Theorie vragen die niet in de boeken staan?

Trams zijn lastig (vinnik ook), maar 'ze hebben altijd voorrang' is te kort door de bocht.
Trams hebben altijd voorrang als je naast ze rijdt en de tram afslaat. Rijd je ze tegemoet en de tram wil 'door jou heen' afslaan, dan heb jij voorrang.
De afwijking in de voorrangsregel zit 'm in dat de trambestuurder minder goed achterom kan kijken (hele grote dode hoek) en vastzit aan zijn rails. Tegemoetkomend verkeer kan 'ie prima zien, dus dan gelden de normale voorrangsregels. Houd dat in je achterhoofd en de theorie en de praktijk wordt minder lastig.
Maar goed, sommige trambestuurders in Amsterdam gedragen zich wel alsof ze altijd voorrang hebben. Theorie en praktijk zijn niet altijd te rijmen.

He? dat is niet zo!
Dan geldt nog steeds dat de regel 'tram heeft voorrrang' boven de regel 'rechtdoor op dezelfde weg' gaat.
 
Volgens RVV:
(...)

Volgens deze twee artikelen zou ik toch zeggen dat een tram altijd voorrang heeft, tenzij anders bepaald door verkeerslichten en tekens.
Hmz... Mijn theorie wordt toch roestig... O-)
(Maar goed, in Amsterdam nemen trams soms ook voorrang wanneer ze een voorrangsweg opdraaien; zoals de rotonde bij 't haarlemmermeerplein.)
 
Een tram heeft bij mij altijd voorrang, ooit geleerd dat er maar 1/2 situaties zijn waar dat niet zo is...
Aangezien ik niet meer weet welke dat waren, laat ik hem gewoon voor. *D

en een motor kan je overal neerzetten.
Met nadruk op kan, of het soms niet is toegestaan is een andere kwestie.

Een motor mag je op de stoep neerzetten mits het geen hinder veroorzaakt.
Tenminste zo is het mij bijgebleven, ik heb nog nooit een agent moeilijk zien doen om het feit dat mijn motor op de stoep staat geparkeerd. :)

En wat de medicijnen betreft, ze zetten dat op de verpakking vooral om zich in te dekken tegen enig letsel wat opgelopen zou kunnen worden na gebruik.

Ergo; ik heb mezelf nooit zo gevoeld na gebruik van Ritalin bv dat ik geen app/machines zou kunnen bedienen.
 
Jij hebt het nog nooit gebruikt en weet niet wat het precies doet denk ik :)

Het is totaal NIET hetzelfde als alcohol, eerder pal tegenover.
Het geeft je een gevoel van alertheid maar dan x3 zoveel als normaal.

Teminste zo was het bij mij, :Y
 
Medicijnen kunnen onverwachte reacties geven.
Ik heb vorige week hoestcapsules gebruikt, Daro Retard. Die heb ik een paar jaar geleden ook eens gebruikt.
Nou dit keer heb ik het geweten. Ik werd zo dizzy, gedesorienteerd dat ik dacht elk moment tegen de vlakte te gaan en moest door een collega naar huis worden gebracht...
En dan zat hier géén gele sticker op (maar duizeligheid stond nog wel ergens in de bijsluiter genoemd) en was vrij verkrijgbaar bij de apotheek (het is dus geen codeïne oid).
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Heb gisteren mijn theorie in 1x gehaald (3 fout)... Dit zijn de vragen die ik me nog kan herinneren. Hoop dat iemand er wat aan heeft. De vraagstelling in niet excat hoe die gesteld zijn, maar in iedergeval kan je de vraag wel beantwoorden...

Snelheid

2 plaatjes van provinciale wegen; op welke weg mag je 100km/uur. Plaatje met de groene streep in het midden.

U rijdt 80 km/uur wat is uw stopafstand? Ongeveer 45m

EHBO vragen

Je komt bij een ongeval wat doe je eerst? Je zorgt eerst voor je eigen veiligheid.

Je bent bij een slachtoffer die bewusteloos is en rustig ademt wat moet je doen? Hulpdiensten waarschuwen. Dus zonder hem/haar te schudden om wakker te maken.

Voorrangsrotonde

Let op of de fietsen/brommer geen haaietanden heeft. Indien van wel dan heeft hij/zij geen voorrang en moeten ze jou voor laten gaan.

Borden

Een weg met een brug en een bord van max 10t. Mag je hier 30 rijden? Ja

Welke bord waarschuwt voor een vrachtauto met trekker? Gele rechthoekige bord met rode omranding

Positie op de motor

Passagier zit achterop en je neemt een bocht naar recht. Je kan kiezen uit 2 situaties. De situatie waar de passagier zijn hoofd rechts heeft is goed.

Tram

Je ziet passagiers uitstappen en ze staan meteen op de weg. Dus zonder vluchtheuvel. Moet je ze voorang verlenen. Ja.

Mag je de tram rechts inhalen. Ja

Moet je de tram op een gelijkwaardige kruispunt voor laten gaan? Ja. Let op dat hij geen haaietanden op de weg heeft.

Voorsorteren

Een motor wil linksafgaan en staat recht van het midden voorgesorteerd. Is dat goed? Nee

Alcohol

Hoelang mag de politie de uw rijbevoegdheid beperken? Maximaal 24 uur
 
Een motor mag je op de stoep neerzetten mits het geen hinder veroorzaakt.
Tenminste zo is het mij bijgebleven, ik heb nog nooit een agent moeilijk zien doen om het feit dat mijn motor op de stoep staat geparkeerd. :)
Volgens het CBR mag je de motor dus niet op de stoep parkeren. ;) Bij theorievragen moet je dus altijd NEE antwoorden als ze vragen of je op de stoep mag parkeren.
 
Om het topic opnieuw leven in te blazen, hier wat examenvragen die ik gisteren had. Misschien helpt het anderen die nog examen moeten doen. Omdat ik dit topic had doorgespit,
kon ik toch 2/3 vragen goed beantwoorden. thanks daarvoor MF!

Wat betekent het bord
m05.gif


--------------------------------------------------------------------------------------

Wat betekenen deze bordencombinaties
80A01-90.jpg
OB411-1500.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Waar kan je verkeer van links verwachten?
C42-C04re.jpg
&
80D5re.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------

Wat betekent dit bord
B30-B3.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------

Moet je hier stoppen? plaatje met
B60-B6.jpg
en haaientanden

--------------------------------------------------------------------------------------

Mag je hier inhalen?
Een foto van een tram, waarbij rechts word ingehaald door een motor

--------------------------------------------------------------------------------------

Mag je hier inhalen?
Snelweg, motor op de uitvoegstrook, links van motor een auto. blokmarkering.

--------------------------------------------------------------------------------------

Is het verantwoord/veilig om zo te gaan rijden? ( instinker )
Kind achterop motor met helm, maar benen reiken volgens mij niet de pedaaltjes.

--------------------------------------------------------------------------------------

Is het verantwoord/veilig om zo te gaan rijden?
Kind op de tank

--------------------------------------------------------------------------------------

Hoeveel sporen zijn er bij dit spoorwegovergang?
Je ziet 1 andreakruis.

--------------------------------------------------------------------------------------

Moet je de bus voor laten gaan? Bus was buiten de bebouwde kom

--------------------------------------------------------------------------------------

Waar mag je inrijden?
C60-C06.jpg
&
C120-C12.jpg

Foto met motor + zijspan

--------------------------------------------------------------------------------------

Wat is de gemiddelde reactie van een bestuurder?
* 0.5 sec
* 1.0 sec <-
* 3.0 sec

--------------------------------------------------------------------------------------

Moet je de voorganger voor laten gaan?
Foto van een motor bij een uitrit erf, voetganger loopt op trottoir van rechts naar link.

--------------------------------------------------------------------------------------

Moet je de voorganger voor laten gaan?
Foto van een motor die links afgaat, voetganger ging op dezelfde weg rechtdoor

--------------------------------------------------------------------------------------

Mag je met je motorfiets hier in?
G13.jpg

Foto van een man met motorfiets aan de hand, lopend.

--------------------------------------------------------------------------------------

Hoe diep moet het profiel van de band zijn?
1 mm <-
1.6 mm
X.X mm

--------------------------------------------------------------------------------------

Je duo passagier is in de fik gevlogen, wat moet je doen?
*kleding uittrekken, lauw water
*kleding aanlaten, lauw water. <-

--------------------------------------------------------------------------------------

Wat is de volgende handeling bij dit bord?
J04.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Foto waar de juiste voorrang verleend moest worden. waarvan 1 ook al eerder in dit topic is besproken, namelijk;
motor rijdt op een links afschuinende bocht, het leek erg veel op een situatie waar meestal dit bord staat:
OB702.png
Alleen stond het bord er niet.
Fietser op rood/roze kleurig fietspad komt van rechts. Ik had trouwens gewoon nee gedrukt, maar zat enorm te twijfelen.

--------------------------------------------------------------------------------------

Wat is de maximale snelheid op een woonerf?
*15 km/u <-
*30 km/u
*stapvoets

--------------------------------------------------------------------------------------

Mag u stil staan om de passagier af te laten stappen?
E01.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------

Mag u zo voorsorteren?
Foto van motor, op een fietsstrook met onderbroken streep

--------------------------------------------------------------------------------------

U gaat hier keren, wie moet u voorrang verlenen?
*Alle weggebruikers <-
*Alle bestuurders
*Alle weggebruikers, behalve voetgangers

--------------------------------------------------------------------------------------

Wat betekent dit bord?
BB04.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Je rijdt op een weg, na welk bord kan je voetgangers tegenkomen?
C160-C16.jpg
&
J23.png
( instinker )

--------------------------------------------------------------------------------------

Mag u hier groot licht gebruiken?
Foto van een motor, nacht, op een weg, 1 voetganger loopt er

--------------------------------------------------------------------------------------

Moet u de voetganger voor laten gaan?
Foto van motor op rotonde, motor wilt rechtsafslaan, voetganger wil rechtdoor.

--------------------------------------------------------------------------------------

Mag u over de brug?
C60-C06.jpg

Foto van motor voor een brug, met dit bord:

--------------------------------------------------------------------------------------

Wordt hier adviessnelheid aangegeven?
m01.gif


--------------------------------------------------------------------------------------

Waar valt de * onder?
Foto van vrouw met paard aan zij.
*bestuurder <-
*voetganger

--------------------------------------------------------------------------------------

Zicht van minder dan xx meter bij dichte mist, mag je de mistachterlicht gebruiken?

--------------------------------------------------------------------------------------

Een vraag over de kijkhoek van volgens mij een bus; iets van waar kan je het beste gaan rijden.
3 opties, met strookjes die het zicht vertegenwoordigen door de spiegels van de bus . antwoord is natuurlijk, niet kort achter, of in zn dode hoek

--------------------------------------------------------------------------------------

~ Een verkeersagent, die een richting aangaf. Geeft een stopteken voor welke kant?

--------------------------------------------------------------------------------------

Over hoeveel meter kom je bij een spoorwegovergang?
BB23-3r_J10.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Mag je hier in rijden?
C20-C02.jpg
+ wit bord onderin, een auto

--------------------------------------------------------------------------------------

Betekent dit bord, einde bebouwde kom?
F08.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Hoe hard mag je hier maximaal rijden?
G03.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Waar moet je voetgangers altijd voor laten gaan?
G05.png
94A01-30zb.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------

Het verkeerslicht springt op groen, moet je hier doorrijden ?
Foto van een motor voor een groen verkeerslicht +
B80-B7.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------

vraag mbt dit bord
E02-2.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Een vraag; Je motor is aan diggelen ofzo, je kan maximaam 55 km/u, mag je zo op de snelweg rijden

--------------------------------------------------------------------------------------


Hoe hard mag je hier rijden?
Foto met weg, geen autoweg bord wel dit bord
H02.png


--------------------------------------------------------------------------------------

Wat vraagt het minste onderhoud?
*cardan aandrijving <-
*ketting aandrijving

--------------------------------------------------------------------------------------

ook een vraag over, je neemt niet een bocht met 30, maar met 60, wat gebeurd er met de middelpuntvliegende kracht?

--------------------------------------------------------------------------------------

~40 vragen kon je als je een beetje had geleerd, binnen een halve seconde antwoorden.
~5 vragen waarbij je even moet nadenken, denk aan voorrangs vragen, en verbodbord + uitzondering
~2 inzichtvragen ( wat is de gemiddelde reactie tijd van een bestuurder )
~3 instinkers

:W
 
Laatst bewerkt:
Om het topic opnieuw leven in te blazen, hier wat examenvragen die ik gisteren had. Misschien helpt het anderen die nog examen moeten doen. Omdat ik dit topic had doorgespit,
kon ik toch 2/3 vragen goed beantwoorden. thanks daarvoor MF!
dank je is inderdaad wel handig om deze toch wel bij te houden, zal zodra ik mijn examen gehad heb deze ook weer bijvullen!
 
Ik ga op de 14e mijn theorie doen, Heb auto al gedaan (binnen kort afrijden), Zat 1 boven gezakt(auto theorie), voor motor heb ik veel meer motivatie dus daar druk mee aan het leren nu, denk/hoop dat het goed gaat ;)

Daarna lekker lessen , en dan op een opgevoerde brommer :') (125CC "Motor") :+
 
Laatst bewerkt:
zoveel rare vragen krijg je op een examen niet hoor.

De "raarste" die ik had was: -naar mate dat je remblokken verslijten stijgt of daalt dan je remvloeistof?

Gewoon online theorie examens doen, dan lukt het wel.
 
Ja.. maar ik ken dus serieus mensen die totaal geen remdruk meer hebben. Die hebben geen idee datals de blokken op zijn, ze ook geen druk meer hebben.. heel erg gek is die vraag niet. Het zijn immers je remmen!
 
Ik heb veel gehad aan CBR TOETS voor de ipad. 25 examens voor 99 cent per stuk. Van elk examen krijg je te horen of de antwoordn goed zijn, en als ze fout zijn een uitleg. Aanrader!
 
Terug
Bovenaan Onderaan