Tips

Tefal1986

Rookie
13 jan 2019
3
0
Beste mensen,
Ik hoop vanaf morgen de
trotse bezitter te zijn van een motorrijbewijs A. En heb me zojuist hier ingeschreven. Geen idee ook of ik deze vraag op de juiste plek stel... Ik wil graag een motor kopen voor woon - werk. 150km per dag 5 dagen in de week. Nu kan ik naar een dealer en advies vragen wat een goede begin motor is maar ik vraag het ook graag aan ervaringsdeskundige zonder winstoogmerk 😄. Mijn oog is gevallen op een RT 1200. Is een (te zware) motor voor het begin wordt gezegd door mijn omgeving. Graag jullie mening advies en advies wat een goede start motor is voor deze afstanden.
Gr. Marco
 
Ik denk dat zo'n RT wel geschikt is, vanwege het comfort. Toch blijft het vermoeiend denk ik.
 
Dat zei mijn omgeving ook toen ik een relatief dure 1200CC motor als eerste motor wilde. Ben blij dat ik het gewoon gedaan heb, maar het zal aan de persoon liggen. Na een paar maanden rijden ben je gewend aan het gewicht en vermogen van zo'n motor. Denk eerder dat zo'n motor je dwingt voorzichtiger te rijden dan een goedkoop barrel van 1500€, en daarmee is het voor jezelf wellicht veiliger. Gebeurd er wel een keer wat ben je financieel natuurlijk wel een stukje slechter uit, dus dat is de afweging.
Ik raad aan valbeugels te nemen, daar heb ik spijt van dat niet meteen te doen.

75 heen, 75 terug is goed te doen. Maar in het begin (in ieder geval voor mij) is motorrijder vermoeiender dan na wat meer rijervaring, dus dat kan nog wel iets tegenvallen. En na een lange tourvakantie waarbij je 600km per dag doet valt alles in NL wel weer mee :Y
 
Lekker proefrijden, verschillende motoren proberen. Uiteindelijk gaat het om je gevoel en je rechterhand in bedwang houden.

Hou er rekening mee dat je nog wel eens een foutje maakt...
 
75 enkele reis is geen probleem.
Wel afhankelijk van je uitrusting en motor.
Goed pak en stille helm, en een motor waar je beetje comfortabel op zit zijn wel vereiste.
 
Wat ik je zou aanraden is om die motor eerst te huren voor een dag. Kost je 75 euro ongeveer maar dan heb je gevoel erbij. Ik persoonlijk vind hem te log en zwaar, maar ik rij niet snel dat soort afstanden. Ga je voornamelijk snelweg rijden? Of binnendoor?
 
Een maat van mij heeft ook zo'n ding.
Het is wat je noemt een echte highway-cruiser. Als jouw weg naar 't werk vooral snelweg is ga je er een goede motor aan hebben.
Je zit prima achter dat mega-grote windscherm. Die 150km zal dan niet een probleem gaan zijn.

Vwb eens lekker sturen in de bergen gaat de RT geen feestje worden.
Met rangeren de schuur uit of keren op een smal weggetje zal je ook niet blij worden.

Ik zou een RT zelf niet willen, maar ik ga er dan ook niet mee 150km op en neer naar 't werk. Ik rijd alleen fun- en vakantie-km's.
Wat wel minder is van de RT dat zijn de rekeningen voor onderhoud/ reparatie. Dure kilometertjes..........!! (dan is reeds genoemde Golf idd veel goedkoper)

Edit:
Ook bij BMW gaat er idd nog wel eens iets stuk. De rekeningen daarvoor zijn niet mals bij BMW. Vraag maar vast of je kan overwerken.
Zoals ik het nu zie heeft die maat van mij in 1 jaar meer kosten, dan ik in laatste 8 jaar. Praten we nog niet eens over zijn giga-afschrijving.
 
Laatst bewerkt:
ik kan je maar 1 advies geven en dat is proef rijden. persoonlijk heb ik het minder op de RT omdat dat gaat knellen op bepaalde plaatsen met de kleding. de GS variant van het zelfde blok houd ik het dan weer heel lang op uit maar de windbescherming is op de RT wel weer een stuk beter.
en zwaar is relatief. het is dan wel een zware motorfiets maar niet met een hitsig blok dat je elke keer uitdaagt om harder te rijden en de grenzen op te zoeken. maar het is ook weer een redelijk lompe motor met een hoop breedte op de hoogte van auto spiegels en daardoor een lastige motor om door de file te rijden. maar of dat soort dingen voor jouw een probleem zijn kom je alleen achter tijdens een proefrit.
 
Honda NC700(750) X veeeeeeel zuiniger en voor mij rap genoeg, 125 km woon/werk per dag.
 
Honda NC700(750) X veeeeeeel zuiniger en voor mij rap genoeg, 125 km woon/werk per dag.

Ik heb ook een NC750X.. echt een geweldig ding. Met een verhoogde ruit ook voldoende windbescherming.
En die laadbak voorin is echt geweldig... En natuurlijk Honda betrouwbaarheid en relatief goedkoop onderhoud.
 
Ik denk dat zo'n RT wel geschikt is, vanwege het comfort. Toch blijft het vermoeiend denk ik.
Ach, ik heb t jaren gedaan. Op een HD Sportster.

Alle verkeer is vermoeiend.
In slecht weer is motorrijden extra ruk. Maar 90% vd tijd is het leuk, en schiet het meer op dan dn auto.

Ik was wel wat rijden gewend, heb dat niet meteen na ontvangst rbw gedaan.

Ook juiste kleding scheelt een hoop. De rest wordt een routine.
 
Geen ( bijna ) nieuwe motor kopen als eerste motor , je leergeld is erg duur zo.
Het is niet de vraag of je een keer op de bek gaat, maar hoe en wanneer.

Kan je beter op een brommer doen die minder kost als de gemiddelde beurt van een BMW ;p
Blijft het leuk.

Verder, proefrijden.. kijk ook eens naar de grotere Honda's , bijna alle merken hebben wel motoren die geschikt zijn
voor woon/werk.

Máár.. voor wie dit ook op de motor veel heeft gedaan. ( maar nét iets verder, 160 km op de dag )
Je word het snel zat, zeker als je materiaal mee moet nemen..
In de zomer, of ( zoals bij mij ) op een toeristen dag ( file's / sleurhutten parade ) lach je je helemaal rot.
Met Nederlands pleurisweer om 5 uur in de ochtend , gaat de lol er snel af.

Goedkoper is het zeker niet... ( helaas ) , en ik deed het op een oud hok waarbij afschrijving niet ter zake was.
 
Je moet een motor hebben die lekker zit, en goed rijdt. Je zit er zeker 2 uur per dag op. Moet wel ok zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan