tikkend geluid (achterwiel)

TheFox

MF veteraan
16 mrt 2007
16.930
4
Goedemorgen :W

Gisteren olie+oliefilter vervangen, remvloeistof voor en achter vervangen en de ketting gespannen (voor tandwiel cover is er af geweest om de boel daar schoon te maken, voortandwiel zelf is niks mee gebeurd). Ging allemaal prima, toen het klaar was even een heel klein rondje (5 minuten/5km - max 70/u) gereden om te kijken of alles lekker etc.

Naja niks aan de hand, motor bij terugkomst in de schuur gezet en verder gegaan met een andere motor. Op een gegeven moment wilde ik de motor even verplaatsen om ruimte te maken, en toen hoorde en voelde ik (al zittend op de motor) een klein tikkend iets. Bleek dat (met mij er op) de ketting behoorlijk strak stond, dus die even wat losser gezet, en het geluid/gevoel werd minder, maar ging niet helemaal weg.

Dus even goed geluisterd, en leek van het achterwiel vandaan te komen. Wiel er af, alle lagers waren nog heel en zaten nog goed, rustig 1 voor 1 gedraaid om te kijken of we wat hoorden en het leek of 1 lager op een bepaalde plek ietsie aanliep ofzo. Dus even alles goed in het vet gezet en gemonteerd, en de tik was nog heel licht aanwezig.

Toen ging ik naar huis (10 min verderop), thuis aangekomen even geluisterd (weer zittend op de motor) of het geluid/gevoel anders was nu alles warm was, en inderdaad de tik was duidelijk harder/meer voelbaar dan toen alles koud was.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? :?

BVD,

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even verder gegaan, is toch niet het achterwiel, komt ergens ter hoogte van het voortandwiel vandaan.

Net even gekeken of het de snelheidssensor was die misschien tegen de as tikte ofzo, maar dat is het ook niet. :/

De tik is echt vele malen harder als alles warm is, iemand enig idee?



/Fox op newbie account
 
Misschien ketting te strak of niet gesmeerd?
Heb zelf ook wel eens zo een geluid had namelijk.
Lijkt inderdaad heel erg op dat het geluid komt van het voortandwiel die in de ketting hapt zeg maar.

Zat eerst heel veel rommel tussen die dat geluid waarschijnlijk geisoleerd heeft al de tijd, dat hebben we weg gehaald. Daarna is de ketting gesmeerd met een spuitbus ipv met een potje met vet (wat ik thuis altijd doe), dus zou goed kunnen dat het daarom nu pas opvalt, en het dus altijd al was en niet erg is ofzo ...
 
Grootste kans dat het de ketting is, vast punt oid. Andere optie is het voortandwiel.

De minst leuke optie is de uitgaande as....... Kan worden veroorzaakt door te strak spannen van de ketting.
 
Ik voel het niet rijdend he, enkel lopend met de motor aan de hand en de motor uit....

En het is redelijk vaak, dus 1 vaste schakel in de ketting is uitgesloten. Voortandwiel is nog goed, zit ook niet met speling op de uitgaande as ofzo.

En er is dus 5 km met ong 50-70 km/u gereden (niet hard opgetrokken ofzo) met een ietwat te strakke ketting, zou het in dat korte stukje al iets kunnen slopen?

/Fox
 
Terug
Bovenaan Onderaan