Theorie vragen die niet in de boeken staan?

Namoh

MF'er
16 aug 2007
104
0
Ik ben net begonnen met rijlessen en moet dus in de aankomende maanden toch een keer theorie examen doen.
Nu dacht ik zelf, ik neem het theorie boek door + het boek met 20 examens en dan haal ik het wel.

Nu sprak ik iemand die dus net theorie had gedaan en die was net gezakt, 7 fout.

Hij zei ook dat er vragen waren die niet in het theorie boek zitten.

Als voorbeeld gaf hij:
Waar gebeuren de meeste ongelukken?
A) binnen de bebouwde kom
B) buiten de bebouwde kom
C) op de auto(snel)weg

Zo ver ik me kan herinneren (heb het nog niet kunnen controleren) staat dit inderdaad niet in het theorie boek. (Antwoord moet trouwens A zijn).

Nu is mijn vraag: zou iedereen die pas theorie heeft gedaan en vragen is tegengekomen die niet in de boeken staan deze hier willen neerzetten en indien bekend met het goede antwoord erbij.

Ik heb geen zin om straks op 1 fout te zakken door zo'n rare vraag.
 
Ik had er ook een paar die voor zover ik weet niet in mijn theorie boek terugkwamen.
Maar dan had ik wel een ouder theorieboek. :X

1. Welke verlichting moet je voeren als motorrijder als je tussen de file doorrijdt. Geen verlichting, want dat kan misleidend zijn en onnodig de aandacht opeisen.
2. Wat gebeurd er met de centrifugale kracht als je een bocht neemt? Deze kwadrateert.

Dat waren zover ik me kan herinneren vragen die ik niet zo snel in het theorieboek kon terugvinden. Voor de rest is het vooral logisch denken.
 
1. Welke verlichting moet je voeren als motorrijder als je tussen de file doorrijdt. Geen verlichting, want dat kan misleidend zijn en onnodig de aandacht opeisen.

GEEN verlichting? Geen richtingaanwijzer of alarmlicht lijkt me wel duidelijk. :?
 
Laatst bewerkt:
de meeste ongelukken gebeuren op wegen buiten de bebouwde kom. Het is een inzichtvraag. Ik heb die vraag ook op mijn examen gehad en ook bij mijn theorieles.

Het theorie examen voor de motor is moeilijker dan voor de auto omdat je inzichtvragen krijgt.
Eigenlijk wel logisch, voor motorrijden heb je ook een goed verkeersinzicht nodig.

Ik kreeg trouwens ook een vraag met een plaatje van een kleuter met helm op achter op de motor en dan de vraag of je zo zou gaan rijden. Staat ook niet in het boek, maar daar moet je vanuit je eigen verstand antwoorden.
 
1. Welke verlichting moet je voeren als motorrijder als je tussen de file doorrijdt. Geen verlichting, want dat kan misleidend zijn en onnodig de aandacht opeisen.
Moeten oké maar ik neem toch aan dat je iig je dimlicht aan mag hebben ;)

Daarbij rij ik altijd met alarmlichten aan tussen de file door in de stille hoop dat ik dan iets beter opval...
 
ff lullig misschien, ( niet zo bedoeld )

maar je zakt niet op 1 vraag, je zakt er op 7 en als je alle vragen die wel in je theorie boek staan goed hebt, zak je echt niet.
 
de meeste ongelukken gebeuren op wegen buiten de bebouwde kom. Het is een inzichtvraag. Ik heb die vraag ook op mijn examen gehad en ook bij mijn theorieles.

Het theorie examen voor de motor is moeilijker dan voor de auto omdat je inzichtvragen krijgt.
Eigenlijk wel logisch, voor motorrijden heb je ook een goed verkeersinzicht nodig.

Ik kreeg trouwens ook een vraag met een plaatje van een kleuter met helm op achter op de motor en dan de vraag of je zo zou gaan rijden. Staat ook niet in het boek, maar daar moet je vanuit je eigen verstand antwoorden.

ja die vraag ken ik das een instinker,in principe mag je zo gaan rijden ware het niet dat de kleuter zijn/haar voet op de uitlaat heeft ipv de stepjes,dan mag t dus niet!!1
 
Ik ben het eens met mijn boven buurman. Als jij het boek goed leert en wat oefen vragen maakt dan is het theorie examen totaal geen probleem.

Ja je krijgt wel eens een instinker en ja misschien staat er eens een vraagje niet in het boek. Je mag 6 fouten maken. Dat is ruimte zat om wat foutjes te maken. Ik heb nu 3 x theorie examen gedaan. Brommer, auto en motor.

Als je leert is het een eitje, maar het wordt veelal onderschat door mensen. Die denken dat ze het wel ff gaan doen.
 
Foto van een mooi smal weggetje (breedte fietspad) in een bos met in het midden zo'n rood-wit paaltje, verder zie je geen borden. Mag je hier rijden?

:Y Want er staat geen verbodsbord en geen bord dat het een fiets/voetpad is :)
 
ja die vraag ken ik das een instinker,in principe mag je zo gaan rijden ware het niet dat de kleuter zijn/haar voet op de uitlaat heeft ipv de stepjes,dan mag t dus niet!!1

ik zou zowiezo niet met een kleuter achterop gaan rijden, dus ik had ook nee ingevuld.
Het kind had trouwens ook geen beschermende kleding aan.
 
Nooit opgevallen dat er zo veel wegen waar je 80 mocht nu maar 60 gereden mag worden?!
nee, ik sjees zo snel voorbij de borden dat ik geen tijd heb om ze te lezen...

ik vind zowieso dat men alle be-bording langs de weg moet afschaffen. het leidt alleen maar af, en zorgt voor extra letsel als ik de bocht weer eens niet gehaald heb...

;)
 
nee, ik sjees zo snel voorbij de borden dat ik geen tijd heb om ze te lezen...

ik vind zowieso dat men alle be-bording langs de weg moet afschaffen. het leidt alleen maar af, en zorgt voor extra letsel als ik de bocht weer eens niet gehaald heb...

;)

LOL
 
Ik zou denken dat er meer ongelukken binnen de bebouwde kom gebeuren (meer verkeer, meer verwarrende voorrangssituaties, etc), maar meer dodelijke ongelukken buiten de bebouwde kom vanwege de grotere snelheidsverschillen.

On topic: fotootje van achteren met de vraag of je zo mag rijden, was een zoekplaatje: er hing een slot voor de kentekenplaat, dus dat mocht niet.
 
Ik had er ook een paar die voor zover ik weet niet in mijn theorie boek terugkwamen.
Maar dan had ik wel een ouder theorieboek. :X

1. Welke verlichting moet je voeren als motorrijder als je tussen de file doorrijdt. Geen verlichting, want dat kan misleidend zijn en onnodig de aandacht opeisen.
2. Wat gebeurd er met de centrifugale kracht als je een bocht neemt? Deze kwadrateert.

Dat waren zover ik me kan herinneren vragen die ik niet zo snel in het theorieboek kon terugvinden. Voor de rest is het vooral logisch denken.

in mijn boek noemde ze de centrifugale kracht middelpunt vliedende kracht. Het betekend wel het zelfde
 
de meeste ongelukken gebeuren op wegen buiten de bebouwde kom. Het is een inzichtvraag. Ik heb die vraag ook op mijn examen gehad en ook bij mijn theorieles.

Klopt helemaal,buiten de bebouwde kom gebeuren de meeste ongelukken.
Kijk maar eens op pagina 75 van je theorieboek,daar staat ook duidelijk dat Provinciale wegen,vooral secundaire vaak levensgevaarlijk zijn.
Ik heb vorig jaar dezelfde vraag gekregen op mijn theorie-examen.

Ik ben het eens met mijn boven buurman. Als jij het boek goed leert en wat oefen vragen maakt dan is het theorie examen totaal geen probleem.

Ja je krijgt wel eens een instinker en ja misschien staat er eens een vraagje niet in het boek. Je mag 6 fouten maken. Dat is ruimte zat om wat foutjes te maken. Ik heb nu 3 x theorie examen gedaan. Brommer, auto en motor.

Tegenwoordig mag je maar 5 fout hebben van de 50 vragen,6 fout ben je toch echt gezakt.
 
Laatst bewerkt:
En dan die zinnige vragen over zijspannen en aanhangers achter de motor....

99% van de motorrijders heeft daar nooit wat mee te maken. En als je zoiets gaat rijden ga je toch eerst eens kijken wat de afwijkende regels zijn.
Beetje kansloos.

Theorie van de motor vond ik trouwens een stuk beter dan theorie van de auto. Misschien is er daarbij ook veel veranderd de afgelopen decennia? :?

Ik vond die vragen over "stoppen of doorrijden" bij oranje verkeerslicht instinkers. in principe moet je stoppen als dat redelijkerwijs kan. Maar in de praktijk zou ik never-nooit niet stoppen voor oranje (om te voorkomen dat ik een paar seconden later scania in spiegelbeeld in mijn achterste schedel helft heb staan :X :X )
Ook een ultiem flauwe examenvraag; "hoe lang is je theoriecertificaat geldig?"

Nou, daar leer je beter van rijden zeg! NOT.
 
Tegenwoordig mag je maar 5 fout hebben van de 50 vragen,6 fout ben je toch echt gezakt.~[/quote]

ik het dit jaar nog examen gedaan en toen mocht je 6 vragen fout hebben. Omdat het moeilijker is geworden hebben ze, volgens mij een jaar of twee geleden (ook voor auto), het 5 fout veranderd naar 6 fout.
 
Tegenwoordig mag je maar 5 fout hebben van de 50 vragen,6 fout ben je toch echt gezakt.\

ik het dit jaar nog examen gedaan en toen mocht je 6 vragen fout hebben. Omdat het moeilijker is geworden hebben ze, volgens mij een jaar of twee geleden (ook voor auto), het 5 fout veranderd naar 6 fout.[/quote]

Dat is dan wel heel vreemd want vorig jaar ergens in augustus ben ik voor mijn eerste examen gezakt met 6 fout :?
 
dan zal het dit jaar veranderd zijn. Ik ben geslaag met 4 fout, iemand naast mij met 6.
Je hebt wel gelijk.........het is 6 fout.
Staat ook in mijn theorieboek van vorig jaar,kan helaas mijn papiertje niet meer vinden van die uitslag,zal toen inderdaad wel 7 fout gehad hebben dan. :?
 
Laatst bewerkt:
dan zal het dit jaar veranderd zijn. Ik ben geslaag met 4 fout, iemand naast mij met 6.

Ben dit jaar inderdaad ook geslaagd met 6 fout :X

Moet zeggen dat er inderdaad situaties voorkomen in de examenvragen die op z'n zachtst gezegd verwarring veroorzaken.

Klein voorbeeldje: Uitrit van een erf, normaal gesproken moet je dan voorranggeven aan alle verkeer. Echter bij het examen maken ze het zo dat er nog 1 meter al doorgaande weg is na de uitrit, en blijkbaar hoef je dan in ene geen voorrang meer te geven B|

Dus iets meer het examen opstellen conform de oefenexamens/theorie zou geen kwaad kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan