RR Vliet
Drama Queen
Goedemorgen allemaal,
Ik rij een Yamaha TDM 850 4TX uit 2001 met de BDSR38 carburateurs. Het probleem begon als volgt: hij happerde lichtjes bij rustig rijden / weinig gas, alsof de aandrijving heel kort wegvalt (ontsteking?). Het internet dacht dat dit aan de carbs lag dus ik heb als eerste de carbs gesynchroniseerd en de gaskabel gesteld waardoor hij mooier stationair loopt en de gasaanname soepeler is geworden. Het happeren bij weinig gas verdween niet. Verder onderzoek liet zien dat de 4TX met BDSR38 carbs geen last meer zou hebben van ovaal uitslijtende gasbuizen, i.t.t. de oudere TDM 850 met BST38 carbs.
Daarna verergerde het probleem, de volgende symptomen ontstonden. De motor start op 1 pit. Na een tijdje stationair komt de 2e pit erbij. Bij rondrijden blijft hij continue op 2 pitten lopen en als ik daarna weer stationair laat lopen blijft hij ook op 2 pitten lopen. Als mijn koplampen bij het starten branden duurt het langer voordat hij op 2 pitten gaat lopen. Als ik vanaf de start de lampen laat branden happert hij ook bij weinig gas op constante snelheid. Als ik zonder lampen start en 5 min rondrijd en daarna mijn lampen aan doe (of de lampen helemaal uit laat) is dit niet het geval, hij happert dan niet.
De motor start keer op keer vlot. Startmotor slaat lekker door. Laatst een minuutje door moeten starten ivm lege carburateurs (onderuit gegaan) en dat deed hij zonder klagen in 3 a 4x 20 seconden.
Vanwege het verband tussen het happeren en de koplampen begin ik te vermoeden dat het een elektrisch probleem is, waar ik voorheen dacht dat het aan de carbs lag. Ik heb daarom het zadel eens losgehaald en de accu doorgemeten. Hieronder de gevonden waarden. Mag ik jullie mening?
12.56 volt: contact uit
12.26 volt: contact aan
11.33 volt: alleen lampen aan
9.55 volt: laagste voltage bij starten
13.5 volt: stationair
13.8 volt: 3000 toeren
13.9 volt: 5000 toeren
13.6 volt: stationair met lampen aan
13.2 volt: na uitzetten contact, loopt binnen 2 a 3 min terug richting de 12.5.
Ik rij een Yamaha TDM 850 4TX uit 2001 met de BDSR38 carburateurs. Het probleem begon als volgt: hij happerde lichtjes bij rustig rijden / weinig gas, alsof de aandrijving heel kort wegvalt (ontsteking?). Het internet dacht dat dit aan de carbs lag dus ik heb als eerste de carbs gesynchroniseerd en de gaskabel gesteld waardoor hij mooier stationair loopt en de gasaanname soepeler is geworden. Het happeren bij weinig gas verdween niet. Verder onderzoek liet zien dat de 4TX met BDSR38 carbs geen last meer zou hebben van ovaal uitslijtende gasbuizen, i.t.t. de oudere TDM 850 met BST38 carbs.
Daarna verergerde het probleem, de volgende symptomen ontstonden. De motor start op 1 pit. Na een tijdje stationair komt de 2e pit erbij. Bij rondrijden blijft hij continue op 2 pitten lopen en als ik daarna weer stationair laat lopen blijft hij ook op 2 pitten lopen. Als mijn koplampen bij het starten branden duurt het langer voordat hij op 2 pitten gaat lopen. Als ik vanaf de start de lampen laat branden happert hij ook bij weinig gas op constante snelheid. Als ik zonder lampen start en 5 min rondrijd en daarna mijn lampen aan doe (of de lampen helemaal uit laat) is dit niet het geval, hij happert dan niet.
De motor start keer op keer vlot. Startmotor slaat lekker door. Laatst een minuutje door moeten starten ivm lege carburateurs (onderuit gegaan) en dat deed hij zonder klagen in 3 a 4x 20 seconden.
Vanwege het verband tussen het happeren en de koplampen begin ik te vermoeden dat het een elektrisch probleem is, waar ik voorheen dacht dat het aan de carbs lag. Ik heb daarom het zadel eens losgehaald en de accu doorgemeten. Hieronder de gevonden waarden. Mag ik jullie mening?
12.56 volt: contact uit
12.26 volt: contact aan
11.33 volt: alleen lampen aan
9.55 volt: laagste voltage bij starten
13.5 volt: stationair
13.8 volt: 3000 toeren
13.9 volt: 5000 toeren
13.6 volt: stationair met lampen aan
13.2 volt: na uitzetten contact, loopt binnen 2 a 3 min terug richting de 12.5.