Toermotor voor lange mensen, 2008 editie

wimmi

Die hard MF'er
24 jul 2007
709
0
Alkmaar
Facebook
Er zijn topics vol geschreven met types, merken en series van motoren die specifiek geschikt zouden zijn voor lange mensen. Maar ik heb daar eigenlijk nooit wat aan gehad.

Ik ben niet zozeer lang (1,98m) maar vooral door mijn benen en armen zijn confectiematen nooit passend. Ik koop kleding altijd in de lengtematen en "lange mouwen".

Dit probleem heb ik dus ook met motoren:
mijn knieën steken uit, passen niet goed in de kuip en door lange armen zit ik rechtop in de wind en krijg snel last van mijn polsen.

Dus ik ben al enige tijd op zoek naar een "perfect zittende" toermotor waar ik comfortabel mee door de stad en over de snelweg kan.
Ik heb een beperkt budget (wie niet eigenlijk) en ben daardoor beperkt in het type motoren en de minimale leeftijd.

Ik heb nu veel tijd en onderzoek gestoken in de zoektocht naar deze perfecte tour-der, en ik wil mijn ervaringen en bevindingen graag hier op het forum posten. Zelf heb ik ook veel baat gehad bij tips en ervaringen van anderen.

Ik heb aan de hand van oude forum-posts een aantal type motoren geprobeerd die (in de prijsklasse tot 5.000 euro) voor lange mensen geschikt zouden zijn:
  • Kawasaki GTR 1000
  • Suzuki Diversion 900
  • Honda Pan European
  • BMW R 850/1100 R(T)

Ik zal ze allemaal kort en puntsgewijs even afwerken, maar mijn conclusie is nu al: ze zijn op de BMW's na allemaal ongeschikt voor echt lange personen.

Een GTR1000 is een erg zware motor (350kg) met een grote kuip waar desondanks mijn knieën net-niet in passen. De voorruit is groot, maar niet verstelbaar en precies te kort zodat ik juist extra veel turbulentie voor mijn helm kreeg. Het geruk en gebulder aan mijn hoofd maakte rijden dodelijk vermoeiend.

Bij het passen van de Honda Pan European in de showroom waren de problemen hetzelfde. Een grote logge motor met schermen waar je net-niet in past. Tot een proefrit ben ik niet eens gekomen: ik had bij "proefzitten" al zere benen.

De veelgeroemde Diversion lijkt groot genoeg voor iedereen: geen brede kuip zodat lange benen er netjes omheen passen en een rechtop-zit voor uren comfortabel rijden.
Ik heb op een 1996 model gereden, en dat viel vies tegen.
De stepjes zitten veel te hoog zodat mijn voeten teveel moeten buigen om de pedaaltjes te kunnen bedienen. De zit is rechtop, maar toch nog behoorlijk schuin, waardoor ik teveel op mijn polsen leun. Dat doet na 15 minuten al pijn. De hele zithouding is verkrampt en het ruitje is te klein om je enigszins uit de wind te houden.

En dan is er nog de BMW R- of K-series. Ik heb er niet op gereden om de simpele reden dat ze te veel kilometers op de klok hebben staan voordat ze betaalbaar worden. Je komt snel aan een dure revisie die de motor opeens een stuk duurder maken.

Let wel: ik heb de bovenstaande motoren puur en alleen op twee zaken beoordeeld: rijcomfort voor "lange" mensen en prijs.
Deze toermotoren die te koop zijn onder de 5000 euro zijn eigenlijk gewoon allemaal "te klein". -O-

Wat zijn nu dan wel goede kandidaat motoren waar je mee kan proefrijden en niet binnen 5 minuten met kramp te moet afstappen?

Ik zal ze in deze thread de komende dagen/weken posten!
 
Laatst bewerkt:
Testrit: de Yamaha TDM 900

Op een of andere manier was mijn nooit opgevallen dat een TDM een goede kandidaat voor de lange man kon zijn. Maar een tevens lange verkoper wees me erop: ik ben 'm dankbaar voor te tip.

Maar na een nachtje Googlen en spitten op het motor-forum las ik onheilspellende berichten: motoren uit de 850 serie hebben een naar probleem met de krukas dat voor veel problemen kan zorgen.
Maar fabrikanten kunnen hun fouten verbeteren (hoewel ik over BMW anders hoor ;)) en heb ik een motor van Yamaha uit de TDM 900 vandaag proef-gereden.

De rij-eigenschappen van de motor is een kwestie van smaak: dat moet je zelf maar bepalen. Om een idee te krijgen heb ik deze review even gegoogled.

Maar de zithouding is comfortabel en ontspannen.

Voor mij betekent rijden op een te kleine motor dat ik me constant omhoog duw op het zadel om niet teveel "opgevouwen" te zitten.
Dit 'opduwen' is vermoeiend en zorgt dat ik geen goede feeling met de motor heb en manouvreren moeilijker en zwaarder is.

De TDM 900 past precies tussen m'n benen :$ Mijn voeten rusten onder de juiste hoek op de stepjes wat schakelen en remmen makkelijk maakt.
Het stuur is lekker hoog, dat vinden mijn polsen en nek fijn: die zijn minder gespannen.

Ik miste naar mijn smaak een groter windschermpje om het lawaai wat te beperken (touring he? :z) maar met een grotere ruit of een VARIOscreen kan er wel wat aan gedaan worden.

Kortom: hij past en ik zou 'm zeker overwegen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf niet absurd lang ofzo (1.93 volgens de officiële papieren) en rij op een FJ1200. Ik kan hier prima op zitten, met als enige nadeel dat mijn knieën tegen de kuip aankomen. Ik kan ze er als het ware tegenaan laten leunen. Opzich ook wel lekker ontspannen op de snelweg. Met een ander zadel zou zoiets wel op te lossen zijn (iets verder naar achteren zitten), maar ik heb er verder geen last van.

Daarnaast is de FJ1200 een relatief lage motor: mijn vriendin (die toch een kop kleiner is dan ik) kan met haar voeten bij de grond aanraken als ze op de motor zit. Ik heb zelf de motor nooit als te laag ervaren.

Qua wind: er zit bij mij een iets hogere tourruit op. Eigenlijk onstaat daardoor net iets teveel druk vlak onder mijn helm. Kan na lange afstanden wellicht wat vervelend gaan worden. Heb geen ervaring met de originele ruit.

En als een TDM bevalt: wellicht ook eens de Vstrom (650 of 1000) proberen, of de Varadero? BMW R1200GS (of de 1150) lijkt mij ook wel wat trouwens...
 
BMW R 850/1100 R(T)

En dan is er nog de BMW R- of K-series. Ik heb er niet op gereden om de simpele reden dat ze te veel kilometers op de klok hebben staan voordat ze betaalbaar worden. Je komt snel aan een dure revisie die de motor opeens een stuk duurder maken.


Wat zijn nu dan wel goede kandidaat motoren waar je mee kan proefrijden en niet binnen 5 minuten met kramp te moet afstappen?

Ik zal ze in deze thread de komende dagen/weken posten!

Wat is te veel, aan kilometers? Je kan rustig een BMW kopen met 70 of 80k op de klok, zeker die Rxxxx R/RS/S/GS gaan zo 200k mee zonder de genoemde revisies hoor. Heb zelf een R1100GS gekocht met 75k op de teller, en heb er inmiddels 10k bij gezet, en ik heb absoluut niet het idee dat ik binnenkort aan de beurt ben met een rivisie. Sterker nog, binnenkort breng ik hem weer een paar duizend km. verderop tijdens de vakantie. Geen twijfel dat hij die weer goed doorkomt :Y
 
In jouw prijsklasse is wellicht een Honda Goldwing GL 1200 interessant. Super comfortabel, oerdegelijk, de zit is prima voor lange mensen en de windbescherming is top.
 
Ben zelf sinds kort trotse bezitter van een R1100RT. Gebruik de motor voor woonwerk, en maak dus best wat km's.

Ben zelf 1.96 lang, mijn knieen passen in de kuip met het zadel in de hoogste en in de middenstand.
Mijn RT had al >100dkm gelopen. Daar was de prijs dan ook naar. Voor revisie ben ik voorlopig nog niet bang.

Mijn grootste probleem is eigenlijk altijd het scherm en de bijbehorende herrie. Inmiddels heb ik een ZTechnik scherm erop zitten, en daar ben ik best tevreden mee. 100% is het echter nog steeds niet.
 
Dank voor de reacties hier :-)

Ik probeer zoveel mogelijk modellen te testen/keuren die nu tweedehands te koop zijn.

@ Blue Pugilist: de goldwing is misschien een beetje "over the top" voor mijn woon-werk verkeer: niet zo wendbaar, maar veel belangrijker: hij heeft minder ruimte dan het lijkt.

Ik heb voor de nieuwsgierigen laatst de Kawasaki GTR 1400 gereden.
Wat een luxe is dat zeg! Een grote soepele 4-cilinder die bijna onhoorbaar door de stad suist en luxe-voorzieningen als automatische choke en electrisch verstelbaar ruit om de wind precies naar je de weersomstandigheden te laten "flowen".

Stel nou dat je forse regen en wind tegen heb, dan is een electrische ruit op de hoogste stand een goede bescherming tegen de regen op je borst en eventueel zelfs in je helm.
Maar bij 30 graden zon zit je te zweten achter zo'n stuk glas: door hem om de laagste stand te zetten krijg je de veelbesproken vrijheid en wind door de haren weer terug.

De GTR1400 is werkelijk een topmodel van Kawasaki, tegen een top-prijs :-) Ver boven mijn budget, maar alsnog een plezier om te rijden.

Ondanks al deze luxe is-ie niet af-fabriek voor "langbenige" mensen geschikt. Ik zit te laag in het zadel zodat ik met mijn benen net buiten de uitsparing in de tank steek, wat weer lastiger manoeuvreren is.
De ruit was in de hoogste stand nog steeds niet goed "dekkend" tot over mijn hoofd.


Maar de garagehouder wist raad: hij adviseerde mij om in dat geval het zadel een paar centimeter te laten verhogen door een lokale zadelmaker en een andere (hogere) ruit te laten monteren.

Misschien is dit wel de oplossing voor veel mensen die net-niet uitkomen met de knieën en een lage zit: bel de een zadelmaker op en informeer wat het verhogen / opnieuw bekleden van een buddy kost, misschien dat je dan wel een -voor de rest- perfecte motor kan rijden.

Voor mij was de GTR een fijne motor - niet om wild van te worden, maar ik zou er zo de 250km naar mijn zus op kunnen rijden, als ik ooit zou wennen aan de ietwat sportieve (voorover-) zit. En als ik ooit het geld ervoor had :o
 
Voor de BMW-enthousiasten:

Ik heb van twee soorten beurten/revisies gehoord die nogal ellende opleveren:

  1. Het cardan dat tegen de 100.000km moet worden gereviseerd
  2. In de boxer-uitvoeringen: de bougie-keuze en -afstelling die van de fabriek af niet optimaal zijn en daardoor wat "bokkig" rijgedrag vertonen.
Ik kan daar zelf niet over meepraten: ik heb nog geen BMW gevonden in mijn prijsklasse om te proberen. ;)
 
1. Valt mee hoor
2. Boxers hebben wel eens last van dat bokkige gedrag (vaak KFR), goede bougies er in je minimaliseert het.

Ach, nog een voordeel voor jou op een BMW: Voetsteunen verlagen gebeurt heel veel, net zoals zadels ophogen. Zeg maar :W tegen je probleem :Y

BMW moet je trouwens wel liggen, met boxer en cardan. Bepalen samen wel het nodige aan rijgedrag ;)
 
BMW moet je trouwens wel liggen, met boxer en cardan. Bepalen samen wel het nodige aan rijgedrag ;)
Daarom! :]
Ik probeer dus ook zoveel mogelijk andere motoren uit: ben ik eindelijk eens ergens goed mee op de hoogte!
 
Wat ik in dit topic mis is het mooie merk Triumph.
Dit is juist een merk waar de langere medemens goed uit de voeten kan.
Vooral de oudere modellen zoals de Sprint 900, Trophy 900/1200 en niet vergeten de Tiger.

Aangezien het budget 5000 eurootjes is zou ik zeker eens een Triumph proberen.

Wat ik eigenlijk niet lees bij de BMW R1100RT probleempjes zijn de versnellingsbakproblemen. Die komen vooral voor bij de modellen tot 1998.
Wanneer de bak bij een beetje flink gasgeven uit zijn 3de versnelling schiet mag je gaan rekenen op een revisie van bak en koppeling.

Bij Ruud de Jong in Enkhuizen staan regelmatig R11**RT / GS te koop voor bedragen die binnen je budget passen. Deze hebben dan wel een behoorlijke tellerstand, maar dat schijnt voor een BMW een eitje te zijn.


Have fun bij je zoektocht.
 
:^
Ik ben 1m87, en heb zowel een 900 as een 600 (van men vriendin)
De 900 past echt perfect. De 600 lijkt me net iets te klein, ik zit er wel goed op, comfortabel ook voor ritten van +200km, maar de voetsteunen zouen toch wat lager mogen.
 
Ik ben zelf 1.93 en rijd een R1150RT uit 2003. (mijn budget was 'iets' hoger).
Maar ben er erg tevreden mee. Knieen komen net niet tegen de kuip in de middelste stand van het zadel. Heeft ook een electrisch ruitje alleen zit ik er wel aan te denken om er een hoger ruitje op te zetten omdat het nog redelijk turbulentie rond mn helm geeft. (maar dat is geen grote uitgave gelukkig).

Verder geen last van KFR gehad (scheelt misschien omdat het twinspark is). En bokkig is die ook niet, ik kan prima in de lage toeren rijden zonder dat hij gaat bokken.
Al heeft een R toch wat meer de voorkeur om tussen de 3 en 4 duizend+ toeren te rijden, maar door de stad kun je prima rond 2.000 toeren rijden.

En ik heb de mijne ook gekocht vorig jaar (juni) met 68 duizend op te teller, staat ondertussen ruim 85 duizend op. En de motor rijdt nog als een zonnetje.

Onderhoud is ook maar om de 10.000 km, bij andere merken wil dat nog wel eens sneller zijn hoorde ik.


Heb je ook eens op een R1xxxGS gezeten? Die staan erom bekent dat ze lekker hoog zitten.
btw. zo'n triumph tiger, ik hoorde dat die nogal duur in z'n onderhoud was, klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Misschien een beetje ouwe koek voor je maar ik ben, wat zitten en degelijkheid betreft errug blij met mn K100RS.

Ben 1.93 lang, met lange poten, die passen prima achter de tank van de K. Wel is het een soort van sportief gebouwde motor. De kuip is vrij laag zodat je met je helm flink in de wind zit, en je zit een beetje voorover geleund, zeker niet TDM achtig.
Ook met mn lief achterop nog makkelijk urenlang vol te houden, is ook de eerste motor waar ik dat mee kan.

Oerbetrouwbare motor die je voor een beetje geld kunt vinden.
Niet de meest flitsende, maar zeker voor woonwerkverkeer en lange ritten nog steeds een hele goeie.
 
quote:
jeffrey (yamaha) schreef op 18 maart 2008 @ 21:24:
ik ben dan iets kleinerde! 1.96 lang maar ik rij op een yamaha diversion 600. en dat bevalt me wel goed...


Dan moet je nodig eens wat anders proberen of je rijdt korte ritten.

Een diversion 600 is geen lange mensen motor.

nouw ben beginnende motor bestuurder! en had zaterdag 100 km's gereden en later 40 km's gereden maar, ik nergens last van!
 
Zo, ik ben even druk geweest met het dagelijkse leven O-), maar ik neem even de moeite om te reageren op jullie reacties:

Wat ik in dit topic mis is het mooie merk Triumph.
Dit is juist een merk waar de langere medemens goed uit de voeten kan.
Klopt! Ik heb paar jaar geleden eens op een Triumph gezeten, en ik zou voor de volledigheid daar ook op moeten rijden.

Ik zie alleen zo weinig van te koop! :$ Misschien dat ze snel weer verkocht worden, maar hier in de regio zijn ze zeldzaam.

Mr. Zed:
Dan moet je nodig eens wat anders proberen of je rijdt korte ritten.

Een diversion 600 is geen lange mensen motor.
nou ben beginnende motor bestuurder! en had zaterdag 100 km's gereden en later 40 km's gereden maar, ik nergens last van!
Ik sluit me bij Mr. Zed aan: Een diversion is voor mensen tot 1m90 te doen, maar daarboven zit je net teveel opgevouwen. De stepjes zitten te hoog en mijn benen passen niet "in" de tank..
 
Laatst bewerkt:
Ritjes op de KVL-1000 en de VStrom DL-650

De KLV-1000 was volgens mijn dealer een one-night-stand creatie tussen Suzuki en Kawasaki. Of eindelijk meer: een Kawasaki-customized versie van de Suzuki V-Strom DL-1000.

Het zal me dus eindelijk een zorg zijn hoe het beestje heet, maar een KLV-1000 is oranje en een stuk zeldzamer (op marktplaats.nl) dan een Suzuki DL-1000.
Maar dat is precies wat ik wel leuk vind aan de Kawasaki-versie: een lekker hoge motor met een opvallende kleur. De 1000cc V-twin maakt een lekker grommend (en ploffend :o) geluid en vanwege zijn formaat ben je op de weg imposanter dan de H3-Hummer.
De KLV deed me vooral denken aan dit beestje, en ik voelde me er ook zo wendbaar en snel mee als een insect!

De zithouding is geweldig, benen en voeten passen goed op te stepjes, schakelen gaat als vanzelf. Het voorruitje is te klein: je bovenlijf zit eigenlijk bijna helemaal in de wind. Ik denk dat je met een slim voorruitje dit wel kan verhelpen, maar dat beperkt wel de rij-ervaring!

En wat voor een rij-ervaring; zo wendbaar als een vlieg, en krachtig als een sprinkhaan, want de motor steigerde regelmatig bij enthousiast wegrijden. Wheelies zijn hier niet onmogelijk mee!

Maar omdat ik helemaal geen type ben voor zulk stuntwerk (ik heb een keer gestunt waarna ik 3 maanden in het ziekenhuis moest blijven.. :N), maar toch de rij-ervaring van de V-Strom wilde herhalen, heb ik via een mede MF-er een DL 650 gereden.
De 650 is eigenlijk de tamme uitvoering van de KLV/DL-1000. Minder fors, niet steigerend en een iets lagere zit.
Verder heeft het dezelfde rij-houding: rechtop, goed overzicht op de weg en een V-twin die soepel(er) pakt en accelereert. Een motor waar je zo op wegrijdt.

Ik ben er niet uit welke voor mij de ideale V-Strom zal zijn: een brute 1000cc all-road voor de lange afstands-ritten en een kick, of een rustigere 650 waarop je soepel door de stad en 20 minuten snelweg-files laveert, zonder kick maar zo zeker als in een auto. :]
 
Ik heb aan de hand van oude forum-posts een aantal type motoren geprobeerd die (in de prijsklasse tot 5.000 euro) voor lange mensen geschikt zouden zijn:
  • Kawasaki GTR 1000
  • Suzuki Diversion 900
  • Honda Pan European
  • BMW R 850/1100 R(T)

Ik zal ze allemaal kort en puntsgewijs even afwerken, maar mijn conclusie is nu al: ze zijn op de BMW's na allemaal ongeschikt voor echt lange personen.

Ik rijd zelf op een BMW R850R en het is een heerlijke motor, maar ik zou hem niet specifiek aanraden voor lange mensen. Ik ben niet heel lang, 1,70m ongeveer en zeker geen lange benen, maar ik zit er al met behoorlijk gebogen knieen op. Met het zadel op de hoogste stand kon ik goed met mn voeten bij de grond, maar ik vind dat hij fijner stuurt met het zadel op de middelste stand.

Het is jammer dat ze zo duur zijn, anders zou een R850/1100/GS echt iets voor jou zijn. Een hoge motor met een fijne zithouding.
 
Waarom probeer je niet eens een BMW R 1100 RS uit. In plaats van die veel duurdere RT. Ik ben zelf 1.96 en pas hier prima op. Er zijn diverse ruiten verkrijgbaar en de ruit is instelbaar zodat je hem altijd goed kunt afstellen. En het zadel is ook in hoogte verstelbaar.
Onder de 5000 euro heb je ruime keuze en ook met vrij lage km standen. De mijne heeft ongeveer 48000 km gelopen en kostte lang geen 5000 euro.
 
Waar ik trouwens ook erg goed op paste was de suzuki GSX 1100 F.
Inmiddels wel een wat oudere motor maar dat is de FJ 1200 ook. En beide zijn gewoon oerdegelijke motoren.
 
Ik ben zelf 1,96m en rijd een Honda CB1000 (is een naked dus hoort in een ander topic, dat weet ik). Heb in het verleden veel gereden op TDM en V-strom en die kan ik je van harte aanbevelen. Lengte is geen probleem en flexibel in rijgedrag. Zijn gemoedelijke motoren waar je ook lekker stevig mee kunt rijden. Vind de TDM iets soepeler. Voor wat betreft km stand denk ik dat je je niet te veel moet laten afschrikken. De motoren van tegenwoordig kunnen net als 'koekblikken makkelijk de klok rond. Mijn motor heeft 82k op de teller en loopt nog als een zonnetje.
 
[zeikmodus]

Wat is een Suzuki Diversion?

[/zeikmodus]

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan