Tijd voor wat anders. Maar wat?

Cool. Dus die ga je kopen? Of ben je er nog niet helemaal uit?
Ben dr nog niet helemaal uit. Ben altijd slecht in keuzes maken haha. Maar ben dr wel achter dat ik met een naked met rond de 600cc waarschijnlijk vermogen ga missen.

Met jouw lengte zou ik toch eens op een Allroad gaan rijden.
Een paar jaar terug kwam ik bij toeval op een Allroad en ik wil eigenlijk niets anders meer.

En voor de grap zou je ook eens op een GS moeten stappen. Ik vond mijn 1100GS de fijnste motor die ik ooit heb gehad. Volgende week haal ik mijn1150 adventure op.

Laat je niet bang maken door de verhalen, nee het zijn geen perfecte machines en er zijn wat aandachtspunten. Maar geen enkel merk of model is helemaal bulletproof.
Ben bijvoorbeeld een Honda liefhebber, maar ook hun beste modellen hebben wel wat. Spanningsregelaar, Nokkenaskettingspanner etc...

Als je kijkt hoeveel GS-en er verkocht zijn en rondrijden, en wat voor KM standen ze draaien. Dan is het logisch dat ze ook wel eens wat hebben.
Allroad heeft niet mijn voorkeur kwa looks. Vind het ook nog wel beetje belangrijk dat de looks van de motor naar mijn smaak zijn.
 
Ben dr nog niet helemaal uit. Ben altijd slecht in keuzes maken haha. Maar ben dr wel achter dat ik met een naked met rond de 600cc waarschijnlijk vermogen ga missen.
Je gaat vermogen missen? Vermogen missen waarvoor precies? Sure, ik houd ook van een lekkere dikke fiets, maar vooral voor het verbruik, het comfort en de slijtage bij tienduizenden kilometers per jaar snelwegrijden. Mijn FJR1300 is wat dat betreft een prima mix. Maar op mijn backupfiets/stadfiets CBR600F'je kom ik echt geen vermogen tekort, hoor. Staar je vooral niet blind op cc's, dat zou wel eens zonde kunnen zijn van je geld en tijd :)

Allroad heeft niet mijn voorkeur kwa looks. Vind het ook nog wel beetje belangrijk dat de looks van de motor naar mijn smaak zijn.
Meestal werkt het zo: hoe meer je gaat rijden, hoe minder belangrijk de looks worden en hoe belangrijker het wordt dat de prestaties aansluiten bij je gebruiksdoelen, het comfort goed bij je lichaam past en de betrouwbaarheid goed is.

Maar goed, een fiets moet de eerste zijn, koop vooral wat je hartje begeert! :9
 
:^ een 600cc fiets heeft vermogen zat. De meesten zitten alleen nogal verrot als je wat langer bent. Ik zit met m'n 1,98 echt heel beroerd op de CBR600F2 van Hjerteknuser. En je hoeft echt niet persé aan de allroad, een 1000+CC fiets is doorgaans sowieso al wat groter, zoals mijn ZRX en broer konijn's FJR. Ik vind persoonlijk de iets actievere houding van de ZRX juist een stuk fijner en minder belastend voor m'n onderrug dan de rechtop-houding van een allroad.
 
Je gaat vermogen missen? Vermogen missen waarvoor precies? Sure, ik houd ook van een lekkere dikke fiets, maar vooral voor het verbruik, het comfort en de slijtage bij tienduizenden kilometers per jaar snelwegrijden. Mijn FJR1300 is wat dat betreft een prima mix. Maar op mijn backupfiets/stadfiets CBR600F'je kom ik echt geen vermogen tekort, hoor. Staar je vooral niet blind op cc's, dat zou wel eens zonde kunnen zijn van je geld en tijd :)


Meestal werkt het zo: hoe meer je gaat rijden, hoe minder belangrijk de looks worden en hoe belangrijker het wordt dat de prestaties aansluiten bij je gebruiksdoelen, het comfort goed bij je lichaam past en de betrouwbaarheid goed is.

Maar goed, een fiets moet de eerste zijn, koop vooral wat je hartje begeert! :9
Vermogen voor de fun en beleving. Bij de Tuono had ik ongeacht welke toeren ook direct vermogen/koppel beschikbaar. Dit was bij de Shiver en Street Triple een stuk minder.
:^ een 600cc fiets heeft vermogen zat. De meesten zitten alleen nogal verrot als je wat langer bent. Ik zit met m'n 1,98 echt heel beroerd op de CBR600F2 van Hjerteknuser. En je hoeft echt niet persé aan de allroad, een 1000+CC fiets is doorgaans sowieso al wat groter, zoals mijn ZRX en broer konijn's FJR. Ik vind persoonlijk de iets actievere houding van de ZRX juist een stuk fijner en minder belastend voor m'n onderrug dan de rechtop-houding van een allroad.
Ik zeg ook niet dat een 600cc fiets niet voldoende vermogen heeft. Mijn 600rr heeft zat vermogen. Ik heb het meer over een 600cc naked welke over het algemeen minder vermogen heeft dan een supersport.
 
:X Het italiaanse stereotype is weer bevestigd B|

Bij mijn guzzi waren het zelfvernietigende nokstoters (met een bizar "garantie" systeem: eerst moest er aantoonbare schade zijn, dan kreeg je mits aan allerlei voorwaarden voldaan (bijv. altijd aantoonbaar dealer onderhouden) de onderdelen om het zooitje om te bouwen onder garantie, maar ombouwkosten a 600€ voor eigen rekening ) & te dunne en omslachtige bedrading waardoor de zekering een 50% kans had te springen bij het starten. Ik reed rond met een zak vol zekeringen tot ik dat opgelost had. Condens achter de dash is ook typisch italiaans.

Goed alle problemen zijn bekend, en als je ze oplost heb je een fantastische en betrouwbare fiets. Ook leer je gedwongen een hoop over de techniek.

Maar ik zou niet snel een italiaanse motor aan anderen aanraden. Voornamelijk niet zozeer vanwege de mankementen, maar meer vanwege het ontbreken van fatsoenlijke service door de fabrikant.

Moto guzzi en aprilia vallen allebei onder piaggio, de overeenkomsten zijn dus niet heel verwonderlijk
 
Ik heb mijn CBF600fi juist weggedaan omdat ik veel vermogen en topspeed tekort kwam. We rijden regelmatig in Duitsland en steeds maar "er achteraan huppelen" was niks voor mij. Oké, ik kwam van een CBR1000rr. Dan naar een 600 is heel erg wennen... Nu een VFR800fi onder mijn gat en ik kan mijn ventje weer bijhouden.
Nee, die 600 had voor mij niet genoeg vermogen! Voor stadsverkeer een prima motor maar voor wat ik wil rijden een absolute nono.
 
Ik heb mijn CBF600fi juist weggedaan omdat ik veel vermogen en topspeed tekort kwam. We rijden regelmatig in Duitsland en steeds maar "er achteraan huppelen" was niks voor mij. Oké, ik kwam van een CBR1000rr. Dan naar een 600 is heel erg wennen... Nu een VFR800fi onder mijn gat en ik kan mijn ventje weer bijhouden.
Nee, die 600 had voor mij niet genoeg vermogen! Voor stadsverkeer een prima motor maar voor wat ik wil rijden een absolute nono.

Maar dan ga je ook naar een uiterst tamme en saaie 600. En die fireblade heeft bijna 2,5 keer zoveel vermogen, das wel effe andere koek😁
 
Die Fireblade was ook nog eens geflashed, had een circuit-geprogrammeerde ECU... Maar de VFR die ik nu heb is een leuke vervanger. Leer ik veel van.
 
Ik heb mijn CBF600fi juist weggedaan omdat ik veel vermogen en topspeed tekort kwam. We rijden regelmatig in Duitsland en steeds maar "er achteraan huppelen" was niks voor mij. Oké, ik kwam van een CBR1000rr. Dan naar een 600 is heel erg wennen... Nu een VFR800fi onder mijn gat en ik kan mijn ventje weer bijhouden.
Nee, die 600 had voor mij niet genoeg vermogen! Voor stadsverkeer een prima motor maar voor wat ik wil rijden een absolute nono.

Nou snap ik dat je op de autobahn buiten de steden geen snelheidslimiet hebt, maar met een top van rond de 250 huppel je toch niet heel vaak erachteraan denk ik? Heb in het verleden wel snelle koekblikken gereden en de keren dat ik in Duitsland de 250 voorbij kon waren bijna op 1 hand te tellen. En qua snelle koekblikken heb ik het dan over 740D, S500, RS6, allemaal met de begrenzer eraf dus top 280-300 km/u.
 
Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk een keuze gemaakt :)
Keuze is gevallen op een Triumph Speed Triple uit 2008.
1395044
 
Nou snap ik dat je op de autobahn buiten de steden geen snelheidslimiet hebt, maar met een top van rond de 250 huppel je toch niet heel vaak erachteraan denk ik?
No way dat die CBF aan 250 top kwam! Ik denk dat ik misschien onduidelijk geschreven heb maar ik heb de CBF juist weggedaan omdat die niet kon volgen. Een 600 lijnmotor tegenover een 800V? Gaat hem niet worden...

Rodie, mooie fiets joh! Veel fijne kilometers gewenst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan