Throttle Position Sensor Yamaha R1 2003

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Roo
  • Startdatum Startdatum

Roo

TUONO V4
Lid geworden
28 feb 2009
Berichten
2.342
Waarderingsscore
6
Locatie
Veendam
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Yamaha R1 2003.
De motor loop zeer onregelmatig stationair. Dat gaat van
de 1200 rpm naar de 1500 naar 500 rpm en valt dan op den duur ook uit.
Als ik een beetje gas bij geef blijft de motor wel mooi rond lopen.

Nu heb ik de motor via het dashboard uitgelezen en de motor geeft
dan de foutcode C1 aan. Wat volgens mij de Throttle Position Sensor is.

Nu heb ik vandaag met het Werkplaatshandboek de TPS doorgemeten.
Op deze manier moet het:
full

315tps2.jpg


Nu meet ik het volgende:

De max TPS resistance is goed. Daar meet ik iets meer als 5 k. ohm.

Daarna heb ik op de gele en zwarte draad gemeten of de k.ohm netjes oploopt.
tussen de 0 ~ 5 k.ohm. En ik heb het volgende gemeten. Vanuit geen gas naar vol gas.
2.2 , 2.0 , 1.2 , 1.6, 1.8, 2.1 en dan netjes oplopend naar 5.2 k.ohm.
Volgens mij klopt dit niet..... :?

Daarna heb ik de TPS er af gehaald en weer willen monteren zoals WPH aangeeft.
Dus ik moet tussen de Blauwe en Gele draad 0.63~0.73 V meten.
Dus ik begin met meten en ik meet 4.34 V |( :? :?
En kom niet lager uit dan 2.8 V met verstellen van de TPS.

Echt ik snap er geen bal van hoe dit allemaal nu kan.
Wie kan mij helpen!!

Groetjes Roo
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Yamaha R1 2003.
De motor loop zeer onregelmatig stationair. Dat gaat van
de 1200 rpm naar de 1500 naar 500 rpm en valt dan op den duur ook uit.
Als ik een beetje gas bij geef blijft de motor wel mooi rond lopen.

Nu heb ik de motor via het dashboard uitgelezen en de motor geeft
dan de foutcode C1 aan. Wat volgens mij de Throttle Position Sensor is.

Nu heb ik vandaag met het Werkplaatshandboek de TPS doorgemeten.
Op deze manier moet het:
[afbeelding]
[afbeelding]

Nu meet ik het volgende:

De max TPS resistance is goed. Daar meet ik iets meer als 5 k. ohm.

Daarna heb ik op de gele en zwarte draad gemeten of de k.ohm netjes oploopt.
tussen de 0 ~ 5 k.ohm. En ik heb het volgende gemeten. Vanuit geen gas naar vol gas.
2.2 , 2.0 , 1.2 , 1.6, 1.8, 2.1 en dan netjes oplopend naar 5.2 k.ohm.
Volgens mij klopt dit niet..... :?
Volgens mij ook niet. De TPS is een potmeter en zou hij op moeten lopen van 0 tot 5,2 k en niet beginnen beginnen bij 2,2 k, dan zakken naar 1,2 k en dan weer oplopen. Als dit is wat je meet zou ik zeggen dat de TPS stuk is.
 
Er is een terugroep-actie geweest voor 2004-2006 modellen. Mijn oude 2004 had er ook last van. Destijds via Yamaha Nederland alsnog een nieuwe TPS gekregen, omdat mijn motor de recall nog niet gehad had.

Maar het probleem heb je al gevonden door het volgende te meten:

"Vanuit geen gas naar vol gas. 2.2 , 2.0 , 1.2 , 1.6, 1.8, 2.1 en dan netjes oplopend naar 5.2 k.ohm."

Het probleem doet zich 9 v/d 10 keer voor bij weinig tot geen gas geven (en dus stationair toerental).

De TPS sensor is (bij 2004 model in elk geval) gesealed/versmolten en kun je dus niet uit elkaar halen/repareren.

Kwestie van een nieuwe TPS halen (helaas een duur geintje) en ik vrees dat je die niet vergoed gaat krijgen door Yamaha Nederland doordat er nimmer een terugroep-actie is geweest voor het < 2004 model.

Nieuwe TPS sensor moet je rekenen op net iets meer dan 200 euro.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij dus ook, maar gekke is dat na verwijderen en het terug plaatsen dat nu wel goed oploopt. (of dit zo blijft is natuurlijk afwachten) Alleen waar komt die 4.34 Volt weg en krijg ik die niet lager dan 2.8V. Zou er ook een weerstand in TPC stuk zijn of iets dergelijks... Hij moet dus op 0.63~0.73 Volt
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ook niet. De TPS is een potmeter en zou hij op moeten lopen van 0 tot 5,2 k en niet beginnen beginnen bij 2,2 k, dan zakken naar 1,2 k en dan weer oplopen. Als dit is wat je meet zou ik zeggen dat de TPS stuk is.

Op het moment dat de TPS correct is afgesteld mag die niet bij 0 beginnen :N
Op dat moment zou je namelijk geen enkele inspuiting krijgen en loopt je motor dus niet ;)
 
Dat lijkt mij dus ook, maar gekke is dat na verwijderen en het terug plaatsen dat nu wel goed oploopt. (of dit zo blijft is natuurlijk afwachten) Alleen waar komt die 4.34 Volt weg en krijg ik die niet lager dan 2.8V. Zou er ook een weerstand in TPC stuk zijn of iets dergelijks... Hij moet dus op 0.63~0.73 Volt

Heb je het asje (per ongeluk) verdraaid bij het terugplaatsen?
 
Op het moment dat de TPS correct is afgesteld mag die niet bij 0 beginnen :N
Op dat moment zou je namelijk geen enkele inspuiting krijgen en loopt je motor dus niet ;)
Ik heb toch ook niet gezegd dat de waarde 0 is als de TPS correct is afgesteld? Ik heb het over de TPS als los onderdeel. Als je gaat meten van de uiterste ene kant naar de uiterste andere kant en de uitkomst is dat de waarde eerst terugloopt en daarna weer oploopt dan is er iets niet goed.
 
Heb verder niks verdraaid. Deze waarde gaf die al aan bij nog gemonteerd zitten, dus was er nog niet aangeweest toen.
 
Je geeft aan dat je die hoge waarde (volt) pas meette nadat je de TPS er afgehaald hebt, en opnieuw geplaatst hebt.

Kans is dus heel groot dat je de TPS sensor nu dus 1 "tandje" verkeerd er op gedrukt hebt. Waardoor het bereik van de waarde nu zo verschilt.

Neemt niet weg dat de TPS gewoon vervangen moet worden gezien de waardes die fluctueerden in het lage toerengebied (en dat is bijna altijd het "probleemgebied" van de TPS)
 
Toen ik de TPS nog niet had gedemonteerd gaf hij ook al 4.34 Volt aan, en bij
terug plaatsen nog steeds.

Ik heb het probleem gevonden en zal het even uittekenen voor jullie.
 
Ik weet even niet hoe het zit met dat hoge voltage.
Wat ik wel weet is dat de TPS een potmeter is, waarbij het zgn. kraken meestal voor de problemen zorgt. Dat kraken komt door slijtage idd vaak in het onderste gebied, omdat je gashendel nu eenmaal vaak in die stand staat.

Volgens mij is dat kraken niet goed te meten op de manier zoals in je WPH is beschreven.
Je kan wel proberen met een analoge voltmeter en kijken of je piekjes ziet bij heel langzaam verdraaien. Met een digitale multimeter is dat echt veel lastiger en eigenlijk heb je een osciloscoop nodig en doormeten met een sinusvormig signaal erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan