Titanium of RVS Headers

Prullebakje

Die hard MF'er
3 aug 2018
316
163
Groningen
Goedendag mede motorfanatiekelingen,

Ik heb een vraag voor de wat meer deskundige mensen onder ons, of wellicht is deze kennis gewoon niet voor mij weggelegd.
Nu on point: Ik wil headers bestellen voor mijn Z900, ik heb de optie tussen RVS en titanium. Kan iemand mij vertellen wat voor verschil er tussen deze twee zit naast natuurlijk het materiaal? Het prijsverschil is aanwezig dus ik wil graag weten wat het me opbrengt als ik dit verschil betaal.

Alvast bij voorbaat dank voor het verreiken van mijn kennis.
 
als je de opties al gevonden had kijk dan gewoon bij de specificaties zoals gewicht. gewicht en looks zijn de enige verschillen en misschien een iets andere klankkleur.

Ja die verschillen begreep ik ook maar die zijn voor de hand liggend, sound/looks en wellicht andere voor- en nadelen zijn wellicht niet zo voor de hand liggend.
 
dat is de engelse term voor het spruitstuk oftewel de bochten die je aan de cilinderkop schroeft.
het enige andere verschil is gewicht en prijs. je gaat er geen vermogen mee winnen je verliest gewicht in de pijpen en in je portemonnee als je kiest voor titanium.
 
Bespaar je het geld en koop een rvs header :)
Het verschil van 100 gram ga je niet zozeer voelen, dan is een dieet toch wel een makkelijkere oplossing om gerwicht te besparen en je portemonnee blijft ook dan vol.
 
na je header komt je linkpijp of meteen je einddemper. zijn dat verschillende metalen zonder goede scheiding krijg je galvanische corrosie en je krijgt ook een kleurverschil door de hittebehandeling van de hete uitlaat gassen. neem je dus titanium header en wat daar achter zit van RVS of verchroomt PBS dan krijg je een behoorlijke zichtbare kleurovergang op de naad.
en persoonlijk zou ik er geen cent voor over hebben. ik heb mijn motoren het liefst stil en zonder stank en die paar kilo minder ten opzichte van de standaard pijp zullen mij werkelijk aan mijn derrière oxideren maar dat is mijn mening en die hoeft niet overeen te komen met de jouwe.
 
Bespaar je het geld en koop een rvs header :)
Het verschil van 100 gram ga je niet zozeer voelen, dan is een dieet toch wel een makkelijkere oplossing om gerwicht te besparen en je portemonnee blijft ook dan vol.

jihaa, titanium is toch wel ietsiepietsie lichter dan maar 100 gram verschil.... titanium weegt 4,2Kg / liter en RVS bijna 8Kg / liter. Afgezien daarvan kan er met titanium nog weer net iets dunner geconstrueerd worden omdat het heel goed tegen de hitte en trillingen kan. Maar of je dat gaat merken blijft nog steeds de vraag.
In MotoGP is het titanium dat de klok slaat, in F1 is het inconel. Nog weer beter bestand tegen de hitte.... Wat betref vermogen ga je geen verschil merken tussen een gelijke RVS en titanium uitlaat.

Dus een RVS nemen.... van het prijsverschil kun je vaak tanken.

Later,

Loek
 
Grappig,
Zodra er over materialen gesproken word, gaat het al snel over extremen.

Zet er lekker een RVS systeem onder, ongeacht welk materiaal de rest van gemaakt is. Het zal je zeker niet teleurstellen tov titanium.

Waar ikzelf meer aandacht aan zou schenken is de betere 'flow' die je daarmee mogelijk maakt. Dat zul je moeten compenseren met meer brandstof. (je moet natuurlijk niks)
Je zal neem ik aan al een dikke/open einddemper hebben gok ik?
 
na je header komt je linkpijp of meteen je einddemper. zijn dat verschillende metalen zonder goede scheiding krijg je galvanische corrosie en je krijgt ook een kleurverschil door de hittebehandeling van de hete uitlaat gassen. neem je dus titanium header en wat daar achter zit van RVS of verchroomt PBS dan krijg je een behoorlijke zichtbare kleurovergang op de naad.
en persoonlijk zou ik er geen cent voor over hebben. ik heb mijn motoren het liefst stil en zonder stank en die paar kilo minder ten opzichte van de standaard pijp zullen mij werkelijk aan mijn derrière oxideren maar dat is mijn mening en die hoeft niet overeen te komen met de jouwe.

De muffler die ik erop heb geschoven is van RVS gemaakt, het systeem is een volsysteem wat ik er dan onder zal zetten dus volledig RVS of volledig titanium maar ik begrijp dus dat het naast gewicht niks gaat uitmaken. Zo'n racer ben ik nog niet dat 4kg het verschil gaat maken, duidelijke conclusie dus.


Grappig,
Zodra er over materialen gesproken word, gaat het al snel over extremen.

Zet er lekker een RVS systeem onder, ongeacht welk materiaal de rest van gemaakt is. Het zal je zeker niet teleurstellen tov titanium.

Waar ikzelf meer aandacht aan zou schenken is de betere 'flow' die je daarmee mogelijk maakt. Dat zul je moeten compenseren met meer brandstof. (je moet natuurlijk niks)
Je zal neem ik aan al een dikke/open einddemper hebben gok ik?

Er zit momenteel een SC-project oval exhaust onder, db killer zit er wel in want we zijn degelijke mensen ;p
 
Ik persoonlijk zou zowiezo voor RVS bochten gaan; simpelweg omdat als je bocht na verloop van tijd scheurt, RVS waarschijnlijk makkelijker te lassen zal zijn bij het lasbedrijf-om-de-hoek dan titanium.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan