Theorie vragen die niet in de boeken staan?

Ik schrok van het lage slagingspercentage tijdens mijn theorie-examen......
 
In het verkeer kom je ook wel eens in situatie's terecht die je nooit van tevoren zou kunnen leren... Met die vragen, vragen ze je gewoon je gezonde verstand te gebruiken.
 
hoeveel afstand moet je houden bij een snelheid van x km/h:
en dan een multiple keuze in meters :/

terwijl in heel nederland net een reclame campagne bezig is met dat je 2 seconden afstand moet houden, dan heb je heel die meters niet nodig toch ?
 
Klein voorbeeldje: Uitrit van een erf, normaal gesproken moet je dan voorranggeven aan alle verkeer. Echter bij het examen maken ze het zo dat er nog 1 meter al doorgaande weg is na de uitrit, en blijkbaar hoef je dan in ene geen voorrang meer te geven B|

Dus iets meer het examen opstellen conform de oefenexamens/theorie zou geen kwaad kunnen.

Die situatie kun je in het echt ook tegenkomen, en het is belangrijk dat je weet waarom je al dan niet voorrang moet verlenen. Dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat je van een erf komt. Dat jij dus kijkt naar het bord "einde erf" om te bepalen of je al dan niet voorrang moet verlenen is je fout. Waar je naar moet kijken is of de kruising met de andere weg al dan niet een uitritconstructie is, dat is het enige wat aan de orde is.

Met andere woorden, deze vraag toetst of je daadwerkelijk de betreffende verkeersregel kent en weet toe te passen of dat je op gevoel beslist. In mijn ogen dus juist een hele goede vraag.
 
hoeveel afstand moet je houden bij een snelheid van x km/h:
en dan een multiple keuze in meters :/

terwijl in heel nederland net een reclame campagne bezig is met dat je 2 seconden afstand moet houden, dan heb je heel die meters niet nodig toch ?

Het is toch erg nuttig om te weten hoeveel meter per seconde je aflegt bij een bepaalde snelheid.
 
hoeveel afstand moet je houden bij een snelheid van x km/h:
en dan een multiple keuze in meters :/

terwijl in heel nederland net een reclame campagne bezig is met dat je 2 seconden afstand moet houden, dan heb je heel die meters niet nodig toch ?

Hiermee willen ze je bewust maken van hoeveel meter die 2 seconden nou eigenlijk is. En dat dat varieert bij hogere en lagere snelheden. (Geloof me, dat snappen sommige mensen echt niet.) Dus gewoon 80km/h = 22 m/s = 44m afstand. En 120km/h = 33m/s = 66m afstand. Als je een beetje kunt schatten hoef je die hele formule ook niet eens te kennen.
 
Die situatie kun je in het echt ook tegenkomen, en het is belangrijk dat je weet waarom je al dan niet voorrang moet verlenen. Dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat je van een erf komt. Dat jij dus kijkt naar het bord "einde erf" om te bepalen of je al dan niet voorrang moet verlenen is je fout. Waar je naar moet kijken is of de kruising met de andere weg al dan niet een uitritconstructie is, dat is het enige wat aan de orde is.

Met andere woorden, deze vraag toetst of je daadwerkelijk de betreffende verkeersregel kent en weet toe te passen of dat je op gevoel beslist. In mijn ogen dus juist een hele goede vraag.

Ben ik met je eens, ik had de vraag dus ook fout, omdat na de uitrit constructie dus nog een meter normale weg lag.

Vind wel dat de grens van het gevoel dat je genaaid word heel dicht bij komt op deze manier.
 
Misschien is dit iets voor je?
http://www1.examencentrum.nl/theorie-examen/motor.php

Kun je theorieexamens oefenen, kost geloof ik Eu 1,30 per examen,betalen gaat via je mobiel, maar heeft weer heel andere vragen dan je in de boeken vindt....
Succes! *O*
Groeten van Peggy
 
Ben ik met je eens, ik had de vraag dus ook fout, omdat na de uitrit constructie dus nog een meter normale weg lag.

Vind wel dat de grens van het gevoel dat je genaaid word heel dicht bij komt op deze manier.

Helemaal mee eens,....Degene die dat bedacht heeft,...echt waar meteen met pensioen sturen,...IN TIBET!

Bij mij..aan het einde van de straat precies zo'n situatie,...1 meter weg na de "drempel" waardoor het altijd een gok is of je voorrang gaat krijgen of niet,.....rustig aan dus!
 
Ik had mijn theorie hartstikke goed geleerd. Had 20 oefenexamens gemaakt, en mijn theorieboek door gespit maar het echte examen viel me toch wel tegen hoor. Was moeilijker dan ik dacht.

Maar lees vooral de vraag goed, raak niet in paniek, en geef altijd een antwoord. Beter een fout antwoord dan als helemaal geen antwoord.
 
Het is toch erg nuttig om te weten hoeveel meter per seconde je aflegt bij een bepaalde snelheid.

als ik die vraag zie en denk 2 secs ... ow staat er niet bij
dan ff snel bedenk 80 / 3.6 = 22 m/s = 44m

voor de veiligheid maakt het niet uit, anders hadden ze in de reclame uit wel uitgelegd waar het vandaan kwam. je hoeft niet weten hoe de wasmachine werkt als je hem maar kan gebruiken :+

toen was de tijd al over. (k heb het wel in 1x gehaald).
 
als ik die vraag zie en denk 2 secs ... ow staat er niet bij
dan ff snel bedenk 80 / 3.6 = 22 m/s = 44m

voor de veiligheid maakt het niet uit, anders hadden ze in de reclame uit wel uitgelegd waar het vandaan kwam. je hoeft niet weten hoe de wasmachine werkt als je hem maar kan gebruiken :+

toen was de tijd al over. (k heb het wel in 1x gehaald).

Ik had bedacht: je pakt de snelheid, deelt het door 2 en het antwoord dat er dan het dichste bij zit is de juiste. Dat is nog eens makkelijk een antwoord scoren.
 
Laatst bewerkt:
Theorie examen in 1x gehaald, en vond het examen niet echt moeilijk. Als je kijkt naar het slagingspercentage zou je anders verwachten :X
Wat ik alleen zo raar vind is dat als je nou 6 fouten hebt en die allemaal gemaakt zijn bij voorrangsvragen. Dan heb je de ballen verstand van voorrang, maar heb je toch je theorie :X

En over die vraag hoeveel meter afstand moet je houden: leuk om dat te weten, in de praktijk houd ik op de snelweg vrijwel nooit 66 meter afstand. Dan voegt er toch de hele tijd wel een auto voor je in, in dat gat.

Aan welke kant de staan de rode reflectorpaaltjes langs de weg?
Rechts (Rood is Rechts)

Je mag tegenwoordig 6 vragen fout hebben...
Ik denk altijd rood is aan je eigen kant (achterlichten) wit aan de andere kant (koplampen tegenliggers)
 
Ik had bedacht: je pakt de snelheid, deelt het door 2 en het antwoord dat er dan het dichste bij zit is de juiste. Dat is nog eens makkelijk een antwoord scoren.

het is ook wel zo dat ik het had kunnen weten. maar het gaat om het idee dat ze overal zeggen 2 seconden en dan meters vragen.
 
6 fout ja, weet ik heel goed want ik ben vorige week donderdag met 7 gezakt, en m'n buurvrouw heeft em met 6 gehaald )#()(@#)%(. Zucht. Nou ja, heb wel gelijk het tegendeel bewezen van de stelling "als je leert, slaag je gewoon". Ik kende 2 CD-roms en m'n theorie boek uit m'n hoofd, maar op het examen wilde het ff niet zo :(

Dit ga ik dus maar in de gaten houden, kan nog van pas komen :p
 
Laatst bewerkt:
centrifugaal kracht is m * v^2 / r

snelheid staat dus in het kwadraat in deze formule.

nog een vraag die je bij je examen kan krijgen die niet direct in je theorie staat:
als je een file op een 3 baans snelweg hebt waar mag je tussen de auto's door rijden.
ant: alleen tussen de meest linkse en de middelste baan.
 
ff lullig misschien, ( niet zo bedoeld )

maar je zakt niet op 1 vraag, je zakt er op 7 en als je alle vragen die wel in je theorie boek staan goed hebt, zak je echt niet.

Uiteraard zak je niet op 1 vraag maar op 7, maar ook als je het theorieboek en alle examens leert maak je af en toe nog een foutje, dus elke vraag die niet in de boeken staat kan net foutje nr. 7 zijn.

Vragen die je zo maar fout kan hebben:
- een plaatje van een bus bij een bushalte binnen de bebouwde kom.

Moet je deze voor laten gaan of niet?
 
Uiteraard zak je niet op 1 vraag maar op 7, maar ook als je het theorieboek en alle examens leert maak je af en toe nog een foutje, dus elke vraag die niet in de boeken staat kan net foutje nr. 7 zijn.

Vragen die je zo maar fout kan hebben:
- een plaatje van een bus bij een bushalte binnen de bebouwde kom.

Moet je deze voor laten gaan of niet?

Ja, als hij zijn knippers aan heeft staan, moet je alle bussen die weg willen rijden bij een bushalte BINNEN de bebouwde kom voor laten gaan. Dit geldt niet voor bussen die weg willen rijden BUITEN de bebouwde kom.
 
Ben ik met je eens, ik had de vraag dus ook fout, omdat na de uitrit constructie dus nog een meter normale weg lag.

Vind wel dat de grens van het gevoel dat je genaaid word heel dicht bij komt op deze manier.
Mwoah ... in de praktijk zie je nog wel vreemdere en onduidelijkere constructies die wegbeheerders verzinnen :X En als je dan niet goed oplet heb je dus wel een probleem. Dus is het goed dat je er op gewezen wordt dat niet alles is wat het lijkt.
 
Ja, als hij zijn knippers aan heeft staan, moet je alle bussen die weg willen rijden bij een bushalte BINNEN de bebouwde kom voor laten gaan. Dit geldt niet voor bussen die weg willen rijden BUITEN de bebouwde kom.


Precies en dit wil je nog wel eens over het hoofd zien.
Ik had dus ja geantwoord (was gewoon een proef examen) maar die bus had z'n knipperlicht dus niet aan staan. Foutje bedankt, maar dat was dus 1 van de 7 al geweest.

Dus elke vraag die niet in de boeken staat, zet 'm hier maar neer.

de meeste ongelukken gebeuren op wegen buiten de bebouwde kom. Het is een inzichtvraag. Ik heb die vraag ook op mijn examen gehad en ook bij mijn theorieles.

Euh dit is dus fout.
De meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom (als ik die gast die 'm fout had moet geloven).
 
Laatst bewerkt:
Precies en dit wil je nog wel eens over het hoofd zien.
Ik had dus ja geantwoord (was gewoon een proef examen) maar die bus had z'n knipperlicht dus niet aan staan. Foutje bedankt, maar dat was dus 1 van de 7 al geweest.
Da's een bekende ja, en zeer discutabel.. hij zou zomaar wel z'n knippertje aangehad kunnen hebben, 't is per slot van rekening een foto :P
Eigenlijk zou je moeten kunnen antwoorden: te weinig informatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer half jaartje geleden theorie examen gedaan. Voor de auto en scooter was ik geslaagd met vlag en wimpel (1 en 2 fout). Maar met de motor had ik de eerste keer ook 7 fout. Ik baalde ontzettend, er kwamen ook vragen in voor die ik niet mijn theorieboek had staan. Toen kreeg ik een ander theorieboek (ander merk, ben de naam even kwijt, iig niet van de ANWB) en daar stonden die vragen wel in. Dus vertrouw in dit geval niet op Veka-Best. Daar staat lang niet alles in.

De instinkervragen die ik me nog kan herinneren:
Wat is een weg?
Dan kon je kiezen uit alleen de rijbanen, rijbanen + vluchtstroken, rijbanen heen en weer met vluchtstroken, of rijbanen (2 kanten) met vluchtstroken en berm, tot aan de sloot. Bleek het de laatste te zijn. Staat bijv niet Veka-best.

vraag2:
in deze bocht is sprake van negatieve wegverkanting, heeft u hier voordeel van?
vervolgens zag je een plaatje met een naar binnendraaiende bocht (kombocht).
Bleek dat negatieve wegverkanting ook letterlijk stond voor negatief. Ze hadden dus de verkeerde afbeelding geshowed.
Tipje: Let dus niet altijd op de plaatjes. De tekst zegt soms meer ;)

succes!
 
ik vond het theorieexamen van de motor wel stukken moeilijker dan dat van de auto, ondanks dat ik ze vrij kort op elkaar gemaakt heb. heb ook voor allebei zeker goed genoeg geleerd.

bij de motor zaten gewoon meer instinkers in en vragen waarbij ik goed na moest denken en tijd wel nodig had.
 
Vragen die je zo maar fout kan hebben:
- een plaatje van een bus bij een bushalte binnen de bebouwde kom.

Moet je deze voor laten gaan of niet?

Hoe kan je die vraag in hemelsnaam "zo maar" fout hebben. Dat is zo'n beetje de meest standaard vraag die je kunt bedenken. Van het kaliber, "wie gaat er voor" bij het kruisen van een voorrangsweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan