Te hard gereden in Belgie,.. wat zijn de gevolgen ?

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.816
585
Voor de verandering een boete topic :9

Een collega (nederlander) heeft 180 op de teller gereden waar ie 120 mag en is geflitst in Belgie.
Nu is ie bang voor zijn rijbewijs.

Iemand een idee wat ze hier in Belgie mee doen ? Mag ie zijn rijbewijs houden of loopt ie kans om hem kwijt te raken ?

Toevallig hier een belg die er ervaring mee heeft...?
 
180 op de teller = 170 echte km's En daar gaat in BE nog een goede 9 km correctie vanaf.

Zal wel een flinke boete worden

Als NL-er zal die niet zo snel zijn rijbewijs kwijtraken trouwens
 
Laatst bewerkt:
Is trouwens ook een handige site voor:

http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php (Bereken uw snelheidsboete)

Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 169.2


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
245€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Minnelijke schikking
255€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar
 
Laatst bewerkt:
Als het wel een Belg was geweest:


Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 169.2


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 255€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
 
180 op de teller = 170 echte km's En daar gaat in BE nog een goede 9 km correctie vanaf.

Zal wel een flinke boete worden

Als NL-er zal die niet zo snel zijn rijbewijs kwijtraken trouwens

Kans bestaat dat ze gewoon jou gegevens niet te pakken krijgen. Anders als't de eerste keer is zou ik gokken op een minelijke schikking van 130-200 euro.
 
Kans bestaat dat ze gewoon jou gegevens niet te pakken krijgen. Anders als't de eerste keer is zou ik gokken op een minelijke schikking van 130-200 euro.

Ik denk dat ie daarmee heel blij mag zijn...
 
Voor je rijbewijs hoef je als nederlander niet te vrezen.wij als belg daaintegen is een ander verhaal.
 
Ik moest in belgie 190 euro betalen voor 20 te hard na correctie!!!
Ben de boete gewoon in belgie gaan betalen, in tongeren, was voor mij 45 min rijden, scheelde ook nog eens overboekingskosten, wel benzine!!!
 
Ik moest in belgie 190 euro betalen voor 20 te hard na correctie!!!
Ben de boete gewoon in belgie gaan betalen, in tongeren, was voor mij 45 min rijden, scheelde ook nog eens overboekingskosten, wel benzine!!!


En ik eens iets van 130 euro voor 16 te hard dus al die andere bedragen á 250 euro als je 59 per uur te hard gaat zou betekenen dat je het beste rendement uit een verkeersboete haalt als je minimaal 40 of 50 te hard gaat :? _O- _O-
 
in belgie zijn boetes gewoon duur, maar omdat pas vanaf 2009 het verplicht is voor een eu lidstaat om persoonlijke gegevens te delen met een ander eu lidstaat is de kans reeel dat er nooit iets van komt (omdat ze je niet staande hielden)

ikzelf wacht al een half jaar op een boete uit nederland...
 
in belgie zijn boetes gewoon duur, maar omdat pas vanaf 2009 het verplicht is voor een eu lidstaat om persoonlijke gegevens te delen met een ander eu lidstaat is de kans reeel dat er nooit iets van komt (omdat ze je niet staande hielden)

ikzelf wacht al een half jaar op een boete uit nederland...

Owh, wat is je naam, adres, kenteken en een omschrijving met locatie van de overtreding ?



_O- _O- _O-
 
als nederlander betaal je normaal gezien gewoon niet in belgie. Zijn toch prutsers met papieren daar bij het gerecht. Ik heb het zelf vaak genoeg zo dat ik foute dingen aan krijg etc.

Zou eerst maar eens afwachten.
 
Als je als buitenlander in België wordt geflitst en geïntercepteerd betaal je meer dan een Belg voor dezelfde overtreding. De Belgische politie kan als zij dat echt willen een procedure opstarten voor het invorderen van het rijbewijs, maar in de praktijk moet je je daar enkel zorgen om maken dicht bij de grens, want daarvoor moeten ze echt letterlijk naar de grens gaan en dit regelen met de buitenlandse politiedienst.

In het geval je niet geïntercepteerd wordt, bestaat inderdaad de kans dat je er nooit iets van hoort, maar in principe zou de Nederlanse justitie wel de innning moeten doen. Dat gebeurt ook omgekeerd met Belgen die in Nederland worden geflitst (ik spreek uit ervaring '(

Voor je rijbewijs moet je in ieder geval niet vrezen denk ik.
 
Die boete komt gewoon, er kan wat tijd over heen gaan, máár hij komt.
Gewoon betalen want als je dat niet doet en je wordt een keer in België aangehouden ben je echt de klos. Die Belgen lusten ons "óllanders" echt rauw. :Y
 
Zelf eens een boete toegestuurd gekregen vanuit Belgie... 175€ voor te hard rijden, ik was geflitst en m'n vrouw die kort achter me reed had mazzel...

Kreeg 'm bijna een jaar later thuis :X
 
als nederlander in nederland wordt geflitst zit iedereen te janken dat je moet betalen als een man, maar als je in buitenland wordt geflitst zit iedereen te miepen om onderuit te boete te geraken...
 
Geen zorgen, gewoon de brief retour sturen en erop schrijven: Ik woon hier niet, en kijken of ze erin trappen :+
 
Gewoon niet betalen en ff niet meer gepakt worden daar de komende tijd :)

Ik moest een keer bij de politierechter voorkomen in Belgie voor een overtreding. Ben wel gegaan en veroordeeld tot het betalen van EUR 350,- maar die heb ik nooit betaald en ook nooit meer iets van gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan