Er zijn topics vol geschreven met types, merken en series van motoren die specifiek geschikt zouden zijn voor lange mensen. Maar ik heb daar eigenlijk nooit wat aan gehad.
Ik ben niet zozeer lang (1,98m) maar vooral door mijn benen en armen zijn confectiematen nooit passend. Ik koop kleding altijd in de lengtematen en "lange mouwen".
Dit probleem heb ik dus ook met motoren:
mijn knieën steken uit, passen niet goed in de kuip en door lange armen zit ik rechtop in de wind en krijg snel last van mijn polsen.
Dus ik ben al enige tijd op zoek naar een "perfect zittende" toermotor waar ik comfortabel mee door de stad en over de snelweg kan.
Ik heb een beperkt budget (wie niet eigenlijk) en ben daardoor beperkt in het type motoren en de minimale leeftijd.
Ik heb nu veel tijd en onderzoek gestoken in de zoektocht naar deze perfecte tour-der, en ik wil mijn ervaringen en bevindingen graag hier op het forum posten. Zelf heb ik ook veel baat gehad bij tips en ervaringen van anderen.
Ik heb aan de hand van oude forum-posts een aantal type motoren geprobeerd die (in de prijsklasse tot 5.000 euro) voor lange mensen geschikt zouden zijn:
Ik zal ze allemaal kort en puntsgewijs even afwerken, maar mijn conclusie is nu al: ze zijn op de BMW's na allemaal ongeschikt voor echt lange personen.
Een GTR1000 is een erg zware motor (350kg) met een grote kuip waar desondanks mijn knieën net-niet in passen. De voorruit is groot, maar niet verstelbaar en precies te kort zodat ik juist extra veel turbulentie voor mijn helm kreeg. Het geruk en gebulder aan mijn hoofd maakte rijden dodelijk vermoeiend.
Bij het passen van de Honda Pan European in de showroom waren de problemen hetzelfde. Een grote logge motor met schermen waar je net-niet in past. Tot een proefrit ben ik niet eens gekomen: ik had bij "proefzitten" al zere benen.
De veelgeroemde Diversion lijkt groot genoeg voor iedereen: geen brede kuip zodat lange benen er netjes omheen passen en een rechtop-zit voor uren comfortabel rijden.
Ik heb op een 1996 model gereden, en dat viel vies tegen.
De stepjes zitten veel te hoog zodat mijn voeten teveel moeten buigen om de pedaaltjes te kunnen bedienen. De zit is rechtop, maar toch nog behoorlijk schuin, waardoor ik teveel op mijn polsen leun. Dat doet na 15 minuten al pijn. De hele zithouding is verkrampt en het ruitje is te klein om je enigszins uit de wind te houden.
En dan is er nog de BMW R- of K-series. Ik heb er niet op gereden om de simpele reden dat ze te veel kilometers op de klok hebben staan voordat ze betaalbaar worden. Je komt snel aan een dure revisie die de motor opeens een stuk duurder maken.
Let wel: ik heb de bovenstaande motoren puur en alleen op twee zaken beoordeeld: rijcomfort voor "lange" mensen en prijs.
Deze toermotoren die te koop zijn onder de 5000 euro zijn eigenlijk gewoon allemaal "te klein".
Wat zijn nu dan wel goede kandidaat motoren waar je mee kan proefrijden en niet binnen 5 minuten met kramp te moet afstappen?
Ik zal ze in deze thread de komende dagen/weken posten!
Ik ben niet zozeer lang (1,98m) maar vooral door mijn benen en armen zijn confectiematen nooit passend. Ik koop kleding altijd in de lengtematen en "lange mouwen".
Dit probleem heb ik dus ook met motoren:
mijn knieën steken uit, passen niet goed in de kuip en door lange armen zit ik rechtop in de wind en krijg snel last van mijn polsen.
Dus ik ben al enige tijd op zoek naar een "perfect zittende" toermotor waar ik comfortabel mee door de stad en over de snelweg kan.
Ik heb een beperkt budget (wie niet eigenlijk) en ben daardoor beperkt in het type motoren en de minimale leeftijd.
Ik heb nu veel tijd en onderzoek gestoken in de zoektocht naar deze perfecte tour-der, en ik wil mijn ervaringen en bevindingen graag hier op het forum posten. Zelf heb ik ook veel baat gehad bij tips en ervaringen van anderen.
Ik heb aan de hand van oude forum-posts een aantal type motoren geprobeerd die (in de prijsklasse tot 5.000 euro) voor lange mensen geschikt zouden zijn:
- Kawasaki GTR 1000
- Suzuki Diversion 900
- Honda Pan European
- BMW R 850/1100 R(T)
Ik zal ze allemaal kort en puntsgewijs even afwerken, maar mijn conclusie is nu al: ze zijn op de BMW's na allemaal ongeschikt voor echt lange personen.
Een GTR1000 is een erg zware motor (350kg) met een grote kuip waar desondanks mijn knieën net-niet in passen. De voorruit is groot, maar niet verstelbaar en precies te kort zodat ik juist extra veel turbulentie voor mijn helm kreeg. Het geruk en gebulder aan mijn hoofd maakte rijden dodelijk vermoeiend.
Bij het passen van de Honda Pan European in de showroom waren de problemen hetzelfde. Een grote logge motor met schermen waar je net-niet in past. Tot een proefrit ben ik niet eens gekomen: ik had bij "proefzitten" al zere benen.
De veelgeroemde Diversion lijkt groot genoeg voor iedereen: geen brede kuip zodat lange benen er netjes omheen passen en een rechtop-zit voor uren comfortabel rijden.
Ik heb op een 1996 model gereden, en dat viel vies tegen.
De stepjes zitten veel te hoog zodat mijn voeten teveel moeten buigen om de pedaaltjes te kunnen bedienen. De zit is rechtop, maar toch nog behoorlijk schuin, waardoor ik teveel op mijn polsen leun. Dat doet na 15 minuten al pijn. De hele zithouding is verkrampt en het ruitje is te klein om je enigszins uit de wind te houden.
En dan is er nog de BMW R- of K-series. Ik heb er niet op gereden om de simpele reden dat ze te veel kilometers op de klok hebben staan voordat ze betaalbaar worden. Je komt snel aan een dure revisie die de motor opeens een stuk duurder maken.
Let wel: ik heb de bovenstaande motoren puur en alleen op twee zaken beoordeeld: rijcomfort voor "lange" mensen en prijs.
Deze toermotoren die te koop zijn onder de 5000 euro zijn eigenlijk gewoon allemaal "te klein".
Wat zijn nu dan wel goede kandidaat motoren waar je mee kan proefrijden en niet binnen 5 minuten met kramp te moet afstappen?
Ik zal ze in deze thread de komende dagen/weken posten!
Laatst bewerkt: