Tol besparen in Frankrijk

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
2.563
685
Vianen
We weten allemaal dat als je door Frankrijk rijdt, je daar tol moet betalen, maar toch laat 1 op de 10 automobilisten zich verrassen. Door de juiste route te kiezen kan je nochtans veel geld besparen.
In Frankrijk is de exploitatie van de snelwegen in handen van verschillende bedrijven.
Vandaar dat je op bepaalde trajecten geen tol moet betalen en dat de tol op bepaalde trajecten duurder is dan op andere. De gemiddelde tolprijs in Frankrijk is 9 eurocent per kilometer.

Je kan flink wat geld besparen door je route goed te plannen.
Er zijn grote stukken autoroute waar je niet voor hoeft te betalen.
Zo betaal je op de A31 van Luxemburg naar Nancy geen tol.
Bovendien is tanken in Luxemburg een stuk goedkoper, waardoor je niet alleen bespaart op tolkosten, maar ook op brandstof.

Men berekende de tol- en brandstofkosten voor de belangrijkste routes naar de Côte d'Azur, vertrekkende vanuit Antwerpen. Wie via Luxemburg rijdt, bespaart meer dan 33 euro op de hele reis!

Flitsmeldingen

Wie van of naar het zuiden van Frankrijk gaat, komt ook een groot deel van de meest actieve flitspalen van Frankrijk tegen. Vooral wie naar de Côte d'Azur en de Provence trekt, moet goed opletten onderweg en dit vooral op de A31 tussen Luxemburg en Dijon. Dat is het stuk waar de meeste geflitst worden
 
De beste manier om tol te besparen in Frankrijk, is niet naar Frankrijk gaan
 
We weten allemaal dat als je door Frankrijk rijdt, je daar tol moet betalen, maar toch laat 1 op de 10 automobilisten zich verrassen. Door de juiste route te kiezen kan je nochtans veel geld besparen.
In Frankrijk is de exploitatie van de snelwegen in handen van verschillende bedrijven.
Vandaar dat je op bepaalde trajecten geen tol moet betalen en dat de tol op bepaalde trajecten duurder is dan op andere. De gemiddelde tolprijs in Frankrijk is 9 eurocent per kilometer.

Je kan flink wat geld besparen door je route goed te plannen.
Er zijn grote stukken autoroute waar je niet voor hoeft te betalen.
Zo betaal je op de A31 van Luxemburg naar Nancy geen tol.
Bovendien is tanken in Luxemburg een stuk goedkoper, waardoor je niet alleen bespaart op tolkosten, maar ook op brandstof.

Men berekende de tol- en brandstofkosten voor de belangrijkste routes naar de Côte d'Azur, vertrekkende vanuit Antwerpen. Wie via Luxemburg rijdt, bespaart meer dan 33 euro op de hele reis!

Flitsmeldingen

Wie van of naar het zuiden van Frankrijk gaat, komt ook een groot deel van de meest actieve flitspalen van Frankrijk tegen. Vooral wie naar de Côte d'Azur en de Provence trekt, moet goed opletten onderweg en dit vooral op de A31 tussen Luxemburg en Dijon. Dat is het stuk waar de meeste geflitst worden

Dat is ook precies een enorm kutstuk B| :X Veel te druk en smalle stukken.

Wij komen uit Z-W-NL en gaan tegenwoordig altijd over Reims en steken zo Noord-Frankrijk over, lekker rustig daar, tot we weer aansluiten op de weg naar Lyon.
op de terugweg altijd weer een verademing om weer links af te slaan richting Reims en al die zwoegers hutjemutje richting Luxemburg zien schuifelen.


Je kunt alle tolwegen ontwijken maar houd er dan wel rekening mee dat je totale reistijd werkelijk omhoog vliegt. (houd voor de gein eens bij hoeveel rotonde's je dan passeert :X :( ) En daarmee ook het hogere verbruik van benzine
Wij kiezen altijd voor de tolwegen om de reistijd tot een minimum te beperken.

Mijn ouders zijn pensionada's en zitten elk jaar een paar maanden in Spanje, met de caravan. Mijn vader is nogal op de penning, maar zelfs hij is gestopt met die prutweggetjes en pakt de tolwegen lekker.
 
Bovendien is tanken in Luxemburg een stuk goedkoper, waardoor je niet alleen bespaart op tolkosten, maar ook op brandstof.

Toen we nog over Luxemburg reden, gaf ik altijd extra gas, als die tankstations in zicht kwamen.
Gottegot wat een tobbers staan daar altijd allemaal achter elkaar zeg :')
Een uur in de rij en een hoop frustratie voor een paar euro 'winst' op de benzine. Nou mij niet gezien..... :r

Wil je trouwens een goede tip, om toch een paar euro te "verdienen" in Luxemburg?
Zoek vantevoren even op Google, ga in Luxemburg de snelweg af. Er liggen een aantal tankstations niet ver van de snelweg af, ga daar tanken, nog goedkoper dan de tankstations langs de snelweg en geen wachtrijen.
(we hebben vrienden die een tijdje in Luxemburg hebben gewoond, daar gingen we wel eens koffie drinken op reis naar vakantie)
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vindt ik de tol voor motoren in Frankrijk erg schappelijk.
En soms zelfs voor motoren gratis. (Pont du Normandië) De langere reistijd, en de extra km's maken het meestal niet waard om de tolwegen te vermeiden.
 
persoonlijk vind ik het in Frankrijk geweldig om de route national te rijden, met de motor heb ik dat nog niet gedaan, met de auto wel. tis ook een stukje jeugdsentiment (zei hij op z'n 26ste...) omdat we dat altijd met de auto+caravan reden als toen ik nog met mijn ouders en broertje op vakantie ging. lekker door de kleine dorpjes met Chris de Burgh aan met het album Into the Light *droomt weg bij herrineringen aan vroeger*...
dus dit jaar ga ik dat lekker met de motort doen! langs Metz naar Chateau Salins richting St Die des Vosges en Colmar. daar komen geen tolwegen aan te pas!
 
Dan wordt het heerlijk rustig op de tolweg, kan ik lekker doorblazen naar Spanje.
 
Laatst bewerkt:
en die 33 euro met welk voertuig was dat. het scheelt nogal of je een grote auto voltankt of een motorfiets tankje van 15 liter.
en als je in Frankrijk even van de snelweg af gaat om te tanken bij zo'n grote weiland supermarkt (liggen vaak vlak naast de afrit) tank je bijna net zo goedkoop als bij de snelwegpomp in luxemburg waar je soms een uur in de rij staat. eventuele versnaperingen zijn bij de supermarkt ook een stuk voordeliger. en die paar minuten in de airco van de super vind ik veel minder erg als een uur in de brandende zon.
nee dan tank ik wel lekker waar het nodig is en geef op een hele tank een euro meer uit daar gaan we ook niet dood van. maar dan heb ik wel een uur braden in het pak en een uur ergernis bespaard.
en als je dan ook nog eens de werkelijke kosten rekent van het omrijden wat je vaak doet als je via luxemburg rijdt is de besparing nihil geworden op de hele route du solei.
 
Laatst bewerkt:
We weten allemaal dat als je door Frankrijk rijdt, je daar tol moet betalen, maar toch laat 1 op de 10 automobilisten zich verrassen.
Nee hoor, er zijn meer wegen dan alleen de Autoroute.
N10 bv, grote stukken 2x 2 baans met een middenberm, 100km/h en helemaal gratis. In Nederland zouden we dat gewoon snelweg noemen. Rijdt heerlijk, laat ze allemaal maar lekker betalen om stil te staan op de autoroute :W
 
N10 vorige week nog gereden, en de A20 geheel gratis van Vierzon tot Brive met geweldige bochten.
 
Met de motert betaal ik nooit wat vaak ken je langs zo'n slagboom rijden dan effe een poepie gas en klaar is Kees.
Of bij benzine pompen ed via de personeelsingang naar buiten ook goetkoop. *O*
 
Laatst bewerkt:
Toen we nog over Luxemburg reden, gaf ik altijd extra gas, als die tankstations in zicht kwamen.
Gottegot wat een tobbers staan daar altijd allemaal achter elkaar zeg :')
Een uur in de rij en een hoop frustratie voor een paar euro 'winst' op de benzine. Nou mij niet gezien..... :r
)


Als je Luxemburg net bent ingereden kom je inderdaad al snel een eerste pomp (BP) tegen waar half Nederland tankt. Uren verdriet. Maar niet als je de afrit erna (Mamer afrit 2) neemt en onderaan rechts gaat tot aan de eerste pomp een stukje verder ;) De weg blijven volgen (6) om aan de andere kant weer de snelweg op te kunnen gaan.
 
Als je geen tol wil betalen neem je toch gewoon de RN? Gewoon de groene borden volgen. Als je op wil schieten pak je de blauwe borden Peage en leg je een paar euro neer.
De Peage is stomvervelend, dat wil je met de motor toch vermijden? Op het vakantiebudget maken die paar tientjes niet uit.
 
Daar ga je de tolwegen echt niet vermijden :W

Het duurt een paar maanden maar dan landen de rekeningen vanuit Noorwegen vanzelf in de brievenbus :X


Keurige brief met rekening, en prijzen vielen me nog wel mee ook.

En ja, je kunt er wel om heen, maar dat is, net als in Frankrijk, goed plannen.
 
Als je geen tol wil betalen neem je toch gewoon de RN? Gewoon de groene borden volgen. Als je op wil schieten pak je de blauwe borden Peage en leg je een paar euro neer.
De Peage is stomvervelend, dat wil je met de motor toch vermijden? Op het vakantiebudget maken die paar tientjes niet uit.

dit!

the Journey is the Destination.

rijden is belangijrker dan aankomen (anders ga je maar met een prijsvechter-airline)
 
Nou is het voor mij niet aan de orde (de kans dat ik ooit van Nederland naar Frankrijk ga rijden is minder dan miniem) maar als voor een lullige drieëndertig euro dat soort fratsen moet gaan uithalen, laat dan maar zitten. |(

Op vakantie wil ik best wel een béétje op m'n uitgaven letten maar dit soort bedragjes gaat echt nergens meer over... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan