Titanium of RVS Headers

Prullebakje

Die hard MF'er
3 aug 2018
316
163
Groningen
Goedendag mede motorfanatiekelingen,

Ik heb een vraag voor de wat meer deskundige mensen onder ons, of wellicht is deze kennis gewoon niet voor mij weggelegd.
Nu on point: Ik wil headers bestellen voor mijn Z900, ik heb de optie tussen RVS en titanium. Kan iemand mij vertellen wat voor verschil er tussen deze twee zit naast natuurlijk het materiaal? Het prijsverschil is aanwezig dus ik wil graag weten wat het me opbrengt als ik dit verschil betaal.

Alvast bij voorbaat dank voor het verreiken van mijn kennis.
 
Het antwoord daarop is makkelijk:
Gemiddeld zullen titanium bochten zullen eerder scheuren als RVS bochten.
En als dat gebeurd zijn RVS bochten makkelijker te herstellen dan titanium.

Wat was nu ook alweer het punt van je reply ?

ben je zelf toevallig lasser?
of iemand nou bij mij komt met rvs of titanium bochten wat gescheurd is , het proces/handelingen blijft precies hetzelfde.
 
ben je zelf toevallig lasser?
of iemand nou bij mij komt met rvs of titanium bochten wat gescheurd is , het proces/handelingen blijft precies hetzelfde.

Nou ben ik geen professioneel lasser en las alleen soms wat voor de hobby, maar het lassen van titanium schijnt toch wel wat moeilijker te zijn: het smeltbad kan veel sneller vervuild raken en bij het lassen van titanium wordt er dan ook vaak gebruik gemaakt van een couveuse.

In hoeverre dit allemaal echt zo nauwkeurig komt durf ik niet te zeggen maar ik denk niet dat ze dat voor niets zeggen.

(ik heb hier nog een oud titanium spruitstuk liggen, maar door het gebrek aan titanium toevoegmateriaal heb ik nog nooit geprobeerd om hier aan te lassen want ik ben wel nieuwsgierig naar hoe dat zal gaan)
 
@Kuupertje ik laat eerst het systeem eronder zetten, koppel de accu los, weer vast en laat het systeem het eerst zelf oplossen. (met de huidige tech kan een systeem veel meer zelf regelen dan ik dacht) Mocht het zo zijn dat afstelling toch nodig is, dan laat ik dit doen. Momenteel zit er geen pwc in en als dat niet nodig is, dan bespaar ik mij die 300 euro liever.

Dit is het advies wat ik van de garage kreeg waar ik mijn motor gekocht heb en waar ik het onderhoud en al laat doen. Heb jij zelf hier andere ervaringen mee? Ik ben altijd nieuwsgierig & leergierig :)
 
Nou ben ik geen professioneel lasser en las alleen soms wat voor de hobby, maar het lassen van titanium schijnt toch wel wat moeilijker te zijn: het smeltbad kan veel sneller vervuild raken en bij het lassen van titanium wordt er dan ook vaak gebruik gemaakt van een couveuse.

In hoeverre dit allemaal echt zo nauwkeurig komt durf ik niet te zeggen maar ik denk niet dat ze dat voor niets zeggen.

(ik heb hier nog een oud titanium spruitstuk liggen, maar door het gebrek aan titanium toevoegmateriaal heb ik nog nooit geprobeerd om hier aan te lassen want ik ben wel nieuwsgierig naar hoe dat zal gaan)

Titanium is niks moeilijker dan RVS lassen , het heeft soms iets meer voorbereiding nodig.
of je nou vervuilde RVS of titanium bochten hebt maakt het niet uit want je moet het bij beide goed schoonmaken en zolang je niet voor vliegtuig industrie oid last dan kun je het prima met een grotere gascup en backing gas lassen.
mensen maken het af en toe spannender dan het is.
 
grootste probleem met het lassen van Titanium is niet het lassen zelf maar de lasser die de juiste spullen op voorraad heeft. bijna elke constructie werkplaats heeft de spullen op voorraad om RVS te lassen maar er zijn er maar enkele die de spullen voor Titanium hebben (dingen als vuldraad). en als ze het voor jouw reparatie moeten aanschaffen kan je er wel van uit gaan dat er een heleboel materiaal op de rekening staat voor een kleine reparatie want de kans dat ze binnenkort de restanten kunnen gebruiken is erg klein.
 
als tegenvraag, hoe goed ben je met gereedschap en welk gereedschap heb je de beschikking over? hoe lang zit de huidige uitlaat al vast?
zolang er niks mis gaat is het niet moeilijk. als er dingen mis gaan zoals bouten of draadeindjes die afbreken dan mag je redelijk wat ervaring en gereedschap hebben om het netjes op te lossen. en tegen de tijd dat het mis is gegaan zit je met een motorfiets waar je niet meer op kan reiden meestal dus dan zal je transport moeten hebben om hem naar een vakman te brengen als je de kunde om het zelf op te lossen niet hebt. en jouw kunde is lastig inschatten op een afstand.
 
@too Eeh gemiddeld, qua gereedschap beschik ik over praktisch alles (vriend van me heeft een autogarage) dus dat zal het probleem niet zozeer zijn. Uitlaat zit er 7400km onder, motor is van vorig jaar (2018 Z900). Ik vind het zelf lastig in te schatten, ik heb wel een keer de bochtenset van mijn brommer vervangen maar dat is wel andere koek haha. Kan je wellicht een mini inschatting maken op basis hiervan?
 
als het bij de brommer goed ging kan je dit ook. en als het zo nieuw is zal het ook niet ernstig vastgeroest zitten dus dan verwacht ik niet veel problemen. neem je tijd kijk goed en je komt er best uit en als je denkt er niet uit te komen kan je altijd een foto nemen en dan hier gerichte hulp vragen. met de lambdasonde weer vast zetten kan het helpen het snoertje eerst tegengesteld te draaien zodat hij tijdens het vast draaien weer recht komt te zitten.
 
als het bij de brommer goed ging kan je dit ook. en als het zo nieuw is zal het ook niet ernstig vastgeroest zitten dus dan verwacht ik niet veel problemen. neem je tijd kijk goed en je komt er best uit en als je denkt er niet uit te komen kan je altijd een foto nemen en dan hier gerichte hulp vragen. met de lambdasonde weer vast zetten kan het helpen het snoertje eerst tegengesteld te draaien zodat hij tijdens het vast draaien weer recht komt te zitten.

Ja, of je haalt m gewoon ff netjes los :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan