Te veel verschillende verhalen over SAG

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Nu de motor goed is, wil ik de vering ook afstellen.

Ik dacht "zoek het even op" maar op elke site lees ik weer een ander verhaal met andere methodes en verschillende maten.

Is er nog een fool proof methode met gegarandeerd succes op mijn motor?

Gaat om een Suzuki DL1000 uit 2003, met andere voorpoten (met voorspanningsknop ZONDER rebound) en een achterdemper met voorspanning en rebound.

Voor en achter voorzien van de juiste Hyperpro veren. Voor voorzien van verse 10W olie.

Rij altijd solo, vrij standaard "kaal" gewicht van 85 kilo.

Rij veelal binnendoor maar ook snelweg, zeker geen off-road. Wens neigt meer naar veel vertrouwen in bochten dan naar comfort daar ik geen wereldreizen maak.
 
Sag zo`n 20 a 30 % . Maar er is geen fool proof methode , some like it hard some like it soft. :)
Je kunt er zat over vinden op het net , en dan zelf uit proberen wat je het beste bevalt.
 
Zal er niet mee over het circuit rijden :)

Er is geen echt probleem anders dan dat hij op gevoel ingesteld is en ik geen flauw idee heb of dit ook maar enigszins goed is.

Volgens Dave moet je de motor naar boven trekken, niet optillen en dan meten wat de volledige uitslag is.
 
Zal er niet mee over het circuit rijden :)

Er is geen echt probleem anders dan dat hij op gevoel ingesteld is en ik geen flauw idee heb of dit ook maar enigszins goed is.

Volgens Dave moet je de motor naar boven trekken, niet optillen en dan meten wat de volledige uitslag is.
Dat klopt. Je hebt 3 metingen nodig.
Motor volledig uit de veren trekken=meting 1
Motor laten rusten op eigen gewicht na 1x in te laten veren=meting 2
Op de motor zitten met je vol gewicht (pak+helm)= meting 3
Meting 1-meting 3 zou ongeveer 35-50mm zijn bij jouw motor.
Meting 1-meting 2 zou ongeveer 5-15mm moeten zijn.
 

Is ook anders gevuld, namelijk naar opgave Hyperpro en niet conform fabrieksopgave :) er zit inderdaad meer lucht/minder olie in.

Wil het gewoon zelf doen, niet weer een (dure) afspraak bij een specialist maken en 3u moeten rijden.

En iets waar een methodiek achter zit is altijd beter dan maar iets doen en hopen op het beste. Als ik de juiste procedure volg dan is dat voor mij goed genoeg.
 
Er zijn wel meer veringspecialisten in Nederland dan Hyperpro alleen hoor ;)
Ja maar die leveren geen Hyperpro veren, en dat zit er in...
Wil het gewoon zelf doen, niet weer een (dure) afspraak bij een specialist maken en 3u moeten rijden.
Hier in Alphen wordt de boel gratis afgesteld en beoordeeld
 
Ja maar die leveren geen Hyperpro veren, en dat zit er in...

Hier in Alphen wordt de boel gratis afgesteld en beoordeeld

Het zijn dus waarschijnlijk progressieve veren, dat doet Hyperpro vnl. Ook WP (bijv) heeft uitgebreid geexperimenteerd met progressieve veren en in hun programma gehad.
Als jij perse progressieve veren wil komt een andere specialist daar ook wel uit, prima zelfs. Andere specialisten zullen alleen niet zo snel progressieve veren aanraden als Hyperpro dat is het enige verschil.....
 
Als je maar twee woorden tegen Bas zegt in Alphen is het okee. Die jongen is zo fanatiek. Maatje van me heeft ook zijn standaard geveerde kawa daar af laten stellen. Juist dat heeft tot gevolg gehad dat er nu iig 2 FZRren compleet dpor hem op Hyperpro worden gezet... ook jij komt terug met je volgende motor
 
Is ook anders gevuld, namelijk naar opgave Hyperpro en niet conform fabrieksopgave :) er zit inderdaad meer lucht/minder olie in.

Wil het gewoon zelf doen, niet weer een (dure) afspraak bij een specialist maken en 3u moeten rijden.

En iets waar een methodiek achter zit is altijd beter dan maar iets doen en hopen op het beste. Als ik de juiste procedure volg dan is dat voor mij goed genoeg.
Als je het zelf wil leren doen, Dave Moss zijn programma's te volgen. Duidelijk te verstaan en een van de betere veringspecialisten.
 
Ik geloof je meteen, vooralsnog wel nieuwsgierig en aan het meten geslagen:

Voorzijde:
wiel van grond van klem tot bovenkant buitenpoot is 18,2cm

Wiel op grond hoogste punt 15cm
Wiel op grond laagste punt 14,4cm
Gemiddelde 14,7cm

Met mij op de motor, voetjes van de vloer met een klein beetje inveren en rustig loslaten is 13,3 cm


Achterzijde:
Wiel van de grond 50,4 cm
Wiel op grond in of uitveren geen verschil, 40,55 cm

Met mij op de motor is 37,5.


Dus achter een natte krant, voor aan de bovenkant van te slap.

Voor: 18,2 - 13,3 = 4,9 cm (van 3,5 tot 5 cm)

Achter: 50,4 - 37,5 = 12,9 cm (van 0,5 tot 1,5 cm)

Achter zet ik hem 1 streepje harder en ga ik opnieuw meten. Voor 1 hele slag (geen ring maar 380 graden) losser en dan weer meten.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof je meteen, vooralsnog wel nieuwsgierig en aan het meten geslagen:

Voorzijde:
wiel van grond van klem tot bovenkant buitenpoot is 18,2cm

Wiel op grond hoogste punt 15cm
Wiel op grond laagste punt 14,4cm
Gemiddelde 14,7cm

Met mij op de motor, voetjes van de vloer met een klein beetje inveren en rustig loslaten is 13,3 cm


Achterzijde:
Wiel van de grond 50,4 cm
Wiel op grond in of uitveren geen verschil, 40,55 cm

Met mij op de motor is 37,5.


Dus achter een natte krant, voor aan de bovenkant van sportief.

Voor: 18,2 - 13,3 = 4,9 cm (van 3,5 tot 5 cm)

Achter: 50,4 - 37,5 = 12,9 cm (van 0,5 tot 1,5 cm)

Achter zet ik hem 1 streepje harder en ga ik opnieuw meten. Voor 1 hele slag (geen ring maar 380 graden) losser en dan weer meten.
Dus achteraan zakt je motor 13cm in als je hem op zijn eigen gewicht laat rusten?
Of met jouw erop?
Want dat is echt niet normaal, zelfs niet als je erop zit.

Vooraan: aangezien dat je progressieve veren hebt kan 5cm wel normaal zijn, "gewone" veren zijn veel gemakkelijker af te stellen en werken beter samen met de demping.
 
Nee met mij er op.

Kan het nog wel 1x nameten, maar daar lijkt het wel op ja.

Veer is nieuw.

L1 is gemeten met wiel van de grond, echt maximale uitslag.
L1 is 50,4 cm

L2 is een gemiddelde van wielen op de grond omhoog trekken en loslaten en naar beneden duwen en loslaten.
Dan kom ik op eigen gewicht van motor op 40,5 en 40,6 cm.
L2 is dus 40,6

L3 is met gear en voeten van de grond gemeten.
L3 is 37,5

L1 minus l3 maakt 50,4 - 37,5 en is 12,9.

Doe ik L2 minus L3 zit ik op een hele andere berekening.
40,6 - 37,5 = 3,1 cm

L2 minus L3 lijkt mij een heel stuk aannemelijker. Dan nog staat de vering te slap.

Als ik L2 mibus L3 doe bij de voorkant krijg ik dit:
14,7 - 13,3 = 1,4 cm. Dat kan haast niet.
 
Ja ook progressief.
 

Bijlagen

  • IMG_20190609_122306006.jpg
    IMG_20190609_122306006.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 3
Ja ook progressief.
Geen idee hoe je die instelt.
Sowieso is de correcte instelling voor 1 persoon niet hetzelfde als voor een ander persoon.
Als je er tevreden mee bent, laat het dan zo.
En als je wil experimenten, schrijf dan op hoe het nu ingesteld staat en pas 1 ding aan en ga rijden.
Is het beter? Houden zo, is het slechter, probeer eens de andere kant op te gaan.
Sowieso de standaard instelling bijhouden zodat je nog terug kan wat nu werkt.

1 nadeel aan je vering leren kennen en afstellen is dat je te kritisch zal kijken naar je vering.

Ik zou sowieso eens beginnen met achteraan meer voorspanning te geven.
 
Meetfout gemaakt. Ik had gemeten tot de as en vriendin tor bovenkant brug.

2e meting is wel goed en zowel voor als achter wat strakker gezet. Voor 1 slag en achter 1 ring (stond vrij los).

Snap nu hoe het zit/werkt en wat de maten moeten zijn, dus nu is het een kwestie van herhalen en finetunen.

Hartelijk dank!
 
Bij de filmpjes laten ze wellicht de veerweg zien van een upsidedown voorvork. Bij een conventionele (..) voorvork is de afstand die je voor meet waarschijnlijk niet gelijk aan de veerweg. Beter even uitvogelen wat Suzuki aangeeft wat de veerweg zou moeten zijn.

Is het beter? Houden zo, is het slechter, probeer eens de andere kant op te gaan.

Opzich goed te vertrouwen op hoe het voelt. Echter is veervoorspanning in principe voor het balanceren van positieve en negatieve veerweg. Bijkomstigheid is dat het de geometrie/houding van de motor iets beïnvloed. Een lage preload voor/teveel sag kan worden ervaren als fijner sturen. Maar lijkt me niet wenselijk voor een goede veerbalans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan