Tips

Beste mensen,
Ik hoop vanaf morgen de
trotse bezitter te zijn van een motorrijbewijs A. En heb me zojuist hier ingeschreven. Geen idee ook of ik deze vraag op de juiste plek stel... Ik wil graag een motor kopen voor woon - werk. 150km per dag 5 dagen in de week. Nu kan ik naar een dealer en advies vragen wat een goede begin motor is maar ik vraag het ook graag aan ervaringsdeskundige zonder winstoogmerk 😄. Mijn oog is gevallen op een RT 1200. Is een (te zware) motor voor het begin wordt gezegd door mijn omgeving. Graag jullie mening advies en advies wat een goede start motor is voor deze afstanden.
Gr. Marco
Honda VFR750 of 800.
 
Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?
 
BMW RT is een prima woon werk motor en ook niet te agressief voor een beginner. Zeer comfortabel. Ik heb er jaren woon-werk mee gereden, 160 km/dag.
Maar BMW’s zijn niet goedkoop in onderhoud. Verkijk je sowieso niet op de kosten van motorrijden. Onderhoud, banden, maar ook kleding/helmen en laarzen voor 30k km per jaar moeten van goede kwaliteit zijn.
Je bent niet goedkoper uit dan met een kleine middenklasse auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?
Ik zeg altijd dat een motor een onpraktisch en duur vervoermiddel is, maar laat je daar niet door tegenhouden.O-)
 
Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?

Ik denk dat een R1200RT een prima keuze is voor jouw doel. Niet de allerspannendste motor, maar meer dan vlot als het nodig is, rijdt ongeveer 1:18 (met vrij sportieve rijstijl) en het kuipruitje kan omhoog zodat je uit de wind kan zitten (fijn bij regen of koud). Wat men niet snel denkt bij zo'n motor is dat ie ook wendbaar is en veel lichter voelt bij het rijden dan je door het vrij forse gewicht van 260kg zou vermoeden. Het gewicht zit laag en de vering is goed. Ook voor beginners lijkt me deze motor geschikt, het is geen motor die je constant uitdaagt harder te gaan, heeft ABS en kan stevig remmen en blijft daar zeer voorspelbaar bij door de telelever voorvering.

Qua onderhoud heb ik nog geen duidelijk beeld, ik heb de mijne (2005) sinds september, dus de eerste beurt is in april ofzo. Houdt met de olie/luchtgekoelde boxer wel rekening met iets meer olieverbruik dan watergekoelde modellen. Geen probleem, er gaat ook vrij gangbare auto-olie in, maar vergeet niet iedere 1000 km (2 tankbeurten dus) even de olie te controleren. De oudere modellen hebben een ABS pomp die wel eens kapot gaat, dit komt door vervuiling van de remvloeistof. Die moet iedere 2 jaar vervangen worden, ook als je er maar weinig mee gereden hebt. Als je die interval oprekt gaat de pomp kapot.

Tevens, ze kunnen serieus hoge kilometerstanden aan (met onderhoud natuurlijk). Ik heb de dealerslet (leenmotor) overgenomen met 155.000 km op de teller en die rijdt erg lekker, ik heb niet het idee dat ie er binnenkort mee ophouden wil. Je kan ze door de hoge kilometerstanden ook vrij voordelig aanschaffen, denk ook aan de ex-politie/overheids motoren.

Ter info: Ik rijd deze motor vooral in de winter, in de zomer maak ik de meeste kilometers op een BMW S1000RR.
 
Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten.

Dat valt nog wel tegen. Qua brandstof vergelijkbaar tot een tikkeltje zuiniger dan een auto. Qua onderhoud zeker duurder. Belastingen zijn dan weer lager. Ik denk eerlijk gezegd dat een motor uiteindelijk iets duurder in gebruik is dan een gemiddelde auto. Tijdswinst heb je met de motor ook niet heel erg, want je zit met het aantrekken van pak/helm, slot eraf halen, baggage in koffers doen, aangekomen moet je je weer omkleden, enz.
Tenzij er file staat, dan heb je wel tijdwinst, maar ook niet zo veel want je rijdt nog steeds langzamer dan normaal.
 
Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?
je moet meer onderzoek doen.
als je 1:18 haalt mag je blij zijn en dat kan met een auto ook makkelijk.
met 36000 km woon werk per jaar plus toeren zal je 4 keer per jaar aan een beurt vast zitten (bij een auto 1 of 2 keer per jaar) en reken die gerust op 500 - 700 per keer zonder dat er dingen echt stuk gaan.
3 keer verse banden per jaar zou ik niet vreemd van op kijken met dat soort afstanden (bij een auto 1 set per 2 jaar voor het zelfde geld per set). en dat houd dus in of nog 3 keer per jaar naar de dealer (uren die je vrij moet nemen) of het mee laten nemen tijdens beurten maar dan kost het je extra banden.
verzekering is ook niet goedkoper. het schade risico is groot en schade bedragen zijn fors en dat vertaalt zich in hoge premies.
kleding zal je bij dat soort gebruik van goede kwaliteit moeten kopen om het enigszins comfortabel te houden en bij dat soort afstanden kan je het elke 5 jaar zeker vervangen en dan heb je het al snel over een paar duizend euro voor helm handschoenen laarzen en pak.
en met dat soort afstanden heb je een nieuwe motor in 3 - 5 jaar (afhankelijk van hoeveel betrouwbaarheid je verlangt) volledig economisch afgeschreven. natuurlijk kan je doorrijden na die tijd maar dan gaat de reparatie frequentie wel oplopen met de bijbehorende kosten daarbij en dat je steeds vaker op onvoorspelbare tijden vrij nodig hebt om de motor op te halen en weg te brengen bij de dealer. en na een aantal keren onverwacht wegblijven of te laat komen gaat je werkgever zich echt afvragen wat er aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:
Het traject wat TS rijdt, daar kom ik ook nog wel eens in de ochtendspits. Als alles helemaal stilstaat, dan kan je er idd tussendoor.
Meestal sukkelen om in Utrecht te komen. In alle drukte zit ik liever in de auto met radiootje aan en de kachel op hoog dan op de motor.
Ook veiliger omdat velen in de auto met van alles bezig zijn (GSM?) behalve met de auto. Vandaar vaak onverklaarbare kop-staart contacten.

Dat een motor (zeker een BMW) in totaalprijs goedkoper zou zijn dan een autootje daar geloof ik niks van. Ikzelf heb een Mazda gehad op LPG met bijna 4 ton op de klok en nauwelijks problemen. Totdat een slaapkop nodig vond om met een aardig vaartje bij mij naar binnen te rijden. Eikel!! Na 2jr nog pijn aan mijn nek.
Maar goed dat ik op dat moment niet op de motor zat. Hadden ze een kissie voor me kunnen bestellen....................:X
 
Als ik het goed begrijp dan gaat de Topic starter 150km per dag aan woon/werk rijden via de snelweg.
Valt me op dat jullie de beste man doorgaans een zware machine adviseren en daar ben ik het als ervaren woon/werk motorrijder dus helemaal niet mee eens.
Ten eerste kan de beste man uitrekenen wat hij aan kilometers per jaar zal gaan rijden aan woon/werk en eventuele vrije tijd ritjes.
Met een dikke zware motor zullen de onderhoudskosten dan flink in de papieren gaan lopen en uiteraard kan ik niet in de beste man zijn portemonee kijken, maar waarom bakken meer geld uitgeven als het voor veel minder kan???
Dan nog een manco van een dikke zware motorfiets: het filteren tussen de befaamde files door die vaak op de Nederlandse wegen staan.
Ik weet niet of de Topicstarter daar ook last van zal hebben op zijn woon/werk route, maar ik heb ze wel.
En ja........ook ik heb een BMW R1200RT gehad waarmee ik woon/werk reed en die beviel me niet als ik moest filteren tussen files door.
Te lomp, te zwaar en net effe te breed.
Ben geen beginnende motorrijder en rijd jaarlijks dik 30.000km op mijn motorfietsen voor woon/werk en voor de lol.
Uiteraard is alles persoonlijk en daarom even mijn persoonlijke noot wat betreft als woon/werk motorrijder en dan ook nog alle seizoenen door:
Kies voor een motorfiets die voorzien is van een zo veel mogelijk onderhoudsvrije aandrijflijn indien je veel kilometers maakt.
Dus een motorfiets voorzien van cardanaandrijving of snaaraandrijving.
Laat de kettingfietsen voor wat ze zijn, want je wilt echt niet stellen en smeren tijdens de winterdagen en al helemaal niet als je veel kilometers maakt.
Voor een mooi weer rijder die jaarlijks rond de 5000km rijdt op zijn stalen ros vertoeft zal een ketting geen last zijn, maar met veel kilometers en dan ook nog eens tijdens dit soort shit koude natte pokke dagen wil je het allerlaatste bezig zijn met regelmatig een ketting te moeten smeren of te moeten stellen.
Ja, een automatisch kettingsmeersysteem werkt wel, maar dan nog is het minder ideaal dan een cardanaandrijving of een snaar.
Daarmee gezegt: een cardan aangedreven motorfiets is werkelijk ideaal en dat durf ik na 30 jaar motorrijden wel te beweren.
Ten tweede, kies voor een motorfiets waarmee je behoorlijk beschermd bent tegen de weerselementen zoals regen.
Je wilt niet weten hoe prettig dat is en hoeveel rust dat geeft onderweg.
Als woon/werk fiets zou ik dan zekers niet kiezen voor een dikke zware mooie dure motorfiets.
Been there, done that.....................
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Honda Deauville 700.
Waarom behoeft geen uitleg en voor mij het ideale woon/werk paard.
Saai en karakterloos? INDERDAAD.
Maar wel rete betrouwbaar en zuinig en kan er makkelijk mee tussen de files doorfilteren.
Iets dat met een dikke dure grote zware motorfiets toch echt lastiger zal gaan.
Om dat gemis van saaiheid te ondervangen een 2e fietsje erbij voor de mooie zonnige dagen zodat ik de eentonigheid van de woon/werk fiets in de vrije tijd dan snel kan vergeten.
Ik wens Marco heel veel succes met de woon/werk motorfiets van zijn keuze straks.
Veel lezen en info vergaren en uiteraard voor aankoop lekker gaan proefrijden is het devies.
Sterkte kerel.
Vr Gr
 
1:45 vind ik meevallen, en je zou alle kosten van motorrijden versus 340 abbo op een rij moeten zetten. Daarna diep nadenken of je dat wilt gezien het gevaar op de snelweg....

Mijn keuze zou iig op een cardan ‘fiets’ uitkomen. Iig er zijn genoeg typen voorbij gekomen...dus proefrijden/informeren etc...

Trouwens zijn bmw’s zo duur mbt onderhoud.....:?...er zijn genoeg alternatieven in vorm van specialisten enzo....je hoeft niet naar een dealer.
 
Ik rijd op zo'n RT geval voor het woon-werk verkeer en hoewel hij prima door de file past, denk ik dat de meeste beginners dat zeker de eerste paar maanden anders ervaren. Hij is gewoon breed en de spiegels op het goede punt tussen de auto's positioneren voelt af en toe een beetje als afstandsbediening. Met ervaring blijven er maar weinig gaatjes over waar hij daadwerkelijk niet doorheen past, maar 't is de breedste motor die je kunt kopen* op een Goldwing na zo ongeveer.

*) Dat heb ik niet daadwerkelijk onderzocht, overigens, maar ik zit er niet ver naast.


Qua verder rijden zal het geen probleem zijn. Het is een 1200 maar hij is niet bizar snel. De remmen zijn goed. Het stuurgedrag is uitstekend. Door de telelever reageert hij op lagere snelheden niet zo intuitief op kleine correcties als bij een normale vork (is mijn gevoel), waardoor je nog wel eens "ondercorrigeert" en even een knullig voetje uit moet steken. Heb geen andere verklaring, bij m'n andere motoren heb ik dat nooit al ben ik er bij deze ondertussen ook aan gewend :P Als het gewicht eenmaal rolt rijdt het eigenlijk fantastisch, je zit prinsheerlijk en het is één van de weinig motoren die daadwerkelijk gebouwd is op mijn lange ledematen. Ik wilde eigenlijk een Pan European maar daar pas ik gewoon niet op (m'n knieën vallen niet in de uitsparingen in de tank), bij de RT is dat in de laagste stand van het zadel nog geen probleem.

Qua onderhoud... Als je het moet laten doen, moet je er niet op rekenen dat je heel veel gaat besparen. Ik doe het zelf, en dan valt het gigantisch mee. Het is gewoon veel werk, want je kunt nergens bij voordat je die ui van een kuip afgepeld hebt. Wel weer eigenaardig... even de wiellagertjes wisselen gisteren. Dat is een kwestie van de tussenbus een beetje opzij duwen zodat je een pen op de lagers kunt zetten en ze eruit kunt slaan. Niet bij BMW, die tussenbus zit met dermate weinig speling dat je geen goede rand op het lager kunt krijgen. Daar móét je speciaalgereedschap voor hebben, en da's een terugkerend thema. Ergens kun je ook zeggen dat de bouwkwaliteit erg goed is. Beiden is waar.
 
Eigenlijk hoopte ik hier het antwoord te vinden, over hoe ik nare luchtjes uit mijn fris gewassen handdoeken kan krijgen.
Een soort van grootmoeder weet raad of zo. Maar helaas....-O-
 
Dat valt nog wel tegen. Qua brandstof vergelijkbaar tot een tikkeltje zuiniger dan een auto. Qua onderhoud zeker duurder. Belastingen zijn dan weer lager. Ik denk eerlijk gezegd dat een motor uiteindelijk iets duurder in gebruik is dan een gemiddelde auto. Tijdswinst heb je met de motor ook niet heel erg, want je zit met het aantrekken van pak/helm, slot eraf halen, baggage in koffers doen, aangekomen moet je je weer omkleden, enz.
Tenzij er file staat, dan heb je wel tijdwinst, maar ook niet zo veel want je rijdt nog steeds langzamer dan normaal.

Moet je es met navi aan door een langzaamrijdende file rijden. Rijd je in een paar minuten er zo 20 mins vertraging af ;)

Zonder motor was ik allang naar een andere baan op zoek gegaan, ik rijd dagelijks A4 Den Haag <-> Hoofddorp.
 
Moet je es met navi aan door een langzaamrijdende file rijden. Rijd je in een paar minuten er zo 20 mins vertraging af ;)
Dat is natuurlijk onzin, 20 minuten STILSTAAN is 20 minuten vertraging. 5 minuten langzaam rijden is maar 2-3 minuten op je reistijd. Ik vind het gewoon een lekker gevoel dat ik in een paar minuten honderden auto's achter me laat :P

En het is natuurlijk 5 minuten hier, 5 minuten daar en het telt wel op.
 
Dat is natuurlijk onzin, 20 minuten STILSTAAN is 20 minuten vertraging. 5 minuten langzaam rijden is maar 2-3 minuten op je reistijd. Ik vind het gewoon een lekker gevoel dat ik in een paar minuten honderden auto's achter me laat :P

En het is natuurlijk 5 minuten hier, 5 minuten daar en het telt wel op.

Tuurlijk is dat geen onzin. Als jij 21 mins langzaam rijdt en er hetzelfde stuk mee op bent geschoten als je normaliter in één minuut rijdt, heb je er toch ook 20 mins langer over gedaan? Dat noemen we vertraging. Dan laten we optrekken en afremmen nog buiten beschouwing.
 
Moet je es met navi aan door een langzaamrijdende file rijden. Rijd je in een paar minuten er zo 20 mins vertraging af ;)

Zonder motor was ik allang naar een andere baan op zoek gegaan, ik rijd dagelijks A4 Den Haag <-> Hoofddorp.

Ja ik rij daar ook vaak. Dat stuk snelweg word je niet blij van tijdens de spits.
 
De F800ST van mij heeft, net als alle andere BMW's om de 10.000km onderhoud nodig, ene keer klein, andere keer groot.
Als veelrijder rijd ik in de praktijk 15K km tussen de beurten.
De prijs van de beurten valt me mee, onderhoudsbeurten van Honda zijn ook niet goedkoop, en die komen elke 6K of 8K.
Met een set banden doe ik zo tussen de 25K en 30K.
Ik zit op zo'n 800 km per week.
En dat zou ik inderdaad ook niet graag met de auto doen.
 
De F800ST van mij heeft, net als alle andere BMW's om de 10.000km onderhoud nodig, ene keer klein, andere keer groot.
Als veelrijder rijd ik in de praktijk 15K km tussen de beurten.
De prijs van de beurten valt me mee, onderhoudsbeurten van Honda zijn ook niet goedkoop, en die komen elke 6K of 8K.
Met een set banden doe ik zo tussen de 25K en 30K.
Ik zit op zo'n 800 km per week.
En dat zou ik inderdaad ook niet graag met de auto doen.

Mijn NC750x heeft 12.000 als onderhouds interval. En rijd wel ~1 op 27 (snelweg), 1 op 30 als ik binnendoor blijf gaan, 1 op 35 tot 45 als ik op een sukkeldrafje rij.
 
Mijn NC750x heeft 12.000 als onderhouds interval. En rijd wel ~1 op 27 (snelweg), 1 op 30 als ik binnendoor blijf gaan, 1 op 35 tot 45 als ik op een sukkeldrafje rij.
Dat is wel de enige motor die echt op laag verbruik is geconstrueerd.
 
Mijn NC750x heeft 12.000 als onderhouds interval. En rijd wel ~1 op 27 (snelweg), 1 op 30 als ik binnendoor blijf gaan, 1 op 35 tot 45 als ik op een sukkeldrafje rij.

En ze zijn nog eens goedkoop in onderhoud, kleppen stellen etc is heel makkelijk bij de NC750X omdat het motorblok naar voren ligt. Je hoeft niet eens kappen los te halen om de kleppen te kunnen stellen.
 
je moet meer onderzoek doen.
als je 1:18 haalt mag je blij zijn en dat kan met een auto ook makkelijk.
met 36000 km woon werk per jaar plus toeren zal je 4 keer per jaar aan een beurt vast zitten (bij een auto 1 of 2 keer per jaar) en reken die gerust op 500 - 700 per keer zonder dat er dingen echt stuk gaan.
3 keer verse banden per jaar zou ik niet vreemd van op kijken met dat soort afstanden (bij een auto 1 set per 2 jaar voor het zelfde geld per set). en dat houd dus in of nog 3 keer per jaar naar de dealer (uren die je vrij moet nemen) of het mee laten nemen tijdens beurten maar dan kost het je extra banden.
verzekering is ook niet goedkoper. het schade risico is groot en schade bedragen zijn fors en dat vertaalt zich in hoge premies.
kleding zal je bij dat soort gebruik van goede kwaliteit moeten kopen om het enigszins comfortabel te houden en bij dat soort afstanden kan je het elke 5 jaar zeker vervangen en dan heb je het al snel over een paar duizend euro voor helm handschoenen laarzen en pak.
en met dat soort afstanden heb je een nieuwe motor in 3 - 5 jaar (afhankelijk van hoeveel betrouwbaarheid je verlangt) volledig economisch afgeschreven. natuurlijk kan je doorrijden na die tijd maar dan gaat de reparatie frequentie wel oplopen met de bijbehorende kosten daarbij en dat je steeds vaker op onvoorspelbare tijden vrij nodig hebt om de motor op te halen en weg te brengen bij de dealer. en na een aantal keren onverwacht wegblijven of te laat komen gaat je werkgever zich echt afvragen wat er aan de hand is.

Om te beginnen zou ik eerdere een gebruikte kopen dan een nieuwe qua kosten maar toch.
Op een RT is 1:18 goed te doen. 3 beurtjes per jaar (en evt. zelf doen zo moeilijk is het niet).
Met woonwerkverkeer is 15K per band goed te doen met de juiste banden 2-3 sets moet lukken
Bij veel dealers krijg je een leen motor mee
Goede kleding kun je voor ca. 1000 klaar zijn en dat gaat bij mij ca. 5 jaar mee (100.000 km), dan gaat ook Goretex op de vouwen wat doorlekken (ellebogen, schouders)

Of je dag in dag uit op de brommer gaat waarderen laat ik aan jou over. Ik doe ca. 20-25K per jaar en dat is genoeg, de rest gaat met het koekblik :)

Benno
 
Ik vind de 150km/dag ook vermoeiend
Overwerken,moe,donker,regen,kou,wind,mongolen voor /achter je
Vind moedig 👍

150 per dag vind ik niet echt bijzonder. Ik doe het al 10 jaar, het hele jaar door op de motor. Ook veel files, met de auto helemaal niet te doen. Je went eraan.
Momenteel zit ik voor een cursus aan de andere kant van het land, nu 150km enkele reis dus 2x zo veel als normaal. Dat vind ik eigenlijk een beetje teveel van het goede en aan het einde van de dag ben ik dan ook wel flink gesloopt. Maar het is gelukkig maar voor een paar weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan