Terugreis stage

Meneermotor

Rookie
25 mrt 2018
14
2
Hallo mensen.

Dit is met dit account mijn eerste post. Terwijl ik al lang geleden had willen posten. Nu zit ik een beetje met een Dilemma, ik moet namelijk eind januari/begin februari terugreizen naar Nederland van mijn stageplek in Spanje. Ik loop namelijk sinds september stage in Fuengirola(zuid-Spanje).

Hebben jullie misschien een paar tips voor mij, waar ik het beste kan langs rijden als ik terug kom? Heb namelijk niet echt zin om helemaal vast te komen te zitten in de sneeuw. Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Groet,
Peter.
 
Gave trip en zeker met de motor in die tijd van het jaar. Ik zou in ieder geval niet de hoge Pyreneeen pakken maar via geheel west of geheel oost gaan Catalunya heeft erg mooie wegen en de wegen langs de kust liggen laag genoeg dat er geen sneeuw ligt (of er moet iets geks gebeuren). De grensovergang bij Cerbère is geweldig gaaf om met de motor te doen en als je dan toch via Catalunya rijd pak dan ook gelijk Tossa-St. Feliu mee. Binnendoor Frankrijk gewoon niet de hoge bergen opzoeken (lees Centraal Massif of Alpen) dan komt het wel goed. En ook dan kun je overal een sneeuwbui treffen in deze tijd van het jaar. Zorg voor goede warme kleding, extra droge handschoenen etc... want in Zuid Spanje is het totaal anders dan hetgeen je in België aan gaat treffen en je moet op alles voorbereid zijn.
 
Je zou nog WEL in de Pyreneeën kunnen doorsteken!
Na Viella heb je de doorgang bij Bossost. Dan kom je nauwelijks boven 900m hoogte. Laagste doorgang in de centrale Pyr.
Na de grens ben je vlot in Toulouse. Daarna richting Parijs..............
 
Vergeet niet dat de Franse kant (zeker daar zo in het midden) niet voor niets zo groen is... het is daar meestal erg bewolkt en regenachtig. Ik ken de overgang daar en je zit daar echt wel degelijk in een redelijk hoog gebied. Ondanks mijn ervaring met sneeuwrijden zou ik het risico niet nemen in de winter.
 
Vergeet niet dat de Franse kant (zeker daar zo in het midden) niet voor niets zo groen is... het is daar meestal erg bewolkt en regenachtig. Ik ken de overgang daar en je zit daar echt wel degelijk in een redelijk hoog gebied. Ondanks mijn ervaring met sneeuwrijden zou ik het risico niet nemen in de winter.

Precies, afgelopen zomer daar geweest. heel erg mooi, maar ook heel erg gevaarlijk bij winterse/slechte weersomstandigheden.
afhankelijk van het weer zou ik het goed afwegen.
 
Gave trip en zeker met de motor in die tijd van het jaar. Ik zou in ieder geval niet de hoge Pyreneeen pakken maar via geheel west of geheel oost gaan Catalunya heeft erg mooie wegen en de wegen langs de kust liggen laag genoeg dat er geen sneeuw ligt (of er moet iets geks gebeuren). De grensovergang bij Cerbère is geweldig gaaf om met de motor te doen en als je dan toch via Catalunya rijd pak dan ook gelijk Tossa-St. Feliu mee. Binnendoor Frankrijk gewoon niet de hoge bergen opzoeken (lees Centraal Massif of Alpen) dan komt het wel goed. En ook dan kun je overal een sneeuwbui treffen in deze tijd van het jaar. Zorg voor goede warme kleding, extra droge handschoenen etc... want in Zuid Spanje is het totaal anders dan hetgeen je in België aan gaat treffen en je moet op alles voorbereid zijn.

Nee, zat er ook niet aan te denken de Pyreneeen te pakken. Dit dacht ik een te groot risico. Wou in ieder geval in een dag vanaf Fuengirola naar ongeveer ten hoogte van Barcelona, en dan daar mijn eerste overnachting te pakken. Ik zat er ook over te denken dan de 2de dag ergens bij Lyon te overnachten. Of overschat ik mezelf nu?
 
Hangt er vanaf hoe druk 't is en hoeveel zitvlees dat je hebt.
Je hebt er bij die na 300km al huilie-huilie op de motor zitten.
Maar normaal moet 650km eenvoudig te doen zijn.

Dus jouw idee is om Route du Soleil te rijden. Oke, mid-winter iets minder soleil/ zonneschijn.
Hoog kom je ook niet want Col du Grand Boeuf (323m) bij Valence is dan hoogste punt onderweg. (vaak zat overheen gereden)
Of dat het ook de leukste route is..................??
 
Als je alleen maar snelweg wil gaan rijden is dat goed te doen maar als je er een leuke trip van wil maken en onderweg nog wat wil zien dan is het behoorlijk optimistisch.
 
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, dit is de route die ik de heenweg heb genomen.

Dag 1:
Dag 1.PNG


Dag 2:
Dag 2.PNG


Dag 3:

Dag 3.PNG


Dag 5

Dag 5.PNG


Dag 6

Dag 6.PNG


Dag 7:

Dag 7.PNG
 
Hangt er vanaf hoe druk 't is en hoeveel zitvlees dat je hebt.
Je hebt er bij die na 300km al huilie-huilie op de motor zitten.
Maar normaal moet 650km eenvoudig te doen zijn.

Dus jouw idee is om Route du Soleil te rijden. Oke, mid-winter iets minder soleil/ zonneschijn.
Hoog kom je ook niet want Col du Grand Boeuf (323m) bij Valence is dan hoogste punt onderweg. (vaak zat overheen gereden)
Of dat het ook de leukste route is..................??

Wat zou jij doen als je mij was? Wat denk niet dat hoge wegen nu nog heel fijn zijn om te rijden, of heb ik dat verkeerd?
 
Hoi Peter,

Even stomme vraag en out-of-the-box, zoals dat in moderne bullshit-bingo-lingo heet.

Vind je het wel leuk om met de motor terug te komen? Ik kan me voorstellen dat je er niet zoveel zin hebt, gezien de mogelijke weersomstandigheden. Vanaf eind januari wordt ook nog eens een langdurige koude periode verwacht die enkele weken kan aanhouden.

Cookies op bndestem.nl | bndestem.nl

Ik heb zelf mijn motor een keer naar Malaga laten transporteren en ben zelf met het vliegtuig er achteraan gevlogen. Toen 10 dagen Zuid Spanje gedaan en daarna zelf weer terug gevlogen en de motor op het vliegveld achter gelaten bij een transporteur.

Dat was niet spotgoedkoop, maar kostte ook niet de wereld. Het is maar een suggestie, doe ermee wat je wilt.
Eventueel kan ik je in contact brengen met het transport bedrijf dat dat toen voor mij geregeld heeft.
 
@
David_ZZR

Ja, dat verhaal van jou heb ik een paar weken geleden met stijgende verbazing --maar heeeeel veel ontzag--- zitten lezen.
Ben zelf ook snowboarder, maar moet er werkelijk niet aan denken.

Mijn stelling is: onder de 10 graden rijd ik niet. Het moet wel leuk blijven.

Jij hebt echt ballen van staal man! Respect.
 
Hoi Peter,

Even stomme vraag en out-of-the-box, zoals dat in moderne bullshit-bingo-lingo heet.

Vind je het wel leuk om met de motor terug te komen? Ik kan me voorstellen dat je er niet zoveel zin hebt, gezien de mogelijke weersomstandigheden. Vanaf eind januari wordt ook nog eens een langdurige koude periode verwacht die enkele weken kan aanhouden.

Cookies op bndestem.nl | bndestem.nl

Ik heb zelf mijn motor een keer naar Malaga laten transporteren en ben zelf met het vliegtuig er achteraan gevlogen. Toen 10 dagen Zuid Spanje gedaan en daarna zelf weer terug gevlogen en de motor op het vliegveld achter gelaten bij een transporteur.

Dat was niet spotgoedkoop, maar kostte ook niet de wereld. Het is maar een suggestie, doe ermee wat je wilt.
Eventueel kan ik je in contact brengen met het transport bedrijf dat dat toen voor mij geregeld heeft.

Hoi, ja op zich heb ik er wel zin in. Heb ook al afgesproken met mijn vader, dat wanneer ik niet verder kan, dat hij me dan komt ophalen. Dus denk dat ik gewoon probeer zo ver mogelijk te rijden. En dan kijk ik wel weer. En mijn motor op transport zetten ben ik niet zo heel enthousiast over.
 
Inderdaad, gewoon zelf gaan rijden en niet door de hoge pyreneeen heen rijden. Ik was anderhalve week terug nog aan de Costa Brava en het was er werkelijk heerlijk motorweer. Hier een videootje van een aantal jaar terug van die kustweg die ik bedoel hoe je vanuit Spanje Frankrijk in kunt rijden (ik reed vanuit Frankrijk Spanje in maar de weg is hetzelfde, de zee licht alleen aan de andere kant ;) )

 
Die weg van Cerbere naar Llanca is inderdaad erg leuk. Soms slecht wegdek maar doordat het zo dicht langs de zee blijft gaan niet snel last van sneeuw.
 
Filmpje is bekend terrein! Vroeger met de familie veel gekampeerd bij Argelès-sur Mer.
Cerbere-Llançà meermaals gereden. Helaas op filmpje niet veel van te zien hoe mooi het daar wekelijk is. ;( (vooral achteropkomende motor en wegdek)
Je ziet vlgs mij vnl het Spaanse gedeelte. Het mooiste stuk is van Cerbere naar Portbou.

Als je hoger komt, dan is idd sneller kans dat je in de sneeuw terecht komt. Zelfs in de Ardennen kan het mid-winter akelig koud zijn en sneeuw.
Ik noemde net Col Gd Boeuf maar eigenlijk zijn de Ardennen als je die doorkruist nog hoger. Op meerdere plaatsen kom je daar boven de 600m.

Mijn eigen voorkeur zou toch zijn om de kloof bij Bossost te rijden. Dan natuurlijk wel een kans dat de weg vol sneeuw ligt.
Maar dat kan echter nooit heel veel km's zijn omdat de doorgang heel laag is vergeleken met de omliggende bergen.
Als helemaal afgesloten dan is de Bielsa-tunnel altijd nog een optie. Die weg is bedoeld om de hele winter de Pyr te kunnen doorkruisen.

Mijn voorkeur zou toch Bossost zijn omdat daarna snelweg Toulouse-Parijs nog niet zo verkeerd is. Heel hoog kom je dan niet meer.
In de zomer zou ik binnendoor rijden. In de winter vooral veel snelweg.
 
Is het niet heel schadelijk voor mijn motor om over gestrooide wegen heen te rijden?
 
Pekel is in alle gevallen slecht.
Als je van Spanje naar NL rijdt, kan je zeker zijn dat je veel of heel veel pekel over je heen krijgt.
Beste remedie is bij thuiskomst gelijk grondig schoonspoelen.

Niet mee wachten want dan is leed al geschiedt.
Dacht ik ook paar jaar terug. Enkele weken later zag ik dat zout toch was ingevreten. Nooit meer mooi kunnen krijgen!
 
Een motor blijft een gebruiksvoorwerp, na wat pekel gewoon afspoelen en anders jammer... Moet geen reden zijn om 'm niette gebruiken. Met die wintersporttrip hebben we onze stroms ingespoten met speciale wax maar die was er na anderhalve week erg lastig weer van af te halen... Wat je kunt doen is de echt essentiële zaken (denk aan voorvorkpoten want daar wil je geen roest op want dan krijg je lekkages etc...) na een rit even inspuiten en afdoen met wd40 en je remschijven met een busje remreiniger afsprayen.
Ohja het stuk Cerbere Llanca, net daarboven ligt Tour Madeloc, een heel stuk smaller maar daar heb je dus echt nog mooiere uitzichten!
Youtube heeft ivm rechten alleen de muziek onder fit filmpje uit gehaald:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan