Titanium of RVS

K@W@

MF veteraan
8 okt 2004
21.338
12.991
nijmegen
Een collega heeft gevraagd of ik zijn linkpipe in kan korten ivm zelfbouw gsxr, hij zegt dat er een linkpipe en achterdeel van een R1 op zit, nu kan ik wel RVS lassen, maar hoe weet ik of het geen titanium is, dus hoe houd ik dit uit elkaar
 
opzich niet zo gek bedacht, maar waar vind ik een bak waar je een set bochten in kwijt kunt, en dan ook nog een paar mm verschil kan aflezen in volume?
 
Haakse slijper er op: vonken helder blauw-wit? -> Titanium

2x 9V batterij in serie. Min aansluiten op de pijp, plus aan een stukje vochtig keukenpapier, als je het keukenpapier tegen het materiaal houdt, en het verkleurd naar donker paars -> Titanium.
 
Gewoon wat slijpvonken van gewoon staal erop laten slaan. Het je na een paar dagen put corrosie, dan was t RVS (en kan je een nieuwe kopen), anders was t titanium. :+

Maar je zou het in veel gevallen ook moeten kunnen voelen of zien. Titanium is verdacht licht, zeker omdat het vanwege de hoge sterkte vaak heel dun uitgevoerd is. Daarnaast oogt t anders, het is vaak iets grijzer, terwijl RVS meer zilverachtig is.
 
Om goed titanium te lassen, las je best in couveuse gevuld met een bepaald soort gas, welk type weet ik niet meer.

volgens mij hebben we het hier over een uitlaat en geen onderdeel van een vliegtuig oid waar een certificaat bij moet dus kun je prima zonder couveuse lassen.
gas is gewoon puur argon waarmee je ook rvs,staal ,alu etc last.
net zoals bij een rvs uitlaat moet je backing gas gebruiken , alleen dan wel een grotere gas cup gebruiken zodat je las beter en langer beschermt is.
 

Zie de andere posts :P Heel schoon werken en zeer goed beschermen tegen de normale atmosfeer is nog belangrijker als normaal, krijg je bij rvs meer aan de oppervlakte oxide bij Titaan gaat het gelijk veel dieper, ben je in staat een mooi zilveren las te leggen met titaan dan zit het wel oké, beetje kleur erbij is ook nog acceptabel,is de las grijs vergeet het dan maar brokkelt het zo af.
 
Zie de andere posts :P Heel schoon werken en zeer goed beschermen tegen de normale atmosfeer is nog belangrijker als normaal, krijg je bij rvs meer aan de oppervlakte oxide bij Titaan gaat het gelijk veel dieper, ben je in staat een mooi zilveren las te leggen met titaan dan zit het wel oké, beetje kleur erbij is ook nog acceptabel,is de las grijs vergeet het dan maar brokkelt het zo af.

welke post's? de ene die zegt dat je het best kunt lassen in een couveuse maar niet weet welke gas er gebruikt moet worden? of de andere die een link post waar beweerd word dat een ''blauwe'' las acceptabel is terwijl dit voor het hoog waardig werk gewoon afkeur is?

het moet niet spannender gemaakt worden dan het is , het lassen van titanium is niks moeilijker dan rvs.
zit er meer voorbereiding aan? ja , dat klopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan