie. Ik heb al ruim een maand geleden (begin april) het ingediend die cash-back bij hun dealers waar ze die afspraak mee hebben. Hierbij ruim een uur aan het chatten geweest met TomTom zonder resultaat omdat hun geen antwoord hadden rondom een oplossing. Toen telefonisch contact gezocht met Tomtom en die mannelijke medewerker gaf als antwoord: dat is voor een speciale afdeling, en dat kan telefonisch niet gedaan worden’ en zonder het gesprek af te sluiten werd die telefoon er op gegooid door deze klantonvriendelijke medewerker.
Ook een 2e keer de factuur opgestuurd enz, en dan blijft nog steeds onderstaand het antwoord

Dus die 40€ moet ik nog eerst op m’n rekening zien en dan pas geloven.....
 

Bijlagen

  • 7363F776-CFFA-4C36-8E87-46C1664E15F1.png
    7363F776-CFFA-4C36-8E87-46C1664E15F1.png
    45,8 KB · Weergaven: 15
40eur is geen aanbieding dat is nog 460 EUR.
Vorige week geld nog niet binnen kon ik de 550 kopen voor 400.
Dat noem ik een aanbieding
 
40eur is geen aanbieding dat is nog 460 EUR.
Vorige week geld nog niet binnen kon ik de 550 kopen voor 400.
Dat noem ik een aanbieding

Ik snap je bericht niet helemaal 🤨 Mij maakt het weinig uit wanneer ik die € 40 euro terug krijg. Als ik het maar krijg. Dat duurt altijd wat langer.

Hoe dan ook, mijn 550 ga ik bestellen bij MrGPS binnen de cash-back periode. Moet ik alleen nog even beslissen welke versie.
 
Bedoel dat 40 eur van de adviesprijs niet echt een aanbieding is.
Zijn diverse aanbieders rond de 449 voor de 550 premium
449 min 40eur is al beter ja want 409 is de overweging waard al koop ik hem liever waar ik hem kan ophalen.
Als er tijdens pinkesteren nog niks gevonden is bij de winkels hier is wellicht mrgps een optie.
 
Zojuist weer contact gezocht met TomTom. TomTom verwacht zelf dat die 40 euro medio eind Augustus (ja echt waar ;-) wordt gestort op de rekeningen van de mensen die hem hebben ingediend. Dit vanwege de drukte hiermee.
Heb hierbij wel even de vraag gesteld, hoe hun dat dan doen als er ook zo veel TomToms worden verkocht, of dat dan ook pas medio eind augustus wordt geleverd allemaal ;-)
 
Lekker snel van TomTom.
Heb net in ieder geval ene gescoord hier voor 440eur en met de cashback actie van 40 toch voor de prijs wat ik wou en gewoon in de winkel dus geen gezeik met terug sturen als er iets aankomt.
Tot augustus wachten maakt me niet veel uit .
 
De kale Rider 550 is nu zowel bij Waypoint als MrGps 329,- na cacheback.
De Plus en Premium zijn natuurlijk duurder. Maar dan krijg je ook extras zoals hoesje autohouder en slot.

Maar eerst moet hij nog een keuze maken tussen TomTom en Garmin.

TomTom is eenvoudiger in gebruik heeft een betere kronkelroute functie en werk handig met via de MyDrive Cloud.
Garmin heeft veel meer instellingen kan omgaan met off-road en lijkt kwa bediening meer op de Garmin 210 maar je wil waarschijnlijk de OnRoute kaarten toevoegen om op de leuke wegen te komen.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist weer contact gezocht met TomTom. TomTom verwacht zelf dat die 40 euro medio eind Augustus (ja echt waar ;-) wordt gestort op de rekeningen van de mensen die hem hebben ingediend. Dit vanwege de drukte hiermee.
Heb hierbij wel even de vraag gesteld, hoe hun dat dan doen als er ook zo veel TomToms worden verkocht, of dat dan ook pas medio eind augustus wordt geleverd allemaal ;-)
Ik vind jouw wel gemeen. Beetje TomTom zitten pesten.





:+
 
Da's een hoop geld. Ik betaalde 340 bij een aanbieding. (Denk ik). In ieder geval geen 400 of meer.

Knap als jij een premium gevonden hebt voor 340eur dat is toch vlug meer dan 30% korting op de advies prijs.
Was in ieder geval dik tevreden voor 400 aangezien ik al maanden erna loop te kijken ;)
 
Kan je bij de riders eigenlijk wel opgeven dat de weg is opgebroken en dat je niet verder dan - ik weet dat de oude riders die echt heel simpel was: grrote knop met vermijd obstakel. Ik heb zelf een rider 410 en en garmin 595 die ik simultaan gebruik.. Rider blinkt uit in eenvoud (en das gelijk ook het zwakke punt) en vermijden van files. Verder is de GUI van tomtom buitengewoon slecht. Totaal niet te bedien met je handschoenen: Scherm reageert ruk en de icoontjes zijn veel te klein. Oude rider was echt gemaakt voor handschoenen. De nieuwe riders zijn gewoon waterdichte tomtom go modellen.
 
Kan je bij de riders eigenlijk wel opgeven dat de weg is opgebroken en dat je niet verder dan - ik weet dat de oude riders die echt heel simpel was: grrote knop met vermijd obstakel. Ik heb zelf een rider 410 en en garmin 595 die ik simultaan gebruik.. Rider blinkt uit in eenvoud (en das gelijk ook het zwakke punt) en vermijden van files. Verder is de GUI van tomtom buitengewoon slecht. Totaal niet te bedien met je handschoenen: Scherm reageert ruk en de icoontjes zijn veel te klein. Oude rider was echt gemaakt voor handschoenen. De nieuwe riders zijn gewoon waterdichte tomtom go modellen.
Klopt allemaal.

TomTom luistert niet naar de motorrijdende consument.
Het enigste wat je mag is een nieuwe kopen.
 
Kan je bij de riders eigenlijk wel opgeven dat de weg is opgebroken en dat je niet verder dan - ik weet dat de oude riders die echt heel simpel was: grrote knop met vermijd obstakel.

Deze optie zit nog steeds in de nieuwe riders maar allen als je een ITN route rijd. (Geen knop meer maar in menu. Tip! maak van deze de eerste menu optie)

De voorkeur is tegenwoordig voor het rijden van Tracks en dan vind tom tom snel een alternatief als deze binnen korte afstand beschikbaar is.
Indien er grote afstanden omgereden moeten worden is de Rider inderdaad niet behulpzaam en stuurt je lang terug naar het punt waar je de route bent verlaten.
Door de route opnieuw te laden en niet op rijd te drukken of met het gebruik van een POI track overlay en war zoom werk heb je zo een alternatief gevonden.

Bij het rijden van tracks helpt de Garmin je helemaal niet met een alternatief daar herberekenen dan uit moet staan. Hier is zoomen en zelf een alternatief zoeken dan ook de oplossing.
 
Ah oke. Garmin kan ik lezen en schrijven (en ook met de oudere tomtoms) maar die nieuwe is, hoe makkelijk die ook is, soms te dom om de simpelste dingen te doen. Bij itn kan je altijd zeggen ga naar volgende waypoint ofzo
 
Laatst bewerkt:
Ja, je krijgt bij het rijden van een route een nieuw menu item "Huidige route" hier kun je o.a. route punten overslaan alternative stukken route laten berekenen en tonen (3) en de route beëindigen. (Bij een track heet deze menu optie huidige Track)

Om het schuiven in het menu (wat inderdaad iets lastiger is met handschoenen) zoveel mogelijk te voorkomen kun je zelf de volgorde van het menu aanpassen.

Ik heb op de punt van mijn handschoen een geleidend puntje gemaakt. hiermee wordt het bedienen van het menu een stuk eenvoudiger. Er zijn tegenwoordig ook motorhandschoenen te koop die hier af fabriek al een voorziening voor hebben waardoor je een telefoon of TomTom Rider beter kunt bedienen.

Bij aanschaf van zowel een TomTom als een Garmin zul je er bij beide wat tijd en energie in moeten steken om er goed mee om te leren gaan.
Ik heb nooit goed kunnen wennen aan de Garmin daar ik voor de verschillende opties telkens te veel instellingen moest aanpassen.(die ook nog eens in verschillende menu's zitten)
Als ik in een Garmin templates had kunnen maken was ik waarschijnlijk niet overgestapt op TomTom.
(Denk hierbij aan "Route maken op toestel " OnRoute kaart herberekenen aan enz. "Track rijden" Here kaart herberekenen uit enz.)

Met mijn TomTom rijd ik voornamelijk tracks (met POI track overlay) maar maak ook geregeld een spannende route op het toestel zelf of gewoon vrij rijden met de kaart aan. Hiervoor hoef ik niet telkens van kaart te wisselen en route voorkeuren aan te passen of het toestel de rebooten.
 
Deze problemen krijg je alleen wanneer je echt een route rijd. Wanneer je namelijk de route omzet naar een track, ben je er vanaf.

Het enige wat je even moet doen is even om de weg werkzaamheden heen rijden en weer op de route terecht komen. Dan pakt de TomTom de route verder weer op. Dit geld ook voor Garmin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan