Tips nodig! Koude motor slaat niet aan en accu laat slecht bij

Heinoldschool

Rookie
4 jan 2019
28
1
Hallo allemaal,

Ik heb iets meer dan een maand geleden een yamaha xj550 maxim uit 1982 gekocht. Reed eerste dagen heerlijk daarna wat problemen ontstaan. Stil gestaan op de snelweg/aanduwen.

Het eerste probleem wat ik heb is dat de motor als deze koud is niet aanslaat. Als ik hem probeer te starten begint hij een soort te woefen (kan het niet anders omschrijven) maar slaat net niet aan. Hoe ik dit nu oplos is door wat remmenreiniger in de luchtinlaat te spuiten als de motor koud is. Dan slaat hij direct aan.
Als de motor warm is of 2/3uur na een rit is het tikken en hij loopt, het probleem is puur als de motor een halve dag of langer stil heeft gestaan.

Daarnaast is de laadspanning aan de lage kant. De accu heb ik eind november vervangen en geeft goed voltage aan maar als ik de motor start en meet blijft de laadspanning laag. Alleen boven de 5000 toeren kom de laadspanning boven de 13Volt uit. Twijfel of het ligt aan de spanningsregelaar of dynamo.

Heb momenteel niet heel veel tijd om te klussen wegens werk en studie maar ben hard aan het denken wat ik allemaal kan doen en kan hierbij alle tips gebruiken.
 
Als het blok heet is zijn de diverse spelingen wat kleiner.
Zowiezo altijd handig om de compressie van de 4 cilinders te weten, heb zelf ook wel staan kutten met een blok, terwijl hij gewoon versleten was (nou ja, in ieder geval te weinig compressie om normaal te kunnen functioneren):X
 
Nee, na het schoonmaken van de contacten is het iets beter maar nog steeds laad hij vrij slecht.
Wat voor probleem zou het volgens jou kunnen zijn?
Kun je,voordat je hem in koude toestand probeert te starten,eens meten hoeveel spanning de accu heeft ?
En meet ook even de accuspanning als je hem gestart hebt (dan moet deze oplopen naar iets boven 13 Volt).
Ik heb het vermoeden dat het met je dynamo te maken heeft.
 
Als hij wel start op remmenreiniger, niet op de choke en verzuipt, dan begin ik te twijfelen aan de benzine.
Tijdens het starten vermoed ik zelf ook iets met de benzine. Helaas nog steeds geen tijd gehad om echt een dag goed er mee bezig te gaan.
Ik ga proberen de carbs los te halen en alles schoon te maken
 
Kun je,voordat je hem in koude toestand probeert te starten,eens meten hoeveel spanning de accu heeft ?
En meet ook even de accuspanning als je hem gestart hebt (dan moet deze oplopen naar iets boven 13 Volt).
Ik heb het vermoeden dat het met je dynamo te maken heeft.
Dit denk ik ook. Momenteel hang hij aan een druppellader. De accuspanning nu is ongeveer 11.5 Volt. (zonder belasting) als ik hem start loopt deze iets op maar stationair komt deze lang niet nabij de 13Volt. hiervoor moet ik veel toeren maken
 
Dit denk ik ook. Momenteel hang hij aan een druppellader. De accuspanning nu is ongeveer 11.5 Volt. (zonder belasting) als ik hem start loopt deze iets op maar stationair komt deze lang niet nabij de 13Volt. hiervoor moet ik veel toeren maken

Zorg eerst dat je de accu volledig geladen hebt (zo'n 12/12,5 Volt).Voor het starten heeft je motor namelijk best wat energie nodig en een accu vind het meestal niet zo prettig om leeg getrokken te worden.Dan pas testen met draaiende motor (gewoon stationair).Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan