Tips

Om te beginnen zou ik eerdere een gebruikte kopen dan een nieuwe qua kosten maar toch.
Op een RT is 1:18 goed te doen. 3 beurtjes per jaar (en evt. zelf doen zo moeilijk is het niet).
Met woonwerkverkeer is 15K per band goed te doen met de juiste banden 2-3 sets moet lukken
Bij veel dealers krijg je een leen motor mee
Goede kleding kun je voor ca. 1000 klaar zijn en dat gaat bij mij ca. 5 jaar mee (100.000 km), dan gaat ook Goretex op de vouwen wat doorlekken (ellebogen, schouders)

Of je dag in dag uit op de brommer gaat waarderen laat ik aan jou over. Ik doe ca. 20-25K per jaar en dat is genoeg, de rest gaat met het koekblik :)

Benno
gebruikt of nieuw gaat in de kosten met dit soort afstanden niet veel schelen. dat houd gewoon in dat je vaker minder afschrijving hebt maar in totaal is het lood om oud ijzer.
met 3 beurten per jaar (als je de fabrieksopgave aanhoud) ga je km's te kort komen want dan kom je maar aan 30.000 en aan woon werk zit hij al aan 36.000 en daar komen toerritjes nog bij. en de meeste mensen die zoveel rijden hebben geen zin om in de weekeinden ook nog eens veel te sleutelen. en bij een RT is het veel werk omdat je elke keer die bergen plastic moet verwijderen om maar ergens bij te komen.
en die banden als ze 15K mee gaan zijn de 3 sets bijna op met 36K plus toer per jaar. dus die 3 sets is zo gek nog niet.
en het is leuk dat je een leenmotor meekrijgt maar de dealer is meestal om de zelfde tijd open als dat je op kantoor verwacht wordt. en dus moet je ergens werktijd omruilen om in de zelfde tijd bij de dealer te kunnen zijn. zeker als de dealer niet naast je werk zit.
en dat jouw kleding van 1000 euro maar 100.000 km mee gaat zegt al genoeg dat is 2.5 jaar voor de TS. dus als het voor hem 5 jaar mee moet zit je aan beter spul vast en dan gaat de prijs ook omhoog of je moet elke 2.5 jaar nieuw maar dat maakt in de kosten niet veel uit maar wel in de ergernis.
 
gebruikt of nieuw gaat in de kosten met dit soort afstanden niet veel schelen. dat houd gewoon in dat je vaker minder afschrijving hebt maar in totaal is het lood om oud ijzer.
met 3 beurten per jaar (als je de fabrieksopgave aanhoud) ga je km's te kort komen want dan kom je maar aan 30.000 en aan woon werk zit hij al aan 36.000 en daar komen toerritjes nog bij. en de meeste mensen die zoveel rijden hebben geen zin om in de weekeinden ook nog eens veel te sleutelen. en bij een RT is het veel werk omdat je elke keer die bergen plastic moet verwijderen om maar ergens bij te komen.
en die banden als ze 15K mee gaan zijn de 3 sets bijna op met 36K plus toer per jaar. dus die 3 sets is zo gek nog niet.
en het is leuk dat je een leenmotor meekrijgt maar de dealer is meestal om de zelfde tijd open als dat je op kantoor verwacht wordt. en dus moet je ergens werktijd omruilen om in de zelfde tijd bij de dealer te kunnen zijn. zeker als de dealer niet naast je werk zit.
en dat jouw kleding van 1000 euro maar 100.000 km mee gaat zegt al genoeg dat is 2.5 jaar voor de TS. dus als het voor hem 5 jaar mee moet zit je aan beter spul vast en dan gaat de prijs ook omhoog of je moet elke 2.5 jaar nieuw maar dat maakt in de kosten niet veel uit maar wel in de ergernis.

Plastic hoeft er voor veel werkzaamheden niet vanaf hè, enige voorbereiding voor bijv kleppen stellen is m opbokken ;) en met dit soort kilometers moet je dan wel vaak je olie wisselen, maar op sommige onderdelen van je beurt kan je besparen omdat de tijd belangrijker is dan de kilometers, bijvoorbeeld remvloeistof.

Uiteindelijk is het nooit goedkoop om zo veel kilometers te maken met een voertuig per jaar. Of dit nou een zuinige dieselauto is of een tourmotor. Wellicht dat een lichtere motorscooter nog wel het goedkoopst is (verbruik), maar ik denk niet dat die zoveel kilometers aan kunnen als een 'echte' tourmotor.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat de TS kiezen gaat.
 
Plastic hoeft er voor veel werkzaamheden niet vanaf hè, enige voorbereiding voor bijv kleppen stellen is m opbokken ;) en met dit soort kilometers moet je dan wel vaak je olie wisselen, maar op sommige onderdelen van je beurt kan je besparen omdat de tijd belangrijker is dan de kilometers, bijvoorbeeld remvloeistof.

Als je kleppen controleert, danwel stelt, doe je daarna de gasklephuizen synchroniseren, en daar zal je toch echt de kuipdelen voor moeten verwijderen.

edit: als je een model van voor 2010 hebt (zonder dubbel bovenliggende nokkenassen dus) sta je vrij wel zeker elke 10 daadwerkelijk de speling te stellen. Vergeet de tuimelaarspeling niet.)
 
Sowieso zou ik als eerste motor nooit een nieuwe kopen. Dan wordt je leergeld wel erg duur betaald. Niet omdat je direct grote ongelukken te wachten staan, maar hem eens uit je handen laten vallen doen velen wel een paar keer in het eerste jaar. En plastic is duur.
 
Even wat betreft de kosten. Hieronder een lijstje met alle kosten die ik in werkelijkheid kwijt was per jaar bij ca 20.000 km per jaar voor een Honda VFR 800 VTEC.

Hierbij deed ik bij alles zelf.

Afschrijving€ 600,00 Olie filter€ 12,00 Olie€ 40,00 Accu€ 30,00 Remschijven€ 20,00 Remvloeistof€ 10,00 Remblokjes€ 50,00 Luchtfilter olie + reinger€ 5,00 Banden€ 200,00 Stator incl pakking€ 70,00 Kleppenstellen€ 266,67 Benzine€ 1.879,54 Wegenbelasting€ 80,00 Verzekering€ 45,00 motorpak€ 200,00 Helm€ 60,00 Gehoorbescherming€ 36,67 Laarzen handsch€ 75,00

Totaal kosten€ 3.679,88

Ik rij nu dagelijks al meer dan twee jaar 175 km per dag. In het begin zal het je meer energie kosten omdat je weinig rij ervaring hebt. Daarbij moet je een comfortabele motor hebben en goede kleding en goede helm. Dat is duur in aanschaf maar gaat ook lang mee.

Tips: Leg wat extra kleding op je werk minimaal een set schoenen. Koop schoenen warmers
 
Bij motorrijden denk ik aan rijden in 't voorjaar over kleine weggetjes met zonnetje en bloemetjes in de wei. Als kan dan ook nog met wat bergjes.:t
Prachtige vergezichten in het hooggebergte met een pitsstop boven op de col in de Refuge met een stuk Apfelstrudel mit Sahne..................
Motorrijden is NIET leuk in de ochtendspits met filteren op de A1 tussen alle files door met bakken regen uit de lucht.:X
En als je pech hebt wordt je ook nog aangereden door een suffe muts die zit te appen. Nee, op de snelweg moet je met je motor niet zijn in de spits!

Zelf heb ik veel te lang gewacht om de goede conclusies te trekken. 8)7 Mijn werk was veel te ver weg maar is nu dicht bij huis!!:W
Dus discussies over auto/ motor en wat is goedkoopst, is de verkeerde. Betere optie is: Òf je gaat bij je werk wonen, òf je zoekt een baan vlakbij huis!
Verschillende jaren heb ik veel te lang stil gestaan of voortgesukkeld tussen Barneveld en Amsterdam. Tegenwoordig sta je al stil aan het eind van de A30.
Afgezien van veel kosten voor reizen, is er ook ongelooflijk veel reistijd die je kwijt bent. Die tijd kan je wel nuttiger besteden! Al zou je maar een dutje gaan doen.
Al dat onnodige reizen kost ook nog heel veel lichamelijke en geestelijke energie waar je NIETS voor terugkrijgt. Ja, toch wel, en dat is ERGERNIS.

Alles bij elkaar opgeteld: Dagelijks ver naar je werk, met trein, auto of motor, 't blijft een RAMP.
IEDERE dag weer op die A1 en weer in de FILE staan op de vaste plekken. Brrrr :(
Heb je dan ook onderweg nog flink regen, natte sneeuw en gladheid, dan is het plezier wel helemaal gezakt naar het nulpunt.:r
 
Stilstaan in de file doe je in de auto, niet op de motor.
Ben het met je eens dat lange afstand ww-verkeer niet per se bevorderlijk is.
En ja, een baan dicht bij huis is natuurlijk ideaal.
In mijn geval zal dat op termijn ook wel komen, maar eerst de klus afmaken in Amsterdam.
En vooral rustig nadenken wat ik dan zou willen gaan doen.

Het helpt trouwens wel als je dat woon-werk niet als verplichte kost ziet, maar als lekker motorrijden.
 
In een ideale wereld rijd ik ook alleen op mooie dagen op mooie stukken. Maar ik woon nu eenmaal niet vlak naast m'n werk (20km... te doen, maar ik ga het niet fietsen) en zo erg vind ik het helemaal niet omdat ik met de motor toch niet in de file sta. Met de auto is het een verschrikking op mijn stukje, die heb ik dan ook een half jaar geleden de deur uit gedaan.

Natuurlijk is echt mooi weer een stuk fijner om bij te rijden, maar tenzij het echt naar beneden komt storten bij windkracht 9+ is er niks aan de hand hoor. Goed pak, gewoon gaan. Met dat weer in de auto is nóg kutter want dan zijn de files twee keer zo lang.
 
Een zware is je ware. Met een 1200 ben je Koning op de weg. Met een lichtere motor ben je behendiger. Stoeprandje, fietsen stalling, tussen de stilstaande auto’s door.
Ik heb nooit op een NC750x gereden, maar het zou best wel eens een fijn apparaat kunnen zijn.
Edit:
 
Laatst bewerkt:
Ik reed 230 kilometer per dag op mijn FZ6. Ging prima.
Ga je veel file rijden? Zoja, dan is een 1200RT misschien niet de meest ideale motor daarvoor. Het kan wel, maar met een wat smallere motor ben je toch wat wendbaarder en sneller. Overigens zou ik als eerste motor geen 1200RT nemen. Zowel, zorg dat de valbeugels erop zitten want je gaat hem geheid neerleggen.
Staar je ook niet blind op per-see een 1200CC of dat soort onzin. Een 600 is meer dan voldoende om op de snelweg vooruit te komen. Ik heb echt geen problemen met mijn Fazer om met wat voor verkeer dan ook mee te komen.
Is brandstofverbruik nog een issue bij je of speelt dat geen rol? Een RT is qua brandstofverbruik op zich prima maar onderhoudskosten zullen een stuk hoger liggen dan een simpele 600 fiets.
 
Ik reed 230 kilometer per dag op mijn FZ6. Ging prima.
Staar je ook niet blind op per-see een 1200CC of dat soort onzin. Een 600 is meer dan voldoende om op de snelweg vooruit te komen. Ik heb echt geen problemen met mijn Fazer om met wat voor verkeer dan ook mee te komen.
Ik weet maar 1 situatie waar een 600 gewoon niet genoeg was, voor mij. Haarspeld binnenbocht omhoog. Zelfs in de één sloeg de Bandit 600 dan gewoon zo'n beetje dood :P

Ja, er zijn andere modellen die dat beter zullen doen.
 
[..]
Ga je veel file rijden? Zoja, dan is een 1200RT misschien niet de meest ideale motor daarvoor. Het kan wel, maar met een wat smallere motor ben je toch wat wendbaarder en sneller. [..]


Valt alles mee. Ik heb de breedte thv de spiegels gemeten van de R1200RT (2005) en die van de S1000RR (2010). De RT is maar een klein stukje breder, iets van 5 cm. En ja, die van een sportmotor zou je kunnen inklappen, maar hoevaak doe je dat?

Ik rijd zelf A4, dagelijks file. Er zijn maar heel weinig situaties dat ik er niet met de RT doorheen kan. Ja, sommige snelwegen hebben smallere banen (A44 bijv), maar daar vind ik filerijden met een smallere motor ook al erg vervelend.
 
Valt alles mee. Ik heb de breedte thv de spiegels gemeten van de R1200RT (2005) en die van de S1000RR (2010). De RT is maar een klein stukje breder, iets van 5 cm. En ja, die van een sportmotor zou je kunnen inklappen, maar hoevaak doe je dat?

Ik rijd zelf A4, dagelijks file. Er zijn maar heel weinig situaties dat ik er niet met de RT doorheen kan. Ja, sommige snelwegen hebben smallere banen (A44 bijv), maar daar vind ik filerijden met een smallere motor ook al erg vervelend.
Onzin. Ik heb ook een RT van 2005, en hij is gewoon heel breed op een ongunstig punt (en de rest, hij heeft eigenlijk geen smalle punten). M'n KTM heeft een stuur dat bijna net zo breed is als de spiegels van de RT, maar het stuur kun je ten eerste bewegen en gaat ten tweede boven bijna alle spiegels van auto's langs. Effectief is de KTM eigenlijk dus vrij smal 'te maken'. De spiegels van de RT komen overeen met spiegelhoogte van auto's en kunnen niet ingeklapt worden, de breedte is de breedte. Met koffers erop ben je nog wat minder handig, want bij het manoeuvreren kantelt de motor iets en de koffers (en spiegels) tikken dan het snelste iets aan.

Ik rijd toevallig het grootste deel van m'n files op de A44 en daar moet ik met de RT echt regelmatig even wachten, en het is niet dat ik weinig file-ervaring heb of weinig durf, 't past dan gewoon even echt niet. En ik rijd al zonder de zijkoffers omdat het dan nog erger is. Met de KTM of de Bandit stoom ik dwars door het midden vooruit en hoef ik eigenlijk nergens voor te stoppen, ook niet op de A44. Met ruimere banen is het probleem minder groot, maar "ach, hij is maar ietsje breder" is best wel een rukargument :)
 
Een zware is je ware. Met een 1200 ben je Koning op de weg. Met een lichtere motor ben je behendiger. Stoeprandje, fietsen stalling, tussen de stilstaande auto’s door.
Ik heb nooit op een NC750x gereden, maar het zou best wel eens een fijn apparaat kunnen zijn.
Edit:

Mijn zoon heeft de NC700X dat is de voorganger van de NC750X en mag ook met A2 gereden worden.

Deze motoren rijden erg gemakkelijk omdat het zwarte punt extreem laag ligt.
Ze hebben een handige opbergplek en zijn extreem zuinig, zeker 1:30 rijdt hij ermee.

Ook zal je ze motorisch nauwelijks kunnen verslijten daar het blok is gebaseerd op een honda autoblok.
De toerentallen zijn bescheiden en het koppel is hoog waardoor je weinig hoeft te schakelen.

Voor woon-werkverkeer is het in mijn optiek de ideale motor. Ook tweedehands zijn ze nog aardig aan de prijs dus blijkbaar goed waardevast.
Mijn zoon heeft er ook een dik gelzadel op dat wellicht verstandig is als je veel KM's gaat maken. Het staat overigens ook geweldig.
 

Onzin.

Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.

En ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.

Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.
 
Bij motorrijden denk ik aan rijden in 't voorjaar over kleine weggetjes met zonnetje en bloemetjes in de wei. Als kan dan ook nog met wat bergjes.:t
Prachtige vergezichten in het hooggebergte met een pitsstop boven op de col in de Refuge met een stuk Apfelstrudel mit Sahne..................
Motorrijden is NIET leuk in de ochtendspits met filteren op de A1 tussen alle files door met bakken regen uit de lucht.:X
En als je pech hebt wordt je ook nog aangereden door een suffe muts die zit te appen. Nee, op de snelweg moet je met je motor niet zijn in de spits!

Zelf heb ik veel te lang gewacht om de goede conclusies te trekken. 8)7 Mijn werk was veel te ver weg maar is nu dicht bij huis!!:W
Dus discussies over auto/ motor en wat is goedkoopst, is de verkeerde. Betere optie is: Òf je gaat bij je werk wonen, òf je zoekt een baan vlakbij huis!
Verschillende jaren heb ik veel te lang stil gestaan of voortgesukkeld tussen Barneveld en Amsterdam. Tegenwoordig sta je al stil aan het eind van de A30.
Afgezien van veel kosten voor reizen, is er ook ongelooflijk veel reistijd die je kwijt bent. Die tijd kan je wel nuttiger besteden! Al zou je maar een dutje gaan doen.
Al dat onnodige reizen kost ook nog heel veel lichamelijke en geestelijke energie waar je NIETS voor terugkrijgt. Ja, toch wel, en dat is ERGERNIS.

Alles bij elkaar opgeteld: Dagelijks ver naar je werk, met trein, auto of motor, 't blijft een RAMP.
IEDERE dag weer op die A1 en weer in de FILE staan op de vaste plekken. Brrrr :(
Heb je dan ook onderweg nog flink regen, natte sneeuw en gladheid, dan is het plezier wel helemaal gezakt naar het nulpunt.:r

Ik ben van 7km van werk naar 30km naar werk geswitcht. Elke dag op de fiets de stad door, langs bussen die je niet zien, overig verkeer dat je van de sokken rijd, zeiknat op je werk aankomen, toeristen..., werkelijk waar een verschrikking

Nu heerlijk op de snelweg, soms binnendoor bochten pakken, elke dag op mijn grootste hobby uitvoeren, in een heerlijk warm textiel pak, tussen de files crossen. Maak nu 20000km per jaar, was hooguit 5000km.

Perspectief.. :)
 
Onzin.

Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.

En ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.

Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.

Ik volg jullie discussie niet, maar met mijn CBR1000RR ben ik een heel stuk smaller dan met mijn F650GS. Met laatstgenoemde moet ik af en toe echt goed afremmen om te kunnen passeren.
 
Yup,
Onzin.

Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.

En ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.

Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.

826 mm voor de S1000RR vs 905mm voor de RT. Scheelt toch bijna 8 cm en ja dat maakt echt wel verschil zeker op wat smallere wegen. Die RR is niet bepaald de smalste dus heeft feitelijk hetzelfde probleem als de RT in dat opzicht. Met een SV650 bijvoorbeeld kun je veel makkelijker overal doorheen.

Het hele punt was echter niet of een S1000RR beter is dan de RT in de file maar meer dat de 1200RT gewoon geen filevreter is.
 
Onzin.

Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.
Ik lig er niet wakker van hoor, wat onzin is mag zo genoemd worden :?
En ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.
Hoe hoog zitten de spiegels van die RR? Het gaat alleen om het stukje ter hoogte van autospiegels, denk dat ze van de RR hoger uitkomen. Daarnaast, zoals hierboven gezegd, het gaat om 8cm en dat is eigenlijk best veel op de speling die we normaal al krijgen. Hieronder m'n KTM en BMW, speciaal voor jou ter vergelijking ;)

IMG_5939.jpg
IMG_5938.jpg


De hoogte van de spiegels is belangrijk, de ruimte die je hebt is het smalste tussen de spiegels van auto's. Uitzonderingen daargelaten, gaan die bij de KTM bijna allemaal tussen de valbeugels en het stuur door. Het stuur is 90cm en de valbeugels 70 breed, maar de "taille" ertussen maar een dikke 60cm. Dat ding past nog door gaatjes waar A1 rijders van gaan zweten (en niet door gebrek aan ervaring). De BMW is die 90cm breed waar alle autospiegels zitten. Neem maar van mij aan dat ik pas stilsta als het daadwerkelijk niet meer past, maar dat gebeurt met met de BMW toch een aantal keer per file (en dan hebben we het dus hoofdzakelijk over die A44, op bredere snelwegen valt het inderdaad mee). Dat komt natuurlijk omdat mensen niet genoeg ruimte maken (knap, met dubbele xenon en LED running lights zien ze je gewoon nog niet |(), zodra ze aan de kant gaan kunnen we verder. Maar het gebeurt gewoon.

Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.
Dat is sowieso handiger, omdat je met je stuur een wiebel kan maken om iets te ontwijken (ja, dat werkt). M'n Bandit heeft een 800mm stuur op spiegelhoogte, maar dat geen totaal geen problemen.

Ik zeg niet dat het vervelend is om op de BMW te (file)rijden, maar dat je geen last hebt van de breedte is, nogmaals, onzin.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan