Tips voor eesrste keer duo rijden

BtiMW

Die hard MF'er
Donateur
5 okt 2002
687
289
Hoi allen,

Binnenkort gaan mijn vriendin en ik voor het eerst duo rijden op m'n BMW F800ST
zowel voor haar als mij is het de eerste keer
Hebben jullie nog tips zodat dit zo fijn mogelijk voor beide partijen verloopt?

Ikzelf kwam al op het volgende:
- doe het rustig aan (wheelie en hellingshoeken van 60° doen we wel volgende keer)
- hou rekening met je verlengde remafstand
- rij soepel, op koppel
- bijrijder kijkt over de schouder van de desbetreffende bocht
- bijrijder gedraagt zich als een rugzakje, dus niet tegen wringen of extreem gaan mee hangen
- stop op tijd omdat opgevouwen zitten achterop waarschijnlijk niet echt een pretje is

nog dingetjes?
 
Bespreek goed met haar wat je van haar verwacht. Zo vond mijn vriendin het de eerste keer leuk om 5 cm op te schuiven terwijl je we over een rotonde reden. Is gelukkig geen enge situatie uit voortgekomen maar heb daarna wel even met haar besproken dat, als ze iets wil gaan verzitten, ze dat op een recht stuk moet doen.
Verder heb maak ik altijd de afspraak dat als ik wat steviger op ga trekken, ik haar eerst even een 2 tikjes op dr been geef zodat ze zich geen ongeluk schrikt of achterover klapt als je gas geeft.

Volgens mij heb je zelf al een mooi lijstje met dingen waar je op gaat letten. Doe gewoon rustig aan, overschat jezelf niet en bouw het rustig op. Jullie zullen beide wel gaan genieten van het ritje. Al zul jij je wss wel meer moeten gaan inhouden als zij achterop zit. Even het gas snel open en dicht draaien doe je niet zo snel meer, alles moet zo soepel mogelijk. :]
 
Doe heel rustig aan. Ik ben de eerste keer mn vriendin bijna verloren bij het optrekken.

Verder; leg haar uit wat de spannende momentjes zijn op de motor, waar je extra veel je best moet doen om niet om te kegelen zegmaar. Dan snapt ze wanneer ze stil moet zitten. Die van mij had al regelmatig met dr vader mee gereden dus die wist dat al. En die blijft altijd fijn zitten als ik het spannend vind worden.
 
Eigenlijk precies wat je zelf al schrijft. En Indien je veel afremt op de motor heel rustig de koppeling laten opkomen om het zo soepel mogelijk te houden. Verder gewoon lekker rijden en genieten!

Mijn vriendin is nu een keer of 5 meegeweest en zolang ik het allemaal een beetje rustig aan doe vind ze het helemaal prima😎
 
Gewoon VOL op het gas gaan!!!! _O-









1395040
 
Het is inderdaad een heel verschil. Eigenlijk geldt wel altijd: Met je meissie achterop, ga niet gelijk laten zien wat je allemaal wel kan en maak er geen GP van. Vaak is het ook voor je Duo even wennen en hebben ze al een idee van "Ohjee, het gaat allemaal zo hard en onwijs". Een beetje ernaartoe groeien is meestal een goed ding om geen motor-PTSS te krijgen. Iemand die meerijdt ziet ook verkeerssituaties en anticipeert. Die anticipaties van je Duo moet je eigenlijk voor zijn om die Duo d'r veiligheidsgevoel te waarborgen: Even van het gas af dat ze weet dat je die auto uit die uitrit hebt gezien in plaats van gas bijgeven om er voor langs te knallen is een voorbeeldje...
Ik heb in alle 1000den kilometers die ik gezellig met zijn tweeen gereden heb nog geen voordeel kunnen ontdekken van een duo, ze moet echt best d'r best doen om de negatieve invloed van het verleggen van het zwaartepunt te minimaliseren.
Over de binnenbocht schouder kijken is een ding wat echt wel belangrijk lijkt, en vooral tegen je aan zitten... Ik moet er niet aan denken dat ze rechtop gaat zitten op die FZR...
 
Ik zou ook afspreken dan ze iets meer aantrekt dan ze normaal aan heeft ....?

1395043


Maar serieus, zelf zit ik graag in een t-shirt op de motor, maar als ik een vriendinnetje meeneem heeft ze naast normale kleding etc. liefst ook een volledige rugprotectie aan.
 
Paar dingen die bij me opkomen:

Bestuurder: gewoon heel rustig aan doen, zeker in de eerste paar bochtjes. Rustig gasgeven, veel afstand houden, ruim voor de bocht klaar zijn met schakelen, dat soort dingen. Hoe meer onverwachte dingen jij doet, hoe onprettiger voor de bijrijder en hoe meer onbalans door reacties van de bijrijder. Verder vind je vanzelf je balans wel.

Bijrijder: simpel, meekijken door de bocht en geen onverwachte bewegingen maken. Als je je als bijrijder goed wilt kunnen vasthouden aan de bestuurder zonder er helemaal omheen te klemmen met je armen kun je zo'n handvatten-gordel overwegen. Goede ervaringen mee.

Hoe opstappen (en voorkomen dat de motor opzij valt):
1) klap achterstepjes uit
2) bestuurder gaat zitten en zet twee benen stevig op de grond
3) laat jiffy uitgeklapt (voor als de motor naar links zakt)
4) bijrijder gaat links van de motor staan en zet linkervoet op linkerstepje, en pakt met rechterhand rechterschouder van bestuurder.
5) bijrijder strekt linkerbeen en komt recht omhoog en houdt zich vast aan de schouder, niet aan de motor (dan hoeft de bestuurder geen zijdelingse krachten op de motor op te vangen)
6) let op dat met een topkoffer de bijrijder veel verder omhoog moet komen om zijn/haar been eroverheen te krijgen.
 
wat zijn jullie allemaal serieus bezig :+
Ja, als je allebei van het yolo-type bent kun je ook gewoon opstappen en gaan. Maar Ik weet wel van toen ik mijn toenmalige vriendin voor het eerst meenam (en toen reed ik zelf ook nog pas een paar weken) dat ze best een beetje bang was en dat ik het ook spannend vond. Er van tevoren dan een beetje over nagedacht hebben kan helpen.
 
Je moet er inderdaad niet te veel over nadenken. Gewoon soepel rijden zodat de helmen niet steeds tegen elkaar aan klappen.
 
Dit zou van nature goed moeten gaan met een minimum aan afspraken, afhankelijk van het inzicht van je vriendin.
(Ja, ik heb er ook ooit een gehad die ik specifiek moest uitleggen om niet aan d'r schoen te gaan zitten pielen halverwege een klaverblad, of zomaar op te staan om zich uit te rekken bij een stoplicht die dan net op groen springt).

Het enige dat ik nu doe (zoals hierboven ook al staat) is een tikje op d'r been geven als we volle bak op gaan trekken.
 
Ik probeer ook zoveel mogelijk mijn achterrem te gebruiken zodat de passagier niet steeds in mijn nek zit. En je kunt je vering aanpassen, als dat makkelijk gaat.
 
ik zeg altijd , hou me om mijn middel vast en als je het eng vindt worden even twee keer achter elkaar in mijn zij drukken. zet ook je achterveer strakker ….... voor de rest gewoon lekker genieten en op tijd stoppen bij een terras
 
Als iemand bang is of t niet leuk lijkt om achterop te gaan , zou ik haar sowieso al niet meenemen.zonde van m n :] tijd
 
Bedankt allemaal voor de tips

achterveer strakker en pas gaan verzitten op het recht stuk ga ik meenemen
hoe opstappen lijkt logisch maar je weet nooit
En we spreken enkele signalen af
van't weekend zijn we al wezen shoppen voor een vest, helm en handschoenen
motorbroek kijken we nog effe aan en een paar stevige laarzen had ze, zei ze
hopelijk komt ze niet af met een stel knielaarzen, hoewel :P

loopt wel los, we gaan er van genieten
 
"Regel #1: Motorrijden is gevaarlijk, als je bij mij achterop stapt ben je er van bewust dat het fout kan gaan, inclusief door acties van mij
Je bent meeverzekerd, maar daar is ook alles mee gezegd"

"Regel #2: Als er iets is, klop op m'n borst, dan zoek ik een stopplaats
Als er iets echt mis is, klop op m'n helm en ik zet hem gelijk aan de kant"

"Regel 3: Altijd 1 arm om m'n middel, de andere kan je gebruiken om jezelf af te zetten tegen de tank bij afremmen"

"Regel #4: Maak geen onverwachte bewegingen, ga niet verzitten in een bocht, en als het moet, doe het rustig.
Daarbij heb ik geen tijd om die parende met uitsterven bedreigde labradoedels in het weiland te bekijken, dus naar ze wijzen is nutteloos, ik ben bezig met rijden"
 
Of ik de eerste pagina's van het boekje van de motor opsla WARNING!!! DANGER!!! CAUTION!!! tot pagina 30 of 40 toe
 
Niet op/afstappen zonder dat ik beide benen stevig op de grond heb en kloppen op mijn borst als je wil stoppen.
Meer regels heb ik eingelijk niet.

Ohja voor verzitten geld zelfde als voor op en afstappen, of beide benen op de grond, of op een recht stuk.
Maar niet in de bocht of als ik langzaam rijd.
 
Ik heb de regel dat de bijrijder altijd ijsje moet betalen, dat kan alleen als je een vriendin hebt zodra het je vrouw word betaal je hem zelf
 

Hmmm deze theorie klopt bij mij niet. Mijn eigen vrouw zou het onderste plaatje moeten zijn, maar tikt regelmatig met de helm tegen me aan.
Een vriendin die wel eens achterop zit (maar zelf ook motor rijd) heeft daar een stuk minder last van, maar heeft niet meer "buffer".
 
Terug
Bovenaan Onderaan